Hoi,
Ik wil extra panelen gaan leggen maar zit nog met een paar vragen / afwegingen. Hopelijk kan iemand mij van raad voorzien.
Mijn situatie:
Daarom overweeg ik om voor de GROWATT te gaan, type MOD 3000TL3-X. Deze is wel overal leverbaar.
Een paar vragen:
Ik wil extra panelen gaan leggen maar zit nog met een paar vragen / afwegingen. Hopelijk kan iemand mij van raad voorzien.
Mijn situatie:
- Nu 26 panelen (375 W) op O/W (2x13) met SMA STP8 omvormer.
- 3x25 A aansluiting.
- Ik overweeg om nog 10 panelen (LONGI SOLAR MONO 405WP ALL BLACK) op Zuid bij te leggen, schuin dak, ca 48 graden. In principe geen schaduw.
Daarom overweeg ik om voor de GROWATT te gaan, type MOD 3000TL3-X. Deze is wel overal leverbaar.
Een paar vragen:
- Is GROWATT een goed alternatief voor SMA?
- 4050WP rekening houdend met hellingshoek van 48 graden leidt tot 3645WP in gunstigste scenario. De MOD 3000TL3-X (max input DC 4500WP) is dan meer dan voldoende. Eens?
- In de ochtend heb ik gedurende paar uur een klein beetje schaduw op een deel v/h dak.
In theorie zou ik ipv 1 string van 10 panelen, 2 strings van 5 panelen kunnen maken. Obv MPPT range 140-1000V en VMP van 31,25V heb ik minimaal 5 panelen per string nodig. Met 2 strings van 5 panelen is de stringspanning (156V) echter lager dan de startspanning (200V) van de omvormer dus die schaduw moet ik maar accepteren. Eens? Micro omvormers vind ik te duur. - De nette (en waarschijnlijk officiële) oplossing is om deze 10 panelen op een eigen groep in de meterkast aan te sluiten. Of is het ook toegestaan om zowel mijn bestaande set als deze uitbreiding op een PV verdeler aan te sluiten? De huidige groep is 16A afgezekerd, maximale output van de STP8 is 10,1A en van de MOD 3000TL3-X is dat 5A. Kortom ik blijf netjes onder de 16A. Of mag ik zo niet rekenen?