Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Ongeveer 25m2, dakhoek 45 graden, oriëntatie ZuidwestenSchaduw
GeenJaarverbruik
6300 kWh voor huis + 6500 kWh voor EVHuidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Maximale opbrengst tegen redelijke prijsWie gaat het project uitvoeren
All in door leverancier. Eventueel kan ik zelf de voorbereiding doen voor elektra-aansluitingBijhouden van data
Alleen op hoofdlijnen gewenst. Zou al kunnen volstaan met overzicht op slimmemeterportal.nlReeds verkregen offertes
Besolar via de winkel (nog zonder schouw):13 DMEGC panelen all black 400Wp (5200 Wp)
Goodwe 5k DT omvormer 1 fase
Prijs 7070 euro (1,36 euro per Wp)
Meerprijs 3 fase omvormer 375 euro
Indien ik samen meet de buurman zonnepanelen laat plaatsen is er nog een korting van 500 euro pp te regelen.
Regio
RotterdamVragen
De prijs lijkt me redelijk. Wellicht blijkt bij de schouw dat ik niet 13, maar slechts 12 panelen kwijt kan. Dat zou jammer zijn omdat ik al veel minder kan opwekken dan ik verbruik. Ik vraag mij of investeren in panelen met een nog hogere Wp prijstechnisch zinvol is. Ik maak normaliter altijd keuzes voor het beste/mooiste materiaal, dus keek al met een schuin oog naar frameloze glas/glas panelen, maar denk dat ik er verstandig aan doe om hier vooral aan rendement op investering te denken. Ik vind zonnepanelen toch al spuuglelijk, zeker de Tetris van zwarte blokken op mijn rode dak.De installateur geeft aan dat aansluiting op 1 fase mogelijk is, maar ik twijfel omdat de piekstroom 22,6A is. Daarmee ga ik over de belastbaarheid van mijn groepenkast uit (40A). Volgens de whitepaper van ABB zijn daar meerdere oplossingen voor (40A automaat achter hoofdschakelaar of 63A aardlekautomaten + zwaardere bedrading ipv 40A) maar met 3 fasen volstaat een driefasen alamat en heb ik een betere verdeling over de fasen. Ik ben bang dat de standaardoplossing van Besolar zal zijn om een 25A alamat te plaatsen (zou overigens nog net passen in mijn groepenkast)
Wat zouden jullie doen v.w.b. 1/3 fasen en aansluiting op groepenkast?
Plaatsing naar verwachting mogelijk in juni (tja, levert de installatie lig nog wat op dit jaar). Is het zinvol om nog meer offertes op te vragen die mogelijk eerder kunnen leveren? Wat is de ervaring van anderen die recent een offerte hebben aangevraagd?
[Voor 4% gewijzigd door coinman63 op 09-01-2023 15:46]