Toon posts:

Slimme thermostaat Tuya wifi aansluiten op intergas HR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Usman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-01 11:45
Hi allemaal.

Ik heb een Intergas HR Kombicompact 22A met de Danfoss aan/uit thermostaat die op batterijen werkt.
Nu wilde ik deze vervangen met een slimme thermostaat en dacht dat het een makkie zou zijn. Niet erbij nagedacht hoe deze stroom zou moeten krijgen omdat er geen batterijen in zitten.
Nou heb ik een Tuya smart wifi thermostaat gekocht op AliExpress. Dit is de GC versie 230V voor een boiler.
Echter zijn er maar twee kabels die de woonkamer inkomen. Een rode en blauwe en ik vermoed dat deze zijn voor het aan en uitzetten van de thermostaat.
Allen de rode en blauwe aansluiten gaat denk ik niet werken.
Ik zie ook een groene en gele kabel door de muur gaan maar die is nergens aangesloten op de ketel.

Nou is mijn vraag: Kan deze slimme thermostaat werken met mijn ketel zoja wat moet ik doen om het te laten werken?
Ik heb alle foto's bijgevoegd die relevant zijn.

Alle reacties

• Usman
Dus ik denk dat de rode en blauwe kabels in 1 en 2 gaan. Ik heb geen stroom kabeles voor N + L. Tenzij ik die groene en gele ergens in de ketel moet stoppen.
Dat zijn die twee die uit de wand komen op de foto.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:55
Je hebt 230V nodig voor die thermostaat, die gaat de ketel niet leveren.

Misschien kun je ergens in de buurt van die ketel 230V vinden, maar of het verstandig is om daar die groene en gele draad daar voor te gebruiken is de vraag.
Trek twee VD draden erbij en zet daar 230V op die vast wel ergens bij de ketel is te vinden.

[Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 08-01-2023 13:58]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• chedar
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:55
Volgens mij kun je beter een Opentherm 24v thermostaat halen aangezien jouw cv dat ook ondersteund. Is ook efficiënter dan aan/uit.

• Usman
Ben(V) schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:55:
Je hebt 230V nodig voor die thermostaat, die gaat de ketel niet leveren.

Misschien kun je ergens in de buurt van die ketel 230V vinden, maar of het verstandig is om daar die groene en gele draad daar voor te gebruiken is de vraag.
Trek twee VD draden erbij en zet daar 230V op die vast wel ergens bij de ketel is te vinden.
Dus met andere woorden ik zou bv gewoon een stekker kunnen maken met twee dikke draden en deze dan bv direct in mijnthermostaat kunnen stoppen voor de stroom? En dan de blauwe en rode gewoon in 1 en 2?

• Usman
chedar schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:10:
Volgens mij kun je beter een Opentherm 24v thermostaat halen aangezien jouw cv dat ook ondersteund. Is ook efficiënter dan aan/uit.
Heb je aanraders welke ik kan halen? En is daar een rode en blauwe draad genoeg voor zodat ik de huidige danfoss gewoon 1 op 1 kan vervangen. Opentherm kan ik dan dan switchen op de circuit. Ik zag dat ik de bkauwe en rode dan in 10/11 moet stopppen.
Ik zoek dus een oplossing voor smart wifi thermos zonder dat ik extra draden hoef te trekken voor stroom.
De Tuya is duidelijk een miskoop geweest zonder dat ik eerst goed heb onderzocht of dit wel kon.

• Ben(V)
Die Tuya is een aan/uit thermostaat dus erg smart is hij niet.
Je moet hem dus aansluiten op de punten 6 en 7 van je ketel.
Een Openterm thermostaat sluit je aan op de punten 11 en 12.

Bedenk dat die Tuya via de Chinese cloud werkt dus als Xi Jingping ooit moeilijk gaat doen krijg jij het ineens koud.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Opentherm gebruikt de twee draden zowel voor voeding van de thermostaat als communicatie.

• Ben(V)
Alleen als de thermostaat Opentherm/plus (OT/+) is, wat overigens de meeste wel zijn, maar wel belangrijk om bij aankoop op te letten.
En een geode Opentherm thermostaat met wifi is aanzienlijk duurder dan jouw Chinese Tuya.

• chedar
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:55
Usman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Heb je aanraders welke ik kan halen? En is daar een rode en blauwe draad genoeg voor zodat ik de huidige danfoss gewoon 1 op 1 kan vervangen. Opentherm kan ik dan dan switchen op de circuit. Ik zag dat ik de bkauwe en rode dan in 10/11 moet stopppen.
Ik zoek dus een oplossing voor smart wifi thermos zonder dat ik extra draden hoef te trekken voor stroom.
De Tuya is duidelijk een miskoop geweest zonder dat ik eerst goed heb onderzocht of dit wel kon.
Ik heb zelf een plugwise anna sinds een paar maand in gebruik wat prima werkt. Hier zit wel een extra gateway kastje bij welke je naast je cv ergens moet plaatsen. De 2 draden van openterm op 10 en 11 lus je door op de gateway naar de thermostaat zelf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ben(V)
Bij een Intergas ketel zou ik gewoon een Intergas Comfort Touch kopen.

https://www.intergas-verw.../producten/comfort-touch/

https://www.cvtotaal.nl/i...nsGvRLrXoJ0xoCcR8QAvD_BwE

• Usman
Ziet er goed uit, maar is wel erg duur totaal met gateway. Meer als 200 euro.

• Ben(V)
Tja dat is de prijs die je betaalt voor wifi hebbedingen.

• Usman
Maar wat denken jullie, kan ik toch gewoon die chinese werkend krijgen als ik een stekker maak met een L en N draad en dan de blauwe en rode in 1 en 2 stop? Het gaat toch alleen om de stroom momenteel?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:31
Ja, dat zou wel moeten werken zo inderdaad.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:46
Usman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:20:
Maar wat denken jullie, kan ik toch gewoon die chinese werkend krijgen als ik een stekker maak met een L en N draad en dan de blauwe en rode in 1 en 2 stop? Het gaat toch alleen om de stroom momenteel?
Zonde van de ketel. Een Intergas kan moduleren met een ....... modulerende thermostaat en stookt dan zuiniger dan aan/uit. Zoals gezegd een Intergas thermostaat kopen. Deze op MP
https://www.marktplaats.n...ch-thermostaat-en-gateway

Ik heb zelf deze op een AWB https://www.marktplaats.n...amer-thermostaat-lyric-t6 Weet niet of dat werkt op in Intergas.

Maar geen aan/uit doen aub.

[Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 08-01-2023 19:54]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:27

nelizmastr

Goed wies kapot

De smart thermostaat van Tado werkt ook prima met Intergas HR ketels met Opentherm. Ook met ons exemplaar uit 2012.

I reject your reality and substitute my own

• Ben(V)
Een modulerende ketel werkt ook zonder openterm nog modulerend, alleen krijgt hij dan geen setpoint.
De ketel moduleert dan naar de maximale aanvoer temperatuur toe.

Als je een modulerende thermostaat hebt dan kijkt die naar het verschil tussen gewenste temperatuur en gemeten temperatuur en vertelt aan de hand van dat verschil hoe hard de ketel moet branden(hij geeft een setpoint door).
Dus bij groot verschil, maximaal en hoe kleiner het verschil wordt hoe minder.

Bij een aan/uit regeling regelt de ketel zelf aan de hand van het verschil tussen retour temperatuur en maximale temperatuur.

En een HR ketel is alleen HR als de retour temperatuur lager dan 58,6 graden is en hoe lager hoe lager die is hoe hoger het rendement van de ketel wordt.

En je kunt elke thermostaat gebruiken die openterm kent.

[Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 09-01-2023 12:15]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee