Toon posts:

[SCART] Retroconsoles geven via scart-verdeeldoos geen audio

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• henkmanz
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-02 13:39

henkmanz

Part time geek

Topicstarter
Mijn vraag
Kort: Waarom krijg ik geen audio via de scart-verdeeldoos maar wel direct in de televisie?

Lang:
Ik ben onlangs begonnen met het maken van een retroconsole-setup. Aangezien ik op dit moment maar één CRT-TV heb wil ik graag meerdere consoles (NGC, PS1, PS2, SNES) aansluiten op deze ene televisie. Hiervoor heb ik een scart-verdeeldoos gekocht. Die gaat in de scart input achterin de televisie. De consoles sluit ik vervolgens aan via de verdeeldoos. De PS2 heeft een zogenaamde RGB-kabel die direct naar scart gaat, de PS1, NGC en SNES hebben tulp uitgangen die ik met een blokje omzet naar scart. Als ik deze consoles direct aansluit op de televisie geven ze allemaal beeld en geluid, of ik dat nou via tulp of scart doe.
De PS2 RGB-kabel geeft ook via de verdeeldoos beeld en geluid. De overige consoles die via tulp en scart-blokje zijn aangesloten ineens niet. Heb ik iets verkeerds aangesloten? Of verkeerde onderdelen gekocht?

Relevante software en hardware die ik gebruik
scart verdeeldoos (5 inputs) (deze)
Tulp --> scart adapter (deze)

Playstation 1 output via tulp
Playstation 2 output via RGB-kabel (scart)
Gamecube output via tulp
SNES output via tulp

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alle mogelijke combinaties.
Consoles direct via scart (PS2) of Tulp / scart adapter in TV: Audio en video werkt.
Console via RGB-kabel (PS2) in verdeeldoos naar TV: Audio en video werkt.
Consoles via Tulp/scart adapter in verdeeldoos naar TV: Alleen video werkt 8)7

Alle reacties

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:41
henkmanz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:56:
Mijn vraag
Kort: Waarom krijg ik geen audio via de scart-verdeeldoos maar wel direct in de televisie?

Lang:
Ik ben onlangs begonnen met het maken van een retroconsole-setup. Aangezien ik op dit moment maar één CRT-TV heb wil ik graag meerdere consoles (NGC, PS1, PS2, SNES) aansluiten op deze ene televisie. Hiervoor heb ik een scart-verdeeldoos gekocht. Die gaat in de scart input achterin de televisie. De consoles sluit ik vervolgens aan via de verdeeldoos. De PS2 heeft een zogenaamde RGB-kabel die direct naar scart gaat, de PS1, NGC en SNES hebben tulp uitgangen die ik met een blokje omzet naar scart. Als ik deze consoles direct aansluit op de televisie geven ze allemaal beeld en geluid, of ik dat nou via tulp of scart doe.
De PS2 RGB-kabel geeft ook via de verdeeldoos beeld en geluid. De overige consoles die via tulp en scart-blokje zijn aangesloten ineens niet. Heb ik iets verkeerds aangesloten? Of verkeerde onderdelen gekocht?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Tulp --> scart adapter (deze)

Playstation 1 output via tulp
Playstation 2 output via RGB-kabel (scart)
Gamecube output via tulp
SNES output via tulp

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alle mogelijke combinaties.
Consoles direct via scart (PS2) of Tulp / scart adapter in TV: Audio en video werkt.
Console via RGB-kabel (PS2) in verdeeldoos naar TV: Audio en video werkt.
Consoles via Tulp/scart adapter in verdeeldoos naar TV: Alleen video werkt 8)7
Ow jee, scart, je trekt een beerput aan ellende open.

De tulp/scart adapter is een naar ding, dat komt omdat scart heel veel connectoren kent, maar de standaard specificeert niet wat er moet, er kan namelijk heel veel, bijv het ondersteunen van een normaal composite signaal, een S-video signaal etc. Het zou allemaal kunnen, maar het hoeft niet. Het zou dus zo maar kunnen dat de audio niet wordt mee genomen, maar als ik jouw verhaal lees, werkt dat dus wel voor de adapters. Het lijkt erop alsof je verdeeldoos dat niet meeneemt....

Je kunt of een andere verdeeldoos proberen (die hopelijk het dan wel doet....) of een goedkoop mengpaneeltje met 4 inputs - voor elke console - en 1 output naar de TV laten lopen. Op die manier hoef je nog steeds alleen de video te schakelen. Op het mengpaneel hoef je niks te schakelen als alle input volumes gewoon op een goed niveau staan.

• henkmanz

henkmanz

Part time geek

Topicstarter
PageFault schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:11:
[...]

Ow jee, scart, je trekt een beerput aan ellende open.

De tulp/scart adapter is een naar ding, dat komt omdat scart heel veel connectoren kent, maar de standaard specificeert niet wat er moet, er kan namelijk heel veel, bijv het ondersteunen van een normaal composite signaal, een S-video signaal etc. Het zou allemaal kunnen, maar het hoeft niet. Het zou dus zo maar kunnen dat de audio niet wordt mee genomen, maar als ik jouw verhaal lees, werkt dat dus wel voor de adapters. Het lijkt erop alsof je verdeeldoos dat niet meeneemt....

Je kunt of een andere verdeeldoos proberen (die hopelijk het dan wel doet....) of een goedkoop mengpaneeltje met 4 inputs - voor elke console - en 1 output naar de TV laten lopen. Op die manier hoef je nog steeds alleen de video te schakelen. Op het mengpaneel hoef je niks te schakelen als alle input volumes gewoon op een goed niveau staan.
Bedankt voor je antwoord! Goed om te weten dat tulp/scart van zichzelf een bende kan zijn, dat het niet alleen aan mij ligt, haha.
Wat betreft je oplossing, bedoel je dat alleen het geluid via een mengpaneeltje zou moeten lopen? Of is er een mengpaneel waar je ook scart in kan doen?

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:41
henkmanz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Goed om te weten dat tulp/scart van zichzelf een bende kan zijn, dat het niet alleen aan mij ligt, haha.
Wat betreft je oplossing, bedoel je dat alleen het geluid via een mengpaneeltje zou moeten lopen? Of is er een mengpaneel waar je ook scart in kan doen?
Bij mijn weten zijn er geen mengpanelen met scart. En mocht dat bestaan, loop je weer tegen dezelfde ellende aan ben ik bang.

Zo'n geval zou kunnen voldoen:

https://www.bax-shop.nl/a...ssionele-10-kanaals-mixer

De goedkopere hebben een lange levertijd zag ik.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Deze SCART verdeeldoos verbindt alle aangesloten inputs direct met elkaar.
Zelf gebruik(te) ik dan liever een echt schakelbare (RGB) SCART verdeeldoos om eventuele signaal storingen/conflicten te vermijden.
Zoiets als dit bijvoorbeeld:
Goeie oude (retro) consoles deel 13 (SCART switch)

Toch blijft het inderdaad wel vreemd dat er bij gebruik van de SCART adapter helemaal geen audio doorkomt.
Werkt het ook niet als je maar één apparaat aansluit via de verdeeldoos?
Probeer ook eens de audio L/R te verwisselen?

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:02
In beginsel is er geen technische reden waarom geluid niet door zou moeten komen. SCART ondersteunt inderdaad verscheidene videostandaarden via de connector, maar stereogeluid is vast gedefinieerd, dus zou geen probleem mogen vormen.

Mijn ervaring met SCART-verdeeldozen is evenwel dat er ongelooflijk veel troep op de markt wordt aangeboden. Sommige verdeeldozen geven alleen het composietsignaal door. Heel veel van die dozen schermen de signalen slecht af en halen zo de hoge beeldkwaliteit om zeep. In die zin zou het mee helemaal niet verbazen als de verdeeldoos die je hebt de audiopinnen niet aansluit. Even open schroeven en je weet meestal na een hele korte blik op het binnenwerk hoe laat het is.

De verdeeldoos van Online Kabelshop die gelinkt is ziet er aan de buitenkant niet bijster indrukkend uit, en de prijs is een verdere hint, dus ik vrees het ergste. De verdeeldoos die hier op de foto geplaatst is ziet er meer uit alsof hij mogelijk goed is.

• henkmanz

henkmanz

Part time geek

Topicstarter
The_Doman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:15:

Toch blijft het inderdaad wel vreemd dat er bij gebruik van de SCART adapter helemaal geen audio doorkomt.
Werkt het ook niet als je maar één apparaat aansluit via de verdeeldoos?
Probeer ook eens de audio L/R te verwisselen?
Het werkt ook niet als ik één apparaat aansluit. Ook de L/R omdraaien had geen succes.
dmantione schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:31:
In beginsel is er geen technische reden waarom geluid niet door zou moeten komen. SCART ondersteunt inderdaad verscheidene videostandaarden via de connector, maar stereogeluid is vast gedefinieerd, dus zou geen probleem mogen vormen.

Mijn ervaring met SCART-verdeeldozen is evenwel dat er ongelooflijk veel troep op de markt wordt aangeboden. Sommige verdeeldozen geven alleen het composietsignaal door. Heel veel van die dozen schermen de signalen slecht af en halen zo de hoge beeldkwaliteit om zeep. In die zin zou het mee helemaal niet verbazen als de verdeeldoos die je hebt de audiopinnen niet aansluit. Even open schroeven en je weet meestal na een hele korte blik op het binnenwerk hoe laat het is.

De verdeeldoos van Online Kabelshop die gelinkt is ziet er aan de buitenkant niet bijster indrukkend uit, en de prijs is een verdere hint, dus ik vrees het ergste. De verdeeldoos die hier op de foto geplaatst is ziet er meer uit alsof hij mogelijk goed is.
Ik ga naar aanleiding van jullie suggesties op zoek naar (een) kwalitatief betere converters/verdeeldoos. Super bedankt voor het meedenken. Wanneer ik het werkend heb laat ik het uiteraard even weten.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
henkmanz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:56:
De PS2 RGB-kabel geeft ook via de verdeeldoos beeld en geluid. De overige consoles die via tulp en scart-blokje zijn aangesloten ineens niet.
Dat het bij de PS2 wel goed werkt zal komen doordat de PS2 RGB kabel ook een signaal zet op Pin 8 van de SCART aansluiting.
Hiermee kan een aangesloten apparaat automatisch als bron worden geslecteerd.
Waarschijnlijk gebruikt deze verdeeldoos dat signaal ook om de juiste bron te selecteren en gaat dat dan niet helemaal goed bij gebruik van de TULP/SCART adapter?

Zie ook nog:
Wikipedia: SCART
Videogameperfection: Gamers guide to SCART

[Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 09-01-2023 21:24]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee