Toon posts:

Houten vloer isoleren + vloerverwarming, kan dit zo?

Pagina: 1
Acties:

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-01 09:55
We willen de vloer huis met bouwjaar 1900 isoleren en hierop droogbouw vloerverwarming plaatsen. Kruipruimte is ondiep dus onderlangs gaat niet lukken. Vloerbalken lijken nog in goeie conditie en de kruipruimte is in principe voldoende geïsoleerd. Houtvochtigheid nog niet gemeten, maar voelt allemaal verrassend droog. Vloeroppervlak hele BG inclusief halletjes 48 m2, waarvan 32 m2 vloerverwarming zou moeten krijgen. Paar jaar terug hebben we met dakisolatie, HR++glas en zonnepanelen de stap gemaakt van energielabel F naar B. Alleen de vloer is dus nog niet geïsoleerd.

We hebben allerlei opties overwogen: tot de nok toe volspuiten met EPS-parels en hopen dat we geen houtrot krijgen; balkenvloer eruit slopen en dan volstorten met (schuim)beton icm. EPS-korrels of EPS-platen of 'broodjes'-renovatievloer laten plaatsen; of kruipruimte laten uitzuigen en dan onderlangs isoleren. Qua budget en tijd uiteindelijk de meest werkbare optie lijkt:

A. Meubels, topvloer (planken) en underlayment eruit

B. Zo nodig verrotte balkdelen vervangen (hopelijk niet)

C. Bodem en wanden bedekken met dampdichte PE-folie

D. Van meterkast naar keuken alvast extra behuizing zodat we t.z.t. groepenkast kunnen verzwaren zonder dat de vloer daarvoor weer open moet

E. Als houtvochtigheid tegenvalt, vloerbalken eerst 1-2 weken laten drogen (opnieuw: hopelijk niet nodig)

F. Onder balken een draadconstructie spannen van gecoat ijzerdraad tussen spijkers of krammetjes, waarop het isolatiemateriaal kan steunen

G. Houtvezelplaat tussen de balken klemmen (bijv. pavatex of gutex)

H. Underlayment er weer terug erop (zo nodig zachte delen vervangen)

I. Droogbouw-vloerverwarmingssysteem erop (DBS14 of Fermecell 14mm 4 groepen h-o-h 10cm; hoofdverwarming)

J. Topvloer: in de ene ruimte gelakt of geolied eiken lamelparket en in de andere ruimte gelakte OSB-plaat, beiden van 14mm.

Vragen:

1. Zónder tegenvallers (bijv. verrotte balken) verwachten we met 2 personen zo'n 7 dagen nodig te hebben. Realistisch?

2. De vloerbalken zijn 14 cm hoog. Houtvezelplaat zoals Gutex biedt bij 14 cm nog maar een Rd van 3,85. MilieuCentraal adviseert bij vloerverwarming een Rd van 5,0. Dit bereik je bij Gutex pas met 18 cm. Is er een manier om tussen de balken toch 18 cm te klemmen? Of is een extra laag isolatieplaten óp de underlayment dan de enige oplossing? We kunnen wel wat omhoog met de vloer maar liever niet teveel omdat de (oorspronkelijke) deuren dan teveel ingekort moeten worden en uit verhouding raken

3. Houtvezelplaat ademt; is het dan wellicht mogelijk om ook de onderkant van de balken te isoleren om zo de Rc van de vloer als geheel op te krikken? Of zal die toch altijd open moeten blijven?

4. Hier lees ik dat je bij houtskeletbouw (vloerbalken met isolatieplaten lijkt me daar feitelijk ook een vb van) niet zomaar de Rc gelijk kunt stellen aan de Rd, maar nog 45% er bij op mag tellen. Voor een Rc van 5,0 zouden we dan een Rd nodig hebben van zo'n 7,5. Dat wordt wel helemaal een enorme laagdikte.... Iemand hier ervaring met vloerverwarming op Rd 5,0?

5. Houtvezelplaat vervangen door PIR/hardschuim platen. Minder eco materiaalkeuze maar zou de laagdikte wel veel hanteerbaarder maken. Ik lees alleen her en der dat dit houtrot kan veroorzaken. Is dit constructief echt een no-go of valt het mee? Kruipruimte is dus betrekkelijk droog.

6. Zien we verder nog iets over het hoofd?

Dank vast voor het meedenken!

We zijn op zich handig, maar we willen ook qua opbouw/constructie goed te werk gaan en geen suffe fouten maken, zodat de constructie een jaar of 20-30 mee kan.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:55
Als je vloer helemaal open ligt en je maakt je zorgen over vocht zou ik ook proberen Dampopen folie te spannen onder je balken. Dus folie, ijzerdraad, isolatie

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Purk80
pietje63 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:27:
Als je vloer helemaal open ligt en je maakt je zorgen over vocht zou ik ook proberen Dampopen folie te spannen onder je balken. Dus folie, ijzerdraad, isolatie
Bedoel je damdichtbodemfolie op de bodem vd kruipruimte én dampopen folie direct onder de balken?

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:55
Ja. Als er dan vocht bij je isolatie komt, dan kan deze nog weg

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:58
pietje63 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:50:
Ja. Als er dan vocht bij je isolatie komt, dan kan deze nog weg
waarom zou je dan nog damp openfolie plaatsen.. damp open folie is vooral waterkerend.. als je die functie niet nodig hebt omdat er geen waterlast is (onderkant van de vloer) waarom zou je het dan plaatsen?

Waterdamp gaat er immers gewoon doorheen, het is immers dampopen.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:26
Je gaat zoveel werk doen voor alsnog een halve oplossing... Dat vind ik echt zonde.

Ik ben hier net klaar, hout er uit gesloopt, iets zand er in om op hoogte te komen, folie plus wapening er in, beton er in, 16cm eps er op, daar vloerverwarmings buizen op en toen dekvloer gestort. Laatste heb ik zelf gedaan, maar je kan dit ook gewoon uit besteden. Heb je iets meer kosten, amper meer tijd en heb je wel gewoon een echt goede oplossing.

Als je t uiteindelijk ook zo wil doen wil ik je best wat gedetailleerder uitleggen hoe ik t gedaan heb..

[Voor 10% gewijzigd door Makrolon op 07-01-2023 23:10]

• Purk80
Makrolon schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:05:
Je gaat zoveel werk doen voor alsnog een halve oplossing... Dat vind ik echt zonde.

Ik ben hier net klaar, hout er uit gesloopt, iets zand er in om op hoogte te komen, folie plus wapening er in, beton er in, 16cm eps er op, daar vloerverwarmings buizen op en toen dekvloer gestort. Laatste heb ik zelf gedaan, maar je kan dit ook gewoon uit besteden. Heb je iets meer kosten, amper meer tijd en heb je wel gewoon een echt goede oplossing.

Als je t uiteindelijk ook zo wil doen wil ik je best wat gedetailleerder uitleggen hoe ik 't gedaan heb..
We zitten in aardbevingsgebied, dus beton gaat hier niet robuuster zijn, in tegendeel. Aannemers raden het hier ook stuk voor stuk af (afgezien vd beunhazen). Daarnaast willen liever geen beton om duurzaamheidsreden (onnodig sloopafval, hoge klimaatimpact van beton, en de kunststof platen die we nodig gaan hebben om voldoende Rd te realiseren). Al met al voor ons dus geen goeie optie.

Ik wil dus echt gewoon graag simpelweg nagaan of/hoe we de optie die voor ons met afstand als beste uit de bus komt, op een goeie manier kunnen uitvoeren.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:26
Purk80 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:41:
[...]

We zitten in aardbevingsgebied, dus beton gaat hier niet robuuster zijn, in tegendeel. Aannemers raden het hier ook stuk voor stuk af (afgezien vd beunhazen). Daarnaast willen liever geen beton om duurzaamheidsreden (onnodig sloopafval, hoge klimaatimpact van beton, en de kunststof platen die we nodig gaan hebben om voldoende Rd te realiseren). Al met al voor ons dus geen goeie optie.

Ik wil dus echt gewoon graag simpelweg nagaan of/hoe we de optie die voor ons met afstand als beste uit de bus komt, op een goeie manier kunnen uitvoeren.
Oke, van aardbevingsgebieden heb ik geen verstand. dus daar kan ik geen oordeel over vellen.

Met de milieu redenen ben ik t niet helemaal eens, hout en de hele vloeropbouw wat er uit moet als het hout aangetast word door rot is ook niet erg duurzaam. je slaat jezelf voor je kop als over een tijdje door een verkeerde keuze je houtenbalken onder je vloer weg rotten en alles er weer uit kan.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:28
Makrolon schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Oke, van aardbevingsgebieden heb ik geen verstand. dus daar kan ik geen oordeel over vellen.

Met de milieu redenen ben ik t niet helemaal eens, hout en de hele vloeropbouw wat er uit moet als het hout aangetast word door rot is ook niet erg duurzaam. je slaat jezelf voor je kop als over een tijdje door een verkeerde keuze je houtenbalken onder je vloer weg rotten en alles er weer uit kan.
Een goed geventileerde houten vloer die er al 120 jaar ligt gaat nog wel 120 jaar mee als die ruimte maar geventileerd blijft. Met Gutex tussen de balken veranderd er niets aan de vochthuishouding van die balken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Purk80
No Hands schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Een goed geventileerde houten vloer die er al 120 jaar ligt gaat nog wel 120 jaar mee als die ruimte maar geventileerd blijft. Met Gutex tussen de balken veranderd er niets aan de vochthuishouding van die balken.
Dank, ja daar gaan we ook vanuit idd
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee