Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpy
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-01-2023
Mijn vraag
Ik wil een airco laten instaleren. Duo: 2x 2,5 kW binnenunit + 1x 4 kW buitenunit.
Deze zal alleen voor koelen en niet voor verwarmen gebruikt worden (mij is verteld dat dit uit kan maken).

Ik krijg verschillende adviezen van verschillende installateurs. Bij de ene moet ik een nieuwe groep. De ander zegt dat het gewoon op een bestaande WCD ergens in de woning kan omdat de unit onder de 5 kW zit.
Dat laatste vind ik lastig te geloven, maar kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?

Een alternatief:
Volgens mijn meterkast heb ik een groep die alleen voor de WCD in de meterkast bedoeld is. Hier zit op het moment alleen mijn modem in (die eventueel ook op een andere WCD vlak naast de meterkast aangesloten kan worden).
Kenmerk van de groep is B16 en zit samen met drie andere groepen aan een aardlekschakelaar met het kenmerk A40.

Kan ik eventueel deze WCD gebruiken voor de airco?

Of moet ik toch een extra groep laten instaleren?

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven. Alvast hartelijk bedankt.

Beste antwoord (via Serpy op 07-01-2023 15:40)

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Om de TS goed te adviseren lijkt het me beter om op basis van data en feiten te reageren in plaats van gevoel en persoonlijke voorkeuren. Het valt me op dat er vaak met veel te hoge veiligheidsmarges gerekend wordt waardoor het advies vaak voor mij niet genuanceerd genoeg is. Als je iets niet zeker weet (zoals ik trouwens) is het ook goed om dit te vermelden zodat tweakers met meer kennis hier op kunnen inpikken.

Zou ik voor mijn eigen installatie liever aparte groepen hebben voor een airco? Ja. Is dat makkelijk te realiseren in echte wereld omstandigheden waar je niet altijd even een loze leiding hebt naar de meterkast? Nee. Wil je zomaar in je huis gaan boren, infrezen en alles netjes herstellen? Nee.

Dus is het belangrijk om even stil te staan bij de risico's voor deze specifieke situatie: kan een 5 kW airco (buiten én binnen units samen) op een bestaande groep achter een installatieautomaat van 16A, voor enkel te koelen?

Ik ben geen expert in deze dingen, wel leer ik graag bij. Graag melden als deze redenering niet klopt.

Een recente buiten/binnenunit combinatie van 5 kW van Daikin (FVXM50F / RXM50R) verbruikt bij 40°C buitentemperatuur en 24°C binnen maximaal 1680 watt . Bron: Cooling/Heating Capacity Tables Daikin pagina 50. Laten we nog even 20% veiligheidsmarge toevoegen, dan kom je op 2 kW (Deze meetwaarden zijn bijvoorbeeld maar met 5 meter leiding lengte).

Ik ga er even van uit dat de TS geen andere grote stroomverbruikers op de groep heeft als de Airco op maximaal vermogen staat te blazen.

Is er een risico op oververhitting van de elektriciteit bekabeling?

Nee.
De nominale stroom smeltveiligheid voor 1,5mm aders is al 10A of 2300 watt wat hoger is dan 2 kW. Ik weet niet op welke periode deze berekeningen zijn, maar vast langer dan typisch een uurtje op vol vermogen om je ruimte snel af te koelen. Het e.e.a. afhankelijk van het aantal m³ ruimte die gekoeld moeten worden.

Is er een risico op het overschrijden van de door de fabrikant aanbevolen maximale amperage?

Nee.
Bron: Cooling/Heating Capacity Tables Daikin pagina 34.
Minimum Circuit Ampere = 14,04A en maximaal 16A.
Volgens mij bereik je die nooit en anders slechts heel kortstondig (16A automaat kan dacht ik typisch 10s >32A aan)en kan je je beter baseren als RLA:Rated load amps [A] voor de compressor, en FLA: Full Load Ampere [A] voor de fan van de buiten en binnen units. Tel ik deze allemaal samen, dan kom ik op 5,81A = 1,4 kW.
Die waarde ligt kort in de buurt bij de boven aangehaalde 1680 watt koelen bij 40°C buitentemperatuur en die is ruim binnen de marge.

Mijn conclusie: als je je er van bewust bent wat je doet op de rest van de groep, kan je zonder risico op brandgevaar of dergelijke, een 5kW airco om te koelen aansluiten zonder een nieuwe groep te trekken. Dit kan je dan ook nog een keer doen op volle capaciteit/vermogen van de binnenunit. In praktijk zal je ongetwijfeld maar nominaal ongeveer 750 watt verbruiken op een warmte zomerdag gedurende enkele uurtjes en is er helemaal niets aan de hand.

Mis ik nog verder iets?

[ Voor 5% gewijzigd door sloth op 07-01-2023 14:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Klinkt als een goede zet dat je hier een topic post.

Iemand die beweerd dat een 5kW gebruiker op een stopcontact kan mag bij mij niet eens op de koffie komen, laat staan een airco installeren.

Verwarmen of koelen maakt niet uit. Je hebt de datasheet van de binnen en buiten units nodig om de aansluitwaarde te bepalen.

Dit is echter waarschijnlijk 16A.

Dit is vast aangesloten apparatuur met stevig vermogen. dat hoort gewoon op een eigen groep.

Overigens: verwarmen met de airco in plaats van gas bespaart kosten en milieu. Doe dat dus vooral wel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:35
Op een WCD niet maar als er verder niks op die groep zit zou je die wel kunnen gebruiken. Het mooiste is gewoon een eigen groep.

En niet verwarmen is zonde.

[ Voor 195% gewijzigd door alwind op 07-01-2023 12:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:50
Ronald schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:29:
Klinkt als een goede zet dat je hier een topic post.

Iemand die beweerd dat een 5kW gebruiker op een stopcontact kan mag bij mij niet eens op de koffie komen, laat staan een airco installeren.

Verwarmen of koelen maakt niet uit. Je hebt de datasheet van de binnen en buiten units nodig om de aansluitwaarde te bepalen.

Dit is echter waarschijnlijk 16A.

Dit is vast aangesloten apparatuur met stevig vermogen. dat hoort gewoon op een eigen groep.
Dit is niet correct. Een 5kW airco verbruikt geen 5kW stroom, maar hooguit een kwart daarvan. Een 5kW airco kan je dus prima van stroom voorzien met een stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpy
Bedankt voor jullie reactie Alwind en Ronald
Verwarmen is niet nodig i.v.m. warmtepomp. Die zal zuiniger zijn dan de airco. De woning heeft geen gas.
Helaas is het niet mogelijk om met de warmtepomp te koelen (in theorie wel, maar in specifiek onze situatie helaas niet).

Ik heb het systeem nog niet gekocht en kan op de website geen datasheet verder vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

het kan in theorie wel maar doe het niet als het niet hoeft. een unit met dat vermogen kan bij opstarten of als het erg warm is rustig richting de 2kW vermogen gaan.

veel belangrijker is dat dit soort machines niet gemaakt zijn om stroomloos gemaakt te worden door een stekker die iemand ergens er gewoon uit kan trekken. met name voor de carterverwarming van de compressor is belangrijk dat die enkele uren aanstaat voor je de machine aanzet.

een extra B16 autmaat kost 15 euro of zo, dat is niet echt de moeite waard om je druk over te maken op een aanschaf van enkele duizenden euros. als je geen aardlek ruimte meer hebt (er mogen 4 automaten op 1 aardlek) pak je een aardlekautomaat voor de airco.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 07-01-2023 12:53 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:57
Elk fatsoenlijk merk heeft een data sheet met max opgenomen elektrisch vermogen. Buitenunit is bepalend. Voor 4kW koelvermogen zal het elektrisch vermogen waarschijnlijk niet boven de 1500W komen maar dat moet je dus controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
upje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Dit is niet correct. Een 5kW airco verbruikt geen 5kW stroom, maar hooguit een kwart daarvan. Een 5kW airco kan je dus prima van stroom voorzien met een stopcontact.
Dit.
Op basis van de door Eurovent geteste product performance rating van mijn 3,5kW unit (RXM35R9 / FVXM35A) heb je zelfs nog minder verbruik onder typische omstandigheden.

Bij 30°C heeft die unit een koelcapaciteit van 2.51 kW en een EER (Energy Efficiency Ratio) van 5.82. Dat betekent een verbruik van maar 431 watt. Dat kan makkelijk uren op een standaard WCD groep. Als je dan nog even bedenkt dat je wellicht maar even de volledige koelcapaciteit gaat gebruiken begrijp ik de reactie van @Ronald helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:32
Wat ook al is aangegeven door Rukapul en Upje; ja dit kan. De datasheet moet je echter aanhouden als leidend. Voor de verschillende LG airco's bij ons hebben we dit ook gedaan.

Wat wel slim is om in de gaten te houden is wat er verder op de groep zit. Bij ons zitten ze op de groep van de woonkamer (lampen, TV), slaapkamer (lampen) en zolder (lampen). Het is waarschijnlijk minder handig om een airco aan de groep van de keuken te koppelen, als daar ook koelkasten oid op zitten.

Nieuwe groep is natuurlijk ook goed, maar deze specifiek aanleggen voor een airco is echt niet nodig. Als je loze leidingen/groepen hebt dan is het wellicht een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Of de unit nu wel of niet een hoeveelheid gebruikt onder normale omstandigheden is niet relevant. De buitenunit heeft een aansluitwaarde en die is bepalend.

Voor zo'n unit zou ik persoonlijk liever altijd een eigen en vaste groep aanleggen.

Voor apparatuur boven de 2400 watt heb je volgens mij sowieso een eigen groep nodig, maar ik ben daar niet zeker van. Waterkokers e.d. zijn ook altijd max 2400 watt (10A). Mijn oven is 3600 watt. Die heeft wél een stekker, maar móet op een eigen groep. Als dat niet kan, moet dit in de configuratie van de oven aangepast worden, dan wordt hij gelimiteerd en kunnen bepaalde dingen niet tegelijkertijd en komt hij niet aan die volle belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
upje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Prima correct. Of het thermisch of elektrisch vermogen is wat de adviseur bedoeld is niet aangegeven.

Doet verder niets af dat het niet op een stopcontact hoort

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hier draait al 4 jaar een 4,2 Daikin single en een 5 multi gewoon zonder problemen op 2 verschillende stopcontacten verdeeld over 2 groepen. Een aparte voeding is natuurlijk het mooiste maar dan moet het wel kunnen. Ik heb geen kruipruimte en geen mogelijkheid om op een andere manier 2 aparte groepen te trekken door het huis naar achteren waar de units staan. Ik heb werkelijk nog nooit een probleem gehad en ik verwarm er wel mee. Max verbruik 600Watt zowel voor de single als multi. Koelen vraagt al helemaal bijna geen vermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 07-01-2023 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MotorBeast schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:45:
Hier draait al 4 jaar een 4,2 Daikin single en een 5 multi gewoon zonder problemen op 2 verschillende stopcontacten verdeeld over 2 groepen. Een aparte voeding is natuurlijk het mooiste maar dan moet het wel kunnen. Ik heb geen kruipruimte en geen mogelijkheid om op een andere manier 2 aparte groepen te trekken door het huis naar achteren waar de units staan. Ik heb werkelijk nog nooit een probleem gehad en ik verwarm er wel mee. Max verbruik 600Watt zowel voor de single als multi. Koelen vraagt al helemaal bijna geen vermogen.
Je zal er ook geen problemen mee krijgen, al trek je 5000 watt over een normaal stopcontact, dan gaat zelfs dat (meestal) goed. Het probleem is alleen dat áls er brand uitbreekt en dit komt aan het licht, dan ben je niet verzekerd.

Zoiets wil je in geen geval riskeren, dan ben je in het gunstigste geval dakloos met een schuld van een paar ton, in het ergste geval kost het mensenlevens. Als het is toegestaan, prima, maar als de installatie voorschrijft dat hij op een vaste aansluiting komt, dan moet je daar niet van willen afwijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 07-01-2023 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Fairy schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Je zal er ook geen problemen mee krijgen, al trek je 5000 watt over een normaal stopcontact, dan gaat zelfs dat (meestal) goed. Het probleem is alleen dat áls er brand uitbreekt en dit komt aan het licht, dan ben je niet verzekerd.

Zoiets wil je in geen geval riskeren. Als het is toegestaan, prima, maar als de installatie voorschrijft dat hij op een vaste aansluiting komt, dan moet je daar niet van afwijken.
Moet het wel kunnen. Het kan hier niet. Dus ik riskeer het en schat het risico verwaarloosbaar in. Installateur ook want anders had hij de boel niet aangesloten. Maar nogmaals, aparte groep altijd mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MotorBeast schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Moet het wel kunnen. Het kan hier niet. Dus ik riskeer het en schat het risico verwaarloosbaar in. Installateur ook want anders had hij de boel niet aangesloten. Maar nogmaals, aparte groep altijd mooier.
Je kan desnoods nog wel het stopcontact weghalen en een kabeldoos er op zetten en in plaats van een stekker met Wago klemmen aansluiten. Dat heb je in ieder geval een vaste aansluiting.
Of een AC werkschakelaar, misschien nog wel mooier in dat geval.

Een stopcontact is een veel slechtere geleider dan een vaste Wago klem.

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 07-01-2023 14:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Fairy schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Je kan desnoods nog wel het stopcontact weghalen en een kabeldoos er op zetten en in plaats van een stekker met Wago klemmen aansluiten. Dat heb je in ieder geval een vaste aansluiting.
Of een AC werkschakelaar, misschien nog wel mooier in dat geval.

Een stopcontact is een veel slechtere geleider dan een vaste Wago klem.
Bedankt voor het advies maar na 4 jaar gebruik zie ik geen noodzaak. Mijn waterkoker in de keuken trekt meer stroom dan mijn L/L units.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ik zou de suggestie van @MotorBeast absoluut niet volgen.

Bij N=1 gaat het goed is geen reden om de veiligheidsregels niet te volgen. Een waterkoker staat 3 minuten aan, niet 30 uur.

Absoluut niet vergelijkbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Ronald schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:20:
Ik zou de suggestie van @MotorBeast absoluut niet volgen.

Bij N=1 gaat het goed is geen reden om de veiligheidsregels niet te volgen. Een waterkoker staat 3 minuten aan, niet 30 uur.

Absoluut niet vergelijkbaar.
Met normaal gesproken (nu 200 Watt) en bij vorst 600 Watt. Waar hebben we het over? NB: bij vorst draait mijn unit beneden 24/7. En TS wil alleen koelen dat vraagt al helemaal bijna geen vermogen. Het was en is geen suggestie want ik stelde als je een aparte groep kan gebruiken dat te doen maar als het onmogelijk is, is het totaal geen probleem.

Veel van de gebruikers in het L/L topic zijn units gewoon op een stopcontact aangesloten. Hoezo N=1?

Daikin stelt volgens mij zelfs dat 25A nodig is. Wie doet dat? Niemand bijna. Hier ook gewoon op 16A.

Maar eens....het is niet de norm.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 07-01-2023 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 23:20
MotorBeast schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:45:
Bij normaal / tijdelijk gebruik zal het niet zo hard lopen. Ik heb zelf mijn 5kW airco ook op een bestaande groep, maar daar hangen alleen wat lampjes bij en een (ongebruikt) los stopcontact van mijn (ongebruikte) garage.

Er is wel een groot verschil. Als voorbeeld neem ik mijn buurman, die blijft maar stopcontacten er bij knutselen, apparaten aan reeds belaste groepen hangen en heeft werkelijk geen flauw idee wat er allemaal aan zijn groepen hangt. De beste man heeft ook drie verschillende zonnepaneleninstallaties op bestaande groepen geknoopt.

Nu is de relatie met deze buurman verder prima maar ik heb hem vorig jaar wel zwart-op-wit gevraagd deze (potentieel) brandgevaarlijke situatie aan te passen.

Iemand die geen inzicht heeft in elektra, de (potentiële) (over)belasting van groepen en hoe e.e.a. verdeeld moet worden... EN zelf gaat klooien. Verzekering ontnemen tot het gefixed is!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Griffin2k schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Bij normaal / tijdelijk gebruik zal het niet zo hard lopen. Ik heb zelf mijn 5kW airco ook op een bestaande groep, maar daar hangen alleen wat lampjes bij en een (ongebruikt) los stopcontact van mijn (ongebruikte) garage.

Er is wel een groot verschil. Als voorbeeld neem ik mijn buurman, die blijft maar stopcontacten er bij knutselen, apparaten aan reeds belaste groepen hangen en heeft werkelijk geen flauw idee wat er allemaal aan zijn groepen hangt. De beste mensen heeft ook drie verschillende zonnepaneleninstallaties op bestaande groepen geknoopt.

Nu is de relatie met deze buurman verder prima maar ik heb hem vorig jaar wel zwart-op-wit gevraagd deze (potentieel) brandgevaarlijke situatie aan te passen.

Iemand die geen inzicht heeft in elektra, de (potentiële) (over)belasting van groepen en hoe e.e.a. verdeeld moet worden... EN zelf gaat klooien. Verzekering ontnemen tot het gefixed is!
Eens. Voor mijn zonnepanelen was het ook makkelijk te doen. Kabel over het dak, onder de pannen, langs de muur, door het schuurdak en ..... aparte groep.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Om de TS goed te adviseren lijkt het me beter om op basis van data en feiten te reageren in plaats van gevoel en persoonlijke voorkeuren. Het valt me op dat er vaak met veel te hoge veiligheidsmarges gerekend wordt waardoor het advies vaak voor mij niet genuanceerd genoeg is. Als je iets niet zeker weet (zoals ik trouwens) is het ook goed om dit te vermelden zodat tweakers met meer kennis hier op kunnen inpikken.

Zou ik voor mijn eigen installatie liever aparte groepen hebben voor een airco? Ja. Is dat makkelijk te realiseren in echte wereld omstandigheden waar je niet altijd even een loze leiding hebt naar de meterkast? Nee. Wil je zomaar in je huis gaan boren, infrezen en alles netjes herstellen? Nee.

Dus is het belangrijk om even stil te staan bij de risico's voor deze specifieke situatie: kan een 5 kW airco (buiten én binnen units samen) op een bestaande groep achter een installatieautomaat van 16A, voor enkel te koelen?

Ik ben geen expert in deze dingen, wel leer ik graag bij. Graag melden als deze redenering niet klopt.

Een recente buiten/binnenunit combinatie van 5 kW van Daikin (FVXM50F / RXM50R) verbruikt bij 40°C buitentemperatuur en 24°C binnen maximaal 1680 watt . Bron: Cooling/Heating Capacity Tables Daikin pagina 50. Laten we nog even 20% veiligheidsmarge toevoegen, dan kom je op 2 kW (Deze meetwaarden zijn bijvoorbeeld maar met 5 meter leiding lengte).

Ik ga er even van uit dat de TS geen andere grote stroomverbruikers op de groep heeft als de Airco op maximaal vermogen staat te blazen.

Is er een risico op oververhitting van de elektriciteit bekabeling?

Nee.
De nominale stroom smeltveiligheid voor 1,5mm aders is al 10A of 2300 watt wat hoger is dan 2 kW. Ik weet niet op welke periode deze berekeningen zijn, maar vast langer dan typisch een uurtje op vol vermogen om je ruimte snel af te koelen. Het e.e.a. afhankelijk van het aantal m³ ruimte die gekoeld moeten worden.

Is er een risico op het overschrijden van de door de fabrikant aanbevolen maximale amperage?

Nee.
Bron: Cooling/Heating Capacity Tables Daikin pagina 34.
Minimum Circuit Ampere = 14,04A en maximaal 16A.
Volgens mij bereik je die nooit en anders slechts heel kortstondig (16A automaat kan dacht ik typisch 10s >32A aan)en kan je je beter baseren als RLA:Rated load amps [A] voor de compressor, en FLA: Full Load Ampere [A] voor de fan van de buiten en binnen units. Tel ik deze allemaal samen, dan kom ik op 5,81A = 1,4 kW.
Die waarde ligt kort in de buurt bij de boven aangehaalde 1680 watt koelen bij 40°C buitentemperatuur en die is ruim binnen de marge.

Mijn conclusie: als je je er van bewust bent wat je doet op de rest van de groep, kan je zonder risico op brandgevaar of dergelijke, een 5kW airco om te koelen aansluiten zonder een nieuwe groep te trekken. Dit kan je dan ook nog een keer doen op volle capaciteit/vermogen van de binnenunit. In praktijk zal je ongetwijfeld maar nominaal ongeveer 750 watt verbruiken op een warmte zomerdag gedurende enkele uurtjes en is er helemaal niets aan de hand.

Mis ik nog verder iets?

[ Voor 5% gewijzigd door sloth op 07-01-2023 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Bij mij zit 2 * 4.2 set (beiden max 1.490 Watt vermogen) op een vaste aansluiting (met werkschakelaars) op een bestaande groep waar verder enkel garage en wat lampen, etc opzitten. Moet volgens de datasheet afgezekerd worden op 10A.

Eerlijk gezegd heb ik daar tot dit topic eigenlijk nooit echt over nagedacht, heb als leek gewoon de expertise van de installateur gevolgd toentertijd.

Zelfs met deze kennis uit dit topic en de datasheet die ik zojuist heb nagekeken heb ik geen flauw idee of dit formeel goed of fout is 8)7

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Gedeelde groep is wat mij betreft geen veiligheid issue. Kan wel onhandig zijn.

Stopcontact wel. Kabeltje met Wago‘s zoals gesuggereerd is gewoon veiliger en echt wel te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ronald schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:18:
Gedeelde groep is wat mij betreft geen veiligheid issue. Kan wel onhandig zijn.

Stopcontact wel. Kabeltje met Wago‘s zoals gesuggereerd is gewoon veiliger en echt wel te realiseren.
Ontzettende n00b vraag. Maar waar zit het verschil tussen stopcontact aansluiting en directe aansluiting?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
Stopcontact heeft meer weerstand en dus warmte ontwikkeling dan klemmen

Warmte is geen vriend van elektrische installaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpy
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken.
Ik ga voor een bestaande groep waar alleen nu de modem aan vast zit. Als ik jullie en de installateurs hoor, zou dit op zich voldoende moeten zijn.
De installateur die vond dat er een nieuwe groep moest komen, had het over zo'n €350,- tot €500,- extra kosten (inclusief bekabeling naar buiten en het wegwerken hiervan). Maar dat bedrag vond ik een beetje aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 23:20
Serpy schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:43:
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken.
Ik ga voor een bestaande groep waar alleen nu de modem aan vast zit. Als ik jullie en de installateurs hoor, zou dit op zich voldoende moeten zijn.
De installateur die vond dat er een nieuwe groep moest komen, had het over zo'n €350,- tot €500,- extra kosten (inclusief bekabeling naar buiten en het wegwerken hiervan). Maar dat bedrag vond ik een beetje aan de hoge kant.
Serpy,

Een modem op een aparte groep? Dat kan natuurlijk maar meestal hangt een modem toch echt aan een woonkamer groep, of desnoods in de meterkast (die aan de kast zelf via een wcd).

Weet je zeker dat die groep verder niet belast wordt of aftakkingen heeft?

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Pagina: 1