Merkwaardige storing cv ketel ATAG i36EC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenstraj
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-04-2023
Goeden dag mensen,

Ik lees al jaren tweakers, maar heb nu een vraag want ik kom er zelf niet meer uit.
dus moest toch maar is een accountje maken:)

wij hebben een huurcontract voor onze cv ketel een ATAG i36EC. en 1 keer in de zoveel tijd dan start hij niet op als we warm water vragen voor de radiatoren. als we dan warm tap water vragen doettie 't wel en maakt hij het water keurig warm. als we dan opnieuw de cv aan zetten doettie 't wel!

dus ik die lui bellen waar we dat contract hebben. monteur komt langs. verklaart ons voor gek en gaat weer weg. tijd later gebeurd precies het zelfde weer.. weer bellen, monteur komt langs en vervangt de motor van de drieweg klep.. gaat best lang goed. weer precies het zelfde. weer bellen. andere monteur komt komt langs. een oude rot van 't vak. moet een schroevendraaien ging hij aan dingen luisteren. hij wist 't zeker, de driewegklep.
dus die werd vervangen.

nou je raad het al. vandaag was het zelfde probleem weer. nu alleen veel erger. ketel aan en uit. warm water vragen, cv water vragen. niks.. je hoort hem (rond)pompen maar geen vlammetje, dus geen warm water. toen weer opnieuw opstarten en daarna deed hij het wel. 't lijkt dan wel totaal random

ps.
als hij het 1 keer doet. dan blijft hij het keurig doen. gaat nooit in storing tijdens bedrijf.
ps2
geeft geen foutmeldingen en de druk in 't systeem is 1.9bar

ik hoop dat iemand de gouden tip heeft.
bedankt voor 't lezen. ik lees jullie reactie graag tegemoed

mvg
Johann

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik verplaats het topic even naar DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenstraj
is wel echt een gekke storing he.. zo aan de reacties te zien:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reduxz
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-02-2023
Ik heb dezelfde ketel en precies hetzelfde probleem. Soms worden radiatoren niet warm, terwijl er wel warmtevraag is. Om dit op te lossen, draai ik mijn kraan op warm water open, en voila; de radiatoren worden weer warm.

Ook bij mij is de 3wegklep al vervangen, maar nog steeds hetzelfde issue wat af en toe voorkomt. Ook ik ben dus erg benieuwd wat het issue zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Bij dit type ketel moet volgens mij de originele 3wegklep gemonteerd worden van Atag, niet de Honeywell-versie die er ook tussen past.
Bepaalde type oudere ketels van Vaillant hebben hier ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenstraj
MarkS90 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:07:
Bij dit type ketel moet volgens mij de originele 3wegklep gemonteerd worden van Atag, niet de Honeywell-versie die er ook tussen past.
Bepaalde type oudere ketels van Vaillant hebben hier ook last van.
zou dat op de driewegklep staan? of hoe kan ik weten wat ze gemonteerd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:06
Veenstraj schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:48:
[...]

Honeywell zet zn merknaam er altijd wel duidelijk op.

Maargoed, ook de originele driewegkleppen van Atag zijn ruk. Iets met kunststof tandjes die door kunnen draaien en daarna werkt het niet meer...
Atag verkoopt meer driewegkleppen dan ketels, blijkbaar vinden ze dat prima :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-04 20:38
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn atag i36ec. Driewegklep is hier ook vervangen maar nogsteeds probleem.

Lijkt vooral te gebeuren als het wat kouder is zoals afgelopen week.

Ik ga mijn OTGW er maar weer eens tussen zetten en kijken of Atag kan helpen om het probleem te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Veenstraj schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:48:
[...]

Heb jij nog last van dit probleem? En wat voor thermostaat gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenstraj
Tomono schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Heb jij nog last van dit probleem? En wat voor thermostaat gebruik jij?
ja. ik ben nog niet op zolder geweest om te kijken wat voor merk driewegklep ze hebben geinstalleerd. ze hebben die kap vast geschroeft, en 't kost geen moeite. maar toch heb ik nog geen zin gehad om die kap er afteschroeven.

sinds ik dit topic heb geopend heeft het probleem zich alweer 1 keer voorgedaan.

En ik heb Tado als thermostaat. met op de ketel een printplaat om hem modulerend te maken. daar voor schakelde hij aan/uit, dmv die printplaat hoopte ik dat het probleem zich zou oplossen, maar niet dus.
https://cvdeals.eu/product/s4892700-low-power-adapter-ot-lpa-lmu-c-atag/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomono
We zijn in ieder geval niet de enigen https://radar.avrotros.nl...atag-cv-i36c-t197999.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Lijkt bij mij opgelost door de gradientsnelheid te verhogen. Staat bij mij nu op 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenstraj
Tomono schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:41:
Lijkt bij mij opgelost door de gradientsnelheid te verhogen. Staat bij mij nu op 12.
ik heb daar nog noooit van gehoord... Wat is het? en hoe kan ik dat aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dit probleem is eigenlijk heel simpel: het is een huurketel dus het is niet jouw probleem, de verhuurder hangt maar een nieuwe/andere op.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenstraj
flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:50:
dit probleem is eigenlijk heel simpel: het is een huurketel dus het is niet jouw probleem, de verhuurder hangt maar een nieuwe/andere op.
ik begrijp wat je zegt, maar als kind en vrouw steeds in de kou zitten en die gasten doen er geen fuck aan, dan moet je zelf aan t werk.

het liefst zou ik willen dat ze gewoon een andere ketel op hangen. ben wel klaar met dat ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Veenstraj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:52:
[...]

ik begrijp wat je zegt, maar als kind en vrouw steeds in de kou zitten en die gasten doen er geen fuck aan, dan moet je zelf aan t werk.

het liefst zou ik willen dat ze gewoon een andere ketel op hangen. ben wel klaar met dat ding
dat is juist het voordeel van huren, als je niet tevreden bent stop je de huur en laat je een eigen ketel installeren of huur je een andere bij een andere toko.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Veenstraj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:42:
[...]

ik heb daar nog noooit van gehoord... Wat is het? en hoe kan ik dat aanpassen?
Instelling op de ketel die je zelf kan aanpassen. Misschien het handigst om de handleiding op te zoeken en te kijken hoe je die instelling kan aanpassen. In de handleiding staat het goed uitgelegd. Ik zou wel aanraden om de huidige instelling ergens te noteren, geldt eigenlijk voor alles wat je aanpast.

Je hebt het probleem dus nu nogsteeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:51:
[...]

dat is juist het voordeel van huren, als je niet tevreden bent stop je de huur en laat je een eigen ketel installeren of huur je een andere bij een andere toko.
Ben benieuwd of het nu is opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:50

woutur

Klauwtjes uit!

Ter informatie voor anderen die ook en i36EC hebben. Bij mij is het probleem een beetje omgekeerd: de verwarming slaat aan als ik warm water aanzet. Dat is nogal vervelend als het buiten 30 graden is.

Feiken langsgekomen en de driewegklepmotor vervangen. Een grapje van 240 euro. Dat gaan we volgende keer gewoon zelf doen denk ik, Want op een of andere manier heb ik het idee dat dit niet de laatste keer gaat zijn.

edit:

Ter referentie (ook van een ander topic waar deze serienummers genoemd werden). Er is nu een Honeywell VJ6012ZZ40C ingezet.

[ Voor 14% gewijzigd door woutur op 01-07-2023 11:38 . Reden: Toevoeging nieuw onderdeel nummer. ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 19:44
@woutur Klinkt een beetje alsof de driewegklep mechanisch of elektrisch verkeerd zit aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 10:47
@woutur Let op dat sinds april dit jaar het niet meer toegestaan is om zelf aan je CV ketel te werken. Zoals zoiets basics als het vervangen van een driewegklep (zelf al meerdere keren gedaan bij verschillende ketels) is niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb toevallig net een werkende actuator over, omdat onze atag vervangen is door een warmtepomp (en de cv-ketel nog niet bij het grofvuil ligt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWK5UqCB9Ucxf73UkZSOs_2v-PQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7YaTmuE9wuElXWndIO1JESF.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand interesse in de omgeving Gouda voor wat speciaalbiertjes*? Andere onderdelen zijn ook over (het is een atag q-solar zonder zonnecollector, met 300l vat en electronische anode).

* zie de waarschuwing hierboven dat een bevoegd persoon deze moet installeren..

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Vorige maand is mijn klep wederom kapot gegaan. Dat is dus binnen een jaar van de vorige reperatie. ATAG gebeld, die stuurde me naar de installateur. Die maakte dan weer een ticket aan bij ATAG en we kregen een servicemonteur op bezoek. Mijn verzoek om de kapotte spullen achter te laten werd bot afgewimpeld. Die nam hij linksom of rechtsom mee. Ook na herhaaldelijk tegensputteren. Vandaag de rekening gekregen. 500 EUR. Voor een defect dat nu voor de derde keer optreed en op een ketel van 1750 EUR.

Mijn conclusie: ATAG geeft geen zier om kwaliteit en is niet in staat om zijn leveranciers (Honeywell) aan te sturen op betere kwaliteit. Ik kan wachten tot de volgende klep weer kapot gaat. Ik ben er droevig van. ;(

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:06
@woutur Begrijp ik goed dat je 500 euro mag aftikken voor een designed-to-fail klep? Of krijg je dit alsnog onder garantie gerepareerd?

Ik zou de factuur betwisten: binnen een jaar kapot -> ondeugdelijk product -> garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

_JGC_ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:53:
@woutur Begrijp ik goed dat je 500 euro mag aftikken voor een designed-to-fail klep? Of krijg je dit alsnog onder garantie gerepareerd?

Ik zou de factuur betwisten: binnen een jaar kapot -> ondeugdelijk product -> garantie.
Je begrijpt het goed en ik heb de factuur ontvangen en nog niets betaald. Op dit moment ben ik ook nog niet van plan te betalen. Vorige factuur was overigens 140 euro goedkoper MET een servicebeurt erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 09:31
Ook hier dezelfde ketel met precies dezelfde klachten. Als het flink koud is worden de radiatoren niet warm in de ochtend en warm water ff aan triggert de radiatoren.
Monteur net geweest en heeft de aanvoer temp verhoogd naar 70 graden om te proberen maar heb toch het gevoel dat het wat anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust_NL
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-04 20:51
Hallo allemaal, ook even een account aangemaakt om te vragen of jullie al een oplossing hebben? Ook hier een Atag i36EC met een Atag One thermostaat waarbij regelmatig de radiatoren niet warm worden terwijl op de ketel staat dat er een warmtevraag is voor de cv installatie. Ook op de thermostaat staat dan dat hij moet gaan verwarmen naar bijv. 21 graden.

Soms slaat de ketel dan even aan voor max. 30 sec, is de aanvoer temp richting de 50 graden maar daarmee wordt de radiator in de woonkamer niet eens echt warm als het maar 30sec. is.

Als ik warm water tap, bijv douchen in de ochtend, dan gaat de ketel wel gewoon doen wat hij moet doen voor de cv installatie.

Vervangen: 3weg-motor, klep is volgens de monteur nog soepel en in orde.
Gereset: De Atag One, de ene keer hielp dat wel andere keer niet
Stekker uit de ketel, helpt ene keer wel andere keer niet.

En dit alles gebeurd vooral op koudere dagen. We worden er een beetje moedeloos van dus hopelijk is er iemand die de gouden tip heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC cv
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-04 14:10
Faust_NL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 00:07:
Hallo allemaal, ook even een account aangemaakt om te vragen of jullie al een oplossing hebben? Ook hier een Atag i36EC met een Atag One thermostaat waarbij regelmatig de radiatoren niet warm worden terwijl op de ketel staat dat er een warmtevraag is voor de cv installatie. Ook op de thermostaat staat dan dat hij moet gaan verwarmen naar bijv. 21 graden.

Soms slaat de ketel dan even aan voor max. 30 sec, is de aanvoer temp richting de 50 graden maar daarmee wordt de radiator in de woonkamer niet eens echt warm als het maar 30sec. is.

Als ik warm water tap, bijv douchen in de ochtend, dan gaat de ketel wel gewoon doen wat hij moet doen voor de cv installatie.

Vervangen: 3weg-motor, klep is volgens de monteur nog soepel en in orde.
Gereset: De Atag One, de ene keer hielp dat wel andere keer niet
Stekker uit de ketel, helpt ene keer wel andere keer niet.

En dit alles gebeurd vooral op koudere dagen. We worden er een beetje moedeloos van dus hopelijk is er iemand die de gouden tip heeft?
Tapwater werkt, omdat de ketel z'n warmte meteen kwijt kan. Als alles verder goed is in de ketel, kan het zijn dat op CV de ketel de warmte niet kwijt kan.

Kan meerdere oorzaken hebben, heb je gecontroleerd of alle radiatoren open staan en elke radiator/ketel ontlucht?
Is de waterdruk voldoende? 1,5-2 bar
Krijg je een storingscode te zien als deze weer afslaat?

Zou daar even beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust_NL
Bedankt voor je reactie, meerdere radiatoren staan open. Zoals het altijd al was. Probleem doet zich ook voor als ik nog meer radiatoren open draai.

Ketel druk is netjes 1.7bar, geen enkele foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC cv
Faust_NL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:35:
Bedankt voor je reactie, meerdere radiatoren staan open. Zoals het altijd al was. Probleem doet zich ook voor als ik nog meer radiatoren open draai.

Ketel druk is netjes 1.7bar, geen enkele foutmelding.
Zonder storingscodes zou ik toch echt even alles ontluchten..
Kan je ook een foto toevoegen van je display op het moment dat er een warmtevraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust_NL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Io1x4_OGcN7A5KPTGfrgwXtmuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJm7aO5KTi8pkvV8g6iEqmVY.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een veel voorkomend scenario als ik de gegevens opvraag. Dit is nadat de ketel net 30seconden heeft staan branden en weer is uitgegaan qua branden. Andere scenarios is dat de setpoint temp. ook 45graden is of hoger, en dat de aanvoer en retour allebei rondom de 26graden schommelen maar de ketel slaat dus niet aan om te verwarmen. (radiatoren blijven dus ook koud.)

Op de ketel zelf zie je netje 1.7bar staan qua druk en in de rechterbovenhoek het radiator icoontje knipperen wat betekend dat er warmte vraag is om de radiatoren te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC cv
Op de ketel zelf zie je netje 1.7bar staan qua druk en in de rechterbovenhoek het radiator icoontje knipperen wat betekend dat er warmte vraag is om de radiatoren te verwarmen.
Als de installatie vol zit met lucht worden de radiatoren niet warm, daarom zeg ik dat je even moet ontluchten. De ketel geeft 1,7 bar aan, maar je weet niet hoeveel daarvan lucht is. Na het ontluchten zou dit veel lager uit kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust_NL
Alles is onlangs ontlucht, en ook de ketel heeft 2 dagen geleden ontluchtingsprogramma gedraaid (doet ie sowieso automatisch als het nodig is) omdat ik de stekker eruit had getrokken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:24
Degene met de storingen, gebruik je een OpenTherm thermostaat? Bij ons was het een versie verschil tussen thermostaat en ketel. De protocollen kwamen onvoldoende overeen om altijd foutloos te functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC cv
Faust_NL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:44:
Alles is onlangs ontlucht, en ook de ketel heeft 2 dagen geleden ontluchtingsprogramma gedraaid (doet ie sowieso automatisch als het nodig is) omdat ik de stekker eruit had getrokken .
Ontluchtingsprogramma ketel =/= ontluchting van de hele installatie maar goed. Ik zou dan de aanvoerleidingen volgen tot waar deze nog warm worden mogelijk zit daar je antwoord. Een leiding of kraan die verstopt zit, of afsluiters die over het hoofd zijn gezien. In ieder geval vanaf de ketel de meest linker leiding volgen in het huis en kijken waar deze van warm naar koud gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanpieterR
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18-04 07:32
Inderdaad is de Honeywell 6940 driewegklep flut. Op onze Atag Q38c heb ik de motor en later de klepstift vervangen. Ook polijsten en invetten helpt niet: de stift komt niet (helemaal) terug naar ww. De veer is te zwak. De cv wordt dan ongewenst warm. Super simpele oplossing: toevoegen van een extra drukveertje op de klep.
Dus het schuif klemveertje wegnemen en een tweede veer toevoegen, die binnen de bestaande veer past.
Werkt prima!
Pagina: 1