• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:12
Bij een vorige werkgever heb ik vernomen dat collega’s met een leaseauto ook tol konden indienen bij de belastingdienst (tol betaald vanwege vakantie).

Is dit bij mensen bekend of kan dit niet waar zijn?

Inmiddels zelf ook in bezit van leaseauto vandaar de vraag.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:01
Dit kan je sowieso niet zelf doen. Als er al iets gecorrigeerd wordt op de bijtelling dient dat via de werkgever en salarisstrook te gebeuren.

Heb je al goed gezocht, dit is al meerdere malen besproken hier?

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tol die je niet kunt declareren valt onder de eigen bijdrage in het gebruik. Kun je inderdaad aftrekken, al zou ik even niet weten hoe dat het makkelijkst gaat bij de aangifte. Maar personeelszaken of salarisadministratie moet zoiets ook kunnen verwerken. Al zal het vrijwel nooit gedaan worden, omdat kosten vaak hoger dan baten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vaak kun je die kosten, net zoals de brandstof in het buitenland, declareren bij je werkgever onder de noemer 'Privekosten Leaseauto'. Ze worden dan met je bijtelling verrekend. Bedragen worden dan Bruto verrekend met het bedrag wat je aan bijtelling betaald, je krijgt dus niet het Netto bedrag in z'n geheel terug op je rekening.

[Voor 8% gewijzigd door Will_M op 08-01-2023 11:25]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47
Buitenlandse brandstof (en tol) heb ik zelf ook van de bijtelling af laten trekken. Ik kon niet vinden of het zelf op je aangifte kon, en moest het via pz op de strook laten doen. Het was iets dat dit maandelijks moest in dezelfde maand. Binnenlandse tol zou ook hieronder moeten vallen, maar dit kon dan weer niet. Dus het hangt van je pz af denk ik.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:12
Allen, hartelijk dank voor jullie reacties!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:09

Punkrocker

Mostly harmless

Wat een idiote regeling....
Voor zakenreis akkoord maar voor een vakantie? 8)7

Het is je gegund hoor maar snappen waarom dit kan doe ik niet. :+

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 12:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Punkrocker schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:00:
Wat een idiote regeling....
Voor zakenreis akkoord maar voor een vakantie? 8)7

Het is je gegund hoor maar snappen waarom dit kan doe ik niet. :+
Vrij simpel... Vanuit de belastingdienst wordt ál het privé voordeel van een leaseauto via de bijtelling verekend. Extra prive kosten die je dan als berijder zelf nog maakt, mogen dan verrekend worden met deze bijtelling. Daar valt de wasstraat onder, maar ook brandstof of tolkosten in het buitenland.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• The_Zohan
  • Laatst online: 18:31
Question Mark schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Vrij simpel... Vanuit de belastingdienst wordt ál het privé voordeel van een leaseauto via de bijtelling verekend. Extra prive kosten die je dan als berijder zelf nog maakt, mogen dan verrekend worden met deze bijtelling. Daar valt de wasstraat onder, maar ook brandstof of tolkosten in het buitenland.
Vallen parkeerkosten daar ook onder?

• NimRod1337
The_Zohan schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Ben ik ook achteraan geweest, ik kon dit niet met zekerheid vinden - wel of niet - en pz zei van niet. Maar het lijkt mij van wel, echter als je het niet zelf kan invullen houdt het op.

• NimRod1337
The Eagle schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:14:
Al zal het vrijwel nooit gedaan worden, omdat kosten vaak hoger dan baten.
Dit snap ik niet, heb je daar ervaring mee dan?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
werk kosten regeling, lees je maar eens in.

https://www.sigmapersonee...ostenregeling-hoe-en-wat/

Zo kan je best veel uitwisselen tussen bruto netto in samenwerking met je werkgever.

Dit staat trouwens weer los van de tol en tanken buitenland, met bovenste regelgeving kan je bijvoorbeeld een fietsen drager kopen en dan bruto netto maken.

[Voor 28% gewijzigd door Vorkie op 08-01-2023 14:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 12:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

The_Zohan schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:18:
[...]

In principe alle prive kosten die je maakt.
Voorbeelden van afspraken die u met uw werknemer kunt maken voor eigen bijdragen zijn:

kosten voor parkeren, wassen, klein onderhoud, brandstof die de werknemer maakt
kosten voor accessoires die geen eigendom van de werknemer zijn of worden
een vast bedrag per gereden privékilometer
een eigen bijdrage bij schade.
Kosten auto van de zaak aftrekbaar voor werknemer.
Zolang het maar gespecifieerd wordt als "eigen bijdrage". En daar moet je werkgever dus aan meewerken..
Vorkie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:25:
werk kosten regeling, lees je maar eens in.
l en tanken buitenland, met bovenste regelgeving kan je bijvoorbeeld een fietsen drager kopen en dan bruto netto maken.
Het verekenen van een eigen bijdrage staat los van de WKR. Die laatste is een algemene regel die voor alle werknemers geldt, los van of iemand een leaseauto rijd. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• NimRod1337
Inderdaad gaat het om vrijwel alle direct tot de leaseauto gerelateerde kosten. Veel werkgevers beperken het tot kosten gemaakt in het buitenland, anders komt iedereen met elk parkeerbonnetje zeggen ze. Maar ze ontzeggen je wel toegang tot een fiscale regeling daarmee. Voor zover ik ooit destijds heb achterhaald kan het niet op de jaarlijkse aangifte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

NimRod1337 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:58:
Inderdaad gaat het om vrijwel alle direct tot de leaseauto gerelateerde kosten. Veel werkgevers beperken het tot kosten gemaakt in het buitenland, anders komt iedereen met elk parkeerbonnetje zeggen ze. Maar ze ontzeggen je wel toegang tot een fiscale regeling daarmee. Voor zover ik ooit destijds heb achterhaald kan het niet op de jaarlijkse aangifte.
Ik mag de kosten voor een wasstraat in NL niet declareren maar als ik m'n auto in 't buitenland door de wasstraat haal dan mag dat ineens weer wel. Drie keer raden wáár mijn auto dus door de wasstraat gehaald wordt (België ligt op fietsafstand van m'n huis :+ ).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• NimRod1337
Question Mark schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:53:
[...]
Zolang het maar gespecifieerd wordt als "eigen bijdrage". En daar moet je werkgever dus aan meewerken..
Dat wel of niet meewerken van menig wg, weet jij dan of dat wel of niet rechtsgeldig is? Veel mensen klagen niet, want je wilt op je werk niet als zeur overkomen, maar ik kan met niet indenken dat een wg je zomaar toegang mag ontzeggen tot fiscale regels.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sham27
NimRod1337 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:04:
[...]

Dat wel of niet meewerken van menig wg, weet jij dan of dat wel of niet rechtsgeldig is? Veel mensen klagen niet, want je wilt op je werk niet als zeur overkomen, maar ik kan met niet indenken dat een wg je zomaar toegang mag ontzeggen tot fiscale regels.
De wg is nergens verplicht hieraan mee te werken.

Een belangrijke eis hierin is ook dat er vooraf is vastgelegd dat de wn dit betaald namensde wg en dat dit wordt gezien als privé bijdrage voor gebruik van de leaseauto. Bijvoorbeeld in de leaseregeling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 05:23
Toen ik nog een leasewagen had, gaf de werkgever elke maand een bedrag aan vaste onkostenvergoeding. Dit was bedoeld voor parkeerkosten, wasstraat etc om te voorkomen dat je elk bonnetje hoefde in te dienen. Dit was echter alleen voor kosten binnen Nederland. Kosten gemaakt in het buitenland kon ik wel allemaal declareren.

@Punkrocker Het maakt niet uit of het voor vakantie of zakenreis is. De werkgever geeft je die leasewagen voor werk, maar spreekt met je af dat je 'm ook prive mag gebruiken. Ze vergoeden echter wel alle onkosten die je hebt, ook al maak je ze bij een vakantie. Dat is ook eerlijk, want veel onkosten kun je helemaal niet toewijzen aan een zakelijke of priverit. Als je door de wasstraat gaat, zit er zowel zakelijk als prive vuil op de auto, hoe ga je dit onderscheid maken?

Wij moesten overigens ook een bijdrage aan de werkgever betalen voor prive-gebruik van de auto, deze kon je dan weer van de bijtelling aftrekken.

• sham27
@PhilipsFan dat is helemaal niet per definitie zo dat de alle onkosten vergoeden. Ik moet op eigen kosten tanken/laden in het buitenland bijvoorbeeld. Net als tol.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 05:23
sham27 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:37:
@PhilipsFan dat is helemaal niet per definitie zo dat de alle onkosten vergoeden. Ik moet op eigen kosten tanken/laden in het buitenland bijvoorbeeld. Net als tol.
Okee, maar dat is een afspraak met je werkgever. Wat de belastingdienst betreft maakt het niet uit, alle kosten die je prive maakt aan de auto, mag je weer van de bijtelling aftrekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sham27
PhilipsFan schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:40:
[...]
Okee, maar dat is een afspraak met je werkgever. Wat de belastingdienst betreft maakt het niet uit, alle kosten die je prive maakt aan de auto, mag je weer van de bijtelling aftrekken.
Onder voorwaarden inderdaad.

• NimRod1337
sham27 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:28:
[...]

De wg is nergens verplicht hieraan mee te werken.
Hoe weet je dit of waar staat dit? Het betreft een fiscale regeling, dat gaat buiten afspraken met wg om. De wg kan dit inrichten in zijn hr proces en daar gaat het vaak mis volgens mij in de zin wat accepteren we als wg wel en niet. Vraag is of een wg dit zelf wel mag bepalen want dat gebeurt nu in de parktijk.

[Voor 41% gewijzigd door NimRod1337 op 08-01-2023 16:57]

• NimRod1337
sham27 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:51:
[...]

Onder voorwaarden inderdaad.
Welke bedoel je dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sham27
NimRod1337 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:53:
[...]
Hoe weet je dit of waar staat dit? Het betreft een fiscale regeling, dat gaat buiten afspraken met wg om. De wg kan dit inrichten in zijn hr proces en daar gaat het mis volgens mij.
Nee. Dit moet juist via afspraken met de wg. Dat is ook een vereiste om dit toe te mogen passen.

Bijvoorbeeld net zoals dat een wg niet verplicht is om 19ct/km te vergoeden.

Zie paragraaf 23.3.7 -> 4e alinea:
https://download.belastin...heffingen-lh0221t12fd.pdf

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 11:21
Het moet van tevoren vastgelegd zijn dat deze kosten als eigen bijdrage benoemd zijn in de overeenkomst tussen de werkgever en de werknemer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

NimRod1337 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:23:
[...]

Dit snap ik niet, heb je daar ervaring mee dan?
Yup. Wel in positieve zin overigens. Kosten waren aftrekbaar maar werkgever zei "declareer maar gewoon, krijg je hem helemaal terug. Is goedkoper dan via de loonadministratie" :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-01 23:56
In het begin van mijn carrière kreeg ik een lease auto van de zaak.

We hadden een netto onkostenvergoeding van € 110 per maand. De ene maand kwam je tekort vanwege parkeerkosten, de andere maand hield je praktisch alles over. Onderaan de streep was het meer dan kostendekkend.

Daarnaast hadden we een tankpas voor in Nederland. Ik reed regelmatig vanuit Friesland naar België en soms moest ik in België tanken. Dit kon ik gewoon declareren, net zoals alle kilometers boven de 80km (tijd of geld erbij).

Tevens een digitale tol apparaat achter mijn voorruit voor Zeeland naar het zuiden en terug. Kosten werkgever. Zag ik niets van terug.

Eigen vakanties kon ik de kosten tevens declareren via de eigen bijdrage, die trouwens niet boven de bijtelling kon komen.

Pech met de auto en vervangend vervoer, geen extra kosten voor mij.

In mijn laatste jaar zelfs de regeling met de leasemaatschappij dat we ook tijdelijke vakantie auto’s konden krijg in plaats van onze reguliere auto, vaak deden ze dan onderhoud en/of controles.

Er zijn zat van mogelijkheden, maar het valt allemaal samen met wat je werkgever en de loonadministratie/financiële afdeling voor je kan doen binnen hun beleid.

[Voor 6% gewijzigd door beheare op 08-01-2023 23:30]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee