Vraag

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03:42
Titel. Afgelopen Black Friday een nieuwe laptop gekocht en vanwege de prijs besloten deze te kopen. Ik heb geloof ik de juiste gelinkt, maar voor de zekerheid:
Intel Core i5-10300h
RTX 3060
8GB RAM
M.2 512GB drive

Ik hoopte er verschillende lichtere titels te spelen om gebruik te maken van het 144Hz scherm, waaronder CS:GO. Maar om voor zover onverklaarbare redenen loopt het spel totaal niet hoe ik verwacht. Op een mix van low en high settings (geen hoge MSAA, geen zorgen) krijg ik 'maar' rond de 90-100 fps, met dips rond de 70.

Nu weet ik dat 8GB aan RAM niet veel is en dat geef ik de schuld voor de lage fps in andere games (AC: Odyssee en FF:XV bijvoorbeeld), maar het lijkt mij geen probleem voor CS:GO. Ik heb benchmarks opgezocht voor dezelfde intel chip maar dan met een GTX 1650 en dat soort laptops krijgen tot wel 3-4 keer de FPS die ik zie ingame.

Een aantal dingen vooraf wat ik al heb gecheckt:
- Ik heb alle settings in Windows (voor zover ik weet) en het Medion Control Center met betrekking tot energieschema's op 'Performance' waar mogelijk gezet
- Tijdens het gamen zie ik activiteit van de RTX 3060 in Taakbeheer, maar ook van de Intel UHD van de i5-10300h. Dit is denk ik vanwege Optimus. De laptop heeft geen MUX switch dus als de Nvidia kaart wordt gebruikt, gaat dit door de Intel UHD naar het scherm. Dit heeft een negatieve invloed op FPS, maar niet zo groot van wat ik heb gezien aan benchmarks op youtube.
- De i5-10300h tikt de 4.2 GHz en wijkt daar niet vanaf tijdens gamen

Wat ik niet heb gecheckt is de fps als ik de laptop in een extern scherm steek en dus rechtstreeks beelden ontvang van de RTX 3060. Zoals eerder gezegd, ik heb bijna geen twijfel dat dit niet het probleem is.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Ik zit te denken aan een schone windows installatie, want Medion heeft besloten een deel van de schijf apart te formatteren als een Recovery (D:) partitie. Ik heb extra ram gekocht, maar nog niet ingestoken. Als iemand mij daarmee zou willen helpen in de buurt van Sliedrecht/Gorinchem/Hardinxveld-Giessendam zou dat fijn zijn!

Alle reacties

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:00
In taakbeheer tijdens het gamen, staat er iets dan op 100%?

Belangrijk is dan ook bij de cpu te kijken naar de logic cores. Zodat je de load per core kan zien. Csgo maakt natuurlijk niet veel gebruik van veel threads, dus kan het zo zijn dat de cpu load minder dan 25% is, maar toch een core de bottleneck vormt.

Heb je ook al eens naar de temperaturen gekeken? Thermal throttle kan ook makkelijk een dingetje zijn bij laptops

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:57
De ram is het probleem,zeker als het 1 reepje is van 8gb dan heb je een bottleneck.

Omdat het geheugen dan in single channel draait .Dat is ook een nadeel gelijk voor de cpu performance
Zeker gezien beide games nogal cpu limited zijn ook.

8gb is nu echt te weinig voor gaming.

Kijk dus even met cpu z of er 2 of 1 reepjes in zitten

[Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 08-01-2023 13:59]

• TheRie
heggico schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:46:
In taakbeheer tijdens het gamen, staat er iets dan op 100%?

Belangrijk is dan ook bij de cpu te kijken naar de logic cores. Zodat je de load per core kan zien. Csgo maakt natuurlijk niet veel gebruik van veel threads, dus kan het zo zijn dat de cpu load minder dan 25% is, maar toch een core de bottleneck vormt.

Heb je ook al eens naar de temperaturen gekeken? Thermal throttle kan ook makkelijk een dingetje zijn bij laptops
Geen van de onderdelen staan op 100%. Ik vind het cpu-gebruik wel wat aan de hoge kant (>70% tijdens CS:GO). Zoals ik al zei loopt de processor stabiel op 4.2 GHz, dus thermal throttling is niet aan de orde. Voor zowel de processor als de nvidia kaart heb ik de fan-curve vrij agressief gezet, juist om thermal throttling te voorkomen.
freaky35 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:52:
De ram is het probleem,zeker als het 1 reepje is van 8gb dan heb je een bottleneck.

Omdat het geheugen dan in single channel draait .Dat is ook een nadeel gelijk voor de cpu performance
Zeker gezien beide games nogal cpu limited zijn ook.

8gb is nu echt te weinig voor gaming.
Het is inderdaad maar één reepje van 8GB, maar echt waar, ik denk niet dat dat het probleem bij de lage fps die ik zie in CS:GO nu. Ik weet niet in hoeverre je deze benchmarks kunt vertrouwen, maar fps als in deze video haal ik dus echt bij lange na niet: YouTube: GTX 1650 Laptop : Test in 8 Games with 8GB RAM ft i5 10300H

• freaky35
Dat is de vraag is helaas hoe betrouwbaar die you tuber is.
Ik blij er echt bij het heeft zeker wel invloed

Maar single channel,8gb en dan is het nog niet bekend op wat voor freq de ram, draait.
Maar goed je stelt hier de vraag wat het kan zijn.

Grote vraag is ook,wat doet de laptop,zonder dat scherm eraan gekopeld
Zijn de prestaties dan wel goed?
Welk externe monitor gaat het om,welke kabel gebruik je ect ect

[Voor 42% gewijzigd door freaky35 op 08-01-2023 15:00]

• TheRie
freaky35 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:56:
Maar single channel,8gb en dan is het nog niet bekend op wat voor freq de ram, draait.
Taakbeheer zegt 2933 MHz
freaky35 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:56:
Grote vraag is ook,wat doet de laptop,zonder dat scherm eraan gekopeld
Zijn de prestaties dan wel goed?
Welk externe monitor gaat het om,welke kabel gebruik je ect ect
Sorry, misschien had ik duidelijker moeten zijn. Ik bedoelde dat ik de laptop (nog) niet aangesloten heb op een extern scherm.

• heggico
TheRie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Zoals ik al zei loopt de processor stabiel op 4.2 GHz, dus thermal throttling is niet aan de orde.
En de gpu?

Extra geheugen kan helpen, puur omdat het dual channel komt te staan dan. Nu weet ik niet hoe het bij deze laptop zit, maar sommige hebben een mooi klepje zodat je makkelijk bij de ram kan. Is dat bij deze ook zo? Want dan is het gewoon makkelijk bij klikken.

• TheRie
Ik heb niet de kloksnelheden gecheckt, omdat het niet helemaal gebruikt wordt is de kloksnelheid niet stabiel. Maar ook daar blijven de temperaturen redelijk laag dus ik denk niet dat het aan de Nvidia kaart ligt
heggico schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:20:
Nu weet ik niet hoe het bij deze laptop zit, maar sommige hebben een mooi klepje zodat je makkelijk bij de ram kan. Is dat bij deze ook zo? Want dan is het gewoon makkelijk bij klikken.
Dat is helaas niet zo. Ik moet aardig wat schroeffjes losmaken en dan moet ik de onderplaat wikken en wegen om hem te kunnen verwijderen. Ik durf dat laatste niet te doen in de vrees dat ik iets kapot maak. YouTube: Medion Erazer Defender P10 (MSN:30029999) von Innen - RAM, SSD, Akku...

• heggico
Dat is vervelend dan ja.

Sliedrecht is voor mij bijna 1.5 uur rijden. Dus dat gaat hem ook niet worden.

Probeer het zowieso eens met externe monitor. Dan sluit je het Optimus stukje als het goed is uit. Als dit via de igpu gaat zal die data waarschijnlijk ook via de ram lopen. Dat kan wel een grote bottleneck vormen dan.

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-01 19:21

ToeingTheLine

Mask of sanity

Is is het mogelijk om resizable BAR aan te zetten in het BIOS? Dit nam bij mij (desktop) veel framedrops en gestotter weg.

Life is what you others make it.

• freaky35
TheRie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Ik heb niet de kloksnelheden gecheckt, omdat het niet helemaal gebruikt wordt is de kloksnelheid niet stabiel. Maar ook daar blijven de temperaturen redelijk laag dus ik denk niet dat het aan de Nvidia kaart ligt

[...]

Dat is helaas niet zo. Ik moet aardig wat schroeffjes losmaken en dan moet ik de onderplaat wikken en wegen om hem te kunnen verwijderen. Ik durf dat laatste niet te doen in de vrees dat ik iets kapot maak. YouTube: Medion Erazer Defender P10 (MSN:30029999) von Innen - RAM, SSD, Akku...
of je brengt de laptop naar een winkel en laat je het doen is ook nog een optie eventueel,voor een geheugen upgrade dan
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee