Isoleren houten verdiepsinfsvloer jaren 30 woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFO
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-05-2023
Hallo tweakers,

We gaan onze jaren 30 woning verbouwen. De houten beneden vloer wordt vervangen door beton en meteen ook vloerverwarming. En daarbij voorzet wanden voor en achter ter isolatie en voorzetwanden aan de zijkant voor geluidsisolatie richting buren. We verwijderen ook 2 schouwen en de laatste kast van wat ooit en suite was. We willen het plafond en/of verdiepingsvloer isoleren. Met als doel: warmte isolatie en als bonus eventueel minder geluid van boven. (3 kindjes leeftijd 0-2-4 die rennen/springen/dansen). Boven hebben we altijd de ramen open dus het is niet erg dat het daar nog iets kouder wordt (minder warmte van beneden).

Ik heb verschillende andere vragen bestudeerd, vaak heel behulpzaam maar ik snap het toch nog niet helemaal. Ook geven verschillende aannemers verschillende 'beste' opties. Vandaar mijn vraag wat is het beste:
1. plafond van beneden isoleren?
door het verwijderen van de schouwen ligt het toch al gedeeltelijk open. Dus het moet toch opnieuw gestukt worden.
nu zit er nog het (originele?) riet tegen het plafond. Sommige zegen: lekker laten zitten, andere zeggen: eruit.
2. ruimte tussen de balken isoleren met bijv steenwol of glaswol.
dan moet boven ook de vloer eruit en de plinten eraf. Dan moet de hele bovenverdieping opnieuw gestuct/geschilderd worden denk ik (?). De vloer die er nu ligt is gewoon houten ondervloer wie we mooi hebben gemaakt. die kunnen we terug plaatsen of gewoon PVC (al wordt het dan wel erg steriel).
3. Platen op de ondervloer leggen. Bijv Fermacel. Dit lijkt als voordeel te hebben dat alles boven ook wat 'steviger' is. De huidige vloer kraakt nogal. Al is het nu iets beter sinds ik de spijkers hebben aangeslagen. Deze optie heeft als nadeel dat de laatste trap tree 3.5cm hoger wordt. Dat vind ik een beetje tricky met de kindjes. Ik weet trouwens niet of dit zwevend kan, ik begrijp uit de verschillende fora dat zwevend het beste is tegen geluid. Dat moet ik nog checken met de aannemer.
4. een combinatie?

Alles lijkt dus voor en nadelen te hebben. Is er een optie die echt beter of slechter is? is er iemand die hier iets over zou kunnen zeggen? alle advies is bijzonder welkom.

Alvast hartelijk dank, Bart

Beste antwoord (via TFO op 25-03-2023 07:07)

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:38
Afgelopen zomer hebben wij in ons jaren '30 huis in het verlengde van een verbouwing ook de vloer tussen bg en 1e geïsoleerd. Waarbij we aan de kant van de BG alle plafondlagen eraf hebben gehaald:
- Gipsplaat
- Schrootjes
- Rachelwerk
- Pleisterwerk
- Riet
- Nietjes

Daarna het rachelwerk geëgaliseerd (woonkamer was ooit twee delen, rachelwerk in het midden was niet waterpas). Toen één van de latten van het rachelwerk eruit getikt (uiteraard zit alles vast met spijkers), en daar Rockroof Sidefix Base erdoorheen getrokken en vastgeniet. Ten slotte gips ertegenaan en gestuct.

Bijkomend voordeel van alles eruit halen is dat je elektra leidingen en centraaldozen kan aanpassen naar wens. Wij hebben direct alles van aarde voorzien bijv. Plus 5cm meer hoogte :)

Verwacht zoals hierboven ook gezegd niet teveel van de geluidsisolatie. Het blijft een houten vloer. Wellicht zijn er producten die beter akoestisch dempen (ik heb geen onderzoek gedaan naar het product, gewoon aan de aannemer om isolatiemateriaal gevraagd).

Sfeerimpressie van de puinzooi na het riet wegtrekken 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tBYC4umA27DxpIh8W-APIQPtuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwFooDoDqBxa9thIYGCqcIF3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:22
https://www.easycell.nl/

Heb zelf de badkamervloer geïsoleerd met easycell. Dit is cellulose, kan door middel van een paar gaten van 65mm in het plafond of de vloer ingeblazen worden.
Ik had de hele vloer eruit, dus losgestrooid tussen de balken. Ben er zeer tevreden over.
Check de specs op de website maar eens.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:10
Bij onze zoon in hun jaren twintig woning is 25mm fermacell met 10mm vilt op de eerste verdieping gelegd en hier ook gelijk vloerverwarming in gefreesd. De vloer kraakt nu niet meer en het contact geluid is ook een stuk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:59

H-W

Rennen/springen/dansen is contactgeluid en dat ga je alleen verhelpen met een zwevende vloer op je verdiepingsvloer. Dus Fermacell 2E32 elementen aanbrengen is dan een goede oplossing.
De ruimte tussen vloer en plafond beneden vullen met een isolatiemateriaal helpt prima tegen omgevingsgeluid zoals praten/lachen/zingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
lk heb een fermacell + houtvezel vloer en was een beetje bezorgd om de trap. Maar wij hebben er geen last van, het bezoek merkt het nooit en ons nu bijna 4 jaar oude zoontje heeft er ook nooit last van gehad.

Hou er wel rekening mee dat een zwevende vloer beweegt op een niet volledig vlakke ondergrond. Onze fermacell laag is helaas niet 100% stabiel waardoor contactgeluid in de vorm van zware bastonen door kan dreunen. Hogere tonen zijn echter verleden tijd, en ook richting de buren zal er weinig geluid gaan.

Als je het echt goed wilt doen moet je die plankenvloer vervangen voor nieuwe platen. Al dan niet met Fermacell er op.

Edit: loopgevoel van fermacell met pvc er op is wel fantastisch :)

[ Voor 59% gewijzigd door Makkelijk op 09-01-2023 07:21 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 08:33
Signor Doekie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:02:
Bij onze zoon in hun jaren twintig woning is 25mm fermacell met 10mm vilt op de eerste verdieping gelegd en hier ook gelijk vloerverwarming in gefreesd. De vloer kraakt nu niet meer en het contact geluid is ook een stuk minder.
Heeft hij nog meer gedaan dan alleen Fermacell? Ik wil namelijk vloerverwarming in mijn appartement met Fermacell 2E33 en daarbovenop plak PVC (eerst egaliseren). Ik vraag me af of dat voldoende geluidsdempend is.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
tonny147 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:34:
https://www.easycell.nl/

Heb zelf de badkamervloer geïsoleerd met easycell. Dit is cellulose, kan door middel van een paar gaten van 65mm in het plafond of de vloer ingeblazen worden.
Ik had de hele vloer eruit, dus losgestrooid tussen de balken. Ben er zeer tevreden over.
Check de specs op de website maar eens.
Dit. Bij kleine oppervlakte kan het met de hand. Anders bij Boels inblaasmachine huren. Daarmee doe je een verdieping per dagdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 08:33
Dank, lijkt me inderdaad een goed idee en kosten vallen op zich mee.

Nu vroeg ik me wel nog af wat beter is voor het verminderen van (contact) geluid: een plak PVC vloer direct bovenop de Fermacell 2E33 met vloerverwarming en egalisatie of nóg een extra onderlaag voor de vloer en daar klik PVC op? Want ik lees echt conflicterende dingen hierover… de ene website zegt dat plak PVC direct zorgt voor betere isolatie (want het is direct verlijmd) en de andere zegt weer klik PVC (want het is zwevend)…

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
Afgelopen zomer hebben wij in ons jaren '30 huis in het verlengde van een verbouwing ook de vloer tussen bg en 1e geïsoleerd. Waarbij we aan de kant van de BG alle plafondlagen eraf hebben gehaald:
- Gipsplaat
- Schrootjes
- Rachelwerk
- Pleisterwerk
- Riet
- Nietjes

Daarna het rachelwerk geëgaliseerd (woonkamer was ooit twee delen, rachelwerk in het midden was niet waterpas). Toen één van de latten van het rachelwerk eruit getikt (uiteraard zit alles vast met spijkers), en daar Rockroof Sidefix Base erdoorheen getrokken en vastgeniet. Ten slotte gips ertegenaan en gestuct.

Bijkomend voordeel van alles eruit halen is dat je elektra leidingen en centraaldozen kan aanpassen naar wens. Wij hebben direct alles van aarde voorzien bijv. Plus 5cm meer hoogte :)

Verwacht zoals hierboven ook gezegd niet teveel van de geluidsisolatie. Het blijft een houten vloer. Wellicht zijn er producten die beter akoestisch dempen (ik heb geen onderzoek gedaan naar het product, gewoon aan de aannemer om isolatiemateriaal gevraagd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tBYC4umA27DxpIh8W-APIQPtuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwFooDoDqBxa9thIYGCqcIF3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CJ_Latitude schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:03:
- Gipsplaat
- Schrootjes
- Rachelwerk
- Pleisterwerk
- Riet
- Nietjes

[Afbeelding]
met alle respect voor je harde werk, maar dit is totaal de verkeerde manier om te isoleren tegen geluid, een beetje isolatie in de holte stoppen is de laatste stap en niet de enige

vloer ontkoppelen (bijvoorbeeld fermacell)
plafond ontkoppen (vrij hangend plafond, of als daar de plek niet voor is veer regels gebruiken)
dubbel gipsen (of speciale (zware) gipsplaten gebruiken) en geen spotjes plaatsen zonder die ook volledig in te kasten
kierdichting (na de eerste laag gips alle kieren dichten met kit. en naden tussen de lagen laten verspringen.
Als je dan nog geld over hebt de ruimte vullen met bv rockwool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
twain4me schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:23:
[...]
met alle respect voor je harde werk, maar dit is totaal de verkeerde manier om te isoleren tegen geluid, een beetje isolatie in de holte stoppen is de laatste stap en niet de enige
Vandaar ook mijn opmerking dat TS hier qua geluid weinig van moest verwachten ;) Gelukkig had ik zelf ook niet geluidsdemping als doelstelling, maar was het een leuke added bonus geweest, die logischerwijs niet is gekregen.

[ Voor 3% gewijzigd door CJ_Latitude op 24-02-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:10
the-hyrax schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:53:
[...]

Heeft hij nog meer gedaan dan alleen Fermacell? Ik wil namelijk vloerverwarming in mijn appartement met Fermacell 2E33 en daarbovenop plak PVC (eerst egaliseren). Ik vraag me af of dat voldoende geluidsdempend is.
Nee, alleen de Fermacell 2E26 plaat met vilt en daarop click pvc.
Pagina: 1