Vraag

• Xatom
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:31
Ik heb een Intergas HReco 36 en recent thermostaatknoppen geinstalleerd/vervangen op alle radiatoren. Overal zaten al radiatorknoppen op, maar die waren niet dynamisch instelbaar. De nieuwe zijn dat wel.

Als de cv nu gaat verwarmen (aanvoer 80c), dan maakt deze na een paar minuten een hard brommend geluid. Alsof de buren in de muur aan het boren zijn :) De leiding trilt dan ook als ik deze vasthoud. Het wordt langzaam zachter, en stopt dan.

Wat ik geprobeerd heb:
  • Maximale pompsnelheid verlaagd van 80% naar 65%
  • Uitgebreid ontluchten (ik hoor nog steeds wat lucht, maar dit krijg ik er tot nu toe nog niet uit)
  • Een paar radiatoren vol open gezet (toen het zojuist weer gebeurde stonden er 3 vol open, ingesteld op 1x 40l/h en 2x 120 l/h)
  • Gecontroleerd of het pijltje op alle knoppen de juiste kant op gaat
Maar het probleem blijft, en ik kan eigenlijk niet verzinnen waar dit nog aan zou kunnen liggen. Ook voordat ik alle knoppen had vervangen was dit probleem er al. De ketel is net (afgelopen zomer) geplaatst, maar dus eigenlijk pas echt gebruikt toen het wat frisser begon te worden (december).

Wat zou ik nog het beste kunnen proberen?

Beste antwoord (via Xatom op 26-01-2023 19:30)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
Ik had hetzelfde probleem door een “denderende” thermostaatkraan. Als het geluid optreedt, even door je huis heen al de kranen open/dicht draaien en kijken waar de schuldige zich bevindt.
En vanaf daar verder met herstel.

[Voor 8% gewijzigd door blissard op 08-01-2023 19:03]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
Ik had hetzelfde probleem door een “denderende” thermostaatkraan. Als het geluid optreedt, even door je huis heen al de kranen open/dicht draaien en kijken waar de schuldige zich bevindt.
En vanaf daar verder met herstel.

[Voor 8% gewijzigd door blissard op 08-01-2023 19:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

80 graden aanvoer met een hr ketel is geld weggooien, zet de temperatuur op 50graden dan werkt hij ook in zijn hr gebied en bespaar je een hoop gas.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Xatom
Thanks, dat ga ik even proberen de volgende keer. Moet ik wel snel zijn, want het is ook zo weer voorbij :D

Ik bedenk me nu trouwens dat er 1 radiatorknop is die ik niet heb vervangen. Maar volgens mij is daar de retour/aanvoer verkeerd om aangesloten. Dit zal ik zo ook nog eens testen, dat zou dan denk ik ook wel het geluid kunnen verklaren?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55
klump4u schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:06:
80 graden aanvoer met een hr ketel is geld weggooien, zet de temperatuur op 50graden dan werkt hij ook in zijn hr gebied en bespaar je een hoop gas.
IK begreep van een monteur die hier wat deed dat je echt niet onder de 65c moest gaan, dat kon op termijn extra onderhoud opleveren (vraag niet waarom want dat heb ik niet gevraagd hahahaha)

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:06
Xatom schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:06:
Thanks, dat ga ik even proberen de volgende keer. Moet ik wel snel zijn, want het is ook zo weer voorbij :D

Ik bedenk me nu trouwens dat er 1 radiatorknop is die ik niet heb vervangen. Maar volgens mij is daar de retour/aanvoer verkeerd om aangesloten. Dit zal ik zo ook nog eens testen, dat zou dan denk ik ook wel het geluid kunnen verklaren?
Aanvoer en retour verkeerd om aangesloten kan inderdaad die thermostaatkraan laten klapperen. Probeer als test eens langzaam met die knop te spelen als ie staat te klapperen, vaak is het in een bepaalde stand het ergste.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

rikoos schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:10:
[...]

IK begreep van een monteur die hier wat deed dat je echt niet onder de 65c moest gaan, dat kon op termijn extra onderhoud opleveren (vraag niet waarom want dat heb ik niet gevraagd hahahaha)
Hier stond hij jaren op 40c om te kijken of ik over kon naar een warmte pomp, nooit klachten gehad bij onderhoud en monteur vroeg zelfs de laatste keer wanneer de warmtepomp er komt. inmiddels draait die al vanaf maart jl.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

klump4u schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:06:
50 graden werkt alleen in een goed geisoleerd huis. Begin maar eens met 60-65. Met een delta van 20 heb je dan nog steeds een prima retour temperatuur.
Ontluchten kan je ook per radiator doen. Alles dicht, 1 radiator open en even lekker de pomp laten draaien. Alles ontluchten, volgende radiator. Enz.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
rikoos schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:10:
De jaren '70 belden net, ze willen hun CV-monteur graag terug.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Die hoge temperatuur treedt als het goed is alleen tijdens een schakelpunt in het thermostaat programma op. Dan duurt het 30 minuten om je huis op de warmen. Daarna moduleert de ketel terug en wordt het water ook minder heet. Door het ketel vermogen te verlagen of de aanvoer temperatuur te verhogen kun je inderdaad het rendement verhogen, maar het opwarmen duurt ook langer. De ketel is daar op ontworpen dus ik vind het advies van je installateur raar.
Voor het trillen zou ik selectief een radiator dicht houden net zolang totdat je weet welke het is.

Theo

• Xatom
Thanks allemaal. De temperatuur staat op 80 omdat het anders erg lang duurt voordat de woonkamer op temperatuur is. Zodra de temperatuur bereikt is wordt alles op temperatuur gehouden met 50C of minder via OpenTherm.

Ik heb zojuist nog even de leiding vanaf de ketel naar de badkamer gevolgd. De linker leiding is op de foto de aanvoer. Volgens mij is deze dan verkeerd om aangesloten, toch? Deze ga ik sowieso even in de gaten houden en proberen de knop open/dicht te draaien om te kijken of dit echt het probleem is :D

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja dan zit het verkeerd. Als je de kraan dicht laat zou het over moeten zijn.

Theo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Xatom schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:26:
Thanks allemaal. De temperatuur staat op 80 omdat het anders erg lang duurt voordat de woonkamer op temperatuur is. Zodra de temperatuur bereikt is wordt alles op temperatuur gehouden met 50C of minder via OpenTherm.

Ik heb zojuist nog even de leiding vanaf de ketel naar de badkamer gevolgd. De linker leiding is op de foto de aanvoer. Volgens mij is deze dan verkeerd om aangesloten, toch? Deze ga ik sowieso even in de gaten houden en proberen de knop open/dicht te draaien om te kijken of dit echt het probleem is :D

[Afbeelding]
De pijl naar de radiator moet de aanvoerleiding zijn, dit kun je ook voelen bij een koude installatie welke net begint te verwarmen.
Indien de pijl vanaf de radiator als eerste warm wordt, dan is deze de boosdoener.

Bij dynamische thermostaatkranen kan een te hoge opvoerhoogte van de pomp ook voor klapperende kranen zorgen. (IMI/Heimeier eclipse thermostaatkranen bijvoorbeeld)

[Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 08-01-2023 20:02]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Xatom schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:26:
Psst ... https://www.speedcomfort.nl/ :)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee