Toon posts:

[KNX] Hulp bij debuggen van niet werkende lampjes op tasters

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Stranger__NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 18:09
Sinds een maand werken sommige statusledjes op sommige tasters niet meer. Andere leds op tasters geven prima de status aan. Ik heb tasters met vier rijen met 2 knopjes+ ditto statusleds. Het kan zijn dat de bovenste statusleds niet werken, maar de 2e rij wel.

Ja; ik heb het systeem al eens uit-en-aan gezet :) Maar dat loste het niet op. Ik geloof niet dat er echt iets aan de installatie is veranderd; geen nieuwe componenten of updates. Maar ik wil zelf op onderzoek kunnen gaan en heb nu ETS5 geïnstalleerd en kan het project openen, de bus loggen en componenten zien. Daar zie ik alleen geen overduidelijke fouten/errorregels voorbij komen. De knoppen die het wel doen lijken hetzelfde ingesteld als de knoppen die het niet doen.

Ik wil zelf kunnen onderzoeken wat waarom mis gaat. Maar vindt online te weinig informatie waar ik moet kijken. Wie heeft er tips? Kan iemand met kennis met mij meekijken?

[Voor 12% gewijzigd door Stranger__NL op 09-01-2023 11:14]

• Stranger__NL
Wat technische info:

De tasters waar het om gaat zijn JUNG Universal TSM 110911.

De status in ETS5:
https://tweakers.net/i/wxrTRv6I5YBpvczwpMNwPNcZvlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cUYkJ3kLqdOMm8gI539naQMw.png?f=fotoalbum_large

Als ik in de logs kijk dan zie ik dit gebeuren als ik lampen aan en uit zet:

De lampen in de gang (FOUT) hebben minder statusregels op de bus dan de lampen in kantoor (werken prima).

Ik zie ook statusregels naar 1/1/11 Maar het adres van die leds is vlgns mij 8/1/11
We heeft er behapbare info over die adressering? KNX is niet gedocumenteerd voor nitwits; de leercurve is vrij hoog maar als iemand mij wat snelle handvaten geeft dan kom ik daar wel uit. Hoop ik. :)

[Voor 40% gewijzigd door Stranger__NL op 09-01-2023 11:12]

• Stranger__NL
Korte update:
Het ligt niet aan de verschillende tasters dat het niet werkt.
Het (zelfde) component wat aangestuurd wordt geeft geen goede acknowledge terug.

Als iemand meer kennis heeft van ETS5 en hoe je daar makkelijk een component kunt testen en triggeren dan hoor ik dat graag.

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-02 20:26
Ik neem aan dat dat statuslampje reageert op een groepsadres dat door een ander component wordt verzonden? In dat geval ligt het probleem vrijwel zeker bij het zendende apparaat.
Ik heb in het verleden een soortgelijk issue gehad (toevallig ook een Jung TSM waarvan het ledje niet werkte), en dat is toen opgelost door de settings opnieuw te downloaden naar het zendende component.

(Ik blijf het vreemd vinden dat ze dat 'downloaden' noemen; m.i. is het 'uploaden')

• Stranger__NL
Nu moet ik alleen nog uitvogelen hoe ik 1 component veilig kan uploaden(ik ben het geheel met je eens). Ik vind dat ETS echt ondoorzichtig. Ik zie geen "update" buttons ofzo. Ik zie inderdaad wel een download.

Hoe safe denk je dat dit is :)

Update: No Guts, no glory...
Hij piept over een compatibility mode om dit component te kunnen downloaden? Daar van gehoord?

[Voor 9% gewijzigd door Stranger__NL op 12-01-2023 14:08]

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-02 20:26
Nee. Het was 5 jaar geleden, en ik heb er daarna nooit meer wat mee gedaan.

Als je meer wilt weten kun je beginnen bij https://www.knx.org, daar kun je online een gratis cursus volgen om je het vocabulair eigen te maken. Je kunt zelfs experimenteren met virtuele apparatuur.

• Stranger__NL
Nou - ik dacht - ik spring gewoon in het diepe en druk eens op DOWNLOAD. (Ding in programmeermodus gezet; en gaan...)

En.. het werkt! Mijn status lampjes doen het weer! :)

Dank voor je toevoeging! Zonder je "download" opmerking en je vermoeden dat het inderdaad om het zendende apparaat zou moeten gaan durfde ik het wel aan :)

Problem solved.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee