Slimme meter leest gas niet uit na vervangen netaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:42
Goedemiddag,

Op 22 November 2022 is onze netaansluiting van 1x35A naar 3x25A vervangen.
Sinds dien kan ik via de P1 poort het gasverbruik niet meer uitlezen.
Meerdere malen gebeld met Enexis, waarbij aangegeven werd dat dat een week of 2 kan duren.

Na 2 weken heb ik weer contact opgenomen, hierbij kreeg ik de horen dat ik gewoon nog even geduld moet hebben, vervolgens na 2 weken weer waarbij ik te horen kreeg dat ik gewoon geduld moest hebben en dat ze verder niks kunnen doen, "soms duurt het gewoon langer".

Op de slimme meter en op de gasmeter is te zien dat de gasmeter gekoppeld is en de nummers lijken ook overeen te komen.

De P1 poort is dus met stroom prima uit te lezen, zonder enige problemen, het gaat puur om het gas.

Hoe is jullie ervaring hierin? We zijn morgen 7 weken verder. Hoe lang kan dit duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Exact hetzelfde probleem, ook bij Enexis. Initieel bij stroom (bleef op laag steken en niet uitleesbar) en gas. Nu is gas nog steeds niet uitleesbaar. De Eneco app gaf zelfs aan dat dat je contact moest opnemen na 3 maanden en Enexis heeft geen inzicht in de tijdslijn.

Bij mij is dit sinds 4 november 2022

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-07 08:28
Had ik ook na verzwaring naar 3 fase, waarbij ook mijn gasmeter werd vervangen (eind september). Ik heb toen na een aantal weken het nummer van Enexis gebeld waar via ik ook de afspraak had gemaakt, aardige mevrouw aan de lijn die ging er naar kijken. 2 weken niks gehoord toen werd ik gebeld met de mededeling dat er iets gereset was en sindsdien (8 November) werkt het weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-07 14:02
De gasmeter is ook gekoppeld aan de stroommeter. Bij mij was de stroommeter begin vorig jaar defect. Monteur gaf aan dat bij een defect van een van de meters, beiden vervangen dienden te worden. Ook bij mij via Enexis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Kixtart schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:45:
Exact hetzelfde probleem, ook bij Enexis. Initieel bij stroom (bleef op laag steken en niet uitleesbar) en gas. Nu is gas nog steeds niet uitleesbaar. De Eneco app gaf zelfs aan dat dat je contact moest opnemen na 3 maanden en Enexis heeft geen inzicht in de tijdslijn.

Bij mij is dit sinds 4 november 2022
Even een update: bij mij is het opgelost.
Enexis recentelijk weer gebeld en opeens hadden ze een 'nieuw process' wat ervoor zou zorgen dat het maximaal 3 weten zou duren vanaf dat moment. En inderdaad na 2 weken kon ik mijn gasmetingen weer uitlezen. Wel raar zo opeens na een aantal maanden wachten.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
Kixtart schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:30:
[...]

Even een update: bij mij is het opgelost.
Enexis recentelijk weer gebeld en opeens hadden ze een 'nieuw process' wat ervoor zou zorgen dat het maximaal 3 weten zou duren vanaf dat moment. En inderdaad na 2 weken kon ik mijn gasmetingen weer uitlezen. Wel raar zo opeens na een aantal maanden wachten.
En wat hebben ze precies gedaan? Moesten ze langs komen of kon dit op afstand?
Want mijn laatste reactie van hun (begin februari) was dat de nieuwe slimme meter niet goed het 'aanmeldproces' doorkomt en daardoor de gasmeter ook niet herkend werd.

Ik ga ze in ieder geval even bellen! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Dit was gewoon remote. Wat ze precies hebben gedaan weet ik niet, maar er was dus een 'nieuw' process en i.p.v. kan 'een aantal maanden' duren was het nu een nogal exacte maximaal 3 weken.

Het was via Enexis op nummer: 0888577000

Gebeld 13 maart:
Gasverbruik (volgens Engie website): 29 maart 03.00
Home assistant: 28 maart 18:13

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
Kixtart schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:12:
Dit was gewoon remote. Wat ze precies hebben gedaan weet ik niet, maar er was dus een 'nieuw' process en i.p.v. kan 'een aantal maanden' duren was het nu een nogal exacte maximaal 3 weken.

Het was via Enexis op nummer: 0888577000

Gebeld 13 maart:
Gasverbruik (volgens Engie website): 29 maart 03.00
Home assistant: 28 maart 18:13
Nou ik heb ze gesproken, inderdaad in maximaal 3 wekend zou het geregeld moeten zijn, of ze gaan een monteur inplannen.

Even afwachten maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:31
Ik heb al een tijdje een Slimme 3f meter (Kiafa MA304) en een slimme gasmeter (Flonidan SciFlo), deze lees ik met Home Assistant uit via een P1 meter.
Nu valt het mij op dat electra en gas netjes word doorgegeven in home assistant, maar de gasteller blijft stilstaan. Nu kijk ik op de electrameter naar de meterstanden, electra wordt realtime geupdate maar gas blijft stil staan, als ik op de slimme gasmeter kijk dan zie ik een hogere stand. Het lijkt dat er geen draadloze koppeling is tussen de gasmeter en de electrameter. Op de electrameter kan ik wel het correcte SN zien.
Hoe kan ik:
- Koppeling werkzaam is tussen de slimme meters?
- Resetten van de beide meters?

Of kan dit alleen door liander opgelost worden?

Update:
Liander geeft aan dat de koppeling verbroken is met de "slimme" gasmeter. Ze zien dat de meterstand wel word opgehaald maar zien ook dat enkele dagen er geen update is. Het opnieuw pairen werkt niet.
De meter is aangemeld als storing en er gaat contact opgenomen worden.

[ Voor 16% gewijzigd door iFloppy op 02-06-2025 10:15 . Reden: Update ]

Pagina: 1