Ben het met je eens @
Dennis1812 dat ze dat prima zelf kunnen betalen / dat je die afbouw door zou kunnen zetten.
Maar ik denk dat het ook bewuste sturing is, dat van overheidswege de wens er is dat zoveel mogelijk kinderen gebruik maken van kinderopvang. Want dat is goed voor de ontwikkeling, en dus voor de toekomst van het land. Dus óók de hoge inkomens stimuleren er gebruik van te maken.
Een gezin met een hoog inkomen, betaalt ook veel (inkomsten)belasting. Het is dan waarschijnlijk makkelijker om de inkomstenbelasting voor de hele groep (nog) iets verder op te schroeven, mocht dat nodig blijken om alles betaalbaar te houden.
Wat ik trouwens wel weer jammer vindt is dat als één van beide niet werkt, dat je er dan helemaal geen gebruik van kan maken. Zoals in de situatie van TS. Als het idee is dat opvang goed is voor het kind iig...
Ik snap natuurlijk dat je dan geen 5 dagen in de week gaat, maar 1-2 dagen of zelfs dagdelen toch wel?
Nog erger trouwens voor iemand in de bijstand, stel je wilt een alleenstaande moeder aan het werk zien te krijgen (ipv. stilzitten tot de kinderen naar school gaan), al is het maar voor 1-2 dagen in de week.
Voor werk heeft ze opvang nodig, anders niet beschikbaar. Voor opvang heeft ze toeslag nodig, anders kan ze het niet betalen. Maar om toeslag te krijgen moet ze eerst werk hebben. Als nu per direct opvang beschikbaar was zal het wel loslopen; werk geaccepteerd -> inschrijven opvang, en ondertussen even toeslag aanvragen, klaar. Maar daar heb je vaak weer te maken met maandenlange wachtlijsten. En kun je dus niet aan het werk.
Terwijl het idee juist is dat je wilt dat mensen werken, ipv permanent thuisblijven voor de kinderen.
Gemeentes denken daar trouwens (meestal) wel in mee, maar had liever gezien dat dat probleem landelijk erkend en opgelost werd.
Er zijn m.i. wel wat verbeteringen mogelijk iig, maar denk wel dat er meer bij komt kijken dan aan één knopje draaien.
Persoonlijk zie ik wel iets in open gooien voor iedereen voor zeg 2 dagen per week naar keuze (voor de ontwikkeling van het kind en zodat ook de ouders altijd in elk geval beschikbaar zijn om te werken. En dan de rest inkomensafhankelijk maken; 100% op bijstandsniveau. En niet 96% zoals nu waardoor iemand in de bijstand er effectief op achteruit gaat als die gaat werken en kids naar de opvang brengt. En met afbouw naar 0% bij een nader te bepalen inkomen.