F1 2021 Verkeerd aangeleerd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjanbo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01-06 22:31
Hoi,

Ja ik ben eigenlijk wel helemaal gek van het spelletje f1 2021 op onze Ps5.

Ik speel dan eigenlijk alleen maar de tijdritten, we hebben dan onze eigen competitie met wat vrienden.
Ik speel met een controller.

Ik heb eigenlijk de remhulp op hoog en de traction heb ik uit staan, schakel en de rest gaat zon beetje automatisch.

Nu zijn mijn vrienden steeds iets sneller als mij en ik krijg er niks meer van mijn tijd af, om toch te verbeteren wil ik dus de remhulp ook uit zetten, om te hopen dat ik dan misschien een halve seconde kan pakken(is dit redelijk gedacht)

Maar ik krijg de auto heel moeilijk onder controle, mijn vraag is heb ik mij dit verkeerd aangeleerd, of zijn deze instellingen gewoon niet voor iedereen weggelegd.

Of moet ik mij meer tijd gunnen dan een zondag middag?
Of is dit gewoon heel moeilijk met een controller
Groet,

Jan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 21:50
Met een controller, mja. Dat is gewoon gelimiteerd. Met een stuur en pedalen heb je gewoon veel meer controle.

Maar ik zou zeggen, assists uit en oefenen. Beetje zoals souls games: git gud.

In het begin zal het langzamer zijn.

Het rijd natuurlijk heel anders met of zonder assists. Enigste manier om beter te worden is oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjanbo
Ja, idd zit niks anders op dan oefenen, blijft alleen frustrerend dat je weet dan je veel sneller kan met de andere instelling in je achterhoofd,
Dus als ik het even beu ben ga ik weer met remhulp hoog, ja daar moet ik van af stappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 22:45
Ik vind het wel typerend dat er gelijk naar rijhulpen en/of controller opties gegekeken wordt. Als 'remhulp hoog, schakel en de rest zo'n beetje automatisch' gaat ga ik gelijk denken aan basisbeginselen die nog wat oefening kunnen gebruiken.

De lijnen die je rijd kunnen ook nogal wat uitmaken en daar wordt nietover gesproken. Ik zou daar eerst eens kritisch naar kijken :)

Vraag ook vooral je eigen groep om advies en om eens een rondje met je mee te kijken. Ik geloof niet dat jullie zo competetief zijn in een vriendengroep dat elkaar niks gegund wordt dus het delen van setups en elkaar helpen zal geen probleem zijn. Draai het ook eens om! Kijk een paar rondjes mee met de snelste van het stel, wat kun je nu als grootste verbeterpunten vinden als je je eigen rondje met die van de ander vergelijkt?

[ Voor 60% gewijzigd door Schuey op 09-01-2023 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 19:00
Ik weet niet of je bedoelde of je traction control uit hebt staan, maar dan zou ik eens wisselen naar brake assist uit en traction control op medium/full. Dat gaat je veel meer tijd opleveren, probeer altijd zoveel mogelijk van brake assist weg te blijven.

Verder ideale lijn laten aanstaan en veel oefenen, dan zitten er ook met een controller goede tijden in :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schuey
Ideale lijn aan laten staan vind ik persoonlijk altijd slecht advies.

Je kunt daar in 3 rondjes tijd de baan mee 'leren' ja, dat klopt.

Het hoe en waarom die lijn dan zo loopt ga je dan waarschijnlijk niet mee krijgen. De basis van het lijnen rijden stap je dan als het ware overheen. Dit is in mijn beleving gewoon een gemist kans en begin je in mijn beleving op achterstand qua basiskennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommerd_
Schuey schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:51:
Ideale lijn aan laten staan vind ik persoonlijk altijd slecht advies.

Je kunt daar in 3 rondjes tijd de baan mee 'leren' ja, dat klopt.

Het hoe en waarom die lijn dan zo loopt ga je dan waarschijnlijk niet mee krijgen. De basis van het lijnen rijden stap je dan als het ware overheen. Dit is in mijn beleving gewoon een gemist kans en begin je in mijn beleving op achterstand qua basiskennis.
Oneens, als je deze aan laat staan (voornamelijk in de bochten) leert een beetje race fan ook zeker wel waarom die lijn zo loopt. Je hebt ook vanzelf een moment dat je de bocht niet via de ideale lijn neemt met de gevolgen daarbij, ook kan je gaan spelen met je rempunt (welke bij de ideale lijn altijd wat vroeg staat) zonder dat je in het diepe wordt gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Over het algemeen zijn remhulpen erg voorzichtig. Als in, ze gaan snel op de rem en hard. Of je kunt niet zo hard acceleren als je wilt. Hoewel ik F1 niet veel heb gespeeld, zou ik het advies van tommerd_ volgen. Remhulp uit/laag en weer wat traction control er bij. Totdat je je daar lekker bij voelt, dan kun je weer een assist uit zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuey
tommerd_ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Oneens, als je deze aan laat staan (voornamelijk in de bochten) leert een beetje race fan ook zeker wel waarom die lijn zo loopt. Je hebt ook vanzelf een moment dat je de bocht niet via de ideale lijn neemt met de gevolgen daarbij, ook kan je gaan spelen met je rempunt (welke bij de ideale lijn altijd wat vroeg staat) zonder dat je in het diepe wordt gegooid.
Ik snap deze benadering ook zeker wel. Ik zou enkel hopen dat dat op een gegeven moment (zo snel mogelijk imo) niet meer bij elk nieuw circuit er standaard begonnen wordt met de ideale lijn aan. Hoe eerder je dat uitzet hoe meer je gaat nadenken over hoe de juiste lijn loopt tijdens het leren van de baan en gaat dat vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommerd_
Ben ik het ook zeker mee eens, alleen voor veel mensen waarbij rijden casual is met wat tijdrijden is die drang er misschien toch wat minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuey
Ja dat is vaak lastig extern te bepalen, het vermoeden is dat Jan en zijn groep het casual rijden, ook al is het voor de lol, toch een beetje voorbij zijn geschoten. Althans, anders vraag je geen hulp buiten de groep om denk ik zo.

En het is niet nog niet gevraagd maar, doe eens een onboard lap!

Er zitten meer dan genoeg F1 2021 spelers hier om daar hun licht op te laten schijnen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ProjectB00man
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:47
Zit er ook een optie in de game om de "Ghost" te zien van de tijden die je vrienden rijden.
Zo kan je ook zien hoe zij de ronde rijden en waar jij mogelijk tijd laat liggen of op welke plekken je sneller bent.
Hier kan je ook veel van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 19:16
met assists aan ben je sowieso langzamer. Hij remt altijd net te vroeg, net te hard om je safe te houden. Als je dat zelf gaat doen, ga je 100% tijdswinst boeken. Zal wel een aantal uur duren voor je muscle memory daar uiteraard ook is.

Maar controller gaat je inderdaad altijd beperken zoals al gezegd. je hebt gewoon minder om mee te spelen, dus ook minder finesse om te komen, waar je wilt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-06 18:55
Ik speel ook op de PlayStation 5 met controller. Ik heb alleen tractie controle op gemiddeld staan omdat ik anders teveel en te snel slip. Remhulp en stuurhulp en eigenlijk alle andere assists heb ik uit staan.

Ik zou echt proberen remhulp helemaal uit te zetten en dan desnoods tractie controle ietsjes aan. In sommige bochten rem ik echt zo laat mogelijk en ik merk dat dat met remhulp niet echt kan.

Een andere tip is om per circuit met je auto-afstelling te spelen. Soms zet het spel je op een circuit met teveel downforce, en zou je die downforce best wat minder kunnen hebben. Gewoon veel tijdritten rijden met verschillende configuraties en proberen.

Maar ja, feit blijft wel dat een stuurtje en pedalen optimaal is omdat je met veel meer precisie je auto kunt besturen.

p.s. Je kunt trouwens met time trials ook de configuratie van een ghost overnemen en toepassen op je eigen auto, daar kan je ook mee spelen. Soms heeft de ander net even een lekkerdere setup.

[ Voor 11% gewijzigd door DedSec85 op 09-01-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Geen idee met wat voor eventuele hulp je vrienden rijden, maar het kan ook zijn dat je gewoon zelf langzamer bent.

Ik race al best een poos veel samen met een maat van in diverse games van arcade tot simulatie. Als het wat meer naar arcade neigt zitten we over het algemeen best dicht bij elkaar. Soms ben ik sneller, soms hij. Gaat het wat meer naar simulatie, waarbij kleine nuances grote verschillen kunnen maken dan is hij over het algemeen sneller. Door de jaren heen is dat verschil kleiner geworden maar gemiddeld genomen zal hij sneller zijn per rondje.

En besef dat een halve seconde op een rondje niet bijster veel is. Die verschillen zijn er in het echt ook gewoon. Niet iedereen is even snel of zit constant binnen een paar honderden van elkaar.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
SomerenV schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:28:

En besef dat een halve seconde op een rondje niet bijster veel is.
Als je dit omdraait kun je ook stellen dat die dan heel makkelijk terug te vinden is in rondetijd ;)

Overigens vind ik dit slechts relatief. Op Monaco vind een halve seconde veel 'erger' dan op een lange baan zoals Spa of Abu Dhabi.

[ Voor 18% gewijzigd door Schuey op 09-01-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
waarbij je het gas half, een kwart of vol gas geeft,
moet je dit ook remmen bij het remmen. Nu rem je waarschijnlijk 'aan', of 'uit'. En dan zoekt de rem assisitent en ABS de vertraging wel uit. Dit moet je afleveren, en kost veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-06 10:38
Naast datgene wat al genoemd is qua assists zo veel mogelijk uitzetten behalve anti-block wellicht en misschien medium traction control heb ik mezelf ook het sturen opnieuw moeten aanleren.

Het bekende links/rechts zwieberen en (over)compenseren gaat vrijwel geheel weg als je aanleert om je joystick naar voren te duwen, zodat de horizontale uitslag geleidelijk gaat (verticale uitslag heeft geen effect).
Zo krijg je veel meer grip (eerder op het gas), minder bandenslijtage en perfecte racelijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:35
Verkeerd aangeleerd? "Sim racen" met een controller is sowieso verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Ik zou inderdaad gaan oefenen met de remhulp uit, wel ABS aan laten staan. Die cocktail zelfstandig aanleren is een dubbele uitdaging, don't punish yourself.

Ooit lang lang geleden heb ik besloten om de stap naar remhulp uit te maken met GP2. Wereld van verschil. De halte erna is je eigen tractiecontrole te worden. Waar kan je harder pushen, voordat je spint, en later zelfs maar net voordat je uitbreekt. Succes!

Enne, als je vloeiend wordt en het traag aanvoelt, kan dat toch heel veel tijd besparen. De snelste rondetijden zien er niet uit als Ken Block met uitbrekende achterkanten en gillende banden (RIP), maar als oma richting de supermarkt: niet spannend, efficiënt, stil en dodelijk.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjanbo
Allereerst bedankt voor de vele reacties.

Ja het casual rijden voor de lol is inderdaad inmiddels wel een beetje voorbij geschoten,maar je weet hoe het gaat, iedereen jut elkaar op, en als je wat fanatiek bent wordt je helemaal meegezogen door het spel, het wil je gewoon proberen om sneller te rijden.

En inderdaad kan natuurlijk ook zijn dat de andere net wat beter zijn dan ik, we rijden allemaal remhulp hoog tractie uit, en bv ik rijd op Oostenrijk 104.500 terwijl de snelsten zitten op 104.100, mij plan is dus in stilte oefenen zonder assist en dan ineens terug komen met een toptijd!

Ik meende dus dat remhulp hoog en geen traction control, sneller was dan geen remhulp en wel traction control.

Ik ga wat velen hier adviseren eerst de remhulp uit en de traction control op medium, en ook de tip om de joystick naar voren te duwen ga ik meenemen, heb dit vaker gehoord, en heb het ook even kort geprobeerd maar kwam bij mij wat onnatuurlijk over, maar die tip hoor ik wel steeds vaker, dus ga daar meer tijd insteken.

En wat racing_Reporter ook schrijft, soms voelt en traag aan maar gaat het wel vloeiend daar moet ik meer heen.

Nogmaal bedankt

Ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:53
Je kan eens een analyse doen van jouw snelste rondje tgeen die van je vrienden:
https://racenet.com/f1_20...ckId=14&mode=00&weather=D

Dan kan je volledige telemetrie en baanpositie en lijn bekijken en vergelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:31

backupdevice

Boeh!

tommerd_ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Met de racelijn leer je alleen maar welke kant je op moet. Je leert niet hoeveel eerder / later remmen betekent qua bocht of rondetijd . Met racelijn aan kijk je niet naar de bocht of rempunten, je kijkt alleen naar de lijn.

Met racelijn uit duurt het iets langer voordat je de baan kent, maar daarna zijn de voordelen velen malen groter. Je bepaalt jouw eigen rempunten, waardoor je dus later/eerder remt en zo tijd haalt. Met lijn uit kijk je naar en in de bocht, waardoor je er beter doorheen gaat etc.

Maar grootste voordeel van lijn uit is dat je bochten gaat herkennen en dat neem je mee naar nieuw banen waardoor je sneller op snelheid bent.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjanbo
Philip Ross schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:04:
Je kan eens een analyse doen van jouw snelste rondje tgeen die van je vrienden:
https://racenet.com/f1_20...ckId=14&mode=00&weather=D

Dan kan je volledige telemetrie en baanpositie en lijn bekijken en vergelijken.
Een hele goede tip, een account aangemaakt, en inderdaad alles wordt weergegeven.

Korte update

Reed mijn ronden dus Brake hoog en geen traction hulp.

Heel veel geoefend op Brake assist uit traction assist uit, lukt mij nog niet, toen veel geoefend op Brake assit uit, en traction op medium, werd ook geen succes.

Nu bezig met Brake assist laag en Traction hulp uit, zijn nog geen supertijden, maar ik krijg er meer gevoel bij en heb hier eerst wel vertrouwen in.

Heb het gevoel dat ik teveel in de bochten rem, en volgens mij moet ik veel meer voor de bochten remmen.
En dat ik direct 100% rem, moet dat meer aan gaan voelen.

Wel mooi weer om te oefenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:31

backupdevice

Boeh!

Mrjanbo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Een hele goede tip, een account aangemaakt, en inderdaad alles wordt weergegeven.

Korte update

Heel veel geoefend op Brake assist uit traction assist uit, lukt mij nog niet, toen veel geoefend op Brake assit uit, en traction op medium, werd ook geen succes.

Nu bezig met Brake assist laag en Traction hulp uit, zijn nog geen supertijden, maar ik krijg er meer gevoel bij en heb hier eerst wel vertrouwen in.

Heb het gevoel dat ik teveel in de bochten rem, en volgens mij moet ik veel meer voor de bochten remmen.

Beetje de bochten inremmen, dus vol remmen en langzaam loslaten en bij apex helemaal los .

Zou gewoon meteen alles uitzetten. Want stap bij stap verlagen vas assist is steeds weer opnieuw leren rijden.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggj87
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-02 09:07
Ik speel het spel niet, maar heb wel ervaring met Forza Motorsport en Horizon.

Probeer eens eerst met ABS en tractiecontrole aan. Bij FM7 heb je ook een Renault F1 auto en hoewel ik er een volledig clean rondje mee heb weten te rijden zonder hulpmiddelen, zou ik veel sneller zijn met iig de TC.

Voor de rest; veel oefenen en vooral goede lijnen rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-06 21:22
@Mrjanbo Je kan ook eens naar Scott Mansell (zoon van...) kijken, die heeft behoorlijk wat tips op YouTube staan, ook specifiek voor F1 2021.
https://youtube.com/@driver61simracing10
Ik vind dat hij zaken duidelijk uitlegt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
backupdevice schreef op zondag 15 januari 2023 @ 07:58:
[...]

Beetje de bochten inremmen, dus vol remmen en langzaam loslaten en bij apex helemaal los .

Zou gewoon meteen alles uitzetten. Want stap bij stap verlagen vas assist is steeds weer opnieuw leren rijden.
Remmen vóór de bocht, in de bocht niet meer remmen maar enkel voorzichtig met gaspedaal spelen; ook voor de apex. Is het proberen waard, want in de bocht remmen ook al is het voor de apex is best moeilijk voor veel mensen omdat er zoveel meer dynamiek is.

https://www.thelotusforum...orner-grip-limit-signals/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:47
Wild Chocolate schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:41:
@Mrjanbo Je kan ook eens naar Scott Mansell (zoon van...) kijken, die heeft behoorlijk wat tips op YouTube staan, ook specifiek voor F1 2021.
https://youtube.com/@driver61simracing10
Ik vind dat hij zaken duidelijk uitlegt.
De zoon van Kevin :)

https://driver61.com/our-story/

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Mrjanbo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Korte update

Leuk dat je terugkoppelt!

Remmen is dus erg belangrijk en wie weet zit daar wel al je winst? Toch mooi ontdekt zou je zeggen.

Meteen zo hard als je kan remmen is idd goed maar let er wel op dat dat natuurlijk niet altijd het geval, dat je dat niet overal in doortrekt. Blijf dus kritisch naar het baanverloop kijken om te zien wanneer dit nodig is in welke situatie.

Verder vraag ik me nog heel erg af wanneer er een onboard lap met inputs van je te zien zal zijn. Daar praten de f12021 rijders hier misschien zo al wel wat tijd van af als het ware en verras je je maten straks behoorlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-06 21:09
Niet om te hi-jacken, maar hebben mensen anti brake lock hier dan wel aanstaan? Als ik direct zo hard als ik kan rem op full speed, dan blokkeren de remmen vaak nog wel.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-04 18:45
Koldur schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:05:
Niet om te hi-jacken, maar hebben mensen anti brake lock hier dan wel aanstaan? Als ik direct zo hard als ik kan rem op full speed, dan blokkeren de remmen vaak nog wel.
Nee staat bij mij ook uit. Maar dat kun je weer compenseren met je brake force in je car setup. Of oefenen met niet vol te remmen.
Pagina: 1