Hallo,
Sinds juni vorig jaar ben ik terug een beetje aan het volgen wat tegenwoordig in een degelijke midrange allround pc zou kunnen zitten. Mijn huidige setup dateert al van 2014 of 2015, en is gebaseerd op een i7 6700
Het systeem doet het eigenlijk nog redelijk goed voor z'n leeftijd, maar omdat ik al eens graag in photoshop en premiere zit te knutselen is het misschien toch eens tijd voor een vervanging.
Ik had 32GB DDR3 ram maar kon het niet meer vinden in pricewatch.
Van de LG monitor gebruik ik er 2.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Algemeen gebruik + digital painting/photo editing en video editing (liefhebber) + af en toe een game: minecraft, Elder Scrolls Skyrim
Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijzen van grafische kaarten zijn van de pot gerukt. Ik geloofde mijn ogen niet toen ik vorig jaar eens ging kijken wat het mij zou kosten! Ondertussen heb ik aanvaard dat hardware gewoon heel duur geworden is. Ik kies voor een RTX3060 ti omdat dit voor mijn gebruik meer dan voldoende zal zijn. Ik wilde dit graag beneden 1000€ houden, maar 1250, 1300 is zo wat de limiet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De kast en de voeding kocht ik aan goede prijzen in de koopjes afgelopen najaar.
Ik heb ook nog wat SSD drives (een 256GB als scratchdisk voor Adobe apps, een 512GB) en voor opslag voor mijn projectjes heb ik nog 2 goeie HDD's, 1 van 2TB en 1 van 10TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nu lees ik dat een DDR5 setup voor een i5 not done is omdat de winst in performance niet in verhouding staat met de meerprijs. De 2 setups hieronder tonen ook dat er een meerprijs van een dikke 200€ is voor DDR5 setup. Toch heb ik het gevoel dat je met een DDR5 setup langer zult kunnen doorgaan dan met een DDR4 setup. Is dit een terecht/onterecht idee?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor de cpu omdat ik slechte ervaringen heb met AMD in het verleden.
Ik heb ook heel veel stability issues met Radeon kaarten gehad vroeger.
Daarbij komt dat Nvidia beter om kan met Adobe apps, dus liever een Nvidia GPU
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moederbord moet voorzien zijn van bluetooth (vandaar het dure bord in de DDR4 setup)
Ga je overklokken?
Neen
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel tussen een DDR4 en een DDR5 setup. Ter vergelijking hieronder wat ik voor beide ideeën had opgelijst. Het verschil in prijs is aanvaardbaar. Ik wil vooral een heel stabiel en betrouwbaar systeem dat ik niet over 3 jaar helemaal zal moeten vervangen. In dat opzicht zou de DDR5 setup me toelaten naar een snellere CPU te upgraden indien ik dat zou willen, hoewel het me niet zou verwonderen dat er tegen dan weer anders werkende mobo's, CPU's etc op de markt zullen staan (Intel en AMD zullen stilaan toch wel eens aan het hitte/vermogenverbruik thema proberen te werken veronderstel ik).
Wat denken jullie? Welke setup zou jij kiezen? Zijn er zaken die je zou veranderen?
Welke fans heb jij gebruikt in je 4000D case en waar heb je ze geplaatst?
DDR4 setup:
DDR5 setup:
Alvast bedankt voor jullie input.
Fijne dag.
Sinds juni vorig jaar ben ik terug een beetje aan het volgen wat tegenwoordig in een degelijke midrange allround pc zou kunnen zitten. Mijn huidige setup dateert al van 2014 of 2015, en is gebaseerd op een i7 6700
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-6700 Boxed | € 238,31 | € 238,31 |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-B150M-DS3P | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB | € 121,- | € 121,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Pro 3,5", 10TB (ST10000DM0004) | € 351,68 | € 351,68 |
1 | Monitoren | LG 27UL500-W Wit | € 249,- | € 249,- |
1 | Solid state drives | Samsung 850 Pro 512GB (retail) | € 235,- | € 235,- |
1 | Solid state drives | Samsung 860 EVO 250GB | € 59,- | € 59,- |
Totaal | € 1.253,99 |
Het systeem doet het eigenlijk nog redelijk goed voor z'n leeftijd, maar omdat ik al eens graag in photoshop en premiere zit te knutselen is het misschien toch eens tijd voor een vervanging.
Ik had 32GB DDR3 ram maar kon het niet meer vinden in pricewatch.
Van de LG monitor gebruik ik er 2.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Algemeen gebruik + digital painting/photo editing en video editing (liefhebber) + af en toe een game: minecraft, Elder Scrolls Skyrim
Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijzen van grafische kaarten zijn van de pot gerukt. Ik geloofde mijn ogen niet toen ik vorig jaar eens ging kijken wat het mij zou kosten! Ondertussen heb ik aanvaard dat hardware gewoon heel duur geworden is. Ik kies voor een RTX3060 ti omdat dit voor mijn gebruik meer dan voldoende zal zijn. Ik wilde dit graag beneden 1000€ houden, maar 1250, 1300 is zo wat de limiet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De kast en de voeding kocht ik aan goede prijzen in de koopjes afgelopen najaar.
Ik heb ook nog wat SSD drives (een 256GB als scratchdisk voor Adobe apps, een 512GB) en voor opslag voor mijn projectjes heb ik nog 2 goeie HDD's, 1 van 2TB en 1 van 10TB
1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 98,- | € 98,- |
1 | Monitoren | LG 27UL500-W Wit | € 249,- | € 249,- |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-750 | € 119,- | € 119,- |
Totaal | € 466,- |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nu lees ik dat een DDR5 setup voor een i5 not done is omdat de winst in performance niet in verhouding staat met de meerprijs. De 2 setups hieronder tonen ook dat er een meerprijs van een dikke 200€ is voor DDR5 setup. Toch heb ik het gevoel dat je met een DDR5 setup langer zult kunnen doorgaan dan met een DDR4 setup. Is dit een terecht/onterecht idee?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor de cpu omdat ik slechte ervaringen heb met AMD in het verleden.
Ik heb ook heel veel stability issues met Radeon kaarten gehad vroeger.
Daarbij komt dat Nvidia beter om kan met Adobe apps, dus liever een Nvidia GPU
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moederbord moet voorzien zijn van bluetooth (vandaar het dure bord in de DDR4 setup)
Ga je overklokken?
Neen
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel tussen een DDR4 en een DDR5 setup. Ter vergelijking hieronder wat ik voor beide ideeën had opgelijst. Het verschil in prijs is aanvaardbaar. Ik wil vooral een heel stabiel en betrouwbaar systeem dat ik niet over 3 jaar helemaal zal moeten vervangen. In dat opzicht zou de DDR5 setup me toelaten naar een snellere CPU te upgraden indien ik dat zou willen, hoewel het me niet zou verwonderen dat er tegen dan weer anders werkende mobo's, CPU's etc op de markt zullen staan (Intel en AMD zullen stilaan toch wel eens aan het hitte/vermogenverbruik thema proberen te werken veronderstel ik).
Wat denken jullie? Welke setup zou jij kiezen? Zijn er zaken die je zou veranderen?
Welke fans heb jij gebruikt in je 4000D case en waar heb je ze geplaatst?
DDR4 setup:
1 | Processors | Intel Core i5-12400 Boxed | € 196,19 | € 196,19 |
1 | Moederborden | MSI MAG B660 Tomahawk WiFi DDR4 | € 219,90 | € 219,90 |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 3060 TI TWIN X2 LHR | € 449,- | € 449,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 56,95 | € 56,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 77,90 | € 77,90 |
Totaal | € 1.099,84 |
DDR5 setup:
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed | € 279,50 | € 279,50 |
1 | Moederborden | MSI MAG B660 Tomahawk WIFI | € 229,90 | € 229,90 |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 3060 TI TWIN X2 LHR | € 449,- | € 449,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 88,35 | € 88,35 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 166,90 | € 166,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 77,90 | € 77,90 |
Totaal | € 1.291,55 |
Alvast bedankt voor jullie input.
Fijne dag.
[Voor 1% gewijzigd door NR43 op 08-01-2023 08:00. Reden: typo's + er was een stukje van een zin verdwenen :)]