Handige manier om 'tijdklok' te zetten op lichtschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKE_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-03 21:43
Hi, ik wil heel graag iets wat volgens mij niet moeilijk hoeft te zijn, maar ik kan niet vinden wat ik zoek!

Ik heb een garage met verlichting, en een lichtknop bij de ingang en een bij de uitgang. Mijn kinderen en mijn betere helft laten het licht de hele tijd aan staan waar ik gek van wordt. Na zoveel jaar heb ik 'opvoeden' opgegeven (zeker bij de betere helft zorgt dat voor frictie) en ik heb bedacht dat de handigste oplossing is om een tijdklok te gebruiken om na 5 minuten het licht aan te zetten. 9 van de 10 keer zijn ze toch alleen maar in de garage om de fiets te pakken, de wasmachine te vullen of een zak chips uit de voorraadkast te zoeken.

De twee lichtschakelaars voor de lamp zijn in een hotelschakeling gekoppeld. Ik dacht deze te vervangen voor impulsschakelaars en dan een 'iets' te installeren wat de puls opvangt en dan voor vijf minuten stroom doorgeeft. Ik kan me voorstellen dat zo-iets moet bestaan maar ik kan het niet vinden. Wat is de term waar ik naar moet zoeken?

Natuurlijk weet ik dat ik een arduino of een Raspberry Pico of een klik-aan-klik-uit kan gebruiken. Maar ik wil het liefst iets wat off-the-shelf is en wat gewoon werkt, wat ook 'servicable' is voor anderen dan mijzelf.

Bestaat zo iets? Ik hoor graag

Beste antwoord (via MiKE_B op 30-01-2023 08:27)

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-04 12:54
een "drie draads" bewegingsmelder?
die dingen winnen de schoonheidsprijs niet maar qua bekabeling hebben ze het zelfde nodig als een "normale" schakelaar.

ik had hetzelfde probleem in de hal/op de trap en heb het zo opgelost
het instellen is even wat proberen en prullen maar het werkt!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
Volgens mij kan je zo iets heel simpel doe. Met een shelly 1.
Hierin zit standaard een auto off functie na x seconden.
Je hotel schakeling kan je houden gok ik, shelly bij de lamp monteren. Ik heb hem bij mij geconfigureerd als edge switch:
Edge Switch - Set Shelly device to be "Edge" switch. Changes state on every hit.

[ Voor 4% gewijzigd door The Fatal op 08-01-2023 18:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:18
Bewegingssensor?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:34

ericplan

5180 Wp PV

Je zoekt naar een trappenhuisautomaat

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Philips (Signify) HUE producten al eens bekeken?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156329

Naast hue is smart spul van Lidl online shop ook aardig aantrekkelijk geprijsd ook geen vendor lock gedoe hebt gewoon Zigbee. De bewegings sensor / lichtknoppen zijn iets van tientje maar hebben wel handige smart if-this-then-that acties (bv uit na 5 min) allemaal te configureren via app.

Vooral praktisch waar ik het hier ook voor gebruik is voor stekkerdoos van TV installatie + woonkamer lampen, verlichting in achtertuin en vervolgens bewegings sensor en knoppen bij achterpoort en aan de keuken (ze hebben magneet) koelkast/afzuigkap. Maar opvoeden blijft desondanks voortdurend proces nog met de dames hier :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:24

Kraz

Saving the world

ericplan schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:58:
Dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:36
Of zoiets er tussen knutselen https://nl.aliexpress.com...duct&gatewayAdapt=glo2nld

Of iets duurder dit https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic

[ Voor 17% gewijzigd door Toerq op 08-01-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKE_B
Of zoiets er tussen knutselen https://nl.aliexpress.com...duct&gatewayAdapt=glo2nld

Of iets duurder dit https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic

Die Aliexpress-relais ziet er uit alsof je die voor je lamp zet en dan alles zoals eerst laat. Dat heeft als nadeel dat je schakelaar nog steeds 'aan' is en je lamp inmiddels uit want de tijd is verstreken, en dat je dan de schakelaar 2x om moet schakelen om het weer 'aan' te krijgen.

Die elektramat oplossing is denk ik prima (maar duur!! ik heb twee schakelaars nodig, dus tachtig euro...) maar het is me niet helemaal duidelijk of die een 'hotelschakeling' opstelling ondersteunt. Ik zal proberen elektramat te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKE_B
ericplan schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:58:
als ik op trappenhuisautomaat zoek, vind ik oplossingen die ik in de meterkast op een din-rail moet zetten. Ik heb het liefste iets formaat 'lasdop' of iets groter wat in mijn centraaldoos zou passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKE_B
Ik vond deze. Het doet precies wat ik wil! Maar het moet op een din rail gemonteerd en kost 80 euro. Door die rail moet het in een losse kast gebouwd en kan ik de bestaande bekabeling niet makkelijk hergebruiken. Dan toch misschien maar iets ‘smart’.

https://ecataleg.be/documize/2012/11/20121113_71345_1.pdf

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-04 12:54
een "drie draads" bewegingsmelder?
die dingen winnen de schoonheidsprijs niet maar qua bekabeling hebben ze het zelfde nodig als een "normale" schakelaar.

ik had hetzelfde probleem in de hal/op de trap en heb het zo opgelost
het instellen is even wat proberen en prullen maar het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Eigenlijk bedoelt voor het vertraagd uitschakelen van een toiletventilator. https://www.conrad.nl/nl/...oprelais-rood-538037.html

[ Voor 10% gewijzigd door devriesjande op 09-01-2023 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Is een bewegingsmelder geen optie?

https://www.sandervunderi...der-inbouw-standaard.html

Dan kan je eventueel ook langere tijd in de garage zijn zonder dat het licht direct weer uit gaat

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:07
Ik zou in ieder geval iets met een bewegingssensor noemen, anders krijg je daar weer irritatie over.

Zelf zou ik een Fibaro dimmer nemen (je hoeft niet te dimmen), een Fibaro bewegingssensor en pulsdrukkers.

Bij geen beweging na 5 minuten uit of wellicht zelfs korter. Maar er zijn legio simpele oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

@MiKE_B

Je hebt al het goede antwoord:
The Fatal schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:44:
Volgens mij kan je zo iets heel simpel doe. Met een shelly 1.
Hierin zit standaard een auto off functie na x seconden.
Je hotel schakeling kan je houden gok ik, shelly bij de lamp monteren. Ik heb hem bij mij geconfigureerd als edge switch:
Edge Switch - Set Shelly device to be "Edge" switch. Changes state on every hit.
Dit kost < 2 tientjes en werkt gewoon. Waarom ben je naar al die ingewikkelde oplossingen aan het kijken?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MiKE_B schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:15:
[...]

als ik op trappenhuisautomaat zoek, vind ik oplossingen die ik in de meterkast op een din-rail moet zetten. Ik heb het liefste iets formaat 'lasdop' of iets groter wat in mijn centraaldoos zou passen
Je hebt ze ook die in een inbouwdoos passen achter de schakelaar (Mits diep genoeg).

https://www.conrad.nl/nl/...meubel-230-v-1462941.html

Al zou ik zelf voor een bewegingssensor kiezen. Als je een keer een langere klus hebt in de garage wordt je anders helemaal gek van iedere 5min het knopje indrukken.

Bewegingsmelders zijn er gewoon als wandmontage. Dus schakelaar eraf en deze erop. 5min werk.

https://www.toolstation.nl/bewegingsmelder-inbouw/p24354

[ Voor 23% gewijzigd door Sethro op 09-01-2023 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
https://www.elektramat.nl...gxkculAsvdpBoCxwUQAvD_BwE

Wat je zoekt is een relais, afvallend vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

devriesjande schreef op maandag 9 januari 2023 @ 02:07:
Eigenlijk bedoelt voor het vertraagd uitschakelen van een toiletventilator. https://www.conrad.nl/nl/...oprelais-rood-538037.html
Die loopt nog nadat die uitgeschakeld is, @MiKE_B wil juist dat ook bij niet uitschakelen die uitgeschakeld wordt na X-tijd.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
True schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Die loopt nog nadat die uitgeschakeld is, @MiKE_B wil juist dat ook bij niet uitschakelen die uitgeschakeld wordt na X-tijd.
Die ik eerder linkte is dezelfde formfactor maar met de juiste functie. Maar ook als je de juiste hebt zou het mij vreselijk geen irriteren. Als je een keer iets langer wilt doen in de garage moet je iedere x min opstaan om op dat knopje te drukken.

Beter een bewegingsmelder met naloop.

[ Voor 17% gewijzigd door Sethro op 09-01-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online
True schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Uiteraard ook de schakelaars vervangen voor pulsdrukkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-03 09:50
Bewegingsmelder of bij elke gebeurtenis een euro zakgeld inhouden dan leren ze het wel af...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Laatst online: 16:44
Ik heb bij mij in de garage de schakelaar verplaatst naar boven, zodat die niet "per ongeluk" meer gebruikt wordt (maar dat ik indien nodig nog wel de stroom eraf kan halen) en daarnaast in het midden van de ruimte aan het plafond een bewegingsmelder gemonteerd.

Reageert altijd, welke van de drie deuren je ook binnenkomt, en schakelt vanzelf weer uit, behalve natuurlijk als je nog aanwezig bent.

Kost geen reet, behoeft nauwelijks instelling en onderhoud en lost al je problemen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Even tegen de draad in. Je kan het ook accepteren. Wat ga je er mee besparen?

2000 (dus 0.25% van de tijd, zal vast minder zijn) branduur per jaar a 10 watt led lampen (1000 lumen) met 0.5 euro per kwh kost het 10 euro per jaar extra energiekosten. Ik hoor hier oplossingen in de range van 50-100 euro zonder de inspanning. Terugverdientijd dus meer dan 10 jaar! Je moet het dus niet doen voor de energierekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKE_B
MBvB schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:54:
Even tegen de draad in. Je kan het ook accepteren. Wat ga je er mee besparen?
Heel goed punt! Ik zag ook veel heel dure oplossingen langskomen, we kunnen een rekensommetje maken en die oplossingen zie ik ook niet zo snel zitten. Ik heb echter wel een 'flexibel' tarief en betaal meer dan 90 cent per kilowattuur aan Essent!

Ook heb ik geen 10 watt aan lamp, maar een TL-balk van 40 watt -- die ik natuurlijk moet vervangen voor iets efficienters, ik heb al een tijd een LED-strip van 18 watt liggen (maar die heeft de stroomaansluiting aan het einde zitten in plaats van 'halverwege' dus is een beetje lastig aan te sluiten, dus ik stel het steeds uit :D
hajee999 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:38:
Bewegingsmelder of bij elke gebeurtenis een euro zakgeld inhouden dan leren ze het wel af...
ik had al gezegd dat ook mijn 'betere helft' het licht steeds aan laat staan ;)
Sethro schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:05:
[...]
Al zou ik zelf voor een bewegingssensor kiezen. Als je een keer een langere klus hebt in de garage wordt je anders helemaal gek van iedere 5min het knopje indrukken.

https://www.toolstation.nl/bewegingsmelder-inbouw/p24354
Ja, ik denk dat ik deze bewegingssensor ga aanschaffen! 1 van de lichtschakelaars zit aan de 'korte' kant in de muur gemonteerd en heeft denk ik genoeg zicht om de ruimte genoeg af te dekken.

Iedereen bedankt voor het advies. Als ik het af heb laat ik mijn bevindingen weten!

Hieronder mijn tarief bij Essent, het is echt _bizar_... per 1 feb aanstaande zit ik (weer) bij Budget Energie voor 30 cent minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq1Rb6IRDni2ZPld2eomiDVByX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PAAeKnj72cRhrEcSNoqmL2D2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKE_B
Overigens, kan iemand uitleggen waarom schakelmateriaal soms _zo_ duur is?

https://www.elektramat.nl...bouw-bewegingsmelder-180/

266 euro inclusief BTW, dat vind ik echt buitensporig.

Wat zit daar achter? Wie koopt dat? Ik begrijp het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:03
Vervangen door een E27 fitting (of twee) met beweging sensor lampen. Heb het zelf ook en werkt echt perfect.

Met volle handen binnen komen en het licht gaat direct aan. Als je een tijdje stil staat gaan ze ook weer direct uit overigens 😉

Wellicht wat minder fijn als je daar ook klust en heel veel licht nodig hebt.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:34

ericplan

5180 Wp PV

offtopic:
Ook wat moois. Je betere helft verwijten dat ze het licht aanlaat, terwijl je zelf te beroerd bent om die TL te vervangen voor iets zuinigers.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKE_B
ericplan schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:46:
offtopic:
Ook wat moois. Je betere helft verwijten dat ze het licht aanlaat, terwijl je zelf te beroerd bent om die TL te vervangen voor iets zuinigers.
Juist omdat die lamp wel 40 Watt gebruikt, is het extra belangrijk dat ze hem uitzet, en dan nog doet ze het niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Ik ken deze site niet, naar past dit achter schakelaar of in lamp?

https://www.eibabo.nl/sch...babo-NL_GoogleShopping_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

MiKE_B schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:13:
Ook heb ik geen 10 watt aan lamp, maar een TL-balk van 40 watt -- die ik natuurlijk moet vervangen voor iets efficienters, ik heb al een tijd een LED-strip van 18 watt liggen (maar die heeft de stroomaansluiting aan het einde zitten in plaats van 'halverwege' dus is een beetje lastig aan te sluiten, dus ik stel het steeds uit :D
In de meeste gevallen kan je led strips gewoon in stukjes hakken en het parallel aansluiten dus dat hoeft niet lastig te zijn :)
MiKE_B schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:22:
Overigens, kan iemand uitleggen waarom schakelmateriaal soms _zo_ duur is?

https://www.elektramat.nl...bouw-bewegingsmelder-180/

266 euro inclusief BTW, dat vind ik echt buitensporig.

Wat zit daar achter? Wie koopt dat? Ik begrijp het niet
Het is een combinatie van factoren. Sowieso zit er wel serieus kwaliteitsverschil tussen bewegingssensoren kwa afstand, reactietijd, detectie bij weinig beweging, levensduur, etc.

Vergeet daarbij ook de kosten van de installatie niet, als deze dingen veel langer blijven werken zonder storing dan een goedkoper model dan kan het nogsteeds de moeite waard zijn. Denk aan de kosten van een monteur om het te laten vervangen, de kosten van medewerkers die niet aan de slag kunnen doordat het licht niet werkt, etc.

In dit geval is het ook een wat complexere bewegingsmelder die ook een master/slave systeem ingebouwd heeft zodat je meerdere sensoren aan elkaar kan koppelen. Daarbij is een externe drukknop ook mogelijk en zit er ook een lichtsensor in. Nogsteeds niet goedkoop, maar dat maakt het wel een heel wat uitgebreider apparaat dan de meeste goedkope sensoren.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:26
Een TL armatuur in een standaard maat kan je ook een LED buis in steken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKE_B
Meerdere Tweakers suggereerden dat ik waarschijnlijk het beste een bewegingssensor kon installeren. Dit heb ik inmiddels twee weken geleden ook gedaan en het werkt naar tevredenheid.

Ik heb deze sensor gekocht:
https://www.hornbach.nl/p...-inbouw-wit-500w/4676339/

die heb ik in de plaats van de lichtschakelaar geschroefd en aangesloten met een extra fasedraad uit de centraaldoos. Het was nog wel een gepriegel om die extra draad in de buis erbij te krijgen, er zaten nogal wat bochten en overgangen in de leiding die door de betonnen muur liep. De tweede lichtschakelaar heb ik verwijderd en met een blindplaat gesloten.

Ik heb hetzelfde gedaan in het 'washok' naast de garage en daar werkt het nog net iets fijner, de ruimte is kleiner dus wordt 100% afgedekt door de sensor.

Verder heb ik de bestaande TL-armatuur laten zitten en de buis vervangen door een LED-buis met dezelfde afmetingen, na een suggestie van @JukeboxBill

https://www.gamma.nl/asso...it-niet-dimbaar/p/B148744

In de garage is het nadeel dat de lamp nu uitgaat als je langere tijd binnen bent, maar het schakelt redelijk vlot weer aan als je even beweegt. Ik heb dit weekend mijn eerste iets langere klus in de garage gedaan en dat gaat best okee.

Al met al ben ik tevreden met de gekozen oplossing.

Dank jullie wel voor het advies!

[ Voor 11% gewijzigd door MiKE_B op 29-01-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
MiKE_B schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:22:

In de garage is het nadeel dat de lamp nu uitgaat als je langere tijd binnen bent,
Ik heb het daarom iets anders gedaan.
4 led balken waarvan 2 op de normale schakelaar.
De 2 anderen zitten op een bewegingssensor, (30 sec aan bij beweging)

Moet je iets doen waardoor je lang stilzitten (solderen) dan zet je extra balken aan.
Voor al het andere zijn de 2 balken aan de sensor meer dan voldoende

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1