Hulp bij aanschaf accespoint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Korte situatie schets:

Een flink aanbouw aan huis gezet en nu is de Wifi achterin matig / slecht.

Er loopt een UTP kabel naar achteren toe en een gewoon vast stroompunt. Dus mijn gedachte was om hier een acces point neer te zetten waar ook 1 of meerdere ethernet poorten opzitten waarbij later er ook nog een thuisserver of iets dergelijke neer te kunnen zetten.

Snelheid van Wifi moet voldoende zijn voor browsen op het internet, YouTube, Spotify en standaard smartphone gebruik.

Ik heb KPN en maak gebruik van de ExperiaBox V10. Hiermee zou ik voor de superWifi oplossing kunnen gaan maar dan schakelt de huidige wifi uit, en komt er in de hoek van de kamer nog een extra apparaat. En verlies ik de mogelijk om achter uit te breiden. Heeft dus niet mijn voorkeur. Update: Wifischotels hebben 2 ethernetpoorten.

Zelf dacht ik aan zo rond de 80 euro, dit is geen hard budget. Als er voor 20 euro iets velen malen beter en toekomst bestendiger is dan is die keuze makkelijk gemaakt

Montage aan wand of op een plank is beide mogelijk er hoeft niet gelet te worden op de mooiheid van geheel.

En er geen voorkeur voor merk, moet gewoon werken.

Wat ik zelf in gedachten had:Mocht er nog wat missen of zijn er nog aanvullende vragen zal ik deze zo goed mogelijk beantwoorden.

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Beste antwoord (via Nila op 15-01-2023 21:12)

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:12
Gezien je iets wilt hebben wat gewoon moet werken zou ik niet snel kiezen voor Mikrotik of de zakelijke lijn van TP-Link. Om die apparaten goed goed af te stellen heb je ruime kennis van netwerken nodig.

Wat ik je zou aanraden is om eerst contact op te nemen met KPN met de vraag of het mogelijk is om je Experia 10 box om te wisselen voor de 12 ivm Super WiFi dekking. Als dat lukt kun je vrij goedkoop en vrij eenvoudig je netwerk uitbreiden zonder een hoop gedoe. In mijn ogen de meest makkelijkste oplossing.

Een tweede oplossing zou zijn om via Marktplaats een “nieuwe” Fritzbox modem 7590 (eventueel AX) te scoren. Uiteraard kun je ook een nieuwe kopen maar die zijn aardig aan de prijs. Om je dekking compleet te maken zou je dan Fritz repeaters kunnen aanschaffen. Ze zijn er zowel als stopcontact model als tafel model te krijgen waarbij die laatste zich het beste bekabeld laten aansluiten.
Waarom Fritz en niet wat anders? Eenvoudig in gebruik, goede ondersteuning vanuit de provider KPN wat ook handig is met eventuele andere diensten die je afneemt zoals bijvoorbeeld telefonie, tv en kunnen eventueel op afstand je modem uitlezen als er storing is.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 09-01-2023 15:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Aan jouw eisen te zien maakt het niet gek veel uit wat je neerzet. Ik ben zelf gecharmeerd van de TP-link. Ik heb zelf mijn hele wifi van TP-link.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat het geen mesh oplossing is. Dus als een apparaat verbonden is met de ExperiaBox en je loopt ermee naar achter dan vind er geen warme overdracht plaats. Je blijft verbinding houden met de ExperiaBox tot die verbinding helemaal weg is.

Als er een warme overdracht moet plaatsvinden dan zul je naar een uitgebreidere oplossing moeten kijken. Ik ken de andere twee access points niet maar ik weet dat je de TP-link onderdeel kan maken van het omada netwerk systeem https://www.tp-link.com/nl/business-networking/ dus daar kan je in toekomst op uitbreiden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Gezien je iets wilt hebben wat gewoon moet werken zou ik niet snel kiezen voor Mikrotik of de zakelijke lijn van TP-Link. Om die apparaten goed goed af te stellen heb je ruime kennis van netwerken nodig.

Wat ik je zou aanraden is om eerst contact op te nemen met KPN met de vraag of het mogelijk is om je Experia 10 box om te wisselen voor de 12 ivm Super WiFi dekking. Als dat lukt kun je vrij goedkoop en vrij eenvoudig je netwerk uitbreiden zonder een hoop gedoe. In mijn ogen de meest makkelijkste oplossing.

Een tweede oplossing zou zijn om via Marktplaats een “nieuwe” Fritzbox modem 7590 (eventueel AX) te scoren. Uiteraard kun je ook een nieuwe kopen maar die zijn aardig aan de prijs. Om je dekking compleet te maken zou je dan Fritz repeaters kunnen aanschaffen. Ze zijn er zowel als stopcontact model als tafel model te krijgen waarbij die laatste zich het beste bekabeld laten aansluiten.
Waarom Fritz en niet wat anders? Eenvoudig in gebruik, goede ondersteuning vanuit de provider KPN wat ook handig is met eventuele andere diensten die je afneemt zoals bijvoorbeeld telefonie, tv en kunnen eventueel op afstand je modem uitlezen als er storing is.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 09-01-2023 15:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Seriph schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:05:

Waar je wel rekening mee moet houden is dat het geen mesh oplossing is. Dus als een apparaat verbonden is met de ExperiaBox en je loopt ermee naar achter dan vind er geen warme overdracht plaats.
Let op, dit is niet wat mesh betekent. Meshing is een topologie waarbij access points onderling draadloos verbinding met elkaar maken zodat elk AP onderling een connectie heeft.

Waar jij op doelt heeft met de handover te maken en heet netwerk roaming of BSS Transition, vastgelegd in 802.11r.

Zolang SSID en instellingen gelijk zijn en beide apparaten 802.11r ondersteunen zou dat in theorie moeten werken.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 09-01-2023 16:48 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 18:46

lier

MikroTik nerd

nelizmastr schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:47:
Waar jij op doelt heeft met de handover te maken en heet netwerk roaming of BSS Transition, vastgelegd in 802.11r.
En aanvullend hierop, je clients moeten het ondersteunen, anders krijg je hele nare situaties. Tenzij het een "managed omgeving" is, anders zou ik het niet aanraden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik bedoelde inderdaad roaming en niet mesh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:31
802.11r gaat over dat je client ipv 1sec downtime tijdens roamen maar 100msec downtime heeft.
Het gaat niet over sticky clients, dat je op het verkeerde ap blijft plakken.

Je kunt met een los accesspoint prima een roamend netwerk met je experiabox creeren.
Wel moet je zeker weten dat je instellingen goed staan (wpa2 only, zelfde wachtwoord) en het liefst een 5ghz only SSID gebruiken (dat roamt een stuk beter), alternatief is band steering.

De eap die je linktte is een prima model. Als ik mij niet vergis heeft @Ben(V) ook een eap icm provider wifi (expierabox?).

Makkelijkste is inderdaad wel een experiabox12 scoren icm superwifi2 :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik heb een eap in samenwerking met een Ziggo Connectbix, werkt probleemloos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Niet online
Miki schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:32:
laurens0619 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:49:
Makkelijkste is inderdaad wel een experiabox12 scoren icm superwifi2 :)
Hiermee wordt de wifi op de Experiabox toch uitgeschakeld?

Ik ga er even van uit dat je er dan 2 wifi punten hebt. 1 bedraad de ander draadloos?

Kan ik dan op de UTP kabel een switch aansluiten, zodat ik achter extra aansluitingen beschikbaar heb en daar ook een wifipunt op aansluit? En de andere bijvoorbeeld ergens midden in de kelderkast midden in het huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Nila schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:27:
[...]

[...]

Hiermee wordt de wifi op de Experiabox toch uitgeschakeld?

Ik ga er even van uit dat je er dan 2 wifi punten hebt. 1 bedraad de ander draadloos?

Kan ik dan op de UTP kabel een switch aansluiten, zodat ik achter extra aansluitingen beschikbaar heb en daar ook een wifipunt op aansluit? En de andere bijvoorbeeld ergens midden in de kelderkast midden in het huis?
Nee, bij de Experia box 10 wel maar bij de Box 12 blijft de WiFi aan en wordt het modem het hoofdstation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:31
Met @Miki plus de 10a blijft die ook actief (wel wifi( only dan)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 10-01-2023 08:20 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Je kunt een eenvoudige router kopen op marktplaats, en die op Acces point mode zetten. Die plaats je achter in de schuur op dezelfde wifi-naam en wachtwoord als je primaire internet router, en dan zouden apparaten vanzelf de sterkste moeten kiezen.

Je kunt daarbij ook opzoeken of de router compatibel is met open-wrt, dan heb je vaak meer instelmogelijkheden. Het is nog steeds accesspoint/router maar alle mogelijkheden staan open.

Voordeel: Past ruim binnen je budget.
Nadeel: Je moet even puzzelen. Let vooral op dat je de dhcp-server op de nieuwe router/ap uitschakelt voor je hem in het netwerk hangt.

Alternatieven, echt heel ruim boven je budget, zijn bv central managed systemen zoals tp-link of unifi. Is overkill en factoren duurder dan wat je in gedachten had maar het werkt wel erg goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nila
  • Niet online
Gegaan voor de superWifi punten, momenteel nog in combinatie met de Experiabox v10. De primary wifi punt is bedraad aangesloten achter in het huis, hier heb ik nog een uitgang voor ethernet.

Het ander punt staat in een kast op een verlaagd plafond en geeft nu goede dekking door het hele huis.

Ik ben nog wel aan het kijken voor een v10a of v12 box om zo de dekking te vergoten, maar is momenteel nog niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-05 19:53
Miki schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:32:

Ik wil geen feestbederver zijn, maar als je een V8 of V10 KPN Box hebt, hou deze asjeblieft en ga niet omruilen voor een V12..... Puur om het feit dat de V8 en 10 veeeeeeeeel betere wifi dekking hebben dan een V12. (daarom geeft KPN die wifi schotels als optie mee met de V12).
Ik geef maar een tip, verder moet iedereen zelf uitmaken wat het beste lijkt.
En een wifi schotel i.c.m. een V8 (V10 weet ik niet) werkt super. In de V8 box blijft ook je wifi draaien en wordt niet uitgeschakeld door die schotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Nila schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:17:
Gegaan voor de superWifi punten, momenteel nog in combinatie met de Experiabox v10. De primary wifi punt is bedraad aangesloten achter in het huis, hier heb ik nog een uitgang voor ethernet.

Het ander punt staat in een kast op een verlaagd plafond en geeft nu goede dekking door het hele huis.

Ik ben nog wel aan het kijken voor een v10a of v12 box om zo de dekking te vergoten, maar is momenteel nog niet nodig.
De V10a en latere modellen hebben juist een slechtere wifi dekking......just saying.
Check het KPN forum maar, staat vol met klachten hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nila
  • Niet online
EverLast2002 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:42:
[...]

De V10a en latere modellen hebben juist een slechtere wifi dekking......just saying.
Check het KPN forum maar, staat vol met klachten hierover.
De mindere dekking is niet erg mocht ik gaan voor v10A en zal dan alleen dienen voor het versterken van netwerk, de 2 schotels vangen ruimschoots alles goed op.

Voor nu voldoet de v10 i.c.m. de superWifi.

Iedereen bedankt voor de informatie/suggesties en hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
EverLast2002 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:40:
[...]

Ik wil geen feestbederver zijn, maar als je een V8 of V10 KPN Box hebt, hou deze asjeblieft en ga niet omruilen voor een V12..... Puur om het feit dat de V8 en 10 veeeeeeeeel betere wifi dekking hebben dan een V12. (daarom geeft KPN die wifi schotels als optie mee met de V12).
Ik geef maar een tip, verder moet iedereen zelf uitmaken wat het beste lijkt.
En een wifi schotel i.c.m. een V8 (V10 weet ik niet) werkt super. In de V8 box blijft ook je wifi draaien en wordt niet uitgeschakeld door die schotel.
Dat ben je wel een beetje :)

Je redeneert namelijk nu vanuit één punt terwijl je met de Box 12 icm met Super WiFi punten een breed dekkend netwerk kunt maken.

Om een goede WiFi dekking in huis te creëren moet je niet harder uitzenden vanaf één punt maar juist meer WiFi punten verspreid aanbrengen, liefst bedraad als het kan.

Bij de Box 12 blijft namelijk de Wifi ook actief en hierdoor kun je met de WiFi manager vrij eenvoudig je netwerk uitbreiden op de punten waar het signaal minder wordt. Bij de eerdere modem versies wordt de WiFi uitgeschakeld en heb je dus alleen signaal over de WiFi punten. Resultaat is dus een slechter dekkend netwerk.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 16-01-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Miki schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:31:
[...]

Dat ben je wel een beetje :)

Je redeneert namelijk nu vanuit één punt terwijl je met de Box 12 icm met Super WiFi punten een breed dekkend netwerk kunt maken.

Bij de Box 12 blijft namelijk de Wifi ook actief en hierdoor kun je met de WiFi manager vrij eenvoudig je netwerk uitbreiden op de punten waar het signaal minder wordt. Bij de eerdere modem versies wordt de WiFi uitgeschakeld en heb je dus alleen signaal over de WiFi punten. Resultaat is dus een slechter dekkend netwerk.
"Bij de eerdere modem versies wordt de WiFi uitgeschakeld en heb je dus alleen signaal over de WiFi punten. Resultaat is dus een slechter dekkend netwerk."

Ik heb het bij m'n vader geinstalleerd (V8 box) en wifi blijft gewoon aan in het modem ook wanneer de schotel erbij aangekoppeld werd.
Verder kun je in de Box12 amper iets configureren (192.168.2.xxx/24 netwerk is ingebakken en NIET te wijzigen). In de V8 kun je dat WEL aanpassen.
Ik heb bij een kennis een Box12 moeten configureren bij een KleinZakelijk Glas abbo en we zijn uiteindelijk naar een DrayTek router overgestapt. Bij dit abbo krijg je de 2 schotels GRATIS erbij. Bij een consumenten abbo moet je ze aanschaffen (of de KPN monteur constateert een slechte wifi dekking, dan installeert ie een schotel erbij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
EverLast2002 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:38:
[...]

"Bij de eerdere modem versies wordt de WiFi uitgeschakeld en heb je dus alleen signaal over de WiFi punten. Resultaat is dus een slechter dekkend netwerk."

Ik heb het bij m'n vader geinstalleerd (V8 box) en wifi blijft gewoon aan in het modem ook wanneer de schotel erbij aangekoppeld werd.
Verder kun je in de Box12 amper iets configureren (192.168.2.xxx/24 netwerk is ingebakken en NIET te wijzigen). In de V8 kun je dat WEL aanpassen.
Ik heb bij een kennis een Box12 moeten configureren bij een KleinZakelijk Glas abbo en we zijn uiteindelijk naar een DrayTek router overgestapt. Bij dit abbo krijg je de 2 schotels GRATIS erbij. Bij een consumenten abbo moet je ze aanschaffen (of de KPN monteur constateert een slechte wifi dekking, dan installeert ie een schotel erbij).
De Experia V8 wordt al een tijdje niet meer uitgeleverd dus je advies is niet meer up 2 date en dat geldt zeer waarschijnlijk ook voor de firmware.

Daarnaast heeft KPN er voor gekozen dat op het moment dat je niet uit de voeten kunt met de Box 12 dat je via hun of zelf een Fritzbox kunt aanschaffen waar je veel meer opties hebt. De Fritzbox wordt daarnaast goed ondersteund door KPN vanwege TR069. Dit betekent dat je van veel instellingen die je op de website van KPN kunt activeren kunt gebruiken. Bijvoorbeeld het aanzetten van phising en malware filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Miki schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:56:
[...]

De Experia V8 wordt al een tijdje niet meer uitgeleverd dus je advies is niet meer up 2 date en dat geldt zeer waarschijnlijk ook voor de firmware.

Daarnaast heeft KPN er voor gekozen dat op het moment dat je niet uit de voeten kunt met de Box 12 dat je via hun of zelf een Fritzbox kunt aanschaffen waar je veel meer opties hebt. De Fritzbox wordt daarnaast goed ondersteund door KPN vanwege TR069. Dit betekent dat je van veel instellingen die je op de website van KPN kunt activeren kunt gebruiken. Bijvoorbeeld het aanzetten van phising en malware filter.
Ik wil alleen maar aangeven dat onboard wifi in een v8 gewoon blijft functioneren met een superwifi schotel erbij, terwijl hier wordt beweerd dat dit zich zou uitschakelen.
En dat de wifi dekking van een v8 box vele malen groter is dan een v12.
That's all.
Pagina: 1