Brandstof meten gas/vloeibaar/vast (sensor vraag)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik heb zelf de volgende zaken
- camping gas tank (koken voornamelijk) (gas/druk-sensor)
- pelletbrander (bbq/roken) gewicht sensor
- petroleumkachel (verwarming voortent) brandstof sensor

Het doel is de inhoud (en dus verbruik) per 1-5 minuten te meten wanneer in gebruik en voor de rest
het afhankelijk van.. ook nog wat ruige verplaatsingen kan voorduren zonder extra gevaar voor lekkage en/of defecten.

Het meeste vrees ik voor de montage wijze(s) en vol --> leeg registratie(s) + de -20 tot + 50 temperatuur verschil(len) en de afwijkingen die daarbij komen ..

Omdat je niet alles altijd even netjes behandeld zelf of andere familie-leden (lees wat ruig mee omgaan) ben ik bang dat dingen toch sneller aan vervanging toe zijn.
De andere kant, je vergeet sneller de meting als het het niet verbonden is.

En met damp(en) van brandbare spullen wil ik liever ook even jullie idee-en/oplossingen weten dan zelf knutselen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:58

SA007

Moderator Tweaking
Je verhaal is wat warrig, maar begrijp dat je wil meten hoe vol (o.a.) een gastank is.
Bij een gastank met propaan/butaan is de druk die eruit komt niet afhankelijk van hoe vol de tank is, maar hoe warm de tank is.
Er zit namelijk vloeibaar gas in de tank en wat je meet is de dampdruk, uiteindelijk meet je alleen een bruikbaar verschil als de tank leeg is.

Zijn 2 opties:
- Weeg de tank, op de tank staat wat het leeggewicht van de tank is en wat de vulling is, dan kan je dus makkelijk bepalen hoe vol de tank is.
- Meet hoeveel gas er uit de tank komt (zo werkt een gasmeter in huis ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou de tank wegen en op een sticker noteren wat het startgewicht was en wat er nog in zit.
Nadeel is dat je moet ontdekken wat het leeggewicht is van een fles.

Flow meting is leuk maar dan zit je dus in de stroom van het gas te meten , en moet je bijhouden welke fles aangesloten is.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik wil eigenlijk weten hoe lang (nog) ik gebruik kan maken op basis van de aanwezige brandstof

En beter is de hoeveelheid per uur / sessie gebruikt word,

Met pellets is het bv een vaste RPM dus hoeveel er gemiddeld per x tijd uit komt is een relatief simpel.
Maar dan wil ik ook weer weten hoeveel pellets in de hopper zitten.

[ Voor 36% gewijzigd door vso op 09-01-2023 21:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bij een gastank kan je ook het gewicht meten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 09:53
Wat @SA007 zegt is denk ik het belangrijkste:
Een tank met deels vloeibaar gas heeft altijd dezelfde druk.
Het maakt niet uit of de tank vol is of dat er nog maar 1milliliter vloeibaar gas in zit, de druk is altijd gelijk (Bij gelijke temperatuur). Pas als alle vloeibare gas op is begint de druk dalen maar dan is de tank al bijna leeg.
Het leeggewicht staat vaak op/in de tank gedrukt/gegraveerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:11
Ik zou voor alle drie de toepassingen het gewicht meten. Je kan goedkope mini loadcellen krijgen (ook voor meerdere kilo's) in verschillende vormen. Je kan er een pootje/weegschaal mee maken voor hetgeen waar je brandstof in zit. Je zou ze uit kunnen lezen met een ESP8266 die de gegevens via wifi verstuurd.
Pagina: 1