Toon posts:

Loskoppelen schemerschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Petrokol
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-01 21:28
vraag 1

Voor een klein appt. complex (1985) wordt de buiten- en binnenverlichting aangestuurd door een Schneider Electric schemerschakelaar aan de buitengevel. Nu willen we de binnenverlichting loskoppelen van de schemerschakelaar zodat we lampen kunnen monteren die zelf een schemersensor en bewegingssensor hebben.

Waar o waar vind ik het kastje waar de binnen en buitenverlichting met de schemerschakelaar zijn verbonden? Is er een logische plek en hoe ziet zoiets er uit? Ik dacht eerst aan de centrale meterkast maar daar kan ik niets ontdekken.

vraag 2

Stel dat het om 1 of andere reden niet lukt om de binnenverlichting van de schemerschakelaar af te halen, kan ik dan wel of niet armaturen met bewegingssensor en/of lichtsensor gebruiken? Maw werken de lampen op normale wijze als de schemerschakelaar op de gevel lampen met een sensor inschakelt?

Bedankt! :)

Alle reacties

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:11
Vraag 1, ik zou ook zeggen in de meterkast. MAar dat kan natuurlijk ook op een andere plek gemonteerd zijn of ergens op het plafond liggen

Vraag 2, als de schemerschakelaar de spanning van de buitenlampen in en uit schakelt dan is er een kans aanwezig dat het niet werkt. Of niet zoals je wil. Want stel dat je wil dat de door jou gemonteerde lamp eerder inschakelt dan de rest van de verlichting dan gaat dat niet omdat de spanning er nog niet opstaat. Ook zijn er bewegingssensoren die het niet geweldig leuk vinden als de spanning steeds onderbroken wordt. Het kan wel werken als je de lamp op een vaste (continue) spanning aansluit.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@petrokol Meest waarschijnlijke plek is een centraaldoos of een losse doos in de CVZ-kast. Het zou overigens goed kunnen dat in de doos achter het armatuur van de binnenverlichting zowel een bruine als een zwarte draad zit.

Wat is trouwens de reden dat je dit wil? Besparing?

[Voor 6% gewijzigd door ericplan op 07-01-2023 15:47]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Petrokol
Bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat ik nog eens achter een armatuur moet kijken, daar heb ik iets met een kabel en lasklemmen gezien maar weet niet precies wat ik daar van moet maken.

De reden is eigenlijk dat de hallen iets eerder donker zijn dus daar is ook iets eerder licht nodig. En ten tweede hoeven niet alle lampen in de hal altijd te branden. Met een bewegingssensor kunnen die dan uitgeschakeld worden.

• Petrokol
Misschien is dit iets?

Een bruine en een zwarte draad achter een armatuur? In deze ruimte zijn nog twee andere lampen die niet op deze manier zijn gemonteerd. Het complex bestaat uit in totaal 3 geschakelde gebouwen en elk gebouw heeft zo´n zelfde armatuur. Ik begrijp dan nog altijd niet hoe dit verbonden is met de schemerschakelaar maar als dit de juiste plek is dan moet een elektricien dit kunnen oplossen....?

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Allereerst zou ik je aanraden om de armaturen te vervangen door Norled Spa of iets dergelijks. Hoef je nooit meer TL-buisjes te vervangen én je bespaart flink op energie.
Norled Spa koop je o.a. hier: https://www.lightsale.nl/...iekarmatuur-26-watt-warm/
Vervanging is simpel, maatvoering vrijwel identiek.

Ga er vanuit dat een lamp op schemerschakeling per jaar circa 4000 uur brandt.
Zo'n conventioneel TL-armatuur verbruikt tussen de 12-15W door het voorschakelapparaat. De Norled Spa of 2 of 6. Je kan dus met veel minder stroomverbruik toch je schemerschakeling iets oprekken.
Een bewegingsschakelaar verbruikt ook stroom en kan kapot, vergeet dat niet mee te rekenen.

Wij hebben bij onze VvE de elf TL-armaturen al jaren geleden vervangen door Norleds en ik heb er als beheerder helemaal geen werk meer aan.

Nog een tip. Blijf weg bij bouwmarktspul. Dat is niet gemaakt om lang mee te gaan.

A'dam ZonPHP PVOutput

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Even nagezocht, twee Norled Spa armaturen zijn uit 2011, de rest is uit 2012. Het meeste werk dat ik er aan heb is het verwijderen van spinrag.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Petrokol
Tja door wat alles vervangen moet worden is een tweede....bewoners willen nu iets meer esthetisch, ook omdat de inkomhallen gerenoveerd gaan worden. Wat je nu veel ziet in nieuwe appt gebouwen zijn https://lumission.com/product/upload-250-ambient-surface/ . Bouwmarktspul gaan we in ieder geval niet doen :).

Maar ja...zou het nog steeds fijn als we weten hoe het zit met die schemerschakelaar en hoe alles aan elkaar geknoopt zit.

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:19
Zijn er ergens installatieschema's te vinden toevallig? Danwel in de meterkast, daar zou dat wel op moeten staan normaal. Anders wordt het terugzoeken.

cheap en dirty oplossing is natuurlijk de schemerschakelaar overbruggen, of vervangen door een lasdoos die spatwaterdicht is en daar alles op de juiste manier aan elkaar maken met lasklemmen.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Petrokol schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:22:
Tja door wat alles vervangen moet worden is een tweede....bewoners willen nu iets meer esthetisch, ook omdat de inkomhallen gerenoveerd gaan worden. Wat je nu veel ziet in nieuwe appt gebouwen zijn https://lumission.com/product/upload-250-ambient-surface/ . Bouwmarktspul gaan we in ieder geval niet doen :).

Maar ja...zou het nog steeds fijn als we weten hoe het zit met die schemerschakelaar en hoe alles aan elkaar geknoopt zit.
Tja, ergens zit een lasdoos waar een bruine, blauwe en zwarte draad naar de schemerschakelaar gaan. De meest logische plekken zijn:
Achter de schemerschakelaar
Achter een van de armaturen.
In de CVZ-kast, mogelijk rechtstreeks op een eigen groep als die alleen voor de verlichting is.
Heb je geen bouwtekeningen?

Over bewoners en esthetiek. Dat gaat goed totdat de servicekosten omhoog moeten, dan moet het weer functioneel.

[Voor 4% gewijzigd door ericplan op 07-01-2023 17:34]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Petrokol
Ok..dus ik begrijp dat mijn bijgevoegde foto niets met die schemerschakelaar te maken heeft? Daar is iets met een bruine en zwarte draad te zien.

Het is een VvE waar alles maar matig is gedaan dus veel is verouderd en aan het vergaan. Daar proberen we verandering in te brengen en daar zijn de bewoners tot nog toe blij mee.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Petrokol schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:38:
Ok..dus ik begrijp dat mijn bijgevoegde foto niets met die schemerschakelaar te maken heeft? Daar is iets met een bruine en zwarte draad te zien.

Het is een VvE waar alles maar matig is gedaan dus veel is verouderd en aan het vergaan. Daar proberen we verandering in te brengen en daar zijn de bewoners tot nog toe blij mee.
Ik kan op de foto geen kleuren onderscheiden. Voor mij is het bruin/zwart of zwart/bruin. Het helpt als je kan zien wat er in de lasdop aan elkaar geknoopt is.

[Voor 6% gewijzigd door ericplan op 07-01-2023 17:45]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Petrokol
Goed...dat moet nog een keer uit elkaar om beter te bekijken :). In ieder geval heel erg bedankt voor alle tips & tricks. Ik zoek verder....

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Pak een multimeter, meet de draden, dek de schemerschakelaar af en meet nog een keer. :Y

Wise enough to play the fool

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Petrokol schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:53:
Goed...dat moet nog een keer uit elkaar om beter te bekijken :). In ieder geval heel erg bedankt voor alle tips & tricks. Ik zoek verder....
Met logisch denken moet je een eind komen. Maak een schetsje voor jezelf. Naar de schemerschakelaar gaan altijd de draden bruin, blauw, zwart en geel/groen. Bruin en blauw zijn de voeding van de schemerschakelaar, zwart is de schakeldraad waar spanning op komt als de schemerschakelaar inschakelt. Geel/groen is aarde.
Naar de lampen gaat alleen zwart, blauw en geel/groen. In zo’n grijze buitenkabel kan in plaats van zwart ook een bruine kabel zitten. Probeer te kijken in welke volgorde alle lampen achter elkaar hangen, meestal is dat net als de kerstverlichting aan elkaar geknoopt.

Wij hebben overigens ook nagedacht over bewegingsschakelaars, maar zagen toch wat problemen. Ten eerste twijfel over het detectiebereik in onze situatie, ten tweede veiligheid bij paniek of brand. Door het lage verbruik van de LED-verlichting hebben we er voor gekozen alles altijd aan te laten als het donker is.

[Voor 5% gewijzigd door ericplan op 07-01-2023 18:24]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:19
ericplan schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:18:
[...]

Wij hebben overigens ook nagedacht over bewegingsschakelaars, maar zagen toch wat problemen. Ten eerste twijfel over het detectiebereik in onze situatie, ten tweede veiligheid bij paniek of brand. Door het lage verbruik van de LED-verlichting hebben we er voor gekozen alles altijd aan te laten als het donker is.
In het complex waar ik woon, is er een mengeling van diverse armaturen gebruikt. Binnen in elk geval is er enkel activatie op basis van beweging, een deel van de verlichting geeft de helft licht als er een tijd geen beweging is gezien. De buitenverlichting hier leid kennelijk zijn eigen leven. Aantal van de binnenarmaturen heeft ook ingebouwde accu vanwege vluchtwegverlichting. Alles is led, complex is anderhalf jaar terug opgeleverd.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

teacher schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:00:
Pak een multimeter, meet de draden, dek de schemerschakelaar af en meet nog een keer. :Y
Mijn keus zou een Voltstick zijn. Veel eenvoudiger en veiliger in gebruik. Multimeter gebruik ik zelden bij 230V.
Justin013 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:29:
[...]

In het complex waar ik woon, is er een mengeling van diverse armaturen gebruikt. Binnen in elk geval is er enkel activatie op basis van beweging, een deel van de verlichting geeft de helft licht als er een tijd geen beweging is gezien. De buitenverlichting hier leid kennelijk zijn eigen leven. Aantal van de binnenarmaturen heeft ook ingebouwde accu vanwege vluchtwegverlichting. Alles is led, complex is anderhalf jaar terug opgeleverd.
Ik woon inmiddels zo’n dertig jaar in ons appartementencomplex. Uitgangspunt bij ons is altijd geweest om het beheer zo eenvoudig mogelijk te houden, zowel fysiek als financieel. Daarom brandt het 6W-armatuur misschien wat langer dan nodig, maar economisch gezien kan je met een schemerschakeling geen winst behalen, integendeel.

[Voor 58% gewijzigd door ericplan op 07-01-2023 18:37]

A'dam ZonPHP PVOutput

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:34
Justin013 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:29:
[...]

Dan hebben ze waarschijnlijk zo iets als deze gebruikt, alleen sommige net anders ingesteld ;)

Die kan je instellen met schakelaars op de print, lees deze manual eens door,
dan wordt er een hoop duidelijk.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• DeHollander
ericplan schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:33:
[...]

Mijn keus zou een Voltstick zijn. Veel eenvoudiger en veiliger in gebruik. Multimeter gebruik ik zelden bij 230V.

[...]

Ik woon inmiddels zo’n dertig jaar in ons appartementencomplex. Uitgangspunt bij ons is altijd geweest om het beheer zo eenvoudig mogelijk te houden, zowel fysiek als financieel. Daarom brandt het 6W-armatuur misschien wat langer dan nodig, maar economisch gezien kan je met een schemerschakeling geen winst behalen, integendeel.
Een Voltstick is en blijft een indicator en is geen meetapparatuur! Duspol gebruiken!

Kan je uitleggen waarom je met een schemerschakelaar geen winst behaald? ben erg benieuwd naar de beredenering.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DeHollander schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:02:
[...]

Een Voltstick is en blijft een indicator en is geen meetapparatuur! Duspol gebruiken!

Kan je uitleggen waarom je met een schemerschakelaar geen winst behaald? ben erg benieuwd naar de beredenering.
Voltstick is handig als verklikker als je er even een groep uit moet hebben en je niet 10x heen en weer wil lopen :P

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

DeHollander schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:02:
[...]
Dat is hier precies ook de bedoeling. Schakelt de schemerschakelaar wel of niet?
Te snel geantwoord. Ik bedoelde te zeggen dat je met een bewegingssensor (die zelf ook verbruikt en kapot kan) vrijwel niets bespaart ten opzichte van een schemerschakeling.
Dus als je een installatie met schemerschakeling wil aanvullen met armaturen met bewegingsdetectie je een goed verhaal moet hebben.

A'dam ZonPHP PVOutput

• DeHollander
ericplan schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Dat is hier precies ook de bedoeling. Schakelt de schemerschakelaar wel of niet?

[...]

Te snel geantwoord. Ik bedoelde te zeggen dat je met een bewegingssensor (die zelf ook verbruikt en kapot kan) vrijwel niets bespaart ten opzichte van een schemerschakeling.
Dus als je een installatie met schemerschakeling wil aanvullen met armaturen met bewegingsdetectie je een goed verhaal moet hebben.
Die moderne armaturen (zie link) hebben die beide ingebouwd. Grote voordeel aan op beweging en alleen bij de ingestelde lichtwaarde. Dat is meestal ergens als het begint te schemeren. Gaan daarna weer volledig uit of desgewenst naar bv 20% lichtsterkte en dan weer naar 100% lichtsterkte bij beweging. Is er genoeg daglicht blijven ze netjes uit. Dit bespaart echt wel veel stroomkosten.

bv trappenhuis: gaat er iemand van de 3e verdieping naar beneden gaan alleen de lampen op de 3e,2e,1e verdieping en begane grond aan. De verdiepingen daar boven blijven dus gewoon uit. Met een korte nalooptijd branden de armaturen op de 3e waarschijnlijk al niet meer als die persoon op de begane grond is.
Deze armaturen worden ook vaak geplaatst als de omgeving gaat klagen dat er erg veel licht brand heel de nacht. Al een paar keer mogen plaatsen om deze reden .

Een losse schemerschakelaar en dan lampen met alleen een bewegingssensor doet dan het zelfde.(losse bewegingsmelders zou ik niet doen) Denk dat het verbruik van z`n schemerschakelaar in het niet valt bij de besparing. Een goede schemerschakelaar gaat niet snel kapot, als ze kapot gaan zijn ze slecht gemonteerd of te zwaar belast (niet goed aangesloten bv zonder relais met hoge belasting)

[Voor 17% gewijzigd door DeHollander op 07-01-2023 20:16]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee