Toon posts:

PC valt uit na jaren goed te werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:54
Sinds gisteren kan mijn PC eigenlijk geen minuut meer in Windows blijven. Hij herstart gewoon constant, soms zelfs al in de BIOS. Hardware gaat al enkele jaren mee, geen noemenswaardige problemen.
Het gebeurde eerst toen ik aan het gamen was. Ik had de dagen ervoor al wat artifacten gezien tijdens het gamen, zag ook dat mijn GPU op 95-100% draaide. Dus GPU temperatuur bekeken, dit was iets van 60 graden.
GPU er eens uitgehaald, monitor direct aangesloten op mobo, niet OK. Geen beeld, had ook de indruk dat hij bleef rebooten.

Dan eens andere GPU in PC gestoken. Hij geraakt wel in Windows maar opnieuw, niet lang. Ook in Safe mode, zelfde probleem.
2 maal voorgekomen dat ik in Windows zat, Chrome open en onmiddellijk herstart mijn PC.

Heb al alle PSU kabels hard ingestoken, die zitten zeker vast. In de BIOS worden alle schijven herkend en ook mijn 16GB RAM.

Event viewer, niet echt nuttig;

PC;
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master CM 690 III Closed€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG 29UB67-B Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 51,19€ 51,19
1MoederbordenMSI B450-A PRO€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 Full Modular€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD7500BPVT, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 187,48€ 187,48
1Solid state drivesSamsung 860 PRO 256GB€ 0,-€ 0,-
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 179,-€ 179,-
1MonitorenDell UltraSharp U2422H Zwart (met stand)€ 249,25€ 249,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 666,92

Wat kan ik nog proberen om te vinden wat er mis is?

[Voor 56% gewijzigd door Satangel op 09-01-2023 09:37]

Beste antwoord (via Satangel op 26-01-2023 09:00)

• denpjgasten
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 13:38
Naargelang wat ik lees vermoed ik toch de cpu. Heb je deze al vervangen?

Alle reacties

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Geheugen checken: heb je meerdere reepjes, haal ze allemaal behalve één eruit.
Controleer op stof, ik heb dit een keer gehad, de CPU fan zorgde ervoor dat er fijn stof in de sockets van het geheugen kwam. Schoonmaken loste het probleem op.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:26
Kernel-power 41 is meestal een voedingsdingetje (maar kan ook een spanningsprobleem op bijv. je moederbord zijn of zelfs compleet iets anders zijn).

Hoe makkelijk kun je een andere voeding proberen?

[Voor 9% gewijzigd door NESFreak op 09-01-2023 09:01]

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:01
Zou de condensators ff checken of ze niet bol staan op het mb, anders voeding zitten ook condensators in die wel eens bol gaan staan.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

Satangel schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:51:

GPU er eens uitgehaald, monitor direct aangesloten op mobo, niet OK. Geen beeld, had ook de indruk dat hij bleef rebooten.
je mobo heeft wel een HDMI aansluiting, maar de 5600x heeft geen ingebouwde gpu.
Dus dat gaat nooit werken.

[Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 09-01-2023 09:19]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Satangel
NESFreak schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:00:
Kernel-power 41 is meestal een voedingsdingetje (maar kan ook een spanningsprobleem op bijv. je moederbord zijn of zelfs compleet iets anders zijn).

Hoe makkelijk kun je een andere voeding proberen?
Heb dat niet liggen.
Zal vanavond deze kopen ;

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

Hopen dat dit het probleem oplost.

Vorige PSU is van juni 2020, nog geen 3 jaar oud zeg. Cooler Master .
Zal dan kijken voor garantie want als het daar aan ligt, toch te vroeg hoor. Vorige PSU ging 8 jaar mee.... :(

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:26
Satangel schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Vorige PSU is van juni 2020, nog geen 3 jaar oud zeg. Cooler Master .
Zal dan kijken voor garantie want als het daar aan ligt, toch te vroeg hoor. Vorige PSU ging 8 jaar mee.... :(
Ja, als dat het probleem is, dan heb je daar gewoon garantie op. Wel een duur geintje om er achter te komen of dat het daadwerkelijk is. Maar als ik op je link klik en de reviews van die voeding lees... :o

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:59

Cheezus

Luiaard

De Tweaker reviews van die voeding geven op zich een aardig idee dat daar wel eens je probleem zou kunnen zitten :)

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
Wat @Cheezus al aangeeft reviews laten vrij duidelijk zien dat dit model redelijk onbetrouwbaar is.

Er zit 5 jaar garantie op dus wie weet kan je hem inruilen op een beter voeding.

Persoonlijk zou ik een Corsair pakken.

• Satangel
Psu vervangen, nog niet ok... Zie ook niets nieuws in de event viewer.

Dus gpu of psu kan het al niet zijn, ik ga eens de RAM er 1 voor 1 uithalen

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-02 09:11
Satangel schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:02:
Psu vervangen, nog niet ok... Zie ook niets nieuws in de event viewer.

Dus gpu of psu kan het al niet zijn, ik ga eens de RAM er 1 voor 1 uithalen
Wat grappig dat je dat nog niet gedaan hebt maar al wel een nieuwe voeding besteld en gemonteerd. :D

Ik heb overigens verder geen nuttige bijdrage, het is immers simpelweg 1 voor 1 elimineren van opties maar dat weet je zelf ook wel. Succes! :9

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:12
Begin met de basis van uitsluiten.

Dus zo kaal mogelijk opstarten met alleen de minimale hardware.

Mobo
Cpu met koeler
1x ram module in juiste slot
1ssd met Windows erop
Videokaart
Voeding

Overige hardware loskoppelen en dan kijken hoe het gaat.
Als dat stabiel is, dan zorgen dat al je drivers up-2-date zijn. (Chipset, gfx, geluid, LAN etc)
Eventueel BIOS als deze heel oud is (lees meer dan 1 a 2 jaar geleden)

Draait het nog steeds stabiel? Dan kan je 1 voor 1 de extra hardware aansluiten.

En noteer hier wat je allemaal verder gedaan hebt uiteraard

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Satangel
Wylana schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:11:

Mobo
Cpu met koeler
1ssd met Windows erop
Videokaart
Voeding

Als dat stabiel is, dan zorgen dat al je drivers up-2-date zijn. (Chipset, gfx, geluid, LAN etc)

Draait het nog steeds stabiel? Dan kan je 1 voor 1 de extra hardware aansluiten.

BIOS & drivers updaten wnr de PC nog geen minuut stabiel kan draaien, ga ik toch niet direct doen.

Zal vanavond eens met 1 RAM latje opstarten (gisteren al geprobeerd, niet geholpen) en 1 harde schijf (dit nog niet geprobeerd).

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:12
Satangel schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:43:
[...]

BIOS & drivers updaten wnr de PC nog geen minuut stabiel kan draaien, ga ik toch niet direct doen.

Zal vanavond eens met 1 RAM latje opstarten (gisteren al geprobeerd, niet geholpen) en 1 harde schijf (dit nog niet geprobeerd).
Vandaar dat ik ook meld:
;)

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Satangel
Wylana schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:11:

Mobo
Cpu met koeler
1ssd met Windows erop
Videokaart
Voeding

Bedankt voor de suggesties

Heb nu met 1 RAM stick gestart, GPU, CPU en de C: drive. Ook M2 drive eruit gehaald
Nu brandt het EZ Debug lampje 'CPU' . Wat vreemd is aangezien de CPU er nu 6 maand in zit en altijd goed werkte. Ik raak die ook niet aan, zit vastgeschroefd met cooler zoals het hoort.
Gisteren werkte die ook nog, volgens Windows en BIOS. Nu doet mijn PC gewoon niets meer, toetsenbord/scherm, niets. Geen teken van leven, enkel CPU debug lampje.

Heb ook de CMOS batterij er eens 5 minuten uitgehaald, dit hielp ook niet. CPU power kabels in andere PSU slot gestoken, eens los gemaakt van moederbord, ook niet geholpen.

Dus na de PSU en GPU uit te sluiten lijkt het nu CPU te zijn? Positief is dat dit garantie gaat zijn, negatief is dat ik nu ofwel een andere CPU moet insteken (RMA kan gerust weken duren) ofwel het moederbord kapot is.
Moest ik het moederbord vervangen zou ik deze kopen, is hij morgen in huis. Relatief goedkoop, gelijkaardig model aan wat het nu is.

8)7

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• denpjgasten
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 13:38

• Satangel
denpjgasten schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:40:
Bedankt voor de reactie

Ondertussen het moederbord vervangen samen met een medeTweaker. Waarvoor dank

Helaas heeft het niet geholpen.

Dus PSU, Mobo, GPU en RAM lijken mij uitgesloten.
Ook eens met een Linux USB stick proberen booten, niet gelukt. Zelfde probleem. Na enkele minuten herstart de hele PC.

Duuuuuuuuus kan enkel nog CPU zijn? :? Die heb ik 6 maand geleden gekocht, 5600X, dus ga met garantie moeten gaan w erken...
Heel vreemd en nog nooit meegemaakt dat een CPU er gewoon de brui aan geeft. Te warm zal hij niet geworden zijn, kan echt niet.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:23

Galinsky

--------->

Voor de zekerheid, wanneer je opstart doe je dit ook zo kaal mogelijk m.b.t. usb aparraten etc. de problemen die je omschrijft zouden al kunnen voortkomen uit een slecht functionerend usb apparataat o.i.d.
Als je elke keer dezelfde muis en toetsenbord bijv. gebruikt of hetzelfde opstartknopje of usb 3.0 hub van de kast zou daar ook het probleem kunnen liggen.

Zo kaal mogelijk is buiten de kast en opstarten met een schroevendraaier o.i.d. (door een short/kortsluiting te maken van startup pinnetje) en ook geen usb apparaten aansluiten of andere dingen.

Mogelijk doe je dit al maar het is nog niet expliciet gezegd in hoeverre "zo kaal mogelijk" betekend, vandaar. :)

• Satangel
OK lijkt dus echt de CPU te zijn... Die nog maar 6 maand oud is.

Heb van een andere Tweaker een AM4 CPU bemachtigd en die werkt gewoon prima in mijn systeem. Gisteren 4 uur gedraaid zonder probleem. 6 maand oude Ryzen 5600X is ondertussen naar AMD gestuurd ivm garantie.

Bedankt alvast en deze is dus opgelost

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:30
Dta is dus wel een hele dure cpu geworden.......
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee