Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik heb een huurhuis met een C.V. ketel die net vernieuwd is, en nu kan ik een modulerende of een niet modulerende functie gebruiken op de standaard meegeleverde thermostaat gebruiken. Ik heb de C.V. ketel op ecomodus staan dus in princiepe doet hij niets zolang er geen warmte vraag is.

Als ik de functie moduleren aan zet dan ligt de aanvoertemperatuur ergens rond de 60 graden en wordt de beste radiator die ik heb ik de huiskamer zo'n 45+ graden, de andere radiatoren worden 35+ graden.

Is het dan inderdaad veel goedkoper om m'n huis op een lagere temperatuur te verwarmen? het lijkt mij dat ik dan veel meer gas verbruik. Het verschil tussen modulerend en niet modulerend zorgt voor 20 graden verschil op de C.V. (60 vs 80 graden) en ongeveer 10 graden verschil op de radiator.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:59
Het gaat niet om de aanvoer bij een CV. Hoe koeler het water terug komt bij de ketel, hoe meer warmte je per kuub gas krijgt.

Dat zijn geen enorme verschillen, maar elk beetje helpt. Je wil in elk geval de retour onder de 55 hebben. Dat is nodig voor daadwerkelijk HR mode draaien en is een wat grotere stap.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Kijk altijd fijn om een stukje wijzer te worden! Thanks for je reply.

Ja ik heb gelezen dat dat met condensatie in de C.V. te maken heeft zeg ik dat correct? Is het dan efficiënter om meer radiatoren open te draaien? i.p.v. alleen de radiator in de huiskamer open te draaien?

En met HR mode bedoel je uiteraard het rendement dat je behaald per m3 gas neem ik aan.
Mijn aanname (correct me if i'm wrong) Dus als ik meer radiatoren open zet en een lagere retour temperatuur krijg werkt hij efficiënter.
Maakt het nog uit of de retour temperatuur veel lager is dan die 55 graden?

edit:

Ik lees hier zelfs dat een retour temperatuur van 30-40 graden ideaal is.
Mijn idee is om de C.V. in principe maar 1 keer per dag aan te zetten omdat de kosten hier echt uit de hand lopen.

[ Voor 21% gewijzigd door WebWire op 08-01-2023 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Veel basis vragen, ik zou eens hier een kijkje nemen voor meer verdieping: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Thanks voor de tip! Ik ga eens kijken of ik daar iets mee kan. Snap dat het basisvragen zijn maar ben meer van praktijkervaring dan theorie :) Maar ik ga het even doorlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:47
Persoonlijk ben ik hier ook nog mee aan het stoeien, ik heb de indruk dat een hogere tenperatuur efficienter is. Momenteel staat de ketel op 60 graden, het lijkt erop dat de ketel minder vaak uit en aan gaat dan bij 50 graden. Maar nog steeds zie ik veel korte pieken na elkaar, vooral als de warmtevraag niet hoog is. Ik heb geprobeerd de radiatoren in te regelen, maar eigenlijk heb ik nog onvoldoende data om te kijken wat wel en niet werkt. Mocht je bevindingen hebben dan ben ik daar erg benieuwd naar. Hoeveel verbruik je per dag ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Maar heb je de retour temperatuur ook gemeten? dat blijkt 1 van de dingen die belangrijk is volgens mij vanwege de optimale werking van een nieuwe ketel. In het artikel staat dat je een infrarood meter kunt kopen bij de Ebay maar ik heb hem ik 2018 ergens gekocht bij de Action. Mijn bevindingen tot nu toe zijn dat ik zelf niets met de ketel kan gaan doen aangezien het een huurhuis is en de ketel alleen afgesteld mag worden door de erkende installateurs, aangezien ik echt niet met gas wil klooien doe ik daar dus maar niets mee :) maar ben ook op zoek naar automatiseren van m'n huis d.m.v. elektrische thermostaat knoppen. Ik lees bijvoorbeeld in het artikel dat de C.V. meer water begint te pompen door een onjuiste afstelling. De antwoorden lijken dus niet echt simpel. Wat ik gewoon ga proberen is zorgen dat de retour temperatuur op ongeveer 15 graden lager uitkomt dan de aanvoer temperatuur (de aanvoer is modulerend ongeveer 60-65 graden) door even te kijken welke radiatoren ik moet open draaien en dan even kijken of mij dit scheelt in gas. Meten is weten. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om de C.V. in te stellen, deze heeft ook geen externe meter aan de behuizing wat de C.V. ook weer efficiënter zou kunnen laten werken.
De korte pieken heb ik ook, daar wordt in het artikel wel e.e.a. over uitgelegd.

Mijn idee is dat als de retourtemperatuur in orde is dat de C.V. efficiënter werkt en je dus je radiatoren in ieder geval goed hebt afgesteld en dus ook minder pieken krijgt. Al vraag ik me af of dit idd het geval is want als m'n thermostaat die bij de deur zit elke keer met een halve graad verschil warmte gaat vragen krijg je sowieso pieken.

edit:

Heb jij ook nog tips? neem aan dat je ook een beetje aan het klooien bent geweest. :)

edit:

Die korte pieken zijn trouwens niet zo kort bij mij.... want het huis 1 graad verwarmen duurt toch wel even.

[ Voor 6% gewijzigd door WebWire op 08-01-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

Wat voor ketel hebben we het hier over? Ik neem aan een HR, maar naam er rugnummer zou de discussie helpen en welke thermostaat hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Ze hebben hier een standaard thermostaat opgehangen (wil hem vervangen maar wil eerst eens zien of moduleren nu efficienter is of niet) en ze hebben hem standaard op niet modulerend gezet, fabrieksinstelling.
Thermostaat is een awb exacontrol vm1 en de C.V. ketel is een Thermomaster C-XV welke versie van de C-XV daar kom ik ook niet precies achter.
Overigens heb ik ook het idee dat ze te weinig CV's hebben geplaatst, ik heb een schuifpui met een radiator aan de wand (zo'n dubbele van 65x70cm) en dan hebben ze twee van die lange radiatoren op de grond geplaatst, echter hebben m'n ouders een zelfde soort huis iets groter dat wel maar die hebben een verwarming die bijna over de gehele breedte van het glas aan de achterkant gaat. Heb ook glas voor en zij hebben ook glas voor maar met een muurtje terwijl mijn glas over de gehele hoogte van de huiskamer gaat.

[ Voor 43% gewijzigd door WebWire op 08-01-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Het verschil in verbruik tussen een modulerende of aan/uit thermostaat is minimaal.

Een HR ketel is sowieso efficiënter als een VR ketel, condensatie of geen condensatie even losgelaten.

Alleen met condensatie kun je tot maximaal 10% extra rendement eruit halen in vergelijking tot een VR ketel.

Goed inregelen, 20 graden verschil tussen aanvoer/retour per radiator.
Daarna eventueel aanvoertemperatuur setpoint op ketel verlagen tot 60 graden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Maar wacht even, je hebt het nu over 20 graden. Als ik het artikel voor de n00bs zoals ik lees zie ik 20 graden voor 80 graden aanvoer en 15 voor 65 graden aanvoer. En moet die aanvoertemperatuur zo op de C.V. zijn? of op de radiator.
De ene radiator wordt namelijk 55 graden en de andere maar iets van 45 bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

WebWire schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:56:
Maar wacht even, je hebt het nu over 20 graden. Als ik het artikel voor de n00bs zoals ik lees zie ik 20 graden voor 80 graden aanvoer en 15 voor 65 graden aanvoer. En moet die aanvoertemperatuur zo op de C.V. zijn? of op de radiator.
De ene radiator wordt namelijk 55 graden en de andere maar iets van 45 bij wijze van spreken.
Stel je hebt:
Aanvoertemperatuur: 60 graden.
Retourtemperatuur: 40 graden.
Maar je krijgt je woning niet warm.

Dan kun je kiezen:
Aanvoertemperatuur verhogen, of je delta T verkleinen om je afgifte te verhogen.

Dus bijvoorbeeld:
Aanvoertemperatuur: 70 graden.
Retourtemperatuur: 50 graden.
Of
Aanvoertemperatuur: 60 graden.
Retourtemperatuur: 50 graden.

Hoe lager de retourtemperatuur hoe meer condensatie.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 08-01-2023 16:05 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Ik kan m'n aanvoertemperatuur dus niet verhogen of verlagen, ik kan alleen kiezen tussen moduleren en niet moduleren. Als ik hem op moduleren zet dan gaat de aanvoer temperatuur omlaag naar 60 graden en als ik modulatie uit zet komt hij rond de 80+ graden.
Maar begrijp je verhaal.

Edit:
edit:

Als ik modulatie uit zet dan zou ik de aanvoer temperatuur moeten kunnen verlagen volgens de handleiding, maar de buren hebben het ook geprobeerd en op de een of andere manier lukt dit niet, mogelijk omdat die buitensensor er niet op zit?

edit:

Zo simpel zou het moeten zijn, maar gebeurd helemaal niets.
YouTube: Cv-ketel: AWB ThermoMaster C XV

[ Voor 45% gewijzigd door WebWire op 08-01-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Denk dat ik maar gewoon even een monteur moet laten langskomen via de huisbaas. Mijn thermostaat staat nu dus op 19 graden, hij geeft ook aan dat het 19 graden is maar vraagt toch warmte (aanvoer temperatuur is nu 50 graden). Blijkbaar heb ik een hele slimme C.V. ketel met een domme thermostaat o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-07 19:45
Om je woning te verwarmen heb je een bepaalde hoeveelheid energie nodig.
Bij moduleren probeert de ketel efficiëntie en tijd in evenwicht te brengen door het vermogen aantepassen.

Zet je de modulatie uit dan gaat de ketel gewoon op zijn maximale temperatuur beginnen met stoken totdat die ophoud.

19 graden op een digitale thermossttaat zecht niet alles. 18,76 is naar boven afgerond ook 19. Maar dan is de 19 graden nog niet bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:24
DutchWing schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:54:
Het verschil in verbruik tussen een modulerende of aan/uit thermostaat is minimaal.

Een HR ketel is sowieso efficiënter als een VR ketel, condensatie of geen condensatie even losgelaten.

Alleen met condensatie kun je tot maximaal 10% extra rendement eruit halen in vergelijking tot een VR ketel.
.
Laat die condensatie nu net hetgeen zijn waar een modulerende ketel op aan probeert te sturen bij een geringe warmtevraag, door aanpassing van het vermogen en de pompsnelheid op het moment dat er weinig warmtevraag is.

Tijdens de opwarmfase zal de aanvoertemperatuur en pompsnelheid nog redelijk hoog liggen, dus de retourtemperatuur ook. Maar zodra de ingestelde temperatuur in zicht komt gaat de ketel, zoals het woord al zegt, moduleren naar een lager vermogen en lagere pompsnelheid. De retourtemperatuur zal dan flink dalen, maar de temperatuur in de woning zal nog wel op ongeveer de ingestelde temperatuur blijven hangen.

Met een aan-uit instelling, gaat de ketel bij een ingestelde kamertemperatuur iedere keer even stoken tot bijv 19,3 graden op vol vermogen, dus met hoge retourtemperatuur, en den weer uit tot de kamertemperatuur onder de 18,7 graden daalt. Dat is ten eerste minder comfortabel en ten tweede wordt zo tijdens de 'warmhoud-fase' niet of nauwelijks de condensatie warmte benut.

Het is natuurlijk wel zo dat de besparing op jaarbasis met modulatie slechts enkele procenten zal zijn en geen tientallen procenten. Maar goed, 4% bij een jaarverbruik van 1300m³ en €3 per kuub is toch weer mooi €156,- die je op zak kunt houden. En ook binnen het prijsplafond heb je het toch nog over €75,40 als je met moduleren die 4% weet te besparen. Wat dat betreft maken kleine beetjes op dit moment toch een behoorlijk verschil. En je wint ook nog wat comfort doordat de temperatuur in huis minder fluctueert.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@WebWire volgens mij zijn je direct vragen in de reply naar mij wel beantwoord…

Dan wil ik nog toevoegen:
Hier lager de retour hoe meer rendement.
Hoe lager de aanvoer hoe minder afgifte.
Hoe minder radiatoren open hoe minder systeem afgifte

CV ketels zijn veel en veel te zwaar: het absolute minimum is in veel huizen te hoog voor het grootste deel van het jaar (95-98%)

Te weinig afgifte: pendelen (aan uit in plaats van doorstoken) ook bij modulerend aansturen (!!!) wat beperkt rendement kost.

Meer ruimtes verwarmen kost waarschijnlijk meer dan pendelen kost.

Volg je het nog? CV ketels zijn best ondingen. Primair bedoeld voor faciliteren douchen. Maar woningen verwarmen lijken ze niet echt voor ontworpen te zijn (ja ik schrijf dat bewust wat provocerend)

Dit maakt het gewoon best lastig om te tunen: dus neem de tijd om met name het genoemde CV tuning topic te lezen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:28:
Volg je het nog? CV ketels zijn best ondingen. Primair bedoeld voor faciliteren douchen. Maar woningen verwarmen lijken ze niet echt voor ontworpen te zijn (ja ik schrijf dat bewust wat provocerend)
Een CV ketel kan maar zover terug moduleren.
Een Combi ketel’s maximaal vermogen is inderdaad gebaseerd op het warmwater verbruik.

Vroeger werden nog Solo ketels van 8 of 12kW gemaakt, tegenwoordig zie je deze helemaal niet meer op de markt. (Minimaal vermogen zo’n 2,5 en 3,5kW)

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 08-01-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Ik denk dat de afgelopen paar posts wel wat hebben duidelijk gemaakt over hoe een HR C.V. ketel werkt.
Ik heb ook gezien dat de aanvoertemperatuur terugloopt naar 43 graden op een gegeven moment. Maar er zit ook een ecomodus op (dan is de aanvoertemperatuur gewoon 0 met aan/uit). En die werkt weer anders (of helemaal niet) met modulatie dan zonder modulatie.

Ik zou zo graag willen meten, meten is weten, de pompsnelheid bijvoorbeeld. Ik ga eens kijken of dat ding een OpenTherm module heeft en of je daar iets mee kunt meten of iets dergelijks en wat de mogelijkheden zijn om te meten. Vindt het eigenlijk schandalig dat ik in een huurhuis zit waar ik 1100 euro per maand voor betaal en dat die C.V. ketel dus standaard wordt opgeleverd met aan/uit functie (fabrieksinstelling) op de thermostaat en ik me dus scheel betaal aan stookkosten. Zoals eerder vermeld is een C.V. niet het ideale middel om een huis te verwarmen. Maar als de pomp capaciteit maar 5/l per minuut is dan kan ik eventueel ook kiezen voor elektrisch verwarmen. Heb geen idee wat er allemaal gebeurd in dat ding. Dus inzicht is denk ik voor mij het belangrijkste.

Ben ook niet thuis in de zonnepanelen opbrengst van tegenwoordig(gasprijzen kunnen ook een overweging zijn) maar op amazon/ebay staan ook dit soort dingen tegenwoordig (verschillende capaciteiten) https://www.amazon.nl/AYY...d=pla-1679105236015&psc=1 weet niet of het rendabel is maar is in principe gewoon hetzelfde als een ouderwetse geiser.

[ Voor 23% gewijzigd door WebWire op 09-01-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Als ik ook zo'n beetje rondkijk dan zie ik dat een modulerende ketel altijd gas verbruikt. De kunst is dus om het gasverbruik zo laag mogelijk te krijgen. Maar gas vragen doet deze altijd. Nu blijft nog de vraag of het niet efficient is om dat ding een uurtje op volle toeren te laten draaien en dan de temperatuur over de dag heen te laten dalen. Aangezien de ketel op 75% vermogen draait om de kamer s'ochtends weer op te warmen.Denk dat moduleren meer om comfort dan energie besparen gaat uiteindelijk. Even de deur open en hij draait op volle toeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
WebWire schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:56:
Als ik ook zo'n beetje rondkijk dan zie ik dat een modulerende ketel altijd gas verbruikt. De kunst is dus om het gasverbruik zo laag mogelijk te krijgen. Maar gas vragen doet deze altijd. Nu blijft nog de vraag of het niet efficient is om dat ding een uurtje op volle toeren te laten draaien en dan de temperatuur over de dag heen te laten dalen. Aangezien de ketel op 75% vermogen draait om de kamer s'ochtends weer op te warmen.Denk dat moduleren meer om comfort dan energie besparen gaat uiteindelijk. Even de deur open en hij draait op volle toeren.
Nope. Ik heb een goed geisoleerd huis met voldoende afgifte (zelf bijgehangen) en bij mij is het zelfs zuiniger 24/7 door te stoken met een aanvoer van 35 graden met een delta T van 5 graden. Bij een slechter geisoleerd huis gaat deze vlieger niet op en als je een zelflerende thermostaat hebt en het om 07.00 uur warm wil hebben zal hij zelf op tijd gaan stoken met de laagst mogelijke aanvoer om het dan warm te krijgen om 07.00 uur.

De kunst is je cv waterzijdig goed in te regelen (zie genoemd topic) met een zo laag mogelijke aanvoer en passende delta T (= max condensatie).

Topic lezen, IR thermometer kopen, installatiehandleiding van je cv ketel op de kop tikken en inregelen maar. Scheelde mij destijds 25% gasbesparing (verwarm nu met L/L).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mijn ketel moduleert niet meer. Thermostaat zou wel willen, maar meer dan 25% vermogen komt er niet van de ketel. Is ook het minimale vermogen van de ketel. Ding staat hier 's morgens eerst een uur te stoken om de nacht weer in te halen.

Ik heb de ketel moeten begrenzen, want de branderautomaat moduleert te traag terug en schiet daardoor over met pendelgedrag als gevolg. Daarnaast warmt mijn huis al op met water van 30 graden, dus die 45 die de thermostaat vraagt mag er best een uur over doen om daar te komen.

Volle bak stoken kost je rendement: rendement krijg je door rookgassen te condenseren op de warmtewisselaar, als je veel rookgas hebt gaat de helft zonder condenseren door de pijp en als de wisselaar te warm is condenseren je rookgassen ook niet.
In ideale situatie stook je gewoon aan/uit met ketel op allerlaagste vermogen, maar als je afgifte te klein is en/of je warmteverlies is te groot wil je meer dan minimaal vermogen stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
_JGC_ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:34:
Mijn ketel moduleert niet meer. Thermostaat zou wel willen, maar meer dan 25% vermogen komt er niet van de ketel. Is ook het minimale vermogen van de ketel. Ding staat hier 's morgens eerst een uur te stoken om de nacht weer in te halen.

Ik heb de ketel moeten begrenzen, want de branderautomaat moduleert te traag terug en schiet daardoor over met pendelgedrag als gevolg. Daarnaast warmt mijn huis al op met water van 30 graden, dus die 45 die de thermostaat vraagt mag er best een uur over doen om daar te komen.

Volle bak stoken kost je rendement: rendement krijg je door rookgassen te condenseren op de warmtewisselaar, als je veel rookgas hebt gaat de helft zonder condenseren door de pijp en als de wisselaar te warm is condenseren je rookgassen ook niet.
In ideale situatie stook je gewoon aan/uit met ketel op allerlaagste vermogen, maar als je afgifte te klein is en/of je warmteverlies is te groot wil je meer dan minimaal vermogen stoken.
In low/load modus gaat een modulerende thermostaat en ketel vanzelf aan/uit als de warmtevraag klein is.

Als ik nog gas zou stoken zou ik met het weer van afgelopen week ook voldoende hebben aan 25/30 graden aanvoer. Heb als test (voor L/W) bij -8 paar weken geleden 24/7 gestookt en kon toen met max 45 graden toe. Ik kreeg het met een HR Ketel ook niet meer voor elkaar binnen een kwartier van 19 naar 21 te komen. Wat je zegt dat duurde hier toen ook een uur. Lekker traag, maar zooooooo zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:27:
[...]

In low/load modus gaat een modulerende thermostaat en ketel vanzelf aan/uit als de warmtevraag klein is.

Als ik nog gas zou stoken zou ik met het weer van afgelopen week ook voldoende hebben aan 25/30 graden aanvoer. Heb als test (voor L/W) bij -8 paar weken geleden 24/7 gestookt en kon toen met max 45 graden toe. Ik kreeg het met een HR Ketel ook niet meer voor elkaar binnen een kwartier van 19 naar 21 te komen. Wat je zegt dat duurde hier toen ook een uur. Lekker traag, maar zooooooo zuinig.
Probleem is dat mijn ketel de thermostaat uit low-load trekt. Door overshoot van de vorige run wordt de helft van de runs niet beantwoord, of net 30 seconden voor de thermostaat weer afschakelt. Volgende run mag de ketel dan weer aanpoten om de vraag te halen.
Nu met 25% beperking geen last meer van en wordt hier snel genoeg warm. Ik heb hier 2500W aan radiatoren bij 40/35/20 hangen, ketel moet minimaal 6500W kwijt, dus dat warmt vanzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
MotorBeast schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Nope. Ik heb een goed geisoleerd huis met voldoende afgifte (zelf bijgehangen) en bij mij is het zelfs zuiniger 24/7 door te stoken met een aanvoer van 35 graden met een delta T van 5 graden. Bij een slechter geisoleerd huis gaat deze vlieger niet op en als je een zelflerende thermostaat hebt en het om 07.00 uur warm wil hebben zal hij zelf op tijd gaan stoken met de laagst mogelijke aanvoer om het dan warm te krijgen om 07.00 uur.

De kunst is je cv waterzijdig goed in te regelen (zie genoemd topic) met een zo laag mogelijke aanvoer en passende delta T (= max condensatie).

Topic lezen, IR thermometer kopen, installatiehandleiding van je cv ketel op de kop tikken en inregelen maar. Scheelde mij destijds 25% gasbesparing (verwarm nu met L/L).
Dat is het probleem, kan de aanvoertemperatuur niet instellen. Doet hij zelf (alleen in modulerende modus) anders volle bak 80c+. Als ik eco modus aan zet dan warmt hij op zodra er warmte vraag is (alleen voor kraanwater), als ik eco uit zet staat hij standaard op 30c modulatie aan moduleert terug tot ongeveer 43c kan de aanvoertemperatuur dus niet aanpassen. Opwarmen van 17 naar 19c duurt lang (uurtje ofzo) en doet hij op ongeveer 60c de 21 red ik niet eens denk ik nu.... had hem vanmorgen op 29 staan stond volle bak te stoken op 80c maar thermostaat bleef op 19c

[ Voor 10% gewijzigd door WebWire op 10-01-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
WebWire schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Dat is het probleem, kan de aanvoertemperatuur niet instellen. Doet hij zelf (alleen in modulerende modus) anders volle bak 80c+. Als ik eco modus aan zet dan warmt hij op zodra er warmte vraag is (alleen voor kraanwater), als ik eco uit zet staat hij standaard op 30c modulatie aan moduleert terug tot ongeveer 43c kan de aanvoertemperatuur dus niet aanpassen. Opwarmen van 17 naar duurt lang en doet hij op ongeveer 60c de 21 red ik niet eens denk ik nu.... had hem vanmorgen op 29 staan stond volle bak te stoken op 80c maar thermostaat bleef op 19c
Dan zou ik maar eens snel je verhuurder aanspreken want dan heb je of veel te weinig isolatie of veel te weinig afgifte of een combinatie van die 2 als je met 80 graden aanvoer met deze temperaturen buiten de woning niet op 21 krijgt. Je stookt je dan arm. :'( Mijn huis uit 1978 bij -8 houd ik met de helft aanvoer op temperatuur.

Ik verbruikte hier voor L/L verwarming zo'n 1200/1300m3 op 140m2 woonoppervlak met 4 personen/bad vullen/douchen/ koken. 900m3 met 2,5 m3 houtkachel.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 10-01-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
MotorBeast schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:06:
[...]

Dan zou ik maar eens snel je verhuurder aanspreken want dan heb je of veel te weinig isolatie of veel te weinig afgifte of een combinatie van die 2 als je met 80 graden aanvoer met deze temperaturen buiten de woning niet op 21 krijgt. Je stookt je dan arm. :'( Mijn huis uit 1978 bij -8 houd ik met de helft aanvoer op temperatuur.

Ik verbruikte hier voor L/L verwarming zo'n 1200/1300m3 op 140m2 woonoppervlak met 4 personen/bad vullen/douchen/ koken. 900m3 met 2,5 m3 houtkachel.
Ik probeer nu alleen de huiskamer te verwarmen en de badkamer (best een flinke radiator), maar als ik naar de gasrekening kijk schrik ik me kapot. Badkamer en gang staan open in de hoop de retour warmte te verlagen.
Als ik hem lang genoeg op 80 graden laat draaien zal hij best op 21 uitkomen. Huis is ook 160-180m2 dus veel koude lucht boven. Woonkamer is iets van 60m2.

[ Voor 8% gewijzigd door WebWire op 10-01-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Warmte weg is warmte weg dus als je nu de gang aan het opstoken bent om een retour verlaging te krijgen ben je het paard achter de wagen aan het spannen.

Maar hoeveel m3 per dag hebben we het nu over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Ja da's lastig te zeggen. Die greenchoice app ligter steeds uit. Kan wel handmatig meten.... maa als die weer werkt kan ik zo m'n meterstanden uitlezen. Wat ik ook raar vindt is dat op de ketel staat max 1.5 bar en dat ik overal lees iets van 2 bar, meter op de leiding staat aan het begin van het groen zeg maar. Maar denk dat als die op max staat dat het richting de de C.V. richting de 2.5 bar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Ahh greenchoise website doet het weer. 3 kuub gas als ik richting de 19 ga vanaf 17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar wat dan per dag de laatste week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
3m3 per dag. om van 16/17 naar 19 te gaan en dan zet ik de thermostaat op 5.0 graden en koelt het langzaam af in de loop van de dag.
Zal hem morgen eens de hele dag aan laten staan. Ben bang dat ik dan rond de 30 euro uit kom, maar we zullen het zien. (10 kuub)
Heb overigens toen gemeten toen het min8 was en bij het raam was het toen dacht ik ergens rond de 3.0 graden.... dus voordat dat stuk verwarmd is....

[ Voor 55% gewijzigd door WebWire op 10-01-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Nog even voor de mensen die hetzelfde probleem als ik hadden met het veranderen van de aanvoertemperatuur van de AWB Thermostat C-XV:

YouTube: Cv-ketel: AWB ThermoMaster C XV
Comment onder de video :)

TheBoboNL
3 maanden geleden (bewerkt)
Mocht je de melding 'no' krijgen dan moet je de CV temperatuur aanpassen via het diagnostische menu. Hoe hier te komen is te vinden in de installatie handleiding hoofdstuk 6.1.1 en deze is te vinden op de website van AWB. De code voor de CV warmte is 71 zodra je in het diagnosctische menu zit.

1) druk 7 sec 'mode' in
2) voer code '96' (installateur) in en druk 'mode'
3) selecteer code '71' (CV temp) en druk 'mode'
4) rechts onder staat nu de radiator, verander naar de gewenste temperatuur en druk 'mode' in. Als het goed is staat er nu een check en het scherm zal terug springen naar het vorige scherm
5) druk 'mode' in voor 7 sec om terug te keren naar de standaard weergave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
@Zenomyscus Ben je er nu een beetje uit gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
@Barrycade Ben nu terug gegaan van ongeveer 5-9 kuub naar 1-3 kuub met met radiatoren aan en uit en de instellingen van de c.v. en de thermostaat. Durf hem weer aan te zetten :)
Radiatoren worden nu als de c.v. temperatuur op 60c staat ongeveer 25% minder warm. Maar het lijkt er op dat de warmte meer vastgehouden wordt, hij staat niet meer de hele tijd vol op te pompen.

Wat mij dus uiteindelijk veel geholpen heeft is:
Temperatuur van de thermostaat lager gezet zodat hij niet met vol vermogen de kamer probeert op te warmen (2 graden verschil met huiskamer)
De C.V. op eco modus zetten.
De temperatuur teruggebracht naar 60c (hoorde het water door de leidingen gejaagd worden eerst omdat hij waarschijnlijk met die 80c ook flink meer aan het pompen was), of hij nu op vol vermogen draait of niet op dit moment, dat water hoor ik niet meer met een noodgang door de leidingen/radiatoren pompen.
En de modulerende functie aangezet, maar van 0 naar 80 i.p.v. 0 naar +-50 graden scheelt blijkbaar een hoop.Moet nog even kijken hoe dit gaat werken met de koude dagen die er weer een beetje aan lijken te komen. Dat pendelen ben ik nog niet helemaal uit. Zie hem nog vaak branden op zo'n 40 graden maar heb het idee dat er toch op de e.o.a. manier minder gas wordt verbruikt (zie ik ook terug op m'n meter).

[ Voor 9% gewijzigd door WebWire op 15-01-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dat branden op 40 graden is ook het effect van moduleren. Ik heb mijn cv ook dat afhankelijk van het te overbruggen temperatuur (dus hoeveel het afgekoeld is in de nacht) dat mijn cv start met lage temp of hogere temperatuur pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:03
Ronald schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:57:
Het gaat niet om de aanvoer bij een CV. Hoe koeler het water terug komt bij de ketel, hoe meer warmte je per kuub gas krijgt.

Dat zijn geen enorme verschillen, maar elk beetje helpt. Je wil in elk geval de retour onder de 55 hebben. Dat is nodig voor daadwerkelijk HR mode draaien en is een wat grotere stap.
Dit klopt niet helemaal, want hoe lager de aanvoer hoe minder verlies je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@BadEendTerror is verlies binnen de thermische schil verlies dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:03
@Ronald Als je die warmte niet perse nodig hebt of op een plek komt waar die niet nodig is kan je het ook onder de noemer verlies scharen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
@Barrycade
Barrycade schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:56:
Dat branden op 40 graden is ook het effect van moduleren. Ik heb mijn cv ook dat afhankelijk van het te overbruggen temperatuur (dus hoeveel het afgekoeld is in de nacht) dat mijn cv start met lage temp of hogere temperatuur pakt.
Ja dat was ook ff klooien hoe die eco mode werkt
Met modulatie uit en ecomode aan staat hij constant op 30
Met modulatie uit en ecomode uit gaat hij naar 0
Dus ecomode heeft voor zover ik kan zien als je een aan/uit thermostaat gebruikt.

Hij slaat nu aan op 39 graden nadat hij een tijdje op 40 heeft gestaan en probeert dan met 54 graden weer op te warmen. Met een aanvoertemperatuur van 70 graden, als ik de aanvoer naar 60 verlaag dan zakt de temperatuur snel en probeert hij met ongeveer 63 graden te verwarmen.

De retourtemperatuur meten is op dit moment een beetje lastig, dus ben een beetje aan het spelen met de aanvoer temperatuur en kijk met een webcam hoe vaak hij aan slaat.
Ik kan ook niet zien met hoeveel graden hij opwarmt zeg maar wat je op sommige ketels wel kunt zien (dus het gas verbruik).
Dus mijn doel is nu met de middelen die ik heb om hem zo min mogelijk te laten pendelen.Maar wil op termijn wel meer inzicht hebben in het verbruik e.d. met een extra module of iets dergelijks.

[ Voor 11% gewijzigd door WebWire op 15-01-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
WebWire schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:37:
@Zenomyscus Ben je er nu een beetje uit gekomen?
Nog niet helemaal eigenlijk. Ik heb wel gezien dat het goed afstellen van je radiatoren behoorlijk kan schelen. Niet alleen in comfort (sommige kamers werden niet of juist te warm), maar ook in verbruik. Het nadeel is dat wij het nu heel moeilijk kunnen meten. In de afgelopen vier weken is er namelijk veel gebeurd, wat het meten onmogelijk maakt. We zijn begonnen met het plaatsen van een dakraam, met een gat in je dak verbruik je natuurlijk iets meer.. Vervolgens is daar dakisolatie bij gekomen, dus zou het verbruik moeten dalen. Inmiddels hebben we ook de spouwmuur laten leegzuigen en opnieuw vullen. Vandaag zit ook de vloerisolatie erin. Deze week heeft de voordeur dus ook regelmatig open gestaan, dus ons hogere verbruik is prima te verklaren.

Kortom ik wacht nog een paar weken om er dan mee verder te gaan. Ik merkte wel dat het zoeken naar een balans in de woning erg belangrijk is. Vanaf onze ketel is een deel van de radiatoren aangesloten op 'de voorzijde' en de rest op 'de achterzijde'. Ik merkte dat wij voor ons comfort de kachel aan de voorzijde (waar we zitten) harder hadden gezet. Die kachel trok behoorlijk wat vermogen, waardoor een andere kachel van die zijde niet goed warm werd. Ik heb dit ook gemeten met een warmtemeter. Door de benedenverdieping goed in balans te krijgen werd het boven ook gelijkmatiger warm. Nu hoef ik niet meer beneden de kachel hoger te zetten of alle deuren open te houden als ik thuis werk. Bepaalde delen van het huis worden nu dus minder warm en andere weer iets warmer waardoor er meer een gelijkmatige temperatuur in het huis zit. Dat voelt veel comfortabeler en het verbruik ging zover ik kon zien iets omlaag. Maar dit alles moet ik nog verder bekijken als we een paar weken verder zijn. Nu alles geisoleerd is moet de boel weer opnieuw afgesteld worden.

Ik ben van plan om alle temperaturen te gaan noteren om te kijken wat beter kan. Dus aanvoer en retour van alle individuele kachels. Op zolder wordt nu niet gestookt, maar daar komt in de toekomst een slaapkamer en werkkamer. Daar zit nu 1 grote kachel aangesloten op de achterzijde, met ongeveer 20 meter leiding (10 heen en 10 terug). Omdat het twee kamers worden ga ik twee kleinere radiotoren plaatsen aan een andere muur. Daardoor hebben we nog maar 4 meter leiding nodig in totaal en heeft zowel de voorzijde als achterzijde een radiator. De woning is dan meer in balans en ik verlies veel minder warmte door die leidingen weg te halen (onder het knieschot).

offtopic:
Het hielp ook niet dat iemand de radiatoren dichtdraaide toen we twee dagen weg gingen. Dat heeft uiteindelijk niks opgeleverd, behalve dat ik weer alle radiatoren langs moest gaan. Ik kan niet alle radiatoren knijpen (ze zijn ook vrij oud) dus ik had vooral met de knop de boel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Het instellen van de juiste temperatuur op de ketel ga ik dus ook over een paar weken pas echt doen. Ik wil dat soort dingen minimaal een week testen om een beetje te kunnen vergelijken. Dat ging de afgelopen weken helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Ja genoeg radiatoren is inderdaad belangrijk, ik heb geprobeerd de temperatuur lager te zetten maar dan duurt het eeuwig om op temperatuur te komen. Merk ook dat het gedeelte waar ik het meeste zit veel warmer is dan waar de thermostaat hangt. Dus heb heb nu gewoon op vol vermogen en modulerend. Heb ebus i.p.v. OpenTherm en een standaard meegeleverde thermostaat, heb nu het idee dat alles goed werkt, de thermostaat zakt geleidelijk en op een bepaald moment gaat hij weer aan, heb het idee dat hij nu redelijk stabiel is.

Maar belangrijk bij een H.R. ketel zijn alle instellingen op de ketel zelf ook, sommige ketels hebben namelijk instellingen die er voor zorgen dat op basis van de afvoertemperatuur de aanvoer ook weer wordt geregeld (of je kunt dit aan of uit zetten, of de temperatuur aanpassen). En zo heb ik ook gelezen over ketels die een aantal keer per uur aanslaan o.b.v. een bepaalde instelling. Er zijn dus zoveel aspecten die mee tellen. Als je echt alles optimaal wil laten werken en verschillende kamers moet verwarmen dan kun je denk ik beter een expert langs laten komen. Ook zoneregeling zou effect kunnen hebben aangezien de buitentemperatuur ook mee telt. Ik heb het idee dat hij het goed doet zo, verbruik nu denk ik ongeveer 5 kuub per dag en daar ben ik wel tevreden mee. Ik verwarm ook alleen de huiskamer dus dat is al een heel verschil.

Ook als je zonnepanelen hebt heb je weer andere opties, tis maar allemaal net wat je wilt. Energiezuinig of comfortabel.

Ik zit een beetje in het midden zo, maar met deze buitentemperaturen is het wel ideaal om e.e.a. te testen. Heb m'n thermostaat op 19.5 maar het is werkelijk rond de 20.5 allemaal dingetjes waar je even achter moet komen.

Weet niet of het hier was of ergens anders, maar las ergens dat de standaard voor nieuwbouwhuizen (ergens vanaf 2010 o.i.d.) 1 graad per uur is. Zit ook in een huurhuis en dat maakt ook een groot verschil, kan er niet zomaar even een radiator bijplaatsen :)

Toen ik mijn C.V. dus op een lagere temperatuur liet branden (60 graden i.p.v. 80) kostte mij het dus veel meer energie om s'ochtends op te warmen. Terwijl hij nu modulerend gemiddeld denk ik rond de 65 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Ik zou je radiatoren trouwens niet verkleinen. Kan je ze denk ik beter minder open zetten maar dat is m'n eigen idee. Als je wilt verwarmen is het namelijk misschien handiger om ze vol open te zetten o.i.d. als de kamer niet goed geïsoleerd is. Heb zelf een leiding onder het huis door lopen die vol op gebruikt wordt van zo'n 12 meter denk ik en denk niet dat ik daar heel veel warmte verlies als ik het zo zie. Ging er wel vanuit, maar als alles eenmaal een beetje op temperatuur is en hij moduleert dan merk ik weinig van warmteverlies. Wat ik heb gedaan is de grootste verwarming vol open gezet en nu wordt eigenlijk alles zo'n beetje dezelfde temperatuur. De C.V. past bij mij zelf de temperatuur aan op basis van wat er terug komt of weg gaat, heb weinig inzicht maar zie dat wel gebeuren zeg maar.

[ Voor 56% gewijzigd door WebWire op 18-01-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
WebWire schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:51:
Ik zou je radiatoren trouwens niet verkleinen. Kan je ze denk ik beter minder open zetten maar dat is m'n eigen idee. Als je wilt verwarmen is het namelijk misschien handiger om ze vol open te zetten o.i.d. als de kamer niet goed geïsoleerd is. Heb zelf een leiding onder het huis door lopen die vol op gebruikt wordt van zo'n 12 meter denk ik en denk niet dat ik daar heel veel warmte verlies als ik het zo zie. Ging er wel vanuit, maar als alles eenmaal een beetje op temperatuur is en hij moduleert dan merk ik weinig van warmteverlies. Wat ik heb gedaan is de grootste verwarming vol open gezet en nu wordt eigenlijk alles zo'n beetje dezelfde temperatuur. De C.V. past bij mij zelf de temperatuur aan op basis van wat er terug komt of weg gaat, heb weinig inzicht maar zie dat wel gebeuren zeg maar.
Je moet waterzijdig inregelen wat ik je al meldde. Zie TS Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Modulerende thermostaat gebruiken, aanvoer op max 60 graden en retour regelen middels waterzijdig regelen en eventueel pompsnelheid aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 18-01-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-07 12:01

kujinshi

seven heroes

Ik wil mijn gasverbruik omlaag krijgen door meer radiator oppervlak in de woonkamer te maken.

Vloerverwarming wil ik niet aan vanwege er al een mooie vloer ligt en al het gedoe/verbouwing, hele woonkamer gaat overhoop. Heb ook nog een afstapje in woonkamer. Maakt het er niet makkelijker op.

Tweede goede opties is de hele grote vloerradiator na te bootsen met meer wandradiator oppervlak. Met dikke leidingen is dit ook een goede voorbereiding op een warmtepomp (ik denk binnen een paar jaar, het is nu te hectisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Als ik de pompsnelheid wil aanpassen moet ik een monteur langs laten komen anders mag ik een nieuwe c.v. gaan betalen als er iets mis gaat, m'n C.V. doet ook van alles automatisch, pompsnelheid past hij vanzelf aan. Ik krijg m'n huis niet warm met min temperaturen buiten en de ketel op 60 graden. Dus wat hij nu doet is s'ochtends gewoon op 80 graden verwarmen volle bak, en dan zie ik hem daarna af en toe nog aanslaan en dan piekt hij even naar 70 en gaat hij langzaam terug naar 60/50 en blijft pompen zonder te verwarmen. Heb een schuifpui aan de achterkant over de volledige breedte, en volledige hoogte (waar de verwarming zit) en aan de voorkant ook een groot raam. Die verwarming doet weinig zolang hij niet volop aanstaat in een koud huis. Met 60 graden en de radiatoren die ik heb een huis verwarmen dat 16 graden is duurt lang :)

[ Voor 4% gewijzigd door WebWire op 18-01-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 14:40
Ronald schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:57:
Euh nee, hoe lager de Tuit hoe efficienter de verbranding en dus meer energie je uit een kuub haalt (wegens thermodynamica).

Hoe koel het water terugkomt (tov de Tuit van je CV) zegt iets over het afgevend vermogen van je radiatoren. DeltaT tussen radiatoren en omgevingstemp om heel precies te zijn. Dat samen met pompsnelheid zegt iets over de afgegeven energie.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
kujinshi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:19:
Ik wil mijn gasverbruik omlaag krijgen door meer radiator oppervlak in de woonkamer te maken.

Vloerverwarming wil ik niet aan vanwege er al een mooie vloer ligt en al het gedoe/verbouwing, hele woonkamer gaat overhoop. Heb ook nog een afstapje in woonkamer. Maakt het er niet makkelijker op.

Tweede goede opties is de hele grote vloerradiator na te bootsen met meer wandradiator oppervlak. Met dikke leidingen is dit ook een goede voorbereiding op een warmtepomp (ik denk binnen een paar jaar, het is nu te hectisch).
Doen. Heb ik ook gedaan. Kan hier met 40/45 graden toe bij -8. L/W is zoals je zegt op dit moment een ramp om aan te schaffen. Ben al 2 jaar bezig om tot aankoop te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Brent nope.

Lagere Tr bepaald hoeveel je uit condensatie terug wint. Dat is een heel belangrijk aandeel in de efficiëntie PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Lagere Ta geeft je een zo goed als te negeren verschil in deltaT met de verbrandingsgassen. Dat gaat en minimaal verschil in warmtetransport geven.

Watertemperatuur heeft geen enkele invloed op de verbranding zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
WebWire schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:23:
Als ik de pompsnelheid wil aanpassen moet ik een monteur langs laten komen anders mag ik een nieuwe c.v. gaan betalen als er iets mis gaat, m'n C.V. doet ook van alles automatisch, pompsnelheid past hij vanzelf aan. Ik krijg m'n huis niet warm met min temperaturen buiten en de ketel op 60 graden. Dus wat hij nu doet is s'ochtends gewoon op 80 graden verwarmen volle bak, en dan zie ik hem daarna af en toe nog aanslaan en dan piekt hij even naar 70 en gaat hij langzaam terug naar 60/50 en blijft pompen zonder te verwarmen. Heb een schuifpui aan de achterkant over de volledige breedte, en volledige hoogte (waar de verwarming zit) en aan de voorkant ook een groot raam. Die verwarming doet weinig zolang hij niet volop aanstaat in een koud huis. Met 60 graden en de radiatoren die ik heb een huis verwarmen dat 16 graden is duurt lang :)
Dan heb je dus veel te weinig afgifte in relatie tot je warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:39:
@Brent nope.

Lagere Tr bepaald hoeveel je uit condensatie terug wint. Dat is een heel belangrijk aandeel in de efficiëntie PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Lagere Ta geeft je een zo goed als te negeren verschil in deltaT met de verbrandingsgassen. Dat gaat en minimaal verschil in warmtetransport geven.

Watertemperatuur heeft geen enkele invloed op de verbranding zelf...
Hmm, heb ik die tabel verkeerd gelezen B) Die volumes zijn bij een gegeven Tuit, lijkt me, vind hem alleen niet terug in de post. Moet die hoger of lager zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Brent schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Euh nee, hoe lager de Tuit hoe efficienter de verbranding en dus meer energie je uit een kuub haalt (wegens thermodynamica).

Hoe koel het water terugkomt (tov de Tuit van je CV) zegt iets over het afgevend vermogen van je radiatoren. DeltaT tussen radiatoren en omgevingstemp om heel precies te zijn. Dat samen met pompsnelheid zegt iets over de afgegeven energie.
Je haalt er meer uit door condensatieproces. Is dat thermodynamica? :? Niet door efficientere verbranding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Brent de verbrandingsgassen worden gekoeld met retour water om condensatie warmte uit de rookgassen te winnen.

Daarom is retour zo cruciaal voor CV rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
@MotorBeast Ik heb veel te weinig afgifte had je het bij kunnen laten. Binnen in de radiator meet k zo'n 70 graden en als ik er boven meet dan zit ik net op de 21. Als ik de radiatororen zelf meet aan de buitenkant wordt de 1 ongeveer 27 graden (die zitten dus voor het raam, grappige is dat die bij de schuifpui over de hele breedte van het huis korter is dan die aan de voorkant met een raam van ongeveer 190x210) en de ander 44. Ze hadden hier convector putten moeten plaatsen met die radiatoren die ik hier heb en grotere radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Als ik m'n aanvoer temperatuur dus op 60 zet dan is hij constant aan het pendelen, omdat hij met 40 graden het huis wil opwarmen en dat werkt niet waardoor hij dus heel lang op die 40 probeert te branden en dan zo lang wacht tot het te koud wordt en dan weer met 60 probeert op te warmen. Ik zie de C.V. dan constant aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:49:
@Brent de verbrandingsgassen worden gekoeld met retour water om condensatie warmte uit de rookgassen te winnen.

Daarom is retour zo cruciaal voor CV rendement.
Sure, maar is het nog relevant tot werk T je verwarmt? Als retour cruciaal is, dan is, in eerste benadering, uit dus ook cruciaal (voor een gegevens afgiftesysteem, zal de retour zakken als wat erin gaat ook zakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
WebWire schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:19:
@MotorBeast Ik heb veel te weinig afgifte had je het bij kunnen laten. Binnen in de radiator meet k zo'n 70 graden en als ik er boven meet dan zit ik net op de 21. Als ik de radiatororen zelf meet aan de buitenkant wordt de 1 ongeveer 27 graden (die zitten dus voor het raam, grappige is dat die bij de schuifpui over de hele breedte van het huis korter is dan die aan de voorkant met een raam van ongeveer 190x210) en de ander 44. Ze hadden hier convector putten moeten plaatsen met die radiatoren die ik hier heb en grotere radiatoren.
Als hij maar 27 graden wordt met een aanvoer van 80 graden heb je een ander probleem. Ik vermoed dat dan je systeem verstopt zit met vuil in de leidingen. Bellen om door te laten spoelen. Iets zit er niet goed bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Brent schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Sure, maar is het nog relevant tot werk T je verwarmt? Als retour cruciaal is, dan is, in eerste benadering, uit dus ook cruciaal (voor een gegevens afgiftesysteem, zal de retour zakken als wat erin gaat ook zakt).
Minimaal zou ik zeggen. Van verbrandingstemperatuur (richting 1200-1400 graden?) naar Ta (water) verander je de deltaT niet significant met 20 graden meer of minder ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Ik ga nog een dagje testen met de aanvoer temperatuur op 80c (kost me 3m3 per dag volgens green choice). En dan zet ik hem morgen eens op 60c,kijken hoeveel ik dan verbruik. Volgens mij staat hij dan de hele dag te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
WebWire schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:44:
Ik ga nog een dagje testen met de aanvoer temperatuur op 80c (kost me 3m3 per dag volgens green choice). En dan zet ik hem morgen eens op 60c,kijken hoeveel ik dan verbruik. Volgens mij staat hij dan de hele dag te branden.
En haal je waarschijnlijk je setpoint niet meer. Al gebeld met de servicemonteur?. 80 graden aanvoer, moet loeihete radiatoren geven en geen lauwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Op 80 graden zie ik de zwaarste radiator op het punt waar het water binnen komt ongeveer 78 graden worden (begin van de dag waarbij het temperatuurverschil nog groot is). De kleine radiatoren worden voor zover ik heb kunnen meten ongeveer 55 graden. Ik heb 1 keer 75 graden kunnen meten in die kleine radiatoren (misschien een meetfoutje). Dit is dus als de C.V. ketel op volle toeren staat te draaien, daarna laat hij de temperatuur enkele keren per uur oplopen tot ongeveer 60 graden.

Als ik de C.V. ketel op 60 graden zet zie ik hem eigenlijk constant branden en loopt de temperatuur op tot ongeveer 46 graden en loopt dan weer snel terug naar ongeveer 34/33 graden waar hij dan even op blijft hangen waarbij de grote radiator dus maar iets van 32 graden wordt en de kleine iets van 30 en zie ik hem constant pendelen (water temperatuur zakt veel sneller) omdat het water blijkbaar snel afkoelt of omdat de C.V. blijkbaar niet goed condenseert. Heb m'n thermostaat een halve graad lager staan 18.5 graden deze slaat namelijk aan bij een halve graad verschil. Als ik hem op 18.5 graden zet dan wordt het uiteindelijk 19 graden. Met de C.V. op 60 graden worden de muren en het plafond ook een stuk minder warm.Vanaf 33 graden slaat hij dan weer aan. En gaat de C.V. ketel weer heel langzaam naar ongeveer 46 graden maar dat verwarmen van het water bij een aanvoertemperatuur van 60 graden lijkt veel langer te duren. Wat ik dus maar moeilijk kan meten is hoeveel gas hij verbruikt op het moment dat hij het water verwarmt, heb C.V. ketels gezien waarbij je heel makkelijk kan zien hoeveel er verbruikt wordt om de temperatuur te bereiken. Moet het dus maar doen met de standen van de gasmeter in de meterkast. Heb zelf het idee dat 80 graden voor mij veel efficiënter is omdat het water minder snel afkoelt en hij dus minder aan het pendelen is. Maar we zullen het zien vandaag. Zit nu inmiddels op 6m3 voor vandaag terwijl ik gisteren voor de hele dag op iets meer dan 3m3 zat. Er missen ook buiten sensoren op de C.V. zelf kan me voorstellen dat C.V. ketel efficiënter zou werken als deze er wel op zaten. Tis allemaal een beetje goochelen, maar langzaamaan heb ik het idee dat ik met die 80 graden goed zat. Zou eventueel nog ergens naar de 70-75 kunnen gaan. Ik blijf gewoon een beetje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
WebWire schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:29:
Op 80 graden zie ik de zwaarste radiator op het punt waar het water binnen komt ongeveer 78 graden worden (begin van de dag waarbij het temperatuurverschil nog groot is). De kleine radiatoren worden voor zover ik heb kunnen meten ongeveer 55 graden. Ik heb 1 keer 75 graden kunnen meten in die kleine radiatoren (misschien een meetfoutje). Dit is dus als de C.V. ketel op volle toeren staat te draaien, daarna laat hij de temperatuur enkele keren per uur oplopen tot ongeveer 60 graden.

Als ik de C.V. ketel op 60 graden zet zie ik hem eigenlijk constant branden en loopt de temperatuur op tot ongeveer 46 graden en loopt dan weer snel terug naar ongeveer 34/33 graden waar hij dan even op blijft hangen waarbij de grote radiator dus maar iets van 32 graden wordt en de kleine iets van 30 en zie ik hem constant pendelen (water temperatuur zakt veel sneller) omdat het water blijkbaar snel afkoelt of omdat de C.V. blijkbaar niet goed condenseert. Heb m'n thermostaat een halve graad lager staan 18.5 graden deze slaat namelijk aan bij een halve graad verschil. Als ik hem op 18.5 graden zet dan wordt het uiteindelijk 19 graden. Met de C.V. op 60 graden worden de muren en het plafond ook een stuk minder warm.Vanaf 33 graden slaat hij dan weer aan. En gaat de C.V. ketel weer heel langzaam naar ongeveer 46 graden maar dat verwarmen van het water bij een aanvoertemperatuur van 60 graden lijkt veel langer te duren. Wat ik dus maar moeilijk kan meten is hoeveel gas hij verbruikt op het moment dat hij het water verwarmt, heb C.V. ketels gezien waarbij je heel makkelijk kan zien hoeveel er verbruikt wordt om de temperatuur te bereiken. Moet het dus maar doen met de standen van de gasmeter in de meterkast. Heb zelf het idee dat 80 graden voor mij veel efficiënter is omdat het water minder snel afkoelt en hij dus minder aan het pendelen is. Maar we zullen het zien vandaag. Zit nu inmiddels op 6m3 voor vandaag terwijl ik gisteren voor de hele dag op iets meer dan 3m3 zat. Er missen ook buiten sensoren op de C.V. zelf kan me voorstellen dat C.V. ketel efficiënter zou werken als deze er wel op zaten. Tis allemaal een beetje goochelen, maar langzaamaan heb ik het idee dat ik met die 80 graden goed zat. Zou eventueel nog ergens naar de 70-75 kunnen gaan. Ik blijf gewoon een beetje proberen.
Alle radiatoren moeten allemaal even warm worden. Oftewel waterzijdig inregelen.

80 graden stoken is ...... een drama. Met een HR Ketel heb je dan geen condensatie, lees hoog verbruik. Lees aub eerst eens het topic wat ik je heb aangegeven.

Als je hem op 60 graden zet met een modulerende thermostaat en ketel moet hij net zolang 60 graden geven totdat je setpoint bereikt is. Daarna is aan/uit vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
MotorBeast schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:10:
[...]

Alle radiatoren moeten allemaal even warm worden. Oftewel waterzijdig inregelen.

80 graden stoken is ...... een drama. Met een HR Ketel heb je dan geen condensatie, lees hoog verbruik. Lees aub eerst eens het topic wat ik je heb aangegeven.

Als je hem op 60 graden zet met een modulerende thermostaat en ketel moet hij net zolang 60 graden geven totdat je setpoint bereikt is. Daarna is aan/uit vrij normaal.
Dat is het moment inderdaad in de ochtend, dan levert hij met een aanvoer temperatuur van 60 graden max 62 graden.Als dan het punt is bereikt dan gaat hij moduleren. Maar of dat moduleren met een aanvoertemperatuur op 60 graden zo efficient is ben ik niet helemaal van overtuigd. Die condensatie vindt pas plaats nadat de ketel eenmaal de kamer op temperatuur heeft gebracht. En ik heb het idee dat hij beter condenseert als ik hem op 80 graden aanvoer zet omdat de temperatuur dan ongeveer bij het moduleren tot 50/60 graden komt. Zie hem dan ook minder pendelen (water wordt gewoon rond gepompt zonder dat hij gas verbruikt), de temperatuur blijft redelijk stabiel terwijl het water gewoon netjes wordt rondgepompt.Zie hem dan regelmatig rond de 40/50/60 graden staan zonder dat er gas wordt verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
WebWire schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:22:
[...]

Dat is het moment inderdaad in de ochtend, dan levert hij met een aanvoer temperatuur van 60 graden max 62 graden.Als dan het punt is bereikt dan gaat hij moduleren. Maar of dat moduleren met een aanvoertemperatuur op 60 graden zo efficient is ben ik niet helemaal van overtuigd. Die condensatie vindt pas plaats nadat de ketel eenmaal de kamer op temperatuur heeft gebracht. En ik heb het idee dat hij beter condenseert als ik hem op 80 graden aanvoer zet omdat de temperatuur dan ongeveer bij het moduleren tot 50/60 graden komt. Zie hem dan ook minder pendelen (water wordt gewoon rond gepompt zonder dat hij gas verbruikt), de temperatuur blijft redelijk stabiel terwijl het water gewoon netjes wordt rondgepompt.Zie hem dan regelmatig rond de 40/50 graden staan zonder dat er gas wordt verbruikt.
Kijk, ik wel je best helpen maar als je niet dat topic gaat lezen houdt het op. Een HR ketel condenseert minimaal bij 80 graden. :N Kijk maar eens naar die stoomwolk op je dak. Onder de 60 graden wel met een delta T van zo'n 15 graden wel. Zie grafiek https://sdwaterland.nl/20...ketel-efficienter-werken/

Maar ik ga hier niet een heel topic voor je uitleggen waar daar voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
MotorBeast schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:27:
[...]

Kijk, ik wel je best helpen maar als je niet dat topic gaat lezen houdt het op. Een HR ketel condenseert minimaal bij 80 graden. :N Kijk maar eens naar die stoomwolk op je dak. Onder de 60 graden wel met een delta T van zo'n 15 graden wel. Zie grafiek https://sdwaterland.nl/20...ketel-efficienter-werken/

Maar ik ga hier niet een heel topic voor je uitleggen waar daar voor is.
Ik begrijp je helemaal.Maar die retourstemperatuur bereik ik dus modulerend niet door m'n C.V. op 60 graden te zetten. Aanvoertemperatuur van 60 graden betekend niet dat hij 60 graden levert. dat heeft o.a. met de thermostaat te maken, de afgifte van de radiatoren e.d.ik bereik een retourstemperatuur van ongeveer 40 graden als ik de C.V. op 80 graden zet. omdat hij dan zoals ik eerder aangaf een andere maximale temperatuur berekend.

Die behaal ik dus door de aanvoer op m'n C.V. ketel Ik heb dat topic wel een beetje gelezen, maar wat mij betreft zijn er te veel elementen die van invloed zijn op de werking van je C.V. een heleboel elementen waar ik zelf niets aan kan doen. Het enige wat ik wil verwarmen is m'n huiskamer met 3 radiatoren. Die 3m3 was ik tevreden mee als ik daar m'n huis mee kan verwarmen. Vraag me af hoeveel efficiënter het nog kan worden zonder dat ik echt de mogelijkheid heb om m'n C.V. te tunen.

Kan me helemaal vinden in dat topic maar heb maar beperkte middelen in een huurhuis dat gebouwd is voor een C.V. van 80 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
WebWire schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Ik begrijp je helemaal.Maar die retourstemperatuur bereik ik dus modulerend niet door m'n C.V. op 60 graden te zetten. Aanvoertemperatuur van 60 graden betekend niet dat hij 60 graden levert. dat heeft o.a. met de thermostaat te maken, de afgifte van de radiatoren e.d.ik bereik een retourstemperatuur van ongeveer 40 graden als ik de C.V. op 80 graden zet. omdat hij dan zoals ik eerder aangaf een andere maximale temperatuur berekend.

Die behaal ik dus door de aanvoer op m'n C.V. ketel Ik heb dat topic wel een beetje gelezen, maar wat mij betreft zijn er te veel elementen die van invloed zijn op de werking van je C.V. een heleboel elementen waar ik zelf niets aan kan doen. Het enige wat ik wil verwarmen is m'n huiskamer met 3 radiatoren. Die 3m3 was ik tevreden mee als ik daar m'n huis mee kan verwarmen. Vraag me af hoeveel efficiënter het nog kan worden zonder dat ik echt de mogelijkheid heb om m'n C.V. te tunen.

Kan me helemaal vinden in dat topic maar heb maar beperkte middelen in een huurhuis dat gebouwd is voor een C.V. van 80 graden.
En ik heb je ook al gezegd dat als je 60 graden vraagt, hij ook 60 graden moet leveren en je radiatoren ook 60 graden moeten worden. Iets zit er niet goed bij je.

Een woonkamer moet je normaal gesproken makkelijk met 60 graden warm krijgen. De retour moet dan 10/15 graden lager liggen. Meten bij je radaitoren met IR Thermometer. Als de retour bijna net zo hoog is kan je met manuele instellingen pomp de flow lager zetten, met automatische niet en zal je moeten knijpen op de radiator. Krijg je het dan niet meer warm zal je de aanvoer stapje voor stapje omhoog moeten zetten. Maar nu ben ik toch het topic aan het uitleggen. Lezen en tijd insteken. Kan meer dan je denkt en iedere procent besparing is er 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Ik meet sinds het begin met een IR thermometer. Heb de C.V. nu op 70 graden (wat in de praktijk uitkomt op 60 graden aanvoer van de C.V.) en denk dat ik nu de ideale instelling heb. Zoals gezegd als ik die pomp flow wil aanpassen moet ik al een monteur laten langskomen (schroefje dat je 1mm moet verdraaien om een pompsnelheid die ik niet kan meten aan te passen).
De grote radiator behaald de max temperatuur (rond de 2 graden onder de temperatuur die de C.V. geeft) en de kleine zitten nu op ongeveer 15 graden minder dan de C.V. levert dus met die retourstemperatuur zit het wel goed. Ik zie nu een C.V. waar netjes warmte aan gevraagd wordt zonder dat ik het gas symbool zie branden (de temperatuur zakt tot 40 graden en dan begint hij weer te branden en vraagt hij weer geleidelijk extra warmte tot ongeveer 57 graden als alles een beetje op temperatuur is hij lijkt me dan dus goed te condenseren). De pompsnelheid wordt ook automatisch aangepast afhankelijk van de vraag. En zie hem nu nog minder pendelen dan om 70 graden. Dus ik ga nu eens 70 met 80 graden vergelijken. Gisteren ongeveer 7m3 gehaald waarbij ik met 80 graden op ongeveer 3m3 uitkom. Ik blijf gewoon klooien met de aanvoertemperatuur, veel meer kan ik niet doen. Radiatoren waterzijdig inregelen heeft wat mij betreft weinig nut omdat ze toch al niet warm genoeg worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@WebWire Als ze niet warm genoeg worden heb je volgens mij ergens een verstopping. Of je afsluiters op de radiatoren gaan niet ver genoeg open. Of voetventielen, als je die hebt, zijn te ver dicht gedraaid. Bij een aanvoer van 60 moet je radiator dat ook worden aan de bovenkant. De onderkant moet dan juist weer kouder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Die voetventielen is wel een goede tip eens kijken of ik die kan vinden op die dingen, daar ga ik eens naar kijken. De grote radiator wordt inderdaad aan de bovenkant de juiste temperatuur en aan de onderkant wat kouder zoals het hoort. Die horizontale radiatoren worden uiteindelijk overal zo'n beetje even warm, heb de onderkant daarvan niet gemeten maar dat zijn ook hele andere radiatoren die volgens mij onder en boven even warm moeten worden.
Heb even een filmpje gemaakt van hoe de C.V. werkt over een uur waarbij de aanvoer 70 graden is. Daarom denk ik dat 80 idealer is omdat de omgeving dan ook sneller opwarmt en de radiator minder om gas lijkt te vragen, de temperatuur loopt dan ook niet zo snel terug.
https://vimeo.com/791644455
Dit wordt nog wel een klusje aangezien ik niet weet hoe de leidingen lopen. Logisch gezien zou ik denken dat de grote radiator minder warmte afgeeft of dat de kleine radiatorknop niet goed afgesteld staat.)(staat helemaal open maar lees dat je dat ook weer kunt aanpassen als je de knop eraf draait) ff zoeken,meten en klooien dus maar weer.

[ Voor 24% gewijzigd door WebWire op 22-01-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebWire
Nou ik ben er een beetje achter, ik blijk dus convector radiatoren te hebben die niet in een convector put staan.
Deze radiatoren zijn bedoeld om goed te werken bij een aanvoertemperatuur van ongeveer 80/90 graden. (wat o.a. m'n ouders hebben met stadsverwarming). Je kan doen wat je wilt maar de radiatoren zullen nooit genoeg warmte afgifte hebben bij een lage temperatuur. Er zijn veel artikelen van mensen die klagen over de afgifte van hun convector put of radiator die meestal bij een schuifpui worden geplaatst. Mijn vorige ketel was gewoon aan/uit en brandde eigenlijk altijd op 80 graden. 20 graden hier kan ik gewoon vergeten.
Pagina: 1