Toon posts:

Desktopadvies o.b.v. BBG September 2022

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kelgo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-01 09:49
Hoi allemaal,

Ook ik wil graag een nieuwe desktop PC kopen. Mijn oude systeem dateert van 2017 en ik merk dat ik moeite begin te krijgen met sommige games, voornamelijk in FPS drops.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

De bedoeling van de PC is 95% gamen en 5% videobewerking. Videobewerking is een nice to have, dit doe ik puur voor vakantiefilms. Het hoofdzakelijke doel is gamen. De games die ik speel zijn voornamelijk ARPG's en MMORPGs zoals PoE, Diablo 3 en WoW. Ik wil graag minimaal een aantal jaar vooruit kunnen en ondanks dat de specs niet bekend zijn wil ik games zoals PoE2 en Diablo 4 ook goed kunnen spelen.
Framerate vind ik belangrijker dan hoge graphics, een combinatie zou natuurlijk het mooist zijn maar stel we moeten graphics omlaag zetten om de framerate te behouden dan is dat geen probleem.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik heb een budget van 1000 - 1200 in mijn hoofd inlcusief assemblage. Iets meer is geen probleem, maar het moet het wel waard zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Het gaat puur om de PC. Keyboard, muis, schermen e.d. neem ik allemaal mee. Ik heb twee dell schermen, logitech toetsenbord en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik weet niet zo goed wat ik nodig heb. Ik heb via de Azerty webshop een winkelmandje opgesteld:
*knip* printscreens en linkjes naar externe winkelmandjes zijn niet toegestaan. Gebruik hiervoor de Handleiding Pricewatch

Deze is gebaseerd op de BBG van September 2022. Alleen die kwam rond de 800 euro uit, dus had ik nog wat budget over. Ik heb daarom een duurdere processor toegevoegd. De reden hiervoor is omdat ik denk dat ik dan jaren vooruit kan en wellicht alleen de GPU over 3-4 jaar zou moeten vervangen. Ik weet alleen niet of het uberhaupt allemaal compatible is.

Klopt mijn redenatie hierin? Of zouden jullie dit aanpassen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nee maakt mij echt niets uit!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Nee, sta voor alles open.

Ga je overklokken?

Nope!

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op de vraag of ik met dit systeem jaren vooruit kan met het spelen van ARPG/MMORPG games. Daarnaast ben ik benieuwd of jullie ook extra geld zouden stoppen in de processor (t.o.v. de BBG september) of dat jullie dit geld in een betere videokaart zouden stoppen.
Ook ben ik erg benieuwd of ik nog iets heb gemist in mijn opstelling.
Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp.

[Voor 3% gewijzigd door br00ky op 09-01-2023 13:27]

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Inmiddels is er ook al de BBG van December: review: Desktop Best Buy Guide - December 2022

Zou je je lijstje in de pricewatch kunnen gooien? Winkelmand linkjes zijn de meesten hier niet zo heel happig op. ;)

Is je oude systeem toevallig een Ryzen systeem? Zo ja is het geen verkeerd idee om ook die even op te noemen.

[Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 09-01-2023 13:23]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• kelgo
Sorry bij deze een (hopelijk) juiste lijst!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600KF Boxed€ 325,-€ 325,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 113,99€ 113,99
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 6600 (11310-01-20G)€ 339,-€ 339,-
1BehuizingenAntec Dark Phantom 501 Zwart€ 74,95€ 74,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 87,90€ 87,90
1VoedingenSeasonic G12 GC-550€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 73,26€ 73,26
Totaal€ 1.079,-

Daarnaast is mijn oude systeen een MSI gaming systeem van 2017. Om iets specifieker te zijn is het een MSI Nightblade Mi3, maar ik kan helaas niet terugvinden welke het precies is..

[Voor 5% gewijzigd door kelgo op 09-01-2023 13:29]

• D4NG3R
  • Nu online
De belangrijkste vraag blijft de resolutie waarop je gaat (of in de toekomst wil) spelen. Hoe hoger de resolutie, hoe meer van het budget je in de GPU wil steken. Tot hoe ver reikt je budget effectief inclusief eventuele montage? (Zelf bouwen stelt trouwens ook niet zo heel veel voor, tonnen materiaal wat het uitlegt)

Het kan het waard zijn iets in te leveren qua CPU als je daarmee de stap naar een krachtigere GPU kan maken. :)

Op dit moment is de BBG van december bijvoorbeeld beter te noemen voor gaming vanwege de GPU, het nadeel is dat het daarbij wel gaat om een CPU/Moederbord van de vorige generatie. Upgradebaarheid is dus in de toekomst wat minder. (maar verre van niet bestaand)

[Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 09-01-2023 14:00]

• kelgo
De resolutie is Full HD, geen 1440. Maximale budget is 1200, maar stel dat ik net iets meer zou moeten uitgeven om het wat langer uit te houden en niet na een paar jaar gelijk hoef te upgraden, dan zal ik dat zeker doen.

Ik heb al guides gekeken op youtube over zelf bouwen. Het lijkt inderdaad niet heel veel voor te stellen, toch denk ik dat ik met wat assemblagekosten ook een stukje garantie naar de toekomst koop. Aangezien bijv. de CPU bevestigen een klusje is wat redelijk nauw is - met de pinnetjes - lijkt assemblage mij iets simpeler. Ik heb geen zin in 'gedoe' achteraf wat mij eventueel nog wel meer geld gaat kosten om het op te lossen.

Misschien denk ik wel te moeilijk hoor.. :)

Ik heb trouwens ook de BBG van December bekeken die je eerder had gelinkt.
Ik zie daar dat ze een andere GPU gebruiken en een goedkopere CPU.
Zou je eerder voor dat systeem kiezen? En zo ja, waarom?

• D4NG3R
  • Nu online
kelgo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:05:
De resolutie is Full HD, geen 1440. Maximale budget is 1200, maar stel dat ik net iets meer zou moeten uitgeven om het wat langer uit te houden en niet na een paar jaar gelijk hoef te upgraden, dan zal ik dat zeker doen.
Ergens moet je uiteraard een lijn trekken,anders kan je tot in de oneindigheid "net iets meer" blijven uitgeven. :+

Je zou in dat geval prima kunnen kiezen voor een iets goedkopere i5 13500 en een paar tientjes meer tegen de GPU aan gooien. Een 6700 XT is al snel 15-20% sneller in games, een RTX 3060 Ti al snel 25%.

Of daar echter de ruimte voor is in het budget durf ik niet te zeggen.
Ik heb al guides gekeken op youtube over zelf bouwen. Het lijkt inderdaad niet heel veel voor te stellen, toch denk ik dat ik met wat assemblagekosten ook een stukje garantie naar de toekomst koop. Aangezien bijv. de CPU bevestigen een klusje is wat redelijk nauw is - met de pinnetjes - lijkt assemblage mij iets simpeler. Ik heb geen zin in 'gedoe' achteraf wat mij eventueel nog wel meer geld gaat kosten om het op te lossen.

Misschien denk ik wel te moeilijk hoor.. :)
Niet perse hoor, een stukje gemak/gemoedsrust mag best wat kosten! Het scheelt je een hoop gedoe mocht er inderdaad iets niet lekker gaan.
Ik heb trouwens ook de BBG van December bekeken die je eerder had gelinkt.
Ik zie daar dat ze een andere GPU gebruiken en een goedkopere CPU.
Zou je eerder voor dat systeem kiezen? En zo ja, waarom?
Ik had m'n vorige post daar al op aangepast:
D4NG3R schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:56:
Op dit moment is de BBG van december bijvoorbeeld beter te noemen voor gaming vanwege de GPU, het nadeel is dat het daarbij wel gaat om een CPU/Moederbord van de vorige generatie. Upgradebaarheid is dus in de toekomst wat minder. (maar verre van niet bestaand)
Waar je keuze ook op valt blijft het altijd een "ja, maar" verhaal. Ik ben zelf een half jaartje geleden geupgrade naar de CPU uit het december lijstje, maar had al een bestaand Ryzen systeem uit 2018 welke door een update ook de nieuwere 5000 CPU's ondersteunt.

Gloednieuw zou ik met dit budget persoonlijk niet meer voor een Ryzen van de vorige generatie gaan, de 5800X3D daarbuiten gelaten. Dat is echter langetermijndenken, het december lijstje is nu in games sneller. Maar loopt over een paar jaar met een nieuwere videokaart waarschijnlijk achter de feiten aan.

[Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 09-01-2023 14:40]

• kelgo
Allereerst bedankt dat je de tijd neemt om mij te helpen!
Ik heb nog twee vragen.
Als ik jouw post goed lees zou het onderstaande lijstje dus beter zijn , ook voor de langere termijn?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 279,50€ 279,50
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 113,99€ 113,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G€ 429,-€ 429,-
1BehuizingenAntec Dark Phantom 501 Zwart€ 74,95€ 74,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 87,90€ 87,90
1VoedingenSeasonic G12 GC-550€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 73,26€ 73,26
Totaal€ 1.123,50

Daarnaast, is het nu slimmer om de iets duurdere processor te nemen, ook voor de toekomst? Of is dat verschil verwaarloosbaar met mijn doel van de PC.

Intel Core i5-13500 Boxed (uitvoering: Intel Core i5-13500 Boxed)
Intel Core i5-13600KF Boxed (uitvoering: Intel Core i5-13600KF Boxed)

• D4NG3R
  • Nu online
Ho. Pas op. Ik had het over de 3060 Ti. De non-Ti versie is grofweg even snel als de RX 6600 maar kost wel een flinke duit extra.

Ik zat zelf verkeerd te kijken. :+ De 3060 is ongeveer 25% sneller dan de 6600. De 3060 Ti zo'n 25% sneller dan de 3060.

Of je het verschil in CPU performance te rechtvaardigen vind voor het prijsverschil durf ik niet te zeggen. Zeker niet over lange termijn. :)

[Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 09-01-2023 15:04]

• kelgo
Haha geen probleem, bedankt zover! Ik denk toch dat ik neig naar het lijstje wat ik heb aangepast n.a.v. jouw advies.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:31
De 3060 Ti is zo te zien amper duurder, maar wel een flink stuk sneller dan de non-Ti 3060. Ik ben geen expert, maar alles wat ik vind geeft aan dat de Ti een betere keuze is ondanks dat er 4 GB minder VRAM in zit. Zeker als je op 1080P speelt is 12 GB overkill.

Ik heb zelf een 2070 Super die net als de 3060 Ti "maar" 8 GB VRAM heeft en ik ben (voor zover ik weet) nog niet tegen VRAM-limieten opgelopen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• kelgo
Bedankt voor je bericht. Even voor de duidelijkheid voor mij, dan gaat het om:

uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti WINDFORCE OC 8G

toch?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee