• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:02
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Ongeveer 25m2, dakhoek 45 graden, oriëntatie Zuidwesten
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
6300 kWh voor huis + 6500 kWh voor EV
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Maximale opbrengst tegen redelijke prijs
Wie gaat het project uitvoeren
All in door leverancier. Eventueel kan ik zelf de voorbereiding doen voor elektra-aansluiting
Bijhouden van data
Alleen op hoofdlijnen gewenst. Zou al kunnen volstaan met overzicht op slimmemeterportal.nl
Reeds verkregen offertes
Besolar via de winkel (nog zonder schouw):
13 DMEGC panelen all black 400Wp (5200 Wp)
Goodwe 5k DT omvormer 1 fase
Prijs 7070 euro (1,36 euro per Wp)
Meerprijs 3 fase omvormer 375 euro
Indien ik samen meet de buurman zonnepanelen laat plaatsen is er nog een korting van 500 euro pp te regelen.
Regio
Rotterdam
Vragen
De prijs lijkt me redelijk. Wellicht blijkt bij de schouw dat ik niet 13, maar slechts 12 panelen kwijt kan. Dat zou jammer zijn omdat ik al veel minder kan opwekken dan ik verbruik. Ik vraag mij of investeren in panelen met een nog hogere Wp prijstechnisch zinvol is. Ik maak normaliter altijd keuzes voor het beste/mooiste materiaal, dus keek al met een schuin oog naar frameloze glas/glas panelen, maar denk dat ik er verstandig aan doe om hier vooral aan rendement op investering te denken. Ik vind zonnepanelen toch al spuuglelijk, zeker de Tetris van zwarte blokken op mijn rode dak.

De installateur geeft aan dat aansluiting op 1 fase mogelijk is, maar ik twijfel omdat de piekstroom 22,6A is. Daarmee ga ik over de belastbaarheid van mijn groepenkast uit (40A). Volgens de whitepaper van ABB zijn daar meerdere oplossingen voor (40A automaat achter hoofdschakelaar of 63A aardlekautomaten + zwaardere bedrading ipv 40A) maar met 3 fasen volstaat een driefasen alamat en heb ik een betere verdeling over de fasen. Ik ben bang dat de standaardoplossing van Besolar zal zijn om een 25A alamat te plaatsen (zou overigens nog net passen in mijn groepenkast)

Wat zouden jullie doen v.w.b. 1/3 fasen en aansluiting op groepenkast?

Plaatsing naar verwachting mogelijk in juni (tja, levert de installatie lig nog wat op dit jaar). Is het zinvol om nog meer offertes op te vragen die mogelijk eerder kunnen leveren? Wat is de ervaring van anderen die recent een offerte hebben aangevraagd?

[Voor 4% gewijzigd door coinman63 op 09-01-2023 15:46]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Laadt je de EV op 3-fase?
Dan zou ik een 3-fase omvormer nemen.
Kijkt de laadpaal wat er aan capaciteit is via de slimme meter?
Met 1-fase omvormer trek je de fases wel scheef

In het geval van ABB, kan je ook de aardschakelaars vernieuwen voor 40 A aardlekautomaten, (sandervunderink)
Maar dat lijkt me niet nodig als je naar 3-fase gaat met de omvormer.
Ruimte zat naast de huidge groepenkast voor uitbreiding.

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2023 15:51]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:02
AUijtdehaag schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:47:
Laadt je de EV op 3-fase laden?
Dan zou ik een 3-fase omvormer nemen.
Kijkt de laadpaal wat er aan capaciteit is via de slimme meter?
Met 1-fase omvormer trek je de fases wel scheef

Ik heb een 3-fasen Alfen EVE laadpaal met loadbalancing.

In het geval van ABB, kan je ook de aardschakelaars vernieuwen voor 40 A aardlekautomaten, (sandervunderink)
Maar dat lijkt me niet nodig als je naar 3-fase gaat met de omvormer.
Dat is inderdaad ook nog een optie die in het whitepaper stond vermeld (kost 180 euro). Ik vraag mij wel af hoe vaak deze dan af zullen schakelen (dat geldt ook voor de oplossing met drie stuks 40A automaten achter de hoofdschakelaar. Lijkt me niet fijn dat 1 of meerdere fasen eruit klappen als de zon een beetje schijnt.
De mooiste oplossing lijkt mij een 3-fase omvormer en een 3 fase alamat in een klein kastje naast de huidige groepenkast te plaatsen. Als ik dit overlaat aan Beosolar verwacht ik een Chint alamat, terwijl ik het liefst ABB zou gebruiken. Wat is verstandig? Dit zelf voorbereiden en 'korting' te vragen, later aanpassen wat me niet bevalt of opdracht geven om het met ABB te doen (tegen waarschijnlijk forse meerprijs)? Wellicht gewoon in een vervolggesprek aan de orde stellen en aangeven wat ik belangrijk vind :) . Het verbaast/verontrust mij feitelijk dat er zo gemakkelijk over 5200W op 1 groep wordt gedacht door de installateur.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou voor de uitbreiding gaan. Ik zou ook niks anders erin willen
Bij elektramat kan je zelf samenstellen dmv de configurator.
Vergeet de aardrail (bovenin) doorverbinding niet eventeel.
https://www.elektramat.nl...184-haf-verbindingsstrip/ (1x)
https://www.elektramat.nl...32-haf-schroef-m5x10-c-k/ (2x)
en 2 koppelstukken om de kasten te koppelen. (in lijn)
https://www.elektramat.nl...-2010-027-haf-koppelstuk/
en afblindstuk onderkant: https://www.elektramat.nl...x40-mm-175-00-2-6932-130/
Wat 6 mm2 bedrading (adereindhulzen moeten dubbel uitgevoerd worden met 2 draden in 1 adereindhuls, maar misschien past het op de 3 aardlekschakelaars erbij (2 poortjes, 1 vrij) (beste even de kap eraf halen om foto te nemen)
Abb stikkervel bij sandervunderink halen.
en pv stikker https://webshop.cedel.nl/PV-Sticker-NEN1010-klein-formaat

Ken je geen bevriende elektricien in je kennissen kring?
Lastig is het niet.

Eventueel een 3-fase wifi kWh meter van homewizard voor de logging van de omvormer.
En een p1 wifi slimme meter (met splitter voor de EV) voor de slimme meter.
Dan heb je alles in 1 overzicht.
Met home assistant + homewizard kan je dan ook (zelf ) per fase loggen
History homewizard = 1 jaar, wil je langer kost het geld. History home assistant + grafana = eindeloos

[Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2023 16:29]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee