Toon posts:

altijd jaar weergeven met ls

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor een script een datum controle op files inbouwen. Nu loop ik er echter tegenaan dat op mijn systeem (met AIX 4.3.3) ls -la alleen het jaar weergeven als de file een jaar of ouder is, maw, files die van 2001 zijn worden zonder jaar weergegeven die van 2000 met:
-rwxr-x--- 1 root system 645 Apr 03 15:31 file1
-rwx------ 1 root system 3093 Aug 18 2000 file2

Voor mijn script is dit echter erg vervelend.
Weet iemand waar ik deze eigenschap kan veranderen (zal wel ergens in /etc/environment zijn oid, maar ik weet het niet)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik weet niet welke script taal je gebruikt, maar het is niet zo moeilijk om eerst de string in te lezen, te kijken of er geen datum is, zo niet, gewoon het jaar daar te zetten en verder te parsen.

Verwijderd

Topicstarter
Het moet gewoon met Korn Shell script, en ik weet dat dat op zich ook wel te doen is, maar dat is nog niet zo simpel, ik moet dan de output van ls gaan verbouwen, lijkt me meer gezeik dan de settings van ls veranderen.....

hoop ik....

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hm, ik weet niet of er wel een manier is om de output van ls aan te passen. Wat je wel kan doen is find gebruiken bijvoorbeeld. Ik heb niet zoveel verstand van AIX dus ik weet niet wat de opties van find onder AIX zijn, maar iets als
code:
1
find -printf '%f %Ax\n\r'

geeft je onder GNU find in ieder geval een lijstje met de filenames en de datums in lokaal formaat. Zie de manpage van 'jouw' find voor de opties NB standaard zoekt find ook in subdirectories!

Verwijderd

Nee, zo'n optie bestaat niet bij ls. Ik zou persoonlijk (even snel en laat uit m'n blote hoofd) zo'n constructie gaan gebruiken:

ls -l |while read line ; do
DAT=$(echo $line |awk {'print $8'})
if (grep -q "$DAT" ':') then
YEAR=DATE ("+%y")
else
YEAR=$DAT
fi
done

Dus... Kijk of het 8e argument in elke lijn van ls een : bevat. Zoteja, is de file van dit jaar.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al op gelost, find heeft (op AIX iig) een -newer optie, die heb ik gebruikt, je kan dan twee files vergelijken met find en als er een nieuwer is er een variabele mee vullen, maar thanx anyway voor de hulp.
Pagina: 1