Toon posts:

Plafondlamp (led) te wit

Pagina: 1
Acties:

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-01 16:45
Hi tweakers!

Wij hebben afgelopen jaar een mooie plafondlamp gekocht, helaas is deze (ondanks de vermelding 2700k) in onze ogen te wit. Daarnaast kan ik de lamp ook niet ver genoeg dimmen, dimmen gebeurt via een shelly.

Nou vinden wij de lamp zelf wel erg mooi, dus ik wil even kijken of ik wat aan de witheid van deze lamp kan doen. Alleen ben ik niet erg thuis in de leds dus ik hoop dat iemand mij hier van goede ideeën kan voorzien.

Hoe zouden jullie deze lamp warmer & dimbaarder maken?

De lamp heeft de volgende transformator, om de lamp dimbaarder te maken zou ik die denk ik kunnen vervangen met een model met minder mA?

en deze stijl ledjes, er zitten al geen witte leds op gesoldeerd. Dus ik ben bang dat hier mijn enige optie is om een nieuwe warmere led strip te installeren? Zou ik ook een geel filter kunnen toevoegen, heeft iemand daar ervaring mee?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Led wordt niet warm, dus in principe zou je denk ik met een stuk doorzichtig plastic er voor al een heel eind moeten kunnen komen.
Desnoods eerst een blad a4 papier er op plakken, kijken of dat voldoende doet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:13
Ja, in de modelspoor/bouw willen we nog wel eens een te witte led aanstippen met een gele verf, bijvoorbeeld Tamiya X24 Clear Yellow. Dan krijg je een wat meer warmgele gloed over de led. Eventueel meerdere lagen aanbrengen. Zoek even bij de betere modelbouwwinkels.

[Voor 14% gewijzigd door RonnieKo op 08-01-2023 12:46]

• RoHa90
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-01 20:35
Hallo Gunner. Ik heb hier onze veel te felle woonkamerlamp dimbaar gemaakt door de 'trafo' te vervangen. Zoeken op specs voor een gelijkwaardige die opgegeven wordt als dimbaar.

Alleen zegt jouw trafo al "Leading edge and trailing edge dimmable". Zou het eventueel nog aan je Shelly dimmer kunnen liggen.

Ik had voordat de 'trafo' vervangen was denk ik hetzelfde als jij beschrijft. Wel dimbaar (met een dimmer die claimt alles te kunnen dimmen) maar niet ver genoeg. Te ver terugdimmen en de lamp ging uit.En dan moest je weer helemaal opdraaien voordat de lamp weer aanging. En dan weer veel te fel natuurlijk.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

RonnieKo schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:45:
Ja, in de modelspoor/bouw willen we nog wel eens een te witte led aanstippen met een gele verf, bijvoorbeeld Tamiya X24 Clear Yellow. Dan krijg je een wat meer warmgele gloed over de led. Eventueel meerdere lagen aanbrengen. Zoek even bij de betere modelbouwwinkels.
Verf is dan wel een wat permanentere oplossing. het zal best werken, maar als het teveel dimt ga al die ledjes maar eens schoonkrassen :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:56
Misschien ten overvloedde, maar heb je al naar de dimmer calibratie van de shelly gekeken?

In de app naar de dimmer in questie en dan settings->settings->dimmer calibration. Daar kan je calibratie resetten en leading/trailing edge kiezen.

Misschien valt daar al iets te winnen.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Zoals hierboven ook al genoemd, led wordt niet warmer als je deze dimt.

Dit is wel mogelijk bij sommige led, maar dat zijn dan chips met een dim to warm techniek.

Wat eventueel ook mogelijk is, is om van die hele folie die ze ook bij podium verlichting ervoor kunnen schuiven te gebruiken.

Minder permanent dan verf, en je kunt variëren in de hoeveelheid lagen die je toepast.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:13
The Eagle schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Verf is dan wel een wat permanentere oplossing. het zal best werken, maar als het teveel dimt ga al die ledjes maar eens schoonkrassen :X
Is het ook. Je moet het ook een beetje testen :) Maar het is niet te doen om zoveel te krassen.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:25
The Eagle schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:10:
Led wordt niet warm, dus in principe zou je denk ik met een stuk doorzichtig plastic er voor al een heel eind moeten kunnen komen.
Desnoods eerst een blad a4 papier er op plakken, kijken of dat voldoende doet.
Led word wel warm. Minder als een gloeilamp, maar led word gewoon warm. Een papiertje zou ik alleen even doen om te testen.

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-01 19:41
Ik heb dit laatst gedaan met CTO foil. Dat is ontworpen om lampen warmer te laten kleuren, bijv. in het theater. Ik heb het op maat geknipt en in de ledverlichting verwerkt tegen het diffuser glas aan. Je kan de dikte van de folie variëren, en daarmee de kleur.

• Gunner0616
Bedankt voor alle tips, we hebben voor de folie gekozen en dat werkt top! Door de folie is de lamp ook iets minder fel dus we zijn er erg blij mee.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 23:56
Maar even voor mijn beeldvorming; 2700k is toch behoorlijk 'geel'?
Ik zie niet in hoe je dit nog warmer wil krijgen.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 07:13
RoHa90 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:49:
Hallo Gunner. Ik heb hier onze veel te felle woonkamerlamp dimbaar gemaakt door de 'trafo' te vervangen. Zoeken op specs voor een gelijkwaardige die opgegeven wordt als dimbaar.

Alleen zegt jouw trafo al "Leading edge and trailing edge dimmable". Zou het eventueel nog aan je Shelly dimmer kunnen liggen.

Ik had voordat de 'trafo' vervangen was denk ik hetzelfde als jij beschrijft. Wel dimbaar (met een dimmer die claimt alles te kunnen dimmen) maar niet ver genoeg. Te ver terugdimmen en de lamp ging uit.En dan moest je weer helemaal opdraaien voordat de lamp weer aanging. En dan weer veel te fel natuurlijk.
De shelly dimmers kun je instellen als leading of trailing edge. Daar kun je dus mee spelen. Ze dienen ook gecalibreerd te worden.

Tevens helpt het aansluiten van een 0 op de dimmers bij het verder dimmen.

Aan de led ring te zien zitten er gele (Y ellow) en witte (W hite) leds in. je kunt kijken of je een deel van die witte af kunt koppelen maar ik vrees dat dat al snel beuhnen wordt :+

[Voor 9% gewijzigd door jbhc op 12-01-2023 00:02]

• Gunner0616
Marco schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:19:
Maar even voor mijn beeldvorming; 2700k is toch behoorlijk 'geel'?
Ik zie niet in hoe je dit nog warmer wil krijgen.
Het is inderdaad verkocht als 2700k maar helaas is het eerder richting de 3000k vergeleken met een aantal led spots hier in huis.
jbhc schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:59:
[...]

De shelly dimmers kun je instellen als leading of trailing edge. Daar kun je dus mee spelen. Ze dienen ook gecalibreerd te worden.

Tevens helpt het aansluiten van een 0 op de dimmers bij het verder dimmen.

Aan de led ring te zien zitten er gele (Y ellow) en witte (W hite) leds in. je kunt kijken of je een deel van die witte af kunt koppelen maar ik vrees dat dat al snel beuhnen wordt :+
De Shelly dimmer is gekalibreerd (ook al gespeeld met leading/trailing) en er zit een 0 op. De witte leds ontbreken al op de printplaat helaas. Bedankt voor de ideeën!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee