Tocht door de afzuigkap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferr
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-02-2023
Ons oude afzuigkap is kapot gegaan hier zat een terugslagklep op. Nu hebben wij een nieuwe afzuigkap gekocht met een ingebouwde terugslagklep. Sinds deze gemonteerd is hebben wij last van tocht vanuit de afzuigkap doordat de klep niet goed sluit. We hebben contact gehad met de fabrikant maar deze gaf aan dat het erbij hoort.
Het gaat om de afzuigkap Etna 290rvs. De afzuigkap gaat via de buitenmuur door het platte dak van de carport naar buiten.

Heeft iemand tips om het tochten te verhelpen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:00

Bleh!

:)

Toevallig laatst ook zoiets gehad. Het beste is om buiten een klep te plaatsen, want dan hou je de kou echt buiten. Bij mij kon dat niet om bouwkundige redenen. Je kunt proberen om een terugslagklep in de buis te zetten (letterlijk zoeken op terugslagklep in buis).

Uiteindelijk deze gekocht https://afzuigkap.nl/teru...erklep-150-mm-faber-1661/ die paste perfect op mijn AEG afzuigkap en de flexibele buis kon ik hier op schuiven.

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-06-2024
Enkele jaren terug ging de terugslagklep bij onze afzuigkap met sterkere wind ook steeds open. Uiteindelijk heb ik er een paar stukjes bitumen opgeplakt (had ik over van een projectje om geluidsresonantie te verminderen). Het gewicht hiervan was voldoende om de terugslagklep gesloten te houden bij windvlagen. En bij de laagste stand ging de terugslagklep nog gewoon open.

Kort samengevat: kijk of je de terugslagklep iets zwaarder naar beneden kan laten vallen of een iets sterkere veer erop kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Terugslagkleppen is iets anders dan roosters met lamellen. Ze hebben wel dezelfde functie maar een andere werking.

Een terugslagklep in de vorm van een vlinderklep plaats je in de buis met de as verticaal. Zo kunnen de kleppen weer netjes terugveren.

Recent nog zo'n ding geplaatst bij mij thuis. Ook tocht door de afzuigkap, en flink ook. Klepje er tussen, tape er omheen voor de afdichting (geen mof/spie maar dezelfde diameter als de buis...). Dit is een tijdelijke oplossing, totdat we straks een keer voor een andere keuken gaan, dan kan het kanaal vervangen worden en de vlinderklep meteen goed worden gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:13
ik heb er ook 1 extra geplaatst in het kanaal naar buiten, net achter het rooster. werkt prima. gekocht bij warmteservice.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:26
Bleh! schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:55:
Toevallig laatst ook zoiets gehad. Het beste is om buiten een klep te plaatsen, want dan hou je de kou echt buiten. Bij mij kon dat niet om bouwkundige redenen. Je kunt proberen om een terugslagklep in de buis te zetten (letterlijk zoeken op terugslagklep in buis).

Uiteindelijk deze gekocht https://afzuigkap.nl/teru...erklep-150-mm-faber-1661/ die paste perfect op mijn AEG afzuigkap en de flexibele buis kon ik hier op schuiven.
Idd. Een klep plaatsen zo dicht mogelijk bij de plek waar de buis naar buiten gaat door je gevel/dak. Anders vult de buis zich alsnog ket koude lucht in de winter en heb je een soort koudebrug

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eens met mijn voorgangers, gewoon een extra terugslagklep in de bestaande buis plaatsen. Heb al jaren zoiets: https://www.ventilatiesho...n-ventilatiekanaal-150mm/
(In meerdere maten te krijgen). Kwestie van goed inschuiven en het ding doet zijn werk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1