Toon posts:

timemachine backup

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• VictorVigi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-01 15:38
Mijn imac (van laat 2012) was geinstalleerd met highsierra(besturingsysteem) op een fusiondisk(120 gb SSD en 3 tb hdd). Totdat hij in december 2022 crashte en er een nieuwe 4 tb SSD schijf in moest. Dat is inmiddels gebeurd en ook was er Catalina(besturingssysteem) opgezet. Hierna geprobeerd een backup terug te zetten van NAS Synology DS412+ en dat lukt. Hier deed hij een dag over verbonden met een utp cat7 kabel met router. Echter veel software werkte niet meer zoals Adobe Mastercollection CS6 en Final Cut Pro. Daarom heb ik gevraagd of Highsierra niet teruggezet kan worden en dat kon. Echter voordat je het kon installeren moest eerst de terminal op 2016 gezet worden. Waarschijnlijk omdat het een ouder besturingssysteem is. Ook de internetverbinding moest daarbij uit. Nu staat Highsierra en probeerde de backup via opstarten cmd R terug te zetten met timemachine maar dat lukt niet omdat de uiteindelijke image van de backup niet herkend werd. Nogmaal de NAS is Synology DS412+. Mijn vraag is: wordt het terugzetten van een timemachine backup geblokkeerd omdat Highsierra ouder is?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51

talin

My god is the sun!

VictorVigi schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:53:
Mijn imac (van laat 2012) was geinstalleerd met highsierra(besturingsysteem) op een fusiondisk(120 gb SSD en 3 tb hdd). Totdat hij in december 2022 crashte en er een nieuwe 4 tb SSD schijf in moest.
dat gebeurd soms, kan gebeuren.
Dat is inmiddels gebeurd en ook was er Catalina(besturingssysteem) opgezet.
ok.
door wie?
Hierna geprobeerd een backup terug te zetten van NAS Synology DS412+ en dat lukt.
mooi, dus nieuwe schijf erin, OS opnieuw er op gezet en backup terug gezet.
Hier deed hij een dag over verbonden met een utp cat7 kabel met router. Echter veel software werkte niet meer zoals Adobe Mastercollection CS6 en Final Cut Pro.
veel software schrijf je, hoeveel?
en wat zijn de foutmeldingen?
als je die software er gewoon ff met handje op zet.

en anders: https://support.apple.com/en-gb/HT203981
Daarom heb ik gevraagd of Highsierra niet teruggezet kan worden en dat kon.
aan wie?
Echter voordat je het kon installeren moest eerst de terminal op 2016 gezet worden.
que?
kan je dit nader toelichten?
Waarschijnlijk omdat het een ouder besturingssysteem is. Ook de internetverbinding moest daarbij uit.
waarschijnlijk is nogal vaag?
Nu staat Highsierra en probeerde de backup via opstarten cmd R terug te zetten met timemachine maar dat lukt niet omdat de uiteindelijke image van de backup niet herkend werd.
ok HS staat er weer op.
nu wil je vanuit HS een time machine backup te benaderen?
of start je de boel weer op en dan CMD+R en dan naar de backup navigeren?
dan had je HS er niet eerst op hoeven zetten.
zie weer: https://support.apple.com/en-gb/HT203981
kan je wel naar de lokatie navigeren?
zie je daar het backup bestand ook?
kan je die selecteren?
krijg je dan een foutmelding?
Nogmaal de NAS is Synology DS412+. Mijn vraag is: wordt het terugzetten van een timemachine backup geblokkeerd omdat Highsierra ouder is?
mijn antwoord: nee

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je de nieuw geïnstalleerde High Sierra ook eerst weer helemaal up to date gebracht?
Internetverbinding ook weer actief en datum en tijd correct?

Voor hetzelfde geld is er een oude installer gebruikt. Je mag met TimeMachine niet naar een oudere macOS restoren dan de back-up voor gemaakt is maar wel naar een nieuwere.

Dat Final Cut en CS6 niet meer werken komt doordat macOS Catalina incompatibel is met oudere versies van deze software.
Voor Final Cut moet je de versie uit de App Store gebruiken (als je die niet hebt, wordt dat €300 betalen), voor Adobe meen ik CC 2019 of nieuwer.

I reject your reality and substitute my own

• VictorVigi
dit is het laatste beeld dat ik krijg...

[Voor 73% gewijzigd door VictorVigi op 11-01-2023 00:11]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou hem instellen als een nieuwe Mac. Je kunt altijd later nog gegevens terugzetten middels de migratie assistent. Dan kun je zorgen dat je systeem up to date is en dat datum en tijd weer goed staan.
Daarna kun je nogmaals proberen gegevens terug te zetten.

I reject your reality and substitute my own

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:54
Mee eens, laat het terugzetten even zitten, ga eerst zorgen dat je een werkende computer hebt en werk deze geheel bij naar de nieuwste OS versie die werkt inclusief alle updates hiervoor. Daarna kan je via de Migration Assistant je backup gaan terugzetten. (Voegt niet veel toe aan de vorige post bedenk ik me nu.... maar alleen een duimpje is ook zo weinig...)

Ik lees de eerste post net nog eens door... ik krijg de indruk dat je Time Machine backup met Catalina gemaakt is en je dit op een High Sierra installatie probeert terug te zetten. Dus ja, dit lukt niet omdat je backup nieuwer is dan je OS.

• VictorVigi
Archer_VC10 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:29:
Mee eens, laat het terugzetten even zitten, ga eerst zorgen dat je een werkende computer hebt en werk deze geheel bij naar de nieuwste OS versie die werkt inclusief alle updates hiervoor. Daarna kan je via de Migration Assistant je backup gaan terugzetten. (Voegt niet veel toe aan de vorige post bedenk ik me nu.... maar alleen een duimpje is ook zo weinig...)

Ik lees de eerste post net nog eens door... ik krijg de indruk dat je Time Machine backup met Catalina gemaakt is en je dit op een High Sierra installatie probeert terug te zetten. Dus ja, dit lukt niet omdat je backup nieuwer is dan je OS.
Er is met HighSierra een backup gemaakt en die kon ik terugzetten met Catalina geen probleem. Echter nu HighSierra er weer op staat lukt dat niet.

• Archer_VC10
Dan was wellicht de High Sierra versie die er toen op stond nieuwer dan de High Sierra versie die er nu op staat. Vandaar het advies om alles bij te werken.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-01 11:11
VictorVigi schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Er is met HighSierra een backup gemaakt en die kon ik terugzetten met Catalina geen probleem. Echter nu HighSierra er weer op staat lukt dat niet.
Heeft Catalina niet toevallig een nieuwe backup gemaakt, en je 'oude' backup daarmee verpest?

• VictorVigi
Archer_VC10 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:55:
Dan was wellicht de High Sierra versie die er toen op stond nieuwer dan de High Sierra versie die er nu op staat. Vandaar het advies om alles bij te werken.
ik heb de HS die er nu opstaat volledig geupdate.

• Archer_VC10
Dan heeft Marco waarschijnlijk gelijk. Het begint er op te lijken dat er twee opties overblijven:
  1. Je laat de backup zitten en kan wel weer met de oude software versies werken zoals je wilde.
  2. Je update je Mac naar Catalina zodat je wel bij je backup kunt komen.
Na de tweede optie kan je eventueel zaken die je wilt kunnen gebruiken/benaderen vanuit je backup op een andere manier extern opslaan zodat je weer opnieuw terug kan naar High Sierra.

• VictorVigi
ik wil iedereen hartelijk danken voor zijn reacties. Het probleem is inmiddels opgelost. Ik heb alles op de SSD-schijf gewist en de backup op timemachine was toen weer toegankelijk en kon alles inclusief HighSierra en werkende software weer terugzetten. Hartelijk dank!!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee