Toon posts:

HP Pavilion 15-CK093ND - Systeem is erg traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:30
Thuis bezitten wij een HP Pavilion 15-CK093ND laptop welke naar verloop van tijd steeds instabieler is gaan werken.

Het probleem begon ongeveer een half jaar geleden. De laptop begon erg traag te worden. Van begin af aan loopt het systeem erg traag in alles. Opstarten, bestanden openen, de browser, etc.. Alles duurde heel erg lang.
Toen een clean instal van Windows 11 gedaan (daarvoor Windows 10). Ondanks dat de installatie vrij lang duurde (+-3u) werkte de laptop daarna weer heel even normaal. Maar al vrij snel kwamen dezelfde symptomen weer. Daarna wou de laptop op een gegeven moment helemaal niet meer aan. Opladen deed ook niets meer en er gingen ook geen lampjes meer aan. Heb de laptop toen open gemaakt, hdd en geheugen even erin en uit gedaan. Zonder resultaat. De laptop toen enkele weken weggelegd met het idee dat het einde verhaal is.

Gisteren de laptop er weer bij gepakt. Tot mijn verbazing gingen er lampjes branden en de laptop wou weer aan. Hij laadt ook gewoon op.
Maar hij is alsnog ontzettend traag. Nu op zoek naar oplossingen.
- vannacht memtest gedaan: geen fouten
- SSD + HDD getest: geen fouten
- Bios naar meest recente versie geüpdate: geen resultaat
- SSD + HDD helemaal leeg gemaakt
- Vandaag Windows 11 opnieuw geïnstalleerd. Van 9 tot 13u bezig geweest met de installatie. Na installatie en updates werkt hij weer gewoon snel. Nadien wat oude data hersteld naar de hardeschijf (Windows staat op de ssd). Daarna werd de pc weer ouderwets traag.

Hij is zo traag dat hij onbruikbaar is.

Iemand nog suggesties waar het aan zou kunnen liggen?

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Nog de originele 128GB ssd?

• ThijsM
Ja.
Alles is zoals het volgens de specs moet zijn.

[Voor 11% gewijzigd door ThijsM op 08-01-2023 19:42]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Lees met Crystaldisk eens uit wat de status is van de SSD en HDD.

• ThijsM
Zojuist gedaan
gewone hardeschijf is de status: goed
SSD status: goed 95%

• 1lau
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 00:28

1lau

Hearthstone Arena Player

@ThijsM

Ik gebruik een soortgelijke laptop uit jouw series namelijk:
uitvoering: HP Pavilion 15-ck094nd

Enfin de laptop serie komt uit 2018 van cool blue en misschien gebruik je deze voornamelijkin stoffige ruimte of neem je deze ook mee naar andere locaties?

1) Haal de kap eraf aan de onderkant als je weet hoe het moet, misschien is er veel stof opgehoopt dat laptop erg traag laat gaan. Ik heb dat in het verleden al eens onstoft bij een kennis met een ander type HP laptop.
Als er veel stof in zit dan kan je die wegblazen in een makkelijk schoon te maken ruimte met een onstoffer die je bijvoorbeeld bij de Action kan halen, de Lab31 Airduster.
De fans niet laten spinnen, je kan het tegenhouden met sterk houten stok.

2) Misschien werkt Windows 11 (nog) niet goed met het systeem.
De laptop van mij zit op Windows 10, je zou dat ook kunnen proberen.

3) Zoals @Uszka het al heeft aangehaald, de originele ssd werkt niet goed meer. Heb je daar veel programma's data op geschreven?

Zelf heb ik de NVME SSD en HDD al 2x geupgrade en na de recente Black Friday zit nu een Kingston Black SN770 1TB en een 870 EVO 1TB en 32GB RAM

twitch.tv/animesenshi, twitter.com/asenshihs, instagram.com/ asenshihs & Battle.net group: Tweakers.net & GoT HS

• ThijsM
Wat ik heb gedaan:
- Laptop schoongemaakt
- SSD vervangen.
- Clean instal windows.
Nu werkt hij sneller dan dat hij ooit gedaan heeft. Ik vermoed dat er een defect in mijn SSD zat.

[Voor 5% gewijzigd door ThijsM op 16-01-2023 09:43]

• ThijsM
Gebruik hem nu enkele dagen.
Tijdens een volle accu en aan de stroom werkt de laptop naar behoren.
Echter wanneer de laptop onder de 30% komt sluit die zichzelf uit het niets af alsof hij leeg is. Tijdens het opstarten, wat dan alleen nog op de stroom wil, krijg ik de melding dat de accu onder een kritische drempelwaarde is gekomen.
Start ik hem dan weer op dan geeft hij aan dat de accu compleet leeg is.

Gisteren met HP software de accu getest en die zeggen dat hij in orde is. Vraag mij overigens wel af hoe betrouwbaar deze software is.
Toch neig ik wel naar een defecte accu. Dat past ook bij de klachten die ik eerder heb gehad.

Wat denken jullie?

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Een accu zal na een tijdje altijd zijn functionaliteit verliezen. Het feit dat de accu bij 30% opeens niets meer kan leveren ligt aan de callibratie. De firmware van de laptop gaat van een 100% ok accu uit en neemt daar dan de beschikbare spanningsduur van mee. Als een accu ouder wordt, dan kan hij niet meer over dezelfde duur dezelfde spanning leveren. Dus als jouw laptop zegt dat de accu op 30% zit, dan is de batterij eigenlijk al leeg.
Als het meezit, heb je in de firmware van je laptop de mogelijkheid om de batterij te callibreren. Dan wordt de accu tot 100% opgeladen en kijkt hij opnieuw naar de looptijd. Dat zal hij dan instellen en dan zou hij bij 30% weer echt 30% over moeten hebben.

Maar een accu die op deze manier aan het afgleiden is, zal steeds sneller zijn cappaciteit verliezen. Dus je zult het hier mogelijk nog een jaartje mee kunnen uitzingen, maar uitkijken naar een nieuwe accu is aan te raden.
Let ook op of je in jouw laptop een batterij van 3rd party kunt gebruiken. Heb er laatst een voor mijn Lenovo TP X230 gekocht, maar die werd niet geaccepteerd. :(

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• ThijsM
De software geeft na het recente uitvallen ook aan dat de batterij zwak is en aanbevolen is om de batterij te vervangen.
Alles valt zo op zijn plek.

Kom wel veel third batterijen tegen, vermoed dat het wel moet lukken. Maar lees ook erg veel wisselende ervaringen met de levensduur van deze batterijen.
Bepaalde merken die aanbevolen worden?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee