Toon posts:

Zigbee2MQTT i.c.m.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-01 15:15
Dag allen,

Ik heb sinds kort Home Assistant draaien op een Raspberry Pi 4. Ik kan allerlei (bedrade) dingen al inzien, zoals m'n P1 meter uitlezer, dus dat deel werkt.

Het volgende wat ik wil is de Sonoff Zigbee dongle (ZBDongle-P) werkend krijgen, in combinatie met Zigbee2MQTT. Info:
  1. De stick wordt herkend door Home Assistant en is zichtbaar als device (geen foutmeldingen).
  2. Ik heb de Mosquitto Broker addon geinstalleerd, deze lijkt goed te draaien.
  3. Daarna Zigbee2MQTT. Als ik op Start druk, gaatie even wat proberen, maar uiteindelijk krijg ik de onderstaande foutmelding, en is de service niet gestart.
Log + foutmelding:
[15:02:46] INFO: Preparing to start...
[15:02:47] INFO: Socat not enabled
[15:02:48] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Zigbee2MQTT:info 2023-01-09 15:02:53: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2023-01-09.15-02-53' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info 2023-01-09 15:02:53: Starting Zigbee2MQTT version 1.29.1 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info 2023-01-09 15:02:53: Starting zigbee-herdsman (0.14.83)
Zigbee2MQTT:error 2023-01-09 15:03:14: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2023-01-09 15:03:14: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2023-01-09 15:03:14: Check https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2023-01-09 15:03:14: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2023-01-09 15:03:14: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
at ZStackAdapter.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:103:27)
at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:132:29)
at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:58:27)
at Controller.start (/app/lib/controller.ts:101:27)
at start (/app/index.js:107:5)

Op de genoemde link (https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html) lees ik de volgende oplossingen (4 stuks, en ik voeg nog wat andere suggesties toe die ik elders vond):
  1. Check of de serial port klopt. Deze is bij mij '/dev/ttyUSB0' of '/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0' (soms lees ik dat je de lange moet gebruiken, soms de korte)
  2. CC2530/CC2531 zou tot crashes kunnen leiden, hetgeen een reflash zou oplossen. De Sonoff is obv CC2652, dus dat zou voor mij niet van toepassing moeten zijn
  3. Extra parameters nodig voor de adapter? Lijkt niet nodig te zijn voor de Sonoff
  4. ZHA draait nog? Dat is niet het geval bij mij.
  5. USB extensiekabel gebruiken (heb ik er tussen zitten)
  6. Flash de Sonoff met nieuwste software. Ik heb de mijne net gekocht, maar zou dit toch nodig zijn? Ik zou dit liever vermijden.
  7. "Verify that the user you run Zigbee2MQTT as has write access to the port". Dit moet met wat command lines (bijv. test -w /dev/ttyACM0 && echo success || echo failure), maar het is nog niet duidelijk hoe ik die uit kan voeren in Home Assistant. Ik heb ervaring met Python, wie weet heb ik daar iets aan.
Twee vragen aan jullie:
  1. Ging het configureren van Zigbee2MQTT ook zo lastig? Indien ja, wat hielp?
  2. Hoe kan ik commando's runnen om te kijken of bepaalde settings goed staan?
Alvast dank wederom!
Groet, dzjam

Beste antwoord (via dzjam op 09-01-2023 17:34)

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 11:28
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Oplossing was door de stick zelf te verwijderen in HA (integraties).
HA herstart en de Z2M werkte direct.

Kortom de stick zelf dus niet installeren in HA.

Alle reacties

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik heb deze video gevolgd en dat werkte voor mij: https://www.youtube.com/watch?v=4y_dDgo0i2g&t=15s

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl)

• dzjam
Excuus, titel was niet compleet. Het moet zijn Zigbee2MQTT i.c.m. Home Assistant en Sonoff Zigbee dongle.

• dzjam
Dat gaat om de E-versie (ik heb P). Maakt dat uit, denk je?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dzjam schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:27:
]Check of de serial port klopt. Deze is bij mij '/dev/ttyUSB0' of '/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0' (soms lees ik dat je de lange moet gebruiken, soms de korte)
Altijd de lange gebruiken.
CC2530/CC2531 zou tot crashes kunnen leiden, hetgeen een reflash zou oplossen. De Sonoff is obv CC2652, dus dat zou voor mij niet van toepassing moeten zijn
Weet je zeker dat je een ZBDongle-P hebt (met CC2652) en niet een ZBDongle-E met Silicon Labs-chip? Je apparaat wordt namelijk herkent als een Silicon_Labs device, zie je eerste punt.
Dit kun je negeren, de USB-chip kan bij een CC2652 ook van SL zijn (dat heb ik zelf ook, duh :P ).

[Voor 6% gewijzigd door Gizz op 09-01-2023 15:36]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Slinkos
  • Nu online
dzjam schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Dat gaat om de E-versie (ik heb P). Maakt dat uit, denk je?
Nee, de instructie werkt voor beide versies.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@dzjam misschien ligt te te erg voor de hand, maar heb je ook al eens je Pi helemaal opnieuw gestart?
Verder staat nog op de troubleshootpagina:
Raspberry Pi users: use a good power supply

A bad power supply can make your system and its USB devices unstable. Make sure to use a good power supply.

When you have a SSD connected to the Pi, try connecting the adapter via a powered USB hub
dzjam schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:27:
• "Verify that the user you run Zigbee2MQTT as has write access to the port". Dit moet met wat command lines (bijv. test -w /dev/ttyACM0 && echo success || echo failure), maar het is nog niet duidelijk hoe ik die uit kan voeren in Home Assistant. Ik heb ervaring met Python, wie weet heb ik daar iets aan.
Daarvoor kun je de add-on Terminal & SSH gebruiken. Al kan ik me bijna niet voorstellen dat dit het probleem is, Z2M met HA op een Pi is zo'n standaard combinatie.

[Voor 102% gewijzigd door Gizz op 09-01-2023 15:55]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dzjam
Dank voor jullie meedenken. Het wil nog niet echt lukken.
Gizz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:45:
@dzjam misschien ligt te te erg voor de hand, maar heb je ook al eens je Pi helemaal opnieuw gestart?
Verder staat nog op de troubleshootpagina:

[...]

[...]

Daarvoor kun je de add-on Terminal & SSH gebruiken. Al kan ik me bijna niet voorstellen dat dit het probleem is, Z2M met HA op een Pi is zo'n standaard combinatie.
Ik heb de Pi inderdaad opnieuw opgestart, blijkt niet te helpen.

Ik heb de officiële Pi adapter, dus die zou goed moeten zijn. En er hangt geen SSD eraan.
Ik heb deze ook nog een keer gedetailleerd gevolgd. Alles staat zoals hij laat zien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 11:28
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Oplossing was door de stick zelf te verwijderen in HA (integraties).
HA herstart en de Z2M werkte direct.

Kortom de stick zelf dus niet installeren in HA.

• dzjam
Wow, dat werkte! Dank!

Best gek dat de stick zelf niet geïnstalleerd moet zijn.

• Slinkos
  • Nu online
Oh! Het was me niet duidelijk dat je hem ook in HA had staan.

Het is wel logisch hoor. Er kan maar 1 applicatie tegelijk gebruik van maken. En via MQTT wordt alles naar HA gestuurd.

• dzjam
Ik moet er nog een beetje inkomen. HA kan veel, maar het is soms wel een oerwoud als je 't voor het eerst allemaal ziet.

Hartelijk dank allen voor jullie meedenken!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:43
bij mij wordt de sonoff susb stick niet herkend
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee