Toon posts:

Isoleren houten verdiepsinfsvloer jaren 30 woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TFO
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-02 22:41
Hallo tweakers,

We gaan onze jaren 30 woning verbouwen. De houten beneden vloer wordt vervangen door beton en meteen ook vloerverwarming. En daarbij voorzet wanden voor en achter ter isolatie en voorzetwanden aan de zijkant voor geluidsisolatie richting buren. We verwijderen ook 2 schouwen en de laatste kast van wat ooit en suite was. We willen het plafond en/of verdiepingsvloer isoleren. Met als doel: warmte isolatie en als bonus eventueel minder geluid van boven. (3 kindjes leeftijd 0-2-4 die rennen/springen/dansen). Boven hebben we altijd de ramen open dus het is niet erg dat het daar nog iets kouder wordt (minder warmte van beneden).

Ik heb verschillende andere vragen bestudeerd, vaak heel behulpzaam maar ik snap het toch nog niet helemaal. Ook geven verschillende aannemers verschillende 'beste' opties. Vandaar mijn vraag wat is het beste:
1. plafond van beneden isoleren?
door het verwijderen van de schouwen ligt het toch al gedeeltelijk open. Dus het moet toch opnieuw gestukt worden.
nu zit er nog het (originele?) riet tegen het plafond. Sommige zegen: lekker laten zitten, andere zeggen: eruit.
2. ruimte tussen de balken isoleren met bijv steenwol of glaswol.
dan moet boven ook de vloer eruit en de plinten eraf. Dan moet de hele bovenverdieping opnieuw gestuct/geschilderd worden denk ik (?). De vloer die er nu ligt is gewoon houten ondervloer wie we mooi hebben gemaakt. die kunnen we terug plaatsen of gewoon PVC (al wordt het dan wel erg steriel).
3. Platen op de ondervloer leggen. Bijv Fermacel. Dit lijkt als voordeel te hebben dat alles boven ook wat 'steviger' is. De huidige vloer kraakt nogal. Al is het nu iets beter sinds ik de spijkers hebben aangeslagen. Deze optie heeft als nadeel dat de laatste trap tree 3.5cm hoger wordt. Dat vind ik een beetje tricky met de kindjes. Ik weet trouwens niet of dit zwevend kan, ik begrijp uit de verschillende fora dat zwevend het beste is tegen geluid. Dat moet ik nog checken met de aannemer.
4. een combinatie?

Alles lijkt dus voor en nadelen te hebben. Is er een optie die echt beter of slechter is? is er iemand die hier iets over zou kunnen zeggen? alle advies is bijzonder welkom.

Alvast hartelijk dank, Bart

Alle reacties

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:44
https://www.easycell.nl/

Heb zelf de badkamervloer geïsoleerd met easycell. Dit is cellulose, kan door middel van een paar gaten van 65mm in het plafond of de vloer ingeblazen worden.
Ik had de hele vloer eruit, dus losgestrooid tussen de balken. Ben er zeer tevreden over.
Check de specs op de website maar eens.

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:41
Bij onze zoon in hun jaren twintig woning is 25mm fermacell met 10mm vilt op de eerste verdieping gelegd en hier ook gelijk vloerverwarming in gefreesd. De vloer kraakt nu niet meer en het contact geluid is ook een stuk minder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:23
Rennen/springen/dansen is contactgeluid en dat ga je alleen verhelpen met een zwevende vloer op je verdiepingsvloer. Dus Fermacell 2E32 elementen aanbrengen is dan een goede oplossing.
De ruimte tussen vloer en plafond beneden vullen met een isolatiemateriaal helpt prima tegen omgevingsgeluid zoals praten/lachen/zingen.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
lk heb een fermacell + houtvezel vloer en was een beetje bezorgd om de trap. Maar wij hebben er geen last van, het bezoek merkt het nooit en ons nu bijna 4 jaar oude zoontje heeft er ook nooit last van gehad.

Hou er wel rekening mee dat een zwevende vloer beweegt op een niet volledig vlakke ondergrond. Onze fermacell laag is helaas niet 100% stabiel waardoor contactgeluid in de vorm van zware bastonen door kan dreunen. Hogere tonen zijn echter verleden tijd, en ook richting de buren zal er weinig geluid gaan.

Als je het echt goed wilt doen moet je die plankenvloer vervangen voor nieuwe platen. Al dan niet met Fermacell er op.

Edit: loopgevoel van fermacell met pvc er op is wel fantastisch :)

[Voor 59% gewijzigd door Makkelijk op 09-01-2023 07:21]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee