Toon posts:

Systeem aanschaf(homeserver)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• relfiee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-01 21:18
Graag zoek ik advies voor aanschaf van een nieuw systeem die als "homeserver" moet gaan functioneren. Hardware kennis is erg beperkt vandaag dat ik hier een topic open voor advies.

Ben zelf uitgekomen op onderstaand systeem:

Heb ook gekeken naar een nuc maar vind het prettig dat ik wat meer ruimte hebt voor twee extra disks

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem moet gaan fungeren als homeserver Idee is om Unraid te draaien. Hier wil ik HA apart om een VM draaien en mogelijk nog een W10 client, daarnaast een 8-10 docker containers. Tevens de mogelijkheid om te functioneren als "NAS" iig twee schijven die als mirror kunnen draaien, 2 tot 4TB max is voldoende wordt voornamelijk voor photo opslag gebruikt en wat andere media content. Belangrijke data wordt ook nog naar de cloud gebackupt. Af en toe een film/serie streamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Op basis wat ik nu heb gevonden zou tussen de 500-600 mooi zijn. Assembleren laat ik doen dit mag excl. ben hier geen held in. Dus een optie bij b.v. Azerty zou mooi zijn

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nvt

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie bij wat ik wil doen met het systeem. Gaat op een plek staan zonder monitor

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energiegebruik is prettig maar niet super belangrijk. Voorkeur is om de kast klein te houden

Ga je overklokken?
nvt

Wat verwacht je van ons?
Advies of het uitgezochte systeem voldoet of dat er wellicht een beter alternatief is voor mij wensen

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:41
Waarom geen 5600G ipv een half zo snelle en inmiddels bejaarde 3200G? uitvoering: AMD Ryzen 5 5600G Boxed

Ssd naar uitvoering: Kingston NV2 500GB of uitvoering: Samsung 980 500GB

[Voor 39% gewijzigd door Uszka op 08-01-2023 13:14]

• relfiee
Dank voor je reactie, ga het aanpassen in de config

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:17

Thomg

Aww yiss

Ik zou dan nog iets verder gaan naar 1TB, minder gedoe met ruimte op VMs.

Ik zou ook 2 schijven naar 1 schijf doen als je de backups zelf regelt.

Ik zou toch wel kijken naar een kast wat ook 3'5 schijven accepteert, 2'5 schijven zijn aanzienlijk duurder. Zo duur dat ik al bijna zou kijken naar een grote SSD.
uitvoering: Patriot Memory P210 2TB
Of iets als deskmeet
uitvoering: ASRock DeskMeet X300
+ 1 schijf
uitvoering: Seagate Barracuda Compute 3,5", 8TB
(Let wel op dat de deskmeet met een 500W bronze voeding koopt, dus verbruik is wel hoog)

(Maar je kan dan beter kijken naar een behuizing die ontworpen is voor NAS doeleinden)

[Voor 5% gewijzigd door Thomg op 09-01-2023 12:53]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Thomg schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:29:
Ik zou toch wel kijken naar een kast wat ook 3'5 schijven accepteert, 2'5 schijven zijn aanzienlijk duurder. Zo duur dat ik al bijna zou kijken naar een grote SSD.
Een enkele 3.5” HDD (5 à 6W idle) kost tussen de €35 en €40 per jaar aan stroom.

Een 2,5” HDD (1W à 1.25W idle) kost ongeveer €7 per jaar aan stroom. Voor 100 euro krijg je ongeveer 4TB

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Djarune schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Een enkele 3.5” HDD (5 à 6W idle) kost tussen de €35 en €40 per jaar aam stroom.

Een 2,5” HDD (1W à 1.25W idle) kost ongeveer €7 per jaar aan stroom. Voor 100 euro krijg je ongeveer 4TB
Je hebt dus drie opties, 3'5, 2'5 of SSD.
SSD is het snelst* en verbruikt het minst, maar het duurst.
3'5 is qua snelheid vergelijkbaar met 2'5, meer afhankelijk van RPM en shingling (of hoe je het spelt) en komt met de laagste up front cost maar het hoogste verbruik.
2'5 kost gemiddeld up front maar zit qua verbruik er ook tussenin.

* random access vooral, voor consistent writes en reads hebben mechanische drives een edge.

@relfiee Moet dan kijken wat hij wilt :)

(En sowieso dual channel 3200MHz RAM :))

[Voor 5% gewijzigd door Thomg op 09-01-2023 17:13]

• relfiee
Thomg schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:29:
Ik zou dan nog iets verder gaan naar 1TB, minder gedoe met ruimte op VMs.

Ik zou ook 2 schijven naar 1 schijf doen als je de backups zelf regelt.

uitvoering: Patriot Memory P210 2TB
Of iets als deskmeet
uitvoering: ASRock DeskMeet X300
+ 1 schijf
uitvoering: Seagate Barracuda Compute 3,5", 8TB
(Let wel op dat de deskmeet met een 500W bronze voeding koopt, dus verbruik is wel hoog)

(Maar je kan dan beter kijken naar een behuizing die ontworpen is voor NAS doeleinden)
Ja dit een beetje in dubio hoe ik de storage ga regelen, enkele schijf zou in principe voldoende zijn met een cloud backup oplossing al vind ik een mirror wel prettiger met het idee dat schijf vervangen makkelijker is als volledig restoren vanuit een cloudomgeving. Liefst hou ik het zo compact mogelijk maar 3.5 schijven kan ik evt. ook wat hoger in de storage gaan zitten, voor nu niet nodig maar beter wat teveel als te weinig.

Deskmeet is idd een mooi kastje, echter de bijgeleverde PSU is wel een flinke slurper en wat overkill lijkt me. Weetniet hoe deze impact gaat hebben met een zuinige cpu, zal dan ook wat hoger gaan zitten in de idle? daar heb ik geen verstand van maar met het oog op de huidige energie prijzen en het systeem 24/7 gaat draaien is hoe lager hoe beter :)

Alternatief is een volledig andere setup in een kleine kast, nog even puzzelen dus

• Thomg

Thomg

Aww yiss

500W bronze zal waarschijnlijk erg onzuinig zijn bij erg lage loads (wat een NAS vaak is), dus echt een aanrader is het niet.

Als je 24/7 gaat draaien is ook de vraag hoe je het gaat draaien.
Is het ook een seed box bijvoorbeeld?
Dan kan de HDD waarschijnlijk nooit echt in slaapstand gaan en heb je misschien het prijsverschil met een SSD er binnen een jaar of 2 terugverdient.
Of is het meer een mediabox waar je alleen maar download en in de avond 1 serie/film kijkt?
Of meer enkel opslag waar je incidenteel gebruik maakt?

Het zit het hem dus vooral in hoe vaak de HDD echt uit kan.

• relfiee
Het is een beetje van alles daarom vind ik het ook wat lastig om de juiste keuze te maken.
Content binnen halen zal geen constant ding zijn, hier en daar wat binnen halen en wat klaar zetten voor de nacht maar zeker niet dagelijks. Reden van 24/7 aanstaan is oa voornamelijk voor home automation, doet in de nacht in principe vrij weinig maar moet wel beschikbaar blijven

Daarnaast opslag, standaard familie foto's & opslag van files van mijn vrouw (hobby photoshop/illustrator) dit is geen grote stroom aan data maar zal wel in de nacht naar de cloudbackup oplossing lopen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee