Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
Op een blog van @MatthijsBoef staat dat de boiler van een Quooker vacuüm zou moeten zijn en geen warmte mag lekken. Als het vacuüm weg is zou deze warmte gaan lekken en dus warm worden aan de buitenkant.

Nu is de mijne aan achterkant vanaf 1/3 hoogte handwarm. De voorkant is duidelijk koelen en raar genoeg neemt die warmte vooral toe bij gebruik (dus opwarmen). In rust blijft het water 100 graden maar lijkt de buitenkant koeler...

Ik twijfel of het vacuüm echt weg is en snap ook niet waarom het alleen achteraan opwarmt. De aansluitingen zitten immers bovenop. En ik heb ook geen vergelijk waar ik even kan voelen hoe een goede Quooker aanvoelt. Het gaat om een 7 liter boiler (2.2e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-07 12:34
Even de zoekfunctie gebruiken:
lithoijen schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:01:
[Afbeelding]

Ik kan er niet super bij, de quooker is gedeeltelijk af geschermd / weggewerkt. Maar duidelijk is dat ook bij een nieuw model de oppervlakte temperatuur oploopt tot ca 35 graden. Dit is echter maar bij een deel van de unit.

Je zou hem eens achter een energiemeter kunnen hangen. Dat zou veel moeten zeggen over de standby verliezen.
Highland schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:44:
Ik had op verschillende plekken gemeten, de temperatuur is ook vanaf 1/3e van de hoogte vanaf de onderkant zo'n 35C. Ik heb gemeten met een infrarood thermometer. Dat is niet heel precies, maar voor dit doel goed genoeg.

Ik heb Quooker al eens een paar jaar terug gebeld voor zo'n filter, maar dat was toen niet meer leverbaar. Geen idee welk gezondheidsrisico ik nu loop. Bacteriën zullen vanwege de temperatuur het probleem niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-07 16:21
Een quooker is een soort dubbelwandige thermosfles met vacuum ertussen.
Als die lek is dan zou dat ding op den duur overal warm moeten worden.

Zit de heet waterleiding niet ergens in de buurt van de buitenkant zodat er warmte overdracht is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
Nee het lijkt me niet de leiding, ik ben 90% zeker dat hij lek is.
Hij is te warm en het stroomverbruik is ook vrij hoog met 0,25 kwh in 12 uur bij rust
Hoewel dat nou ook weer niet extreem is...

Ik ga er een betere meter op zetten om het zeker te weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
Ik heb een betere meter aangesloten met een vergelijking van van vorige Quooker (ook een 2.2)

De huidige met warmtelek verbruikt in de nacht een vlakke lijn van 0,019Kwh per uur

En de vorige verbruikte een jaar geleden gemiddeld 0,012Kwh per uur
(zaagtand van steeds 0,09 en dan 0,016 dus de oude is minder goed in moduleren)

Het verschil is minder groot dan ik dacht... Maar toch dik 60Kwh per jaar...
Wellicht gaat er nu ook een beetje vermogen naar de slimme fusion kraan.
Vanavond doe ik nog een meting met het kabeltje van de kraan los

[ Voor 7% gewijzigd door Lalalampje op 10-01-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
De boiler is vervangen door een gebruikte van marktplaats.
Enkel het boiler vat is vervangen, dus die metalen fles.
De elektronica en het verwarmingselement waren goed dus die zij gebleven.
Dat overzetten is vrij eenvoudig. Niet anders als wanneer je de boel ontkalkt.

En ja dit heeft het zoals verwacht opgelost. Geen warmtelek meer dus de buitenkant blijft koud en het verbruik is weer terug naar de zaagtand van 12 watt gemiddeld. Geluk gehad dus en nu wel een goede gebruikte boiler gekocht.
Pagina: 1