Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riezz
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-01-2023
Goedenmiddag allemaal.
Ik heb wat hulp nodig met het uitgebreide arsenaal aan videokaarten.

Situatie is als volgt.

Ik werk op een wat ouder HP dual XEON Workstation (Z800, 32Gb) systeem met als videokaart een NVIDIA Quadro 4000 op 2 monitors.
Prima kaart, kan doen wat ik nu wil doen ermee maar ondanks 3 aansluitingen voor monitors, kan deze kaart maar 2 monitors tegelijk aansturen.

Nu wil ik een pendisplay gaan gebruiken van Huion wat dus eigenlijk een 3e monitor word.

Alleen de Quadro ondersteunt maar 2 monitors tegelijk. Dus ik heb een probleempje.

Nu zoek ik een vervangkaart die minimaal 3 monitors ondersteunt,.. maar die wel werkt op mijn wat ouder systeem. (dus met een verouderd, doch zeer degelijk moederbord, ik hou van die HP workstations)
De Quadro 4000 zit nu op een PCIe 2.0x16 sleuf en heeft een 6 pins voedingstekker.

Welke modernere kaart zou hier op passen en dus min. 3 monitors ondersteunen.?
Ik zoek en lees me wezenloost wat evt. zou kunnen.
via Alternate kwam ik bijv. op een GTX 1650 uit. ok, het is wel een PCIe 3.0x16 aansluiting, maar zou volgens mij moeten passen en werken .. heeft ook een 6pins voeding stekker.

Kan alleen bij die kaart nu niet 1 2 3 achterhalen of deze kaart ook 3 monitors tegelijk aan kan sturen.

Ik ben benieuwd wat jullie gedachten en/of suggesties hierover zijn.
Ondertussen struin ik nog effe rond. :)

Alvast bedankt voor het mee denken.
Richard

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:25
GTX 1650 doet maximaal 4 monitoren.

Overigens zou ik gebruikt kijken. Nieuw zijn ze te duur. GTX 1050(Ti)/1060 3GB of Raden RX 550/560 kan ook.

[ Voor 21% gewijzigd door Uszka op 08-01-2023 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:11
Je hebt denk ik nog wel een x16 slot vrij? Dan gewoon een extra kaartje ernaast zetten:

v&a aangeboden: HP Nvidia Quadro 2000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:11

BCC

Er zit niet toevallig nog een onboard HDMI/displayport op?

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 08-01-2023 18:39 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:06
Lol, een wat ouder systeem? De cpu is uit 2009. Een dual Nehalem-systeem (1e generatie Core-I) vreet best veel stroom, zeker in combinatie met een full-flagged Quadro). 200 watt in idle en 400 in typical use.

Zie voor specs, verbruik enz: https://www.dectrader.com...cs/13278_na/13278_na.html

Zelfs een 2 generaties oude i3 is al veel sneller en veel zuiniger. Heb je er waarschijnlijk binnen het jaar al uit.

Het ding ondersteunt ook geen UEFI, dus veel modernere videokaarten zullen niet werken.

Als je inderdaad plek over hebt, zou ik die van @Nielson nemen. Zelfde serie als de 4000 die je nu al hebt en de Z800 kon er toentertijd ook mee geleverd worden, dus is compatible. Bovendien is het dezelfde grafische driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Tweede kaart zou ik niet doen, ga je nog meer stroomverbruik introduceren.

Een semi moderne kaart boot nog wel in een Z800.

Er zijn genoeg rapporten dat Pascal en Polaris kaarten werken, dus daarop mikken is een goed idee.
RX460/550/560 bijv. of GTX1050(Ti)/1060.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riezz
White Feather schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:41:
Lol, een wat ouder systeem? De cpu is uit 2009. Een dual Nehalem-systeem (1e generatie Core-I) vreet best veel stroom, zeker in combinatie met een full-flagged Quadro). 200 watt in idle en 400 in typical use.

Zie voor specs, verbruik enz: https://www.dectrader.com...cs/13278_na/13278_na.html

Zelfs een 2 generaties oude i3 is al veel sneller en veel zuiniger. Heb je er waarschijnlijk binnen het jaar al uit.

Het ding ondersteunt ook geen UEFI, dus veel modernere videokaarten zullen niet werken.

Als je inderdaad plek over hebt, zou ik die van @Nielson nemen. Zelfde serie als de 4000 die je nu al hebt en de Z800 kon er toentertijd ook mee geleverd worden, dus is compatible. Bovendien is het dezelfde grafische driver.
I know, oud beestje.. maar draait gewoon als een tierelier voor wat ik er mee doe :P... niet direkt behoefte en financieen voor wat nieuws. Dus ff een tussenweg met een andere grafische kaart en ik bol nog ff verder door ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riezz
BCC schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:37:
Er zit niet toevallig nog een onboard HDMI/displayport op?
Nee, helaas niet in dit geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riezz
Uszka schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:23:
GTX 1650 doet maximaal 4 monitoren.

Overigens zou ik gebruikt kijken. Nieuw zijn ze te duur. GTX 1050(Ti)/1060 3GB of Raden RX 550/560 kan ook.
Hmm, kan eigenlijk dusver nergens een GTX 1050 vinden.. ik ben echt een leek op gebied van videokaarten, .. zou die GTX 1650 ook niet gewoon werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-05 09:54

Thomg

Aww yiss

Als je een extra slot vrij hebt kan je de goedkoopste (met rede) kaart van V&A halen en die gebruiken voor display out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:25
Riezz schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:50:
[...]

Hmm, kan eigenlijk dusver nergens een GTX 1050 vinden.. ik ben echt een leek op gebied van videokaarten, .. zou die GTX 1650 ook niet gewoon werken?
In V&A gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Het mooiste is natuurlijk als je de huidige kaart kunt vervangen door degene die je er nu in stopt.

Maar dat ligt er aan wat je met de huidige kaart doet, wat de aansluitingen op de nieuwe zijn en hoeveel en wat de aansluitingen en resolutie van je monitoren zijn.

Als de monitoren tot 1920x1080 zijn (Full-HD), dan kom je er al met DVI, is de resolutie hoger, dan is het lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:02

sapphire

Die-hard pruts0r

Riezz schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:51:
[...]

I know, oud beestje.. maar draait gewoon als een tierelier voor wat ik er mee doe :P... niet direkt behoefte en financieen voor wat nieuws. Dus ff een tussenweg met een andere grafische kaart en ik bol nog ff verder door ermee
Geen idee hoeveel uur dat ding aan staat en of je zelf de stroom betaald maar wat @White Feather aankaart is geen gevalletje van * iets* zuiniger maar écht heul veel zuiniger.

In de aangegeven link gebruikt de basic dual-CPU config idle al 200+ watt, ofwel als je niets doet en alleen de PC aanhebt is dat het verbruik al. Heb je iets luxere CPU's en GPU is dat verbruik nóg hoger.
Idle verbruik voor een modernere desktop is wel onder de 50w idle te doen dus verbruikt je PC idle 150w minimaal teveel. 4u per dag 150w kost met 40cent per kWh op jaar basis al €80+, nou is de gemiddelde kWh prijs eerder richting het dubbele.

Stel dat je meer uur per dag de PC aan hebt, een luxere setup hebt of meer dan 40cent per kWh betaald dan lijkt het me een wijze investering over financiën gesproken :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riezz
sapphire schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:49:
[...]

Geen idee hoeveel uur dat ding aan staat en of je zelf de stroom betaald maar wat @White Feather aankaart is geen gevalletje van * iets* zuiniger maar écht heul veel zuiniger.

In de aangegeven link gebruikt de basic dual-CPU config idle al 200+ watt, ofwel als je niets doet en alleen de PC aanhebt is dat het verbruik al. Heb je iets luxere CPU's en GPU is dat verbruik nóg hoger.
Idle verbruik voor een modernere desktop is wel onder de 50w idle te doen dus verbruikt je PC idle 150w minimaal teveel. 4u per dag 150w kost met 40cent per kWh op jaar basis al €80+, nou is de gemiddelde kWh prijs eerder richting het dubbele.

Stel dat je meer uur per dag de PC aan hebt, een luxere setup hebt of meer dan 40cent per kWh betaald dan lijkt het me een wijze investering over financiën gesproken :X
zo`n i3 zal dan misschien stuk zuiniger zijn, maar zie nu niet echt voordeel van een i3tje t.o.v. dual XEON 6C processors. denk dat Ableton zichzelf rot lacht als ik 8 best heftige VSTs tegelijk wil draaien zoals ik nu wel kan doen

verder zit ik er zeker niet dagelijks op, gewoon geen tijd voor, dus vandaar... wat ik er nu op doe, is voldoende voor nu.
In toekomst, als ik 3 of 4000 euro over heb liggen, dan ga ik id. es kijken voor een bijdetijds systeem met specs zoals ik tegen die tijd wil.
tot dan, bol en prul ik verder met dat ouwe werkpaard hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riezz
White Feather schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:41:

Ondertussen Nielson een berichtje gestuurd over dat kaartje.. het proberen waard denk ik :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Riezz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:57:
[...]

zo`n i3 zal dan misschien stuk zuiniger zijn, maar zie nu niet echt voordeel van een i3tje t.o.v. dual XEON 6C processors. denk dat Ableton zichzelf rot lacht als ik 8 best heftige VSTs tegelijk wil draaien zoals ik nu wel kan doen

verder zit ik er zeker niet dagelijks op, gewoon geen tijd voor, dus vandaar... wat ik er nu op doe, is voldoende voor nu.
In toekomst, als ik 3 of 4000 euro over heb liggen, dan ga ik id. es kijken voor een bijdetijds systeem met specs zoals ik tegen die tijd wil.
tot dan, bol en prul ik verder met dat ouwe werkpaard hier.
Ik was uitgegaan van de standaard Quad-core, maar een 6-core i5 van de vorige generatie (12500) draait rondjes om die dual 6-core.

Laat staan de huidige 14 core 13500 (€ 280 cpu): https://www.cpubenchmark....n-X5690-vs-Intel-i5-12500

Daar hoef je dus geen 3-4K op stuk te smijten.

Het enige waarbij die Xeons nog enigszins bij blijven is als je alle cores tegelijk kunt gebruiken, want per stuk zijn ze 60% trager dan een huidige core.

Maar ik denk dat die kaart idd je issue snel oplost zonder nieuwe drivers, compatibility-issues of veel meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riezz
vroegah... zeg periode 1996 (jaar dat ik mijn eerste pc kocht) tot mwoah, 2005, was ik veeeeel meer bezig met hardware in algemeen... toen ook wel een aantal pc`s samengesteld en versleten. Daarna een periode waarin ik eigenlijk er niet meer mee bezig was. Toen op gegeven moment die Z800 relatief goedkoop kunnen kopen want had iets nodig wat robuust was en me ff vooruit kon helpen op dat moment.
Ben er sindsdien wel achter gekomen dat het retesnel gaat tegenwoordig in hardware land. bijna niet meer bij te houden hoe snel dingen steeds krachtiger worden. erg interessant, maar helaas, net als toen in de beginjaren,.... het kost nog steeds hoop geld :P
Pagina: 1