Warmwaterboiler automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-01 08:34
Hoi,

Ik ben nog niet zo thuis in de smarthome maar probeer het meer te leren.

Ik heb sinds kort een dynamisch energiecontract bij ANWB en wil daarom graag mijn warmwaterboiler verwarmen op het moment dat de stroom het goedkoopst is. De warmwaterboiler is direct (zonder stekker ertussen) op het stroomnet aangesloten, i.v.m. woningbouw kan ik hier niet aan knutselen.

De stroom is bijvoorbeeld tussen 01:00 en 04:00 vaak het goedkoopst, ik ga hier natuurlijk niet iedere nacht mijn bed voor uit om de boiler aan te zetten.

Ik heb me wel een beetje ingelezen in een switchbot maar kan slecht inschatten of dit de oplossing gaat zijn.

Op de ene foto zie je de knop van de boiler die nu uit staat. Als ik hem voor een nachtelijke verwarmingssessie aan zou willen zetten is dat altijd op stand 'off peak', dat is dus een klikje in vergelijking met uit. Bij die andere standen gaat de boiler zelf nadenken en is de kans op geen warm water in de ochtend bij maar enkele uren inschakeling (als dat zou lukken met bijv een switchbot) heel groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ISMMmCnNfl1QLKZH7W1aWzDG9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMj2Tkv7Xxa0tmJim1WVe6jF.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast zit er ook nog een kastje in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afxK5sIjmCZLiB9VJAAqCAjqZvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkiggbxQFqUHkNikJJrnrV8x.jpg?f=fotoalbum_large

Het bovenste knopje is om de boiler in te schakelen - letterlijk stroom erop of eraf - en het tweede knopje om de boiler weer uit te zetten.

Is het mogelijk dit, met bijv. een app, iedere dag in te stellen tussen welke tijden de boiler moet verwarmen? Dat zou dus betekenen dat iets anders dan mijn hand in de nacht OF de knop van de boiler 1 klikje moet draaien of op het bovenste knopje in de meterkast moet drukken. Uiteraard moet het dan ook weer uit kunnen in de nacht zodat ik goed kan profiteren van het optimale tarief.

Ik hoor graag of iemand suggesties heeft!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:15
Met die draaiknop kan je denk ik niet zoveel. Blijft dus over de knopjes in de meterkast. Lastig inschatten of een switchbot dit kan bedienen, waarschijnlijk heb je er dan ook 2 nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:57
Met 2 switchbots, een bridge van switchbot en wat houtwerk voor positioneren moet dit kunnen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-07 16:36
Als je het echt mooi wilt doen pak je een Domotica toepassing die de energieprijzen inleest en laat je adhv die informatie je switchbot bedienen. Zo zou ik het doen.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:33
Dat zwartekastje is een schakel relais met een aan en uitknop alsook een zekering.Type ZW-210 van het merk Smitt waar overigens weinig info op internet is te vinden.

Als je zonder te veel fratsen het kastje kan openen zou je in staat moeten zijn om het te vervangen zonder iets te beschadigen en met de mogelijkheid het weer netjes terug te bouwen.

Andere mogelijkheid is de voedingskabel bij de boiler los te nemen, daar een schakeling aan te verbinden en dat op de boiler aan te sluiten. Dit ook weer met de mogelijkheid het terug te bouwen naar originele staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:33
Kijk eens hoe die boiler is aangesloten. Kan best zijn dat daar een stekker en stopcontact voor is gebruikt.
Als dat zo is kan je er een Wi-Fi Energy Socket of iets vergelijkbaar tussen zetten.zo niet kan dat je schakeling worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
Cyriel85 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:17:
Met 2 switchbots, een bridge van switchbot en wat houtwerk voor positioneren moet dit kunnen.
Bedoel je dit dan in de meterkast of op de boiler zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
Slinkos schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:56:
Als je het echt mooi wilt doen pak je een Domotica toepassing die de energieprijzen inleest en laat je adhv die informatie je switchbot bedienen. Zo zou ik het doen.
Dat zou natuurlijk ultiem zijn inderdaad, ik vrees wel dat ik daar te weinig kennis voor heb. De eerste vraag is vooral of er iets bestaat waarmee het op afstand/automatisch te bedienen is zonder dat ik zelf bij de boiler sta. Denk je dat dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
amiaima schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:13:
Dat zwartekastje is een schakel relais met een aan en uitknop alsook een zekering.Type ZW-210 van het merk Smitt waar overigens weinig info op internet is te vinden.

Als je zonder te veel fratsen het kastje kan openen zou je in staat moeten zijn om het te vervangen zonder iets te beschadigen en met de mogelijkheid het weer netjes terug te bouwen.

Andere mogelijkheid is de voedingskabel bij de boiler los te nemen, daar een schakeling aan te verbinden en dat op de boiler aan te sluiten. Dit ook weer met de mogelijkheid het terug te bouwen naar originele staat.
Het schakelkastje is verzegeld dus daar durf ik niet aan te gaan tornen.
De voedingskabel va nde boiler komt uit het zwarte deel onderaan de boiler - wat je dus ook op de foto ziet - en verdwijnt meteen de muur in, er is helaas geen stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
De knop zit los op de boiler, ik heb er ook nog over na zitten denken of je niet een soort automatische knop erop zou kunnen zetten? Een beetje het idee ala thermostaatknop?
Ik heb geen idee of dat realistisch is maar hierbij de foto's van de boiler zonder knop en de binnenkant van de knop Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ea3ie5Qy7JJ9Ce25nqU10jODEKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MeJpUAAcRlp9mtClTweUVqTa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPM-oQmv3vv4XjGg9c7phA4E-wQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6IuFcYeDhXL6IbiBcpKNSoe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:52

SambalBij

We're all MAD here

Dat kastje in de meterkast is een relais. Die dingen waren ooit bedoeld om met het piek/dal signaal de boiler uit of aan te zetten. (Dat werkt tegenwoordig niet meer - Piek/dal signaal bestaat niet meer, wordt nu door de slimme meter gedaan - De woningbouw had dat ding dus al vervangen moeten hebben omdat nu je boiler of altijd aan, of altijd uit staat, en niet meer schakelt)

Mogelijk kun je iets doen door daar een eigen sturing op te zetten? Ding is alleen zo te zien wel verzegeld; geen idee waarom en of dat nog issues oplevert als je die zou verbreken...

(Hmm zie nu dat amiaima dat ook al had gepost...)

[ Voor 37% gewijzigd door SambalBij op 08-01-2023 17:28 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
SambalBij schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:22:
Dat kastje in de meterkast is een relais. Die dingen waren ooit bedoeld om met het piek/dal signaal de boiler uit of aan te zetten. (Dat werkt tegenwoordig niet meer - Piek/dal signaal bestaat niet meer, wordt nu door de slimme meter gedaan - De woningbouw had dat ding dus al vervangen moeten hebben omdat nu je boiler of altijd aan, of altijd uit staat, en niet meer schakelt)

Mogelijk kun je iets doen door daar een eigen sturing op te zetten? Ding is alleen zo te zien wel verzegeld; geen idee waarom en of dat nog issues oplevert als je die zou verbreken...

(Hmm zie nu dat amiaima dat ook al had gepost...)
Hi,

Ik ben hier inderdaad door de woningbouw over geïnformeerd en er is vlak voor het uitschakelen van dat signaal een nieuwe boiler geplaatst. Die heeft een 'slim' geheugen waardoor hij op basis van je verbruik bepaald hoeveel water hij wanneer zou moeten verwarmen. Dat kan met verschillende standen afhankelijk van of je veel of weinig warm water wil hebben.

Het enige wat nu nog met dat kastje kan is het eventueel bedienen met een switchbot? Het functioneert namelijk nog wel gewoon als je handmatig op die knopjes drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Switchbots zijn niet goedkoop, zeker niet als je er twee nodig hebt, wat een grote impact heeft op de terugverdientijd van je investering.

Ik zou, als ik jou was, er een Shelly tussen zetten. Kost je 15 euro en je kunt via een app schakelen of tijdschema's instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 08-01-2023 18:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
Gizz schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:50:
Switchbots zijn niet goedkoop, zeker niet als je er twee nodig hebt, wat een grote impact heeft op de terugverdientijd van je investering.

Ik zou, als ik jou was, er een Shelly tussen zetten. Kost je 15 euro en je kunt via een app schakelen of tijdschema's instellen.
Hi,

Maar de boiler heeft geen stekker, dan kan ik er geen Shelley tussenzetten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-07 12:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoe zwaar draait de knop van de boiler?
Je zou er met een koppelstukje een servo of stappenmotor op kunnen zetten.

En een ESP32 die het aanstuurt op basis van een API voor de energieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Jasje39 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:31:
[...]
Maar de boiler heeft geen stekker, dan kan ik er geen Shelley tussenzetten toch?
Hoeveel watt trekt die elektrische boiler? Check wel of de Shelly dat wel aan kan (en niet affikt).

Als je er een Shelly tussen wil plaatsen, zou je de kabel (spanningsvrij moeten maken en) doorknippen, om vervolgens de Shelly af te monteren.

Echter, de enige manier om dat 'te herstellen' is een nieuwe kabel trekken.
Ja, je kan er kroonsteentjes tussen plaatsen (als die het vermogen afkunnen), maar dat zal je verhuurder misschien niet tof vinden. En daarnaast wil je er niet verantwoordelijk voor zijn als de tent affikt omdat je ze niet goed genoeg vastgedraaid hebt of ze er niet ver genoeg in hebt gestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Accretion schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:47:
[...]
Hoeveel watt trekt die elektrische boiler? Check wel of de Shelly dat wel aan kan (en niet affikt).
2400W, staat op de foto die hij eerder plaatste. De Shelly kan gewoon 16A aan, dus meer dan genoeg.
Ja, je kan er kroonsteentjes tussen plaatsen (als die het vermogen afkunnen), maar dat zal je verhuurder misschien niet tof vinden.
Geef alsjeblieft niemand het advies om kroonsteentjes te gebruiken. Dit doe je met lasklemmen en dat is gewoon veilig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jasje39 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:31:
[...]

De Shelly waarnaar ik linkte is geen tussenstekker, maar een versie die je direct op een kabel dient aan te sluiten.

Idealiter plaats je een lasdoosje waar je de Shelly in stopt en tussen de onderbroken stukken kabel monteert. Wil je het later weer terugbouwen naar de variant zonder Shelly ertussen, dan verbindt je de kabel weer aan elkaar met een paar lasklemmen in het lasdoosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gizz schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:20:
[...]

2400W, staat op de foto die hij eerder plaatste. De Shelly kan gewoon 16A aan, dus meer dan genoeg.

[...]

Geef alsjeblieft niemand het advies om kroonsteentjes te gebruiken. Dit doe je met lasklemmen en dat is gewoon veilig.
Top, het kan met een Shelly.

Hij zou de boiler af kunnen koppelen en op die kabel de Shelly zetten. En dan vanuit de Shelly naar de boiler een nieuw stuk kabel trekken.

Dan voorkom je dat je de originele kabel moet splitsen, mijn punt was namelijk dat je dat niet terug kunt brengen in de originele staat en dat je daar als leek niet verantwoordelijk voor wil zijn (en de verhuurder het niet tof vindt).

En ook lasklemmen kun je verkeerd installeren, het is nooit inherent veilig als je een leek laat aanklooien met elektra.
Zeker niet als d'r veel stroom doorheen moet, dan is wat extra weerstand meteen ook flink extra warmteontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 16:10
Heb je al nagedacht over hoe je om wilt gaan met als je warm water wilt hebben, de huidige energie prijs is niet laag en je boiler is leeg? Valt denk ik allemaal wel te automatiseren, maar het maakt het allemaal wel complexer. Als je het niet erg vind om af en toe eraan te knutselen en (even) geen warm water te hebben dan is dat prima natuurlijk.

Kabel doorknippen en in een lasdoos verwerken lijkt de makkelijkste oplossing maar ik denk echt dat de woningbouw dat niet tof gaat vinden, ook niet als je het later weer met lasklemmen aan elkaar kan zetten.

Ik zou zelf de kant op gaan met een servo motortje op die draaiknop en daar iets voor 3D (laten) printen wat op die knop en motor past. Het voordeel wat je hebt is dat je daarmee ook het slimme gedeelte enigszins intact kan laten en kan schakelen tussen bijvoorbeeld high en low daarnaast sloop je ook niks en kan je makkelijk terug gaan naar de oude situatie als het niet goed werkt bijvoorbeeld. Nadeel is dat het complexer is om te realiseren.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan je niet met een shelly oid spanning zetten op de fase nachtstroomaansluiting op het moment dat je tarief laag is?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wjcZrvvC/screenshot-308.png
Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Accretion schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:25:
[...]
En ook lasklemmen kun je verkeerd installeren, het is nooit inherent veilig als je een leek laat aanklooien met elektra.
Zeker niet als d'r veel stroom doorheen moet, dan is wat extra weerstand meteen ook flink extra warmteontwikkeling.
Aanklooien is nooit goed. Maar een leek kan dingen leren. En ik ben ervan overtuigd dat iedereen die hier op dit forum rondloopt kan leren om veilig een Wago 221 te gebruiken. Juist met een lasklem werken is zoveel veiliger en foolproof dan een kroonsteentje:
  1. Spanning eraf
  2. Strip 13mm
  3. Hendeltje omhoog
  4. Steek de draad in de 221
  5. Hendeltje naar beneden
Laten we niet doen alsof je hier een elektrotechnische opleiding voor genoten moet hebben. Je zit niet met aandraaimomenten, onduidelijkheden of de ader ver genoeg erin is gestoken, soepel waar massief draad gebruikt had moeten worden (of andersom) of andere zaken die verkeerd kunnen gaan met kroonsteentjes. Steek de ader erin, hendeltje omzetten, klaar.

Ik ben er echt van overtuigd dat een gezond volwassen persoon dit moet kunnen (leren) eventueel met voorbeeldfilmpjes en een check door een foto op dit forum te plaatsen. Als we al niet eens meer iets kunnen meten of een hendeltje kunnen overhalen, wat kan de moderne mens dan nog wel? :P

edit: zo te zien is Wago het met me eens:
Het voordeel van de lasklemmen van WAGO met oranje bedieningshendels is dat iedereen op een veilige en snelle manier elektrische bedrading kan verbinden.
(tekst op productpagina 221)

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 09-01-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jasje39 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:23:
Hoi,

Ik ben nog niet zo thuis in de smarthome maar probeer het meer te leren.
<snip>
Ik hoor graag of iemand suggesties heeft!
ik zou eerst eens kijken of je de behuizing eens (netjes) open kan schroeven, zonder (ver)zegelingen te verbreken.

ik vraag me af
- kan je bij de printplaat van dat ding (de aansturing dus)
- kan je de temperatuur sensors beinvloeden ? (lees is het een stekkertje op de printplaat van de "mainboard")

als je bv de monteur eens belt of je een vervangende printplaat kan krijgen (nieuw) .. dat het niet kan is 75% zeker maar nooit geschoten is dan altijd mis.

Er zijn diverse stroom-meters als we het toch over elektra hebben, meten = weten (shelly kan dat ook als het goed is ?)

De shelly of switchbot zijn opties, maar als dat ding verwarmt/koelt op basis van een temperatuur sensor(s) als deze vervangbaar zijn, kan je dat ook foppen.
--> jij leest zelf altijd de echte temperatuur
--> stuurt een "nep" temperatuur naar de huidige besturing (te koud ==> verwarmen en warm genoeg = doe niks ) de enige vraag hierbij = beinvloedt dit ook het stroom gebruik naarmate van de temperatuur verschil ? of is het simpel "vol vermogen" en/of "uit"

Een temp sensor foppen kan op een paar manieren, als je een losse sensor in een maatbeker ofzo eraan kan hangen dan is het testen een koud/warm kunstje (zeker als je de elektra vraag monitort)

Kijk eens in het nette meterkast / huis elektra topic of zoek op shelly op het forum er zijn vast voorbeelden die @Gizz (be)noemt in zijn "stoomafblaas postje" hierboven

Heb je tussen 2 haakjes al gedacht aan (buis) isolatie en dat ding zelf van een extra laagje isolatie te voorzien ? schaden zal het zeker niet .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

vso schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:14:
meten = weten (shelly kan dat ook als het goed is ?)
Klopt, daarvoor wel de 1PM gebruiken i.p.v. de reguliere 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gizz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:41:
[...]
  1. Spanning eraf
  2. Strip 13mm
  3. Hendeltje omhoog
  4. Steek de draad in de 221
  5. Hendeltje naar beneden
Je mist de belangrijkste stappen:
- Monteren in een lasdoos*
- Aan het kabeltje trekken om te kijken of hij er niet uit schiet.
- Visueel inspecteren of de ader volledig tot het einde in zit.

*Als het boilertje onder de wasbak zit een waterdichte met wartels.

En "strip 13mm" kan een leek wel met een striptang, maar laat ze het eens met een mesje doen?
Daarnaast bij het strippen van het buitenste gedeelte van de kabel, dan lekker aansnijden tot in de aders?

En ja, met wat moeite kan het wel, maar als leek wil je er niet voor verantwoordelijk zijn als er iets mis gaat.
Al fikt de boiler uit zichzelf af, dan heb je als niet-elektricien wel zo'n Shelly apparaatje er tegenaan gemaakt; wat de huiseigenaar dan wel gaat gebruiken om het op jou te verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Accretion schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:24:
[...]
Je mist de belangrijkste stappen:
- Monteren in een lasdoos*
- Aan het kabeltje trekken om te kijken of hij er niet uit schiet.
- Visueel inspecteren of de ader volledig tot het einde in zit.
offtopic:
Ik lees hier niks wat niet ieder normaal persoon zou kunnen leren en doen :) Lasdoos heb ik in een eerdere post al genoemd en ik had inderdaad moeten schrijven ader er helemaal insteken, wat kinderlijk eenvoudig te checken is met de transparante 221..

Maar laten we het erop houden dat we van mening verschillen en dat ik andere graag leer hoe ze dit zelf kunnen doen en jij hen eerder aanraadt om voor een lasklem een elektricien te laten komen. Voor beide valt iets te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
Accretion schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:38:
Hoe zwaar draait de knop van de boiler?
Je zou er met een koppelstukje een servo of stappenmotor op kunnen zetten.

En een ESP32 die het aanstuurt op basis van een API voor de energieprijs.
Je voelt en hoort duidelijke klikken maar het draait niet echt zwaar. Maar krachtsloos is het ook zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
Gizz schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:43:
[...]

De Shelly waarnaar ik linkte is geen tussenstekker, maar een versie die je direct op een kabel dient aan te sluiten.

Idealiter plaats je een lasdoosje waar je de Shelly in stopt en tussen de onderbroken stukken kabel monteert. Wil je het later weer terugbouwen naar de variant zonder Shelly ertussen, dan verbindt je de kabel weer aan elkaar met een paar lasklemmen in het lasdoosje.
Dit gaat me allemaal tever. Ik heb besloten niet aan de kabels te willen sleutelen. Kans op gezeik lijkt me veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
Soepstengel schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:27:
Heb je al nagedacht over hoe je om wilt gaan met als je warm water wilt hebben, de huidige energie prijs is niet laag en je boiler is leeg? Valt denk ik allemaal wel te automatiseren, maar het maakt het allemaal wel complexer. Als je het niet erg vind om af en toe eraan te knutselen en (even) geen warm water te hebben dan is dat prima natuurlijk.

Kabel doorknippen en in een lasdoos verwerken lijkt de makkelijkste oplossing maar ik denk echt dat de woningbouw dat niet tof gaat vinden, ook niet als je het later weer met lasklemmen aan elkaar kan zetten.

Ik zou zelf de kant op gaan met een servo motortje op die draaiknop en daar iets voor 3D (laten) printen wat op die knop en motor past. Het voordeel wat je hebt is dat je daarmee ook het slimme gedeelte enigszins intact kan laten en kan schakelen tussen bijvoorbeeld high en low daarnaast sloop je ook niks en kan je makkelijk terug gaan naar de oude situatie als het niet goed werkt bijvoorbeeld. Nadeel is dat het complexer is om te realiseren.
dit klinkt inderdaad beter dan het sleutelen aan de elektra, ik durf dat echt niet aan. Kun je me hier meer uitleg over geven? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
vso schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:14:
[...]

ik zou eerst eens kijken of je de behuizing eens (netjes) open kan schroeven, zonder (ver)zegelingen te verbreken.

ik vraag me af
- kan je bij de printplaat van dat ding (de aansturing dus)
- kan je de temperatuur sensors beinvloeden ? (lees is het een stekkertje op de printplaat van de "mainboard")

als je bv de monteur eens belt of je een vervangende printplaat kan krijgen (nieuw) .. dat het niet kan is 75% zeker maar nooit geschoten is dan altijd mis.

Er zijn diverse stroom-meters als we het toch over elektra hebben, meten = weten (shelly kan dat ook als het goed is ?)

De shelly of switchbot zijn opties, maar als dat ding verwarmt/koelt op basis van een temperatuur sensor(s) als deze vervangbaar zijn, kan je dat ook foppen.
--> jij leest zelf altijd de echte temperatuur
--> stuurt een "nep" temperatuur naar de huidige besturing (te koud ==> verwarmen en warm genoeg = doe niks ) de enige vraag hierbij = beinvloedt dit ook het stroom gebruik naarmate van de temperatuur verschil ? of is het simpel "vol vermogen" en/of "uit"

Een temp sensor foppen kan op een paar manieren, als je een losse sensor in een maatbeker ofzo eraan kan hangen dan is het testen een koud/warm kunstje (zeker als je de elektra vraag monitort)

Kijk eens in het nette meterkast / huis elektra topic of zoek op shelly op het forum er zijn vast voorbeelden die @Gizz (be)noemt in zijn "stoomafblaas postje" hierboven

Heb je tussen 2 haakjes al gedacht aan (buis) isolatie en dat ding zelf van een extra laagje isolatie te voorzien ? schaden zal het zeker niet .
De kast waar deze boiler inhangt is ook een opbergplek. De boiler hangt heel onhandig hoog in de kast waardoor je nergens goed bij kan.
Knutselen met printplaten, sensoren ect gaat me te ver. Ik wil de huidige situatie niet kapot maken.
De huidige verschillende niveau's op de foto qua draaiknop maken wel degelijk uit hoeveel warm water je hebt - de temp - en dus ook hoeveel stroom je verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jasje39 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Dit gaat me allemaal tever. Ik heb besloten niet aan de kabels te willen sleutelen. Kans op gezeik lijkt me veel te groot.
Jasje39 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:51:
[...]
dit klinkt inderdaad beter dan het sleutelen aan de elektra, ik durf dat echt niet aan. Kun je me hier meer uitleg over geven? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Als je een kabel doorknippen en de aders in een Shelly steken niet ziet zitten, dan lijkt de route van een custom opstelling met een servomotor, microcontroller en (3d geprint) bevestingsmateriaal mij een onhaalbare kaart. Dat is namelijk veel en veel lastiger dan een kabel doorknippen en de losse aders vastschroeven in een Shelly.

Je komt dan uit bij 2x een Switchbot Bot + bijbehorende hub als je niets met kabels wilt doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
Gizz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:01:
[...]

[...]

Als je een kabel doorknippen en de aders in een Shelly steken niet ziet zitten, dan lijkt de route van een custom opstelling met een servomotor, microcontroller en (3d geprint) bevestingsmateriaal mij een onhaalbare kaart. Dat is namelijk veel en veel lastiger dan een kabel doorknippen en de losse aders vastschroeven in een Shelly.

Je komt dan uit bij 2x een Switchbot Bot + bijbehorende hub als je niets met kabels wilt doen :)
Ik begin te begrijpen dat dit een erg lastige kwestie is. Ik wil de kabels niet doorknippen ivm verantwoordelijkheid en de woningbouw.

Ik hoopte stiekem dat hier wellicht een soort thermostaatknop op zou passen die je in kan stellen, maar dat zal wel niets worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jasje39 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:16:
[...]
Ik begin te begrijpen dat dit een erg lastige kwestie is. Ik wil de kabels niet doorknippen ivm verantwoordelijkheid en de woningbouw.

Ik hoopte stiekem dat hier wellicht een soort thermostaatknop op zou passen die je in kan stellen, maar dat zal wel niets worden.
we verwachten hier mensen die zelf wat inzet tonen en iets verder kunnen/durven kijken dan de neus lang is.

je eigen printplaat te solderen, met heftige chemicalen te werken kan ook maar zullen het wel redelijke houden aub ? en dus zoals @Gizz en anderen voorstellen is een draadje loshalen en ergens anders in pluggen .. of een robot actie zijn ook mogelijk

Wat je stiekem hoopt die "soort van thermostaatknop" vereist nog steeds "kabels doorknippen" iets wat je niet eens wilt onderzoeken of dat een optie is .. kortom erg tegenstrijdige posts van je

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jasje39 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:16:
[...]
Ik denk dat de situatie te uniek/specifiek is (of de markt te klein) om daar een kant-en-klaar smartproduct voor te vinden :) Het enige wat ik ken qua echt fysieke bediening zijn de SwitchBots die een knopje kunnen indrukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasje39
vso schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:30:
[...]

we verwachten hier mensen die zelf wat inzet tonen en iets verder kunnen/durven kijken dan de neus lang is.

je eigen printplaat te solderen, met heftige chemicalen te werken kan ook maar zullen het wel redelijke houden aub ? en dus zoals @Gizz en anderen voorstellen is een draadje loshalen en ergens anders in pluggen .. of een robot actie zijn ook mogelijk

Wat je stiekem hoopt die "soort van thermostaatknop" vereist nog steeds "kabels doorknippen" iets wat je niet eens wilt onderzoeken of dat een optie is .. kortom erg tegenstrijdige posts van je
Ik vermoed dat de conclusie gaat zijn dat dit mijn pet te boven gaat in combinatie met het feit dat ik geen kabels door wil knippen i.v.m. verantwoordelijkheid en woningbouw, dat is dan ook een nuttige conclusie wellicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Kabels doorknippen is niet nodig, en heel erg moeilijk te herstellen is. Je kan gewoon die zwarte kap ervanaf halen: knop eraf halen, de schroef links en rechts losdraaien (M op pagina 3 van de installatiehandleiding) en de kap komt ervanaf. Vervolgens koppel je hem intern af, kan je er iets tussen zetten, en sluit je hem intern weer aan, zorg wel dat je een stevig snoer en schakelaar pakt dat voor die 2400W gecertificeerd is.

Twee (of een, als zo'n ding omhoog en omlaag kan switchen) switchbots om fysiek die knopjes te bedienen lijkt me wel elektronisch een stuk makkelijker, en dan hoef je je ook geen zorgen te maken over vermogenselektronica.

Merk overigens op dat dit ding een "Lo" en een "Hi" stand heeft. Bij "Lo" lijkt hij op te warmen tot 72 graden (vrij hoog al) en bij "Hi" gaat hij tot 88 graden - voor details zie de installatiehandleiding. Bij een kamertemperatuur van 18 graden heb je dan een delta van 54 graden of van 70 graden, dus op Hi heb je al 30% extra warmteverlies naar de omgeving. Ook heb je meer warmteverlies doordat er heter water in je pijpen blijft staan.

Merk op dat het vervolgens wel weer afhangt van hoeveel warm water je verbruikt, en of je daardoor op hogere elektriciteitsprijzen moet gaan verwarmen omdat je minder hoog opstookt... Dit is iets wat je zelf moet inschatten op basis van je verbruik en de prijzen. Ook moet je een manier zien te vinden om de temperatuur van het water in de boiler te meten, zodat je hem kan laten opstoken als het nodig is. Het is ook belangrijk dat hij vaak genoeg boven de 65 graden gestookt word om mogelijke legionella kiemen te doden...

Ik denk dat een manier ontdekken om de temperatuur van het water te meten echt het lastigste zal worden... Het is misschien technisch gezien mogelijk, maar het lijkt me relatief lastig, ik heb geen idee wat voor mechanisme daarvoor gebruikt word.

[ Voor 6% gewijzigd door VVVJeroen op 09-01-2023 19:27 ]

Pagina: 1