Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santtu
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-01-2024
Hallo,

wij wonen in Finland in een vrijstaandhuis uit de jaren 80. Als gevolg van de tijdsgeest is ons huis uitgerust met electrische radiators. Wat in principe geen kostentechnisch probleem was tot vorig jaar.

Daarom zijn wij ook opzoek gegaan naar besparingsmogelijkheden en ondermeer uitgekomen bij radiatorfolie.
Verassend genoeg is dit niet of moeilijk verkrijgbaar en daarom heb ik het tijdens onze laatste vakantie meegenomen uit Nederland.

Nu is mijn vraag mbt electrische verwarming, plak ik de radiatorfolie op de achterkant van de radiator, zoals bij velen wordt geadviseerd. Of op de muur zelf?

Reden voor mijn vraag:
A) ik vind nergens informatie op internet informatie voor radiatorfolie bij electrische verwarming.
B) op het verwarmingselement staat "do not cover". Maar ik ga er vanuit dat dit alleen geldt voor de gaten in het element.
C) Ik heb eigenlijk geen idee hoe goed de muur isolatie is, maar bij -10 buiten heeft de binnenmuur een temperatuur van +6 graden. Dus stel ik plak de folie op de radiator zelf, is er dan kans dat de muur te veel kou uitstraalt en de werking dus averechts is?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie meedenken.

Sander

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:32

Reptile209

- gers -

In basis is je elektrische radiator niet anders dan een gewone CV-radiator. Je wil de warmte richting de kamer sturen en niet richting de (koudere) muur.
Folie hoort op de muur te zitten, niet op de radiatoren maar dat is een potato/potato discussie :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

ericplan

5180 Wp PV

Een elektrische radiator kan veel heter worden dan de klassieke cv-radiator. De muur lijkt me veiliger.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-06 09:21
Bij een normale radiator met water beperk je de afgifte door op radiator te plakken. Gaat verder en wordt ergens anders in het circuit gebruikt.
Bij electrisch gebeurt dat niet en beperk je de afgite onnodig. het kost je meer geld dan dat je bespaard.

Wil je radiatorfolie gebruiken dan is de muur een betere plek.
Maar nog beter is het om je spouwmuren te isoleren. Met een jaren 80 huis moet dat mogelijk zijn.