Toon posts:

Trage downloadsnelheid. Packet loss zowel bekabeld/draadloos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bas05466
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-01 00:56
Hi allen,

Thuis hebben wij in de meterkast een modem hangen en een router van TP LINK. Vaak werkte dit gewoon wel oké dus was er niks aan de hand maar 2 maanden terug merkte ik ineens lag spikes / speed up lag etc bij het gamen (bekabeld). Ik ben gaan testen via mijn console en kwam hier uit op 100 Mb/s en upload 15 Mb/s, dit is normaal voor ons abonnement maar ik merkte na meermaals te testen dat de ping varieert en soms hoger is dan normaal ( Normaal tussen 15-25, toen tussen 15-50 ) en ook een lichte packet loss van 1-2%. Als intensieve gamer kan ik me hier behoorlijk aan ergeren terwijl iemand die internet casually gebruikt het waarschijnlijk amper werkt. Downloaden gaat wel ontiegelijk langzaam via wifi, wat dan wel weer wil via de kabel ondanks de packetloss/variabele ping.

Ik heb toen der tijd meerdere keren alles uit gedaan, stekkers eruit, hard resets uitgevoerd en opnieuw ingesteld via PC maar dit alles hielp niets. Wij hebben Caiway en heb een stuk of 6 keer met hun klantenservice aan de lijn gehangen maar kreeg telkens het antwoord dat hun niks zien en dat alles gewoon normaal zou werken.

Uiteindelijk heb ik het met hun opgegeven en zelf nog wat dingen geprobeerd maar alles tevergeefs. Na 2 weken was het probleem vanzelf weg maar nu is het dus weer terug. Nu weer contact gehad met Caiway maar die sturen je door de standaard stappen en dat hun zelf niks zien in het systeem. Ik irriteert met er onderhand elke keer aan omdat er dus elke keer met het gamen lag spikes/speed up lags en soms zelfs dc’s zijn.

Onze router is nog geen 2 jaar oud en de modem is net nieuw.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en hoe het te verhelpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:53
Wel vervelend probleem om tegenaan te lopen. Kan handig zijn om meer specifieke info te delen.

Misschien kan je vermelden welk type modem/router je gebruikt en hoe dat je het aangesloten hebt? Staat je modem in bridge modus of juist niet? Is de laatste firmware geïnstalleerd? Welke test methode gebruik je?

Het is immers ook mogelijk een 'ouder' apparaat nieuw te kopen.

Heb in het verleden wel gezien dat je bijvoorbeeld je snelheden goed moest instellen in je router, anders ging die helemaal over de zeik. Bij nieuwere modellen is dat vaak helemaal automagisch geregeld. ;)

Generieke opmerkingen zullen deze richting op gaan: andere kabel geprobeerd? andere lanpoort? evt wifi op ander kanaal geprobeerd, hoe zijn de metingen direct op de modem?

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04

• bas05466
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-01 00:56
@mr_zippey

Sorry voor m’n late antwoord, kreeg op de een of andere geen melding van de reactie.
Dank voor je antwoord!

Onze router is een Tp-link AC1200 model. Modem weet ik zo niet moet ik eerlijk zeggen, zal ik morgen even moeten kijken. Staat niet in de bridge modus (althans, dat denk ik want hebben we nooit ingesteld..) dat weet ik wel want we gebruiken lan-poorten 2,3,4 op de router.

Ik heb geprobeerd op de laptop te meten direct vanaf het modem maar dan geeft ie helemaal geen signaal af omdat de ethernet kabel dan uit de router is. Wel geprobeerd met de laptop vanaf de router maar geeft het zelfde probleem via een programma om te testen die ik via jullie heb opgepikt in een ander topic.

Wat me van de week wel is opgevallen is als ik m’n gaming console op de standaard poort (3074) laat staan dat die dan belachelijk hoge ms aangeeft. 150-170 met de packetloss 1-4% terwijl die op een handmatige poort dus bijvoorbeeld 54317 15-30 ms is met de packetloss.

Ik heb 2 maanden geleden een firmware update van de router gedaan toen ik hem heb gereset en zoals ik benoemde heb ik een degelijk programma gebruikt op de laptop om te testen die een ander lid adviseerde.

Reeds nogsteeds hetzelfde probleem.. We denken er nu over om over te gaan naar glas..

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:10

lier

MikroTik nerd

Overstap glas is altijd een goed idee (tenzij je tv afneemt van Caiway...dan krijg je een ander probleem ervoor terug).

Helaas ontbreekt het nog steeds aan relevante informatie:"

Welk modem?
Welke exacte router gebruik je (als je zoekt op Tp-link AC1200 wordt er van alles getoond)?
Is er sprake van packetloss als je binnen je netwerk blijft?
Hebben alle devices last van packetloss?
Kan je uitleggen wat je precies bedoelt met de gameserver en poort aanpassen?
Gebruik je UPnP?
Waar/hoe test je exact?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:44
lier schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:23:
Overstap glas is altijd een goed idee (tenzij je tv afneemt van Caiway...dan krijg je een ander probleem ervoor terug).
En dat probleem is?
(Ik heb Caiway Glas en tv via coax).

• EverLast2002
bas05466 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:10:
@mr_zippey

Sorry voor m’n late antwoord, kreeg op de een of andere geen melding van de reactie.
Dank voor je antwoord!

Onze router is een Tp-link AC1200 model. Modem weet ik zo niet moet ik eerlijk zeggen, zal ik morgen even moeten kijken. Staat niet in de bridge modus (althans, dat denk ik want hebben we nooit ingesteld..) dat weet ik wel want we gebruiken lan-poorten 2,3,4 op de router.

Ik heb geprobeerd op de laptop te meten direct vanaf het modem maar dan geeft ie helemaal geen signaal af omdat de ethernet kabel dan uit de router is. Wel geprobeerd met de laptop vanaf de router maar geeft het zelfde probleem via een programma om te testen die ik via jullie heb opgepikt in een ander topic.

Wat me van de week wel is opgevallen is als ik m’n gaming console op de standaard poort (3074) laat staan dat die dan belachelijk hoge ms aangeeft. 150-170 met de packetloss 1-4% terwijl die op een handmatige poort dus bijvoorbeeld 54317 15-30 ms is met de packetloss.

Ik heb 2 maanden geleden een firmware update van de router gedaan toen ik hem heb gereset en zoals ik benoemde heb ik een degelijk programma gebruikt op de laptop om te testen die een ander lid adviseerde.

Reeds nogsteeds hetzelfde probleem.. We denken er nu over om over te gaan naar glas..
Ik denk dat men bedoelt of je MODEM in bridged mode staat, niet je router.
Waarschijnlijk is je router van de Archer serie?
En wat heb je nu precies voor internet abbo?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:10

lier

MikroTik nerd

EverLast2002 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:07:
En dat probleem is?
(Ik heb Caiway Glas en tv via coax).
Ik dacht dat je bij nieuwe abonnementen alleen tv via glas kreeg en niet via coax. Maar dat kan ik verkeerd hebben.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• EverLast2002
lier schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:17:
[...]

Ik dacht dat je bij nieuwe abonnementen alleen tv via glas kreeg en niet via coax. Maar dat kan ik verkeerd hebben.
Wij zijn al langere tijd klant bij Caiway (9-10 jaar), dus zou best kunnen hoor.
- edit:
quote van de Caiway website:
"Coax kabel

In de meeste huizen is een coax-kabel aansluiting. Heb jij een coax-aansluiting van Caiway, dan wordt het tv-signaal via coax automatisch meegeleverd bij je pakket. Hierdoor kan je op je overige tv’s televisiekijken via de coax-kabel."

Je kan dus op je "hoofd" tv ook gewoon kijken via coax, al doen ze het lijken of je die digitale ontvanger perse nodig hebt.

[Voor 39% gewijzigd door EverLast2002 op 19-01-2023 19:43]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee