Hoe heeft ex-werkgever toegang tot mijn mailbox?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-04 11:36
Ex-werkgever geeft nu aan in de laatste maand van mijn dienstverband al mijn mail te laten hebben geforward naar zijn mail-adres. Dit zonder mij te hebben ingelicht. Ik twijfel of dit legaal/correct is, maar daar gaat mijn vraag niet over. Mijn vraag is of mijn mail geforward is, of dat mijn ex-werkgever toegang heeft/had tot mijn mailbox. Ik twijfel omdat onderstaande mail ontvangen heb van een (ex-)collega.
####################################################################
###### Mail gestuurd door collega met mij in het TO-veld #####################

From: Collega_1 <collega_1@mijn_bedrijf.com>
Sent: datum
To: Werknemer(ik) <werknemer(ik)@mijn_bedrijf.com>
Cc: Collega_2 <collega_2@mijn_bedrijf.com>
Subject: FW: onderwerp

Beste Werkgever,

Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail.

Groet, Collega_1

###### Mail gestuurd door werkgever met mij in het FROM-veld ################

From: Werknemer(ik) <werknemer(ik)@mijn_bedrijf.com>
Sent: datum
To: Collega_1 <collega_1@mijn_bedrijf.com>
Cc: Collega_2 <collega_2@mijn_bedrijf.com>
Subject: FW: onderwerp

Beste Collega_1,

Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail. Inhoud Mail.

Groet, Werkgever

#### Mail ontvangen door mij ############################################

Van: Extern_persoon_1 <extern_persoon_1@ander_bedrijf.nl>
Verzonden: datum
Aan: Werknemer(ik) <werknemer(ik)@mijn_bedrijf.com>
CC: Extern_persoon_2 < extern_persoon_2@ander_bedrijf.nl >
Onderwerp: onderwerp

Beste Werknemer(ik),

Groet, Extern_persoon_1
In de tweede mail van onder kun je zien dat dat er een mail gestuurd is met mijn mail-adres in het FROM-veld. De naam van de werkgever staat in de groet. Deze mail is verstuurd door mijn werkgever, niet door mij.

Is dit mogelijk zonder toegang te hebben tot mijn mail? Is dit mogelijk door mail-forwarding of mail-redirecting of zoiets dergelijks?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 11:50
Dat hangt van de omgeving op je werk af.
Bij een bedrijfsaccount die lokaal beheerd wordt kan het. Is het een gewoonte dat dit zomaar gedaan wordt nee. Normaal gesproken alleen bij serieuze integriteitstwijfels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59
walkthisworld schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:02:
Ex-werkgever geeft nu aan in de laatste maand van mijn dienstverband al mijn mail te laten hebben geforward naar zijn mail-adres. Dit zonder mij te hebben ingelicht. Ik twijfel of dit legaal/correct is, maar daar gaat mijn vraag niet over. Mijn vraag is of mijn mail geforward is, of dat mijn ex-werkgever toegang heeft/had tot mijn mailbox. Ik twijfel omdat onderstaande mail ontvangen heb van een (ex-)collega.

[...]

In de tweede mail van onder kun je zien dat dat er een mail gestuurd is met mijn mail-adres in het FROM-veld. De naam van de werkgever staat in de groet. Deze mail is verstuurd door mijn werkgever, niet door mij.

Is dit mogelijk zonder toegang te hebben tot mijn mail? Is dit mogelijk door mail-forwarding of mail-redirecting of zoiets dergelijks?
Een beheerder kan (gewoon) rechten geven op iemand anders zijn mailbox. En dan heeft die gene full access. Hangt er vanaf hoe het geregeld is binnen het bedrijf of dat zomaar mag of niet.

Als je twijfels hebt zou ik schakelen met je privacy officer en hem/haar een audit laten doen op de procedure en je account.

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 08-01-2023 18:35 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:20
HKLM_ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:33:
[...]

Een beheerder kan (gewoon) rechten geven op iemand anders zijn mailbox. En dan heeft die gene full access. Hangt er vanaf hoe het geregeld is binnen het bedrijf of dat zomaar mag of niet.
Aangenomen dat er iets van Microsoft Exchange of Google Workspace wordt gebruikt:

Je kunt prima rechten geven om mail te versturen namens jou én een forwarder op te zetten naar een ander mailadres. Dat kan zonder toegang te geven tot jouw mailbox. Het hoeft niet zo te zijn dat er per definitie iemand anders in jouw mailbox zit.

Helaas zie je wel vaker dat er inderdaad volledige toegang tot een mailbox wordt gegeven, waarbij je ook de postvakken en andere zaken terug kan zien.

Het valt niet te bevestigen maar ook niet uit te sluiten op deze manier. :/

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:48

Jrz

––––––––––––

walkthisworld schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:02:

[...]

Vraag het hem ;)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Gr4mpyC3t schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:28:
[...]

Aangenomen dat er iets van Microsoft Exchange of Google Workspace wordt gebruikt:

Je kunt prima rechten geven om mail te versturen namens jou én een forwarder op te zetten naar een ander mailadres. Dat kan zonder toegang te geven tot jouw mailbox. Het hoeft niet zo te zijn dat er per definitie iemand anders in jouw mailbox zit.

Helaas zie je wel vaker dat er inderdaad volledige toegang tot een mailbox wordt gegeven, waarbij je ook de postvakken en andere zaken terug kan zien.

Aangenomen dat er een eigen mailserver is waarbij je dit kan instellen ja :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:04
Maar wat is nou het probleem? Wordt je ergens van beschuldigd? Ben je met onenigheid uit elkaar gegaan? Werkmail is werkmail, altijd uitermate onverstandig om daar niet zakelijke berichten in te versturen (of ontvangen). Sowieso zakelijke middelen zakelijk gebruiken, houdt alles veel eenvoudiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]
Hangt er vanaf hoe het geregeld is binnen het bedrijf of dat zomaar mag of niet.
Zo simpel is dit niet. Ook hier gelden zaken rond privacy. Recht op privacy geldt namelijk net zo goed op de werkvloer als daarbuiten. Zonder inlichten zou je dit mogelijk als heimelijke controle kunnen zien. Dan gelden andere spelregels.

Heimelijke controle personeel

Disclaimer: ik ben geen jurist.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 08-01-2023 20:14 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Bor schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Zo simpel is dit niet. Ook hier gelden zaken rond privacy. Recht op privacy geldt namelijk net zo goed op de werkvloer als daarbuiten. Zonder inlichten zou je dit mogelijk als heimelijke controle kunnen zien. Dan gelden andere spelregels.

Je bent me net voor.

In Exchange is dit zo gepiept maar of het mag. Bij ons op werk ken ik diverse voorbeelden waarbij er nadrukkelijk toestemming vanuit de raad van bestuur moest komen voordat er toegang verschaft mocht worden tot een mailbox ivm privacy. Die gevallen was er ook reden toe omdat er anders processen kwamen stil te liggen (afdelingsmanager die per direct op non-actief gezet werd).
Gebeurd niet zonder grondig overleg en ons is altijd verteld dat dit wettelijk ook niet zomaar mag.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05 12:08
Het is mogelijk om namens een ander een e-mail te versturen (ook als je geen toegang hebt tot inbox).

Naast mogelijke privacyschending lijkt mij dat er hier sprake is van schending van het briefgeheim. Dat is een misdrijf waarvan je aangifte kan doen bij de politie. Ik ben echter geen jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat maakt toch niet uit als het een mailadres van je werk is? IT van je werk zal het beheren dus die kunnen er mee doen wat ze willen, forwarden of wachtwoord aanpassen en lezen. Er zijn wel regels voor, maar ik zou er nooit vanuit gaan dat werk e-mail prive is. Gebruik dan gewoon je prive mail.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:03
delpit schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:07:
Maar wat is nou het probleem? Wordt je ergens van beschuldigd? Ben je met onenigheid uit elkaar gegaan? Werkmail is werkmail, altijd uitermate onverstandig om daar niet zakelijke berichten in te versturen (of ontvangen). Sowieso zakelijke middelen zakelijk gebruiken, houdt alles veel eenvoudiger
Zo simpel is het niet, werkmail kan ook persoonlijke zaken bevatten. Denk aan mail met een bedrijfsarts, mail van/naar OR omdat je die nodig hebt of er in zit, mail met een vertrouwenspersoon, mail met HR enz.
Recht op privacy heb je ook gewoon in je zakelijke mailbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-04 11:36
D-dark schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:03:
Dat hangt van de omgeving op je werk af.
Bij een bedrijfsaccount die lokaal beheerd wordt kan het. Is het een gewoonte dat dit zomaar gedaan wordt nee. Normaal gesproken alleen bij serieuze integriteitstwijfels.
Geen integriteitskwesties.
[...]

Als je twijfels hebt zou ik schakelen met je privacy officer en hem/haar een audit laten doen op de procedure en je account.
Yes, ik snap dat mijn werkgever rechten kan krijgen op mijn mailbox. Vraag is of hij zonder die rechten een mail kanversturen vanuit met als afzender mijn mail-adres.
Gr4mpyC3t schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:28:
[...]

Werkgever geeft aan de it-beheerder te hebben gevraagd om mijn mails naar zijn inbox te laten doorleiden.
Werkgever geeft aan de it-beheerder te hebben gevraagd om mijn mails naar zijn inbox te laten doorleiden. Dit geeft hem volgens mij niet de mogelijkheid om een mail met als afzender mijn mail-adres te versturen, toch?
delpit schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:07:
Het probleem is dat mijn werkgever de kantjes er vanaf loopt en de zaken niet fatsoenlijk regelt. Is het zo erg dat dit gebeurd. Nee. Is het netjes? Ook niet. En dit is niet de enige situatie. Zo zijn er nog een aantal andere zaken die hij niet netjes afhandeld. Denk aan loon dat nog niet betaald is, het niet nakomen van de afspraken in een V.O.K. En daar krijg ik een beetje genoeg van. Ik wil hem daarop aanspreken, maar dan wil ik wel zeker weten dat ik het bij het juiste end heb.
[...]

De laatste maand van mijn dienstverband liet hij de mail forwarden. Hiervan was ik niet op de hoogte.
sapphire schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Je bent me net voor.

In Exchange is dit zo gepiept maar of het mag. Bij ons op werk ken ik diverse voorbeelden waarbij er nadrukkelijk toestemming vanuit de raad van bestuur moest komen voordat er toegang verschaft mocht worden tot een mailbox ivm privacy. Die gevallen was er ook reden toe omdat er anders processen kwamen stil te liggen (afdelingsmanager die per direct op non-actief gezet werd).
Gebeurd niet zonder grondig overleg en ons is altijd verteld dat dit wettelijk ook niet zomaar mag.
Ik heb dit ook eens nagevraagd bij mijn huidige werkgever. De mailbox mag na vertrek alleen in uitzonderlijke gevallen geopend worden. Denk aan overlijden of zonder bercith vertrekken van werknemer.
DVX73 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:27:
Het is mogelijk om namens een ander een e-mail te versturen (ook als je geen toegang hebt tot inbox).

Naast mogelijke privacyschending lijkt mij dat er hier sprake is van schending van het briefgeheim. Dat is een misdrijf waarvan je aangifte kan doen bij de politie. Ik ben echter geen jurist.
Bedankt. Zal dat eens nakijken.
Marzman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:33:
Dat maakt toch niet uit als het een mailadres van je werk is? IT van je werk zal het beheren dus die kunnen er mee doen wat ze willen, forwarden of wachtwoord aanpassen en lezen. Er zijn wel regels voor, maar ik zou er nooit vanuit gaan dat werk e-mail prive is. Gebruik dan gewoon je prive mail.
Op het werk heb je recht op iets van privacy. Het kan ook zo zijn dat je met collega's of externen zaken bespreekt die je alleen met hen wilt delen. En maakt het iets uit? Doet er niet echt toe, maar ik vind van wel. Hier komt ook bij dat er niet gecommuniceerd is. Mijn baas had gewoon tegen mij kunnen zeggen dat hij vanaf een bepaald moment meeleest, helemaal prima, maar dat is niet gebeurd.
ninjazx9r98 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Zo simpel is het niet, werkmail kan ook persoonlijke zaken bevatten. Denk aan mail met een bedrijfsarts, mail van/naar OR omdat je die nodig hebt of er in zit, mail met een vertrouwenspersoon, mail met HR enz.
Recht op privacy heb je ook gewoon in je zakelijke mailbox.
Ja, eens.
Thanx, zal het eens bekijken.

Samenvatting. Ik heb hem hierop aangesproken. Werkgever geeft aan dat tot een maand voor vertrek mijn mailbox nooit is bekeken. Werkgever geeft aan dat mijn mail naar zijn mailbox werd doorgeleid. Als alleen dat gebeurd zou zijn, dan zou hij geen mail kunnen versturen met als afzender mijn mail-adres. Ik ben er netjes vertrokken, twee maanden uitwerk-tijd. Verder is er niet gecommuniceerd over het doorleiden of het overnemen van de mailbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05 12:08
walkthisworld schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:52:
[...]

Het probleem is dat mijn werkgever de kantjes er vanaf loopt en de zaken niet fatsoenlijk regelt. Is het zo erg dat dit gebeurd. Nee. Is het netjes? Ook niet. En dit is niet de enige situatie. Zo zijn er nog een aantal andere zaken die hij niet netjes afhandeld. Denk aan loon dat nog niet betaald is, het niet nakomen van de afspraken in een V.O.K. En daar krijg ik een beetje genoeg van. Ik wil hem daarop aanspreken, maar dan wil ik wel zeker weten dat ik het bij het juiste end heb.
Mijn advies op basis hiervan ga praten met een arbeidsjurist/advocaat.

Doe niets dat jou rechtspositie kan schenden (bijv je negatief uitlaten over de ex werkgever).

Als hij de V.O.K. niet nakomt kan deze vernietigd worden, moet je naar de rechtbank etc...

Niet op tijd betalen, loonvordering indienen. d.w.z. wettelijke verhoging (1% per dag, max 50%) + wettelijke rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
[...]

Ik verwoord het niet goed inderdaad, privacy is een heel belangrijk stuk. Vandaar ook mijn opmerking over de PO welke die kan contacten die zal je hier vast iets zinnigs over zeggen.

Cloud ☁️

Pagina: 1