Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulkje
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-01 21:40
Mijn vraag
hallo mensen ik zit sinds kort met een probleem. Mijn sma omvromer SB2100tl valt in storin disconnected DI-Meas.

Uiteraard heb ik dit gegoogeld. Heb gemeten tussen aarde en nulgeleider dit is 0,4 v en is dus goed(mag niet boven de 0,8 v zijn). heb de panelen geaard. Heb de string panelen gewisseld met een andere set en geeft de zelfde storing, dus mijn gedachte is dat het niet aan de dc zijde zal moeten liggen. De ac-zijde is het zelfde als waar andere omvormers op aangesloten zijn.

mis ik iets of zit het probleem in de omvormer? Zo ja iemand een idee waar en hoe ik dit kan controleren.

Bedankt alvast voor het meedenken

Groet Patrick.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Ik gok dat je deze bedoelt:
Description
The message dI-Mess or dI-Mess-Srr indicates that the inverter has detected a leakage current that is too high (> 90 mA) or a sudden change of more than 30 mA in the leakage current.

This message is usually caused by a problem with the installation of the grounding conductor on the AC side. Other causes could be sudden ground faults or residual currents in the PV module array or a defect in the DI converter in the inverter.
Het probleem zit hem vaak in de AC zijde, zit de aardedraad goed vast overal en niet geoxideerd contact?
Voor de zekerheid de groep uitzetten bij het controleren.

(300ma aardlek is iets gevaarlijker)

[ Voor 7% gewijzigd door IplugNplay op 07-01-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulkje
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-01 21:40
Hoi lplugNplay,

De fout code is DI-Meas tenminste dat geeft die in het beeldscherm weer. Na gegoogeld te hebben kom je inderdaad op een lekstroom groter dan 90 Ma.

Ik heb de omvormer overgekocht en net gemonteerd en heb inderdaad de aarde meerder malen gecontroleerd, dit zal goed moeten zijn. is ook een nieuwe kabel en de overige omvormers hebben er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjo123
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-12-2024
een installatie van mij heeft een soortgelijke fout Eerst advies van de importeur was te hoog verschil tussen nul en aarde. dit is gecontroleerd. Na uitlezen foutcode gaat de omvormer vervangen worden. Mogelijk problemen met een relais. zou bij jouw ook het geval kunnen zijn. Via een installateur contact met de importeur opnemen. als privé persoon gaat dat niet

Is je installatie gemeld bij SaM en valt die nog onder de garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warfare
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 07:51
Aangezien SMA niet echt een site heeft met algemene storingen, even een vraag. Sinds 6 weken heb ik zonnepanelen geïnstalleerd gekregen met een SMA 6.0 STP omvormer. Vanwege het missen van een bepaald stekkertje zijn gisteren alle 20 panelen nu actief en ineens lijkt de SMA data volledig in de war. De SMA heeft altijd prima waarden doorgegeven, tot vanmorgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hieNIlYea0M8SVHwuzcagZOKVOk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NUehz5ehbZVCCLChiTFA3fEI.png?f=fotoalbum_large

Ik de SMA zelf, als ik er lokaal op inlog, krijg ik ook een defecte grafiek te zien.

Is er een storing bij SMA zelf of gaat er wat anders mis. De omvormer geeft wel aan dat deze online is.
Wellicht toeval, wellicht toch iets niet goed in de config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
Heb je een energie meter gekoppeld waarvan de ct spoelen verkeerd om zitten?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou eens in de omvormer zelf kijken.
Die heeft ook een webinterface.

Misschien is die dag een update geweest
Na een foute update waar shadefix niet meer werkte zet ik altijd de updates uit.
Kijk eens in de gebeurtenissen van de SMA.
Ook tijdsynchronisatie met de ntp server kan wel eens mis gaan. Dan een andere ntp server invullen

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2023 07:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warfare
De tijd staat inmiddels goed, maar helaas komt er nu helemaal geen historische data in de portal. .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GH-D5FwX13d_u5PJ9OvXbUg_PGY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q3njJqE3sLA7yodeGJK4xsh2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bih16MOwv4_1CeEw32oxNONyayA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/skLY9C3uaiv2LrmrHIrLihZS.png?f=fotoalbum_large

Op de webinterface van de SMA lijkt het wel goed te gaan.

Heb de SMA herstart door het wiel een paar minuten uit te draaien. Connectivity lijkt in orde aangezien de actuele opbrengst wel doorkomt op de portal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Warfare
Die portal (SMA energy app) hapert ook bij mij vandaag.
Als de omvormer het maar doet... dat is belangrijkste

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warfare
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:16:
@Warfare
Die portal (SMA energy app) hapert ook bij mij vandaag.
Als de omvormer het maar doet... dat is belangrijkste
Fijn om te horen! De omvormer doet het zeker. Maar de toevalligheid van het geklus en paar uur later niet meer functioneren zat me niet lekker. Dan voorlopig maar zonder grafieken. Hopelijk lost het onderhoud van komende week de boel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Warfare
Hoe is de wifi naar de omvormer?
Geeft ook wel eens problemen met niet direct kunnen benaderen door de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warfare
AUijtdehaag schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:05:
@Warfare
Hoe is de wifi naar de omvormer?
Geeft ook wel eens problemen met niet direct kunnen benaderen door de app
Ik heb de omvormer wired gekoppeld op verzoek van het bedrijf die de boel heeft geïnstalleerd. De WiFi module zou niet al te sterk in de SMA.
Pagina: 1