Toon posts:

Conbee II i.c.m. externe SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:48
Mijn vraag
Een beetje van de regen in de drup inmiddels. Eerst wat context voordat ik de vraag stel. Ik heb dus een mooie setup in elkaar geknutseld op mijn Odroid N2+. HA, Mosquitto en Zigbee2mqtt i.c.m. met die Conbee II stick draaiden als een zonnetje. Ik gebruik Docker.

Begonnen met een 64GB SD-kaart, maar lees dat ze nog wel eens stuk gaan door het vele lezen/schrijven. Toch de route van de externe SSD gekozen en een backup gemaakt van alle containers. Nu booten vanaf de SSD. Alles kwam weer keurig terug, behalve Zigbee2mqtt. Ik kwam de frontend nog wel in en zag mijn gekoppelde Zigbee apparaten, maar geen communicatie mogelijk.

Het lijkt er sterk op dat het 'm zit in het signaal van de stick richting de Zigbee apparatuur. Mosquitto ontvangt updates van Zigbee2mqtt dat er geen response is gegeven. Onderaan deze post staat een voorbeeld.

Ik lees verhalen over mogelijk verstoring van het signaal van de Conbee II i.c.m. externe SSD's. Het gaat in het gelinkte geval dan wel om een RPI4, maar zal vast vergelijkbaar zijn.

Nu de vraag: Klopt het dat zo'n externe SSD het Zigbee signaal in de weg kan zitten? Helpt het om een USB-verlengkabel te gebruiken? En zijn er eventueel andere tips/tricks/ervaringen die ik kan proberen?

Ik ben een beetje lost (en al een aantal uur aan het troubleshooten), dus hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen!

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Odroid N2+ met Ubuntu Server 22.04.1 (boot vanaf externe SSD, USB3.)
  • Conbee II stick (Info vanuit Zigbee2mqtt onderaan)
  • Docker met containers: HA, MariaDB, Mosquitto en Zigbee2mqtt
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zigbee2mqtt back-up teruggezet.
Zigbee2mqtt opnieuw opgebouwd, geprobeerd om apparatuur opnieuw te koppelen.
Configuratie aangepast, waaronder Zigbee-channel (11 naar 15), nieuwe network key etc.

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
    "meta":
    {
        "maintrel":0,
        "majorrel":38,
        "minorrel":114,
        "product":0,
        "revision":"0x26720700",
        "transportrev":0
    },
    "type":"ConBee2/RaspBee2"
}

JSON:
1
2
3
4
5
{
    "message":"Publish 'set' 'state' to 'Ceiling Lamp Gang' failed: 'Error: Command 0x94deb8fffef53e24/1 genOnOff.off({}, {\"sendWhen\":\"immediate\",\"timeout\":10000,\"disableResponse\":false,\"disableRecovery\":false,\"disableDefaultResponse\":false,\"direction\":0,\"srcEndpoint\":null,\"reservedBits\":0,\"manufacturerCode\":null,\"transactionSequenceNumber\":null,\"writeUndiv\":false}) failed (no response received)'",
    "meta":{"friendly_name":"Ceiling Lamp Gang"},
    "type":"zigbee_publish_error"
}

Beste antwoord (via Gr4mpyC3t op 18-01-2023 21:49)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:43
Voor zover ik weet wordt een USB verlengkabel altijd aanbevolen vanwege storingen inderdaad, dus ik zou dat als eerste proberen.

[Voor 12% gewijzigd door GENETX op 08-01-2023 13:23]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:43
Voor zover ik weet wordt een USB verlengkabel altijd aanbevolen vanwege storingen inderdaad, dus ik zou dat als eerste proberen.

[Voor 12% gewijzigd door GENETX op 08-01-2023 13:23]

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 13:57
Ik zit mogelijk met een soortgelijk probleem. Ik probeer (geleidelijk) over te stappen van een Hue hub naar ConBee 2. Omdat ik nu eigenlijk met twee halve Zigbee (mesh) netwerken zit, is het wat lastig om alle apparaten goed verbonden te houden.

Mocht een USB verlengkabel niet (voldoende) werken, dan kun je proberen om een Zigbee repeater te gebruiken. Feitelijk voeg je dan een nieuw punt in je Zigbee mesh netwerk toe, waarmee andere apparaten kunnen verbinden. Ik zelf heb één van Ikea (voor een tientje) en hoewel ik geen bewijs heb, werkt dit 'voor mijn gevoel' prima.

[Aylin]

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:48
Hier min of meer hetzelfde verhaal en een usb-verlengkabel was de oplossing.

• Gr4mpyC3t
Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels zo'n kabel besteld, dan maar even de proef op de som nemen.

Dinsdag komt ie binnen, dus dan zal ik nog wel even laten weten of het gelukt is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kjoe_Ljan schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:35:
Mocht een USB verlengkabel niet (voldoende) werken, dan kun je proberen om een Zigbee repeater te gebruiken. Feitelijk voeg je dan een nieuw punt in je Zigbee mesh netwerk toe, waarmee andere apparaten kunnen verbinden. Ik zelf heb één van Ikea (voor een tientje) en hoewel ik geen bewijs heb, werkt dit 'voor mijn gevoel' prima.
Let er wel op dat je meestal geen losse repeaters hoeft te kopen, omdat vrijwel elk zigbee-apparaat met een netvoeding ook al een router is :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 13:57
Gizz schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Let er wel op dat je meestal geen losse repeaters hoeft te kopen, omdat vrijwel elk zigbee-apparaat met een netvoeding ook al een router is :)
Right. Dat was de reden dat ik het een 'mesh netwerk' noemde, maar ik realiseer me dat dat misschien niet duidelijk genoeg was :+

Bedankt voor je toevoeging!

[Aylin]

• Gr4mpyC3t
Ik had beloofd om nog even te laten weten of een USB-verlengkabel de oplossing zou zijn. Stick en de kabel ingeplugd, even de Docker container een herstart gegeven en werkt weer als een zonnetje!

@Kjoe_Ljan een aanrader dus!

Bedankt aan de rest voor de reacties!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee