Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:31
Mijn vraag
Dag allemaal. Ik probeer een drietal VHS banden te digitaliseren, low cost, en dacht het even snel te doen. Voor ik naar een pro-shop ga, even een check op dit forum.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Goedkoopste easycapture naar usb stickie, honestech vhs to usb 3.0 software, vhs recorder met alleen Scart uitgang, Scart naar tulp blokje. Dus connectie is van Scart naar tulp naar Usb.
Believe it or not: windows 7 pc.

Issue:
Het werkt. Vhs banden waar tv opnames op staan, worden gewoon goed om gezet. Voor-opgenomen banden zoals destijds gekocht in de winkel worden ook goed omgezet.
Wat niet goed gaat, zijn vhs banden die zijn opgenomen met een camcorder. Huwelijksfeestjes en dergelijke. Ik krijg dan monochroom beeld, geen kleur. Wel audio. Een check op een tv: Scart uit naar tv-Scart input: kleur.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Het forum afgestruind, er staat errug veel info over grabbers, software, kwaliteit issues en meer.
Google, easycapture is eigenlijk easycrap….
Drivers updated, etc etc.

Het Scart naar tulp blokje heeft ook een svhs uitgang, de easycapture heeft een svhs ingang, zou dat nog soulaas kunnen bieden? En hoe zit dat dan? Ik heb geen svhs kabeltje, zou ik kunnen kopen natuurlijk.

Ik zie op dit forum veel discussies over de hw, sw, kwaliteit van conversies, nabewerking. Ik ga er echter niet teveel energie in steken. Voor drie banden ben ik nu geneigd om gewoon naar een foto shop gaan, maar het probleempje maakt me ook nieuwsgierig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Camcorders waren vaak svhs, dat werkt net iets anders. Daarnaast kunnen over een scart aansluiting meerdere typen signaal: component, composiet, svideo en RGB. (kan zijn dat ik er een paar dubbel heb, is wat lang geleden :P).

Grijs beeld neig ik echt naar svideo /svhs, daar moet je een apart kabeltje voor hebben. Maar das makkelijk uit te testen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
Ik zal een kabel op de kop tikken en het laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan volgens mij vrij simpel wel een testje doen.. afaik kan je de 2 losse signalen van svideo gewoon lomp samen voegen tot Composiet.. niet het meest ideale.. maar met een paar stukjes oude draad kan je dan wel kijken of er dan kleur uit komt :)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
Die USB dingen zijn vaak drama vooral de goedkope, ik heb er 2 gekocht en allebei weggegooid. Als je op TV kleur hebt is de kabel dus goed. Ik weet even geen betere oplossing dan een betere USB stick, of een PCIE capture kaartje kopen. Ik weet niet of je nog PCI sloten hebt, dan zijn er gebruikte (Pinnacle) TV kaartjes met capture ingang. Laat de drivers hiervan door Windows vinden, ik heb er zelf 1 van 15 jaar oud en Win 11 vindt hem nog steeds.

Dit bv.
https://www.marktplaats.n...-pinnacle-pc-tv-kaart-pci

Maar ook deze USB van Pinnacle is denk ik beter dan wat je nu hebt:

https://www.marktplaats.n...er-pinnacle-dazzle-dvc100

Je kan een andere kabel kopen maar daar bereik je 100% niets mee.

[ Voor 32% gewijzigd door pennywiser op 08-01-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Oh en ik heb trouwens altijd Adobe Premiere Elements gebruikt voor capturen. Daar kun je gewoon je capture source apparaat opgeven.

[ Voor 26% gewijzigd door pennywiser op 08-01-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:35

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik zal even mijn ervaringen delen rondom het digitaliseren van VHS/Betamax/Video2000/etc.

Deze analoge videosystemen werken op basis van een sync in het videosignaal waarop een analoge TV wist wanneer er een full frame was (ben geen expert, maar iets in deze richting). Deze 50Hz sync is echter een beetje zwevend. Al die videograbbers en capture kaarten met analoge ingangen kunnen echter niet zo goed om gaan met deze analoge signalen. Zelf heb ik ook een Pinnacle Dazzle DVC 100 geprobeerd, naast verschillende andere capture kaarten. Duurste die ik heb geprobeerd koste iets van 300 euro. Resultaat: geen van alle gaan goed om met analoge signalen. Vaak gaat het goed, maar soms heb je een tape te pakken waarbij het niet goed gaat. Resultaat: dropped frames, duplicate frames, blackouts. Een digitaal signaal waar je niet gelukkig van wordt.

Oplossing:
Een ouderwetse DVD recorder met HDMI uitgang (enkel 576i/576p, geen upscale naar 1080i/p). Zelf gebruik ik een oude Samsung DVD recorder met meerdere scart aansluitingen (RGB en s-video support) en een firewire ingang. Deze recorders kunnen in tegenstelling tot de capture kaarten en video grabbers WEL omgaan met een zwevende sync. Resultaat is een clean hdmi signaal zonder dropped frames of andere problemen. Dit hdmi signaal kun je eenvoudig met een capture card opnemen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Twazerty schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:55:
Ik zal even mijn ervaringen delen rondom het digitaliseren van VHS/Betamax/Video2000/etc.

Deze analoge videosystemen werken op basis van een sync in het videosignaal waarop een analoge TV wist wanneer er een full frame was (ben geen expert, maar iets in deze richting). Deze 50Hz sync is echter een beetje zwevend. Al die videograbbers en capture kaarten met analoge ingangen kunnen echter niet zo goed om gaan met deze analoge signalen. Zelf heb ik ook een Pinnacle Dazzle DVC 100 geprobeerd, naast verschillende andere capture kaarten. Duurste die ik heb geprobeerd koste iets van 300 euro. Resultaat: geen van alle gaan goed om met analoge signalen. Vaak gaat het goed, maar soms heb je een tape te pakken waarbij het niet goed gaat. Resultaat: dropped frames, duplicate frames, blackouts. Een digitaal signaal waar je niet gelukkig van wordt.

Oplossing:
Een ouderwetse DVD recorder met HDMI uitgang (enkel 576i/576p, geen upscale naar 1080i/p). Zelf gebruik ik een oude Samsung DVD recorder met meerdere scart aansluitingen (RGB en s-video support) en een firewire ingang. Deze recorders kunnen in tegenstelling tot de capture kaarten en video grabbers WEL omgaan met een zwevende sync. Resultaat is een clean hdmi signaal zonder dropped frames of andere problemen. Dit hdmi signaal kun je eenvoudig met een capture card opnemen.
Kan aan mij liggen, maar van zwevende sync heb ik nog nooit gehoord, en ook geen enkele band tot nu toe zelf meegemaakt die dit had, en kan er ook niets over vinden. Kan je eens posten waar je dit gelezen hebt?

DVD recorder is overigens zeker een goede oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Twazerty schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:55:

Zou het niet eerder aan je apparatuur liggen? Ik heb hier een JVC HR-S8960 S-VHS recorder staan met TBC en ook een Canopus ADVC-300, nooit last gehad van een "zwevende sync". Alles komt er superstrak uit. Dit weekend ook nog een VHS band voor een Tweaker omgezet, geen enkel probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 08-01-2023 20:40 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

The Eagle schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:25:
Camcorders waren vaak svhs, dat werkt net iets anders. Daarnaast kunnen over een scart aansluiting meerdere typen signaal: component, composiet, svideo en RGB. (kan zijn dat ik er een paar dubbel heb, is wat lang geleden :P).

Grijs beeld neig ik echt naar svideo /svhs, daar moet je een apart kabeltje voor hebben. Maar das makkelijk uit te testen.
Over het algemeen hebben de svhs tapes ook een opdruk met deze tekst, dat is dus vrij snel vast te stellen.

Als het werkelijk svhs is dan komt er via een vhs speler normaal gesproken geen fatsoenlijk kleurenbeeld naar buiten.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
hardware-lover schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Over het algemeen hebben de svhs tapes ook een opdruk met deze tekst, dat is dus vrij snel vast te stellen.

Als het werkelijk svhs is dan komt er via een vhs speler normaal gesproken geen fatsoenlijk kleurenbeeld naar buiten.
TS had al goed beeld op een TV dus dit is inderdaad niet het probleem. Vaak wordt s-video en s-vhs door elkaar gehaald: lang niet elke camcorder is s-vhs maar heeft vaak wel een s-video uitgang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

pennywiser schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:02:
TS had al goed beeld op een TV dus dit is inderdaad niet het probleem. Vaak wordt s-video en s-vhs door elkaar gehaald: lang niet elke camcorder is s-vhs maar heeft vaak wel een s-video uitgang..
Ik kan me niet heugen dat S-Video iets anders betekende dan SVHS(C), tenminste niet in de tijd dat ik het nog actief gebruikte met diverse apparaten, voor mij was het een verbastering van SVHS. Camcorders met een S-video/SVHS uitgang die geen optie hadden voor SVHS(C) opname, daar kan ik me ook niet veel van herinneren, maar het is ook alweer wat jaren geleden dat ik zo'n ding actief op mijn schouder had liggen ;)

Het eea niet te verwarren met Video 8, Super 8, enz. enz...

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
hardware-lover schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:24:
[...]

Ik kan me niet heugen dat S-Video iets anders betekende dan SVHS(C), tenminste niet in de tijd dat ik het nog actief gebruikte met diverse apparaten, voor mij was het een verbastering van SVHS. Camcorders met een S-video/SVHS uitgang die geen optie hadden voor SVHS(C) opname, daar kan ik me ook niet veel van herinneren, maar het ook alweer wat jaren geleden dat ik zo'n ding actief op mijn schouder had liggen ;)

Het eea niet te verwarren met Video 8, Super 8, enz. enz...
Het is niet hetzelfde. Hi8 camcorders (Sony) zijn nooit s-vhs, maar hebben wel vaak s-video uitgangen.

Wikipedia: S-Video

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3skXm-0eO2YGC3khMIm9pLysM1k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J7iVRYgkaSEiw6ZkJymjsqiz.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xFBJNxTyQhfyWEaGA0EnL_L_IQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KIWWKArEpTzvFVwoKsdb9XP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door pennywiser op 08-01-2023 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:35

Twazerty

AVCHDCoder developer

Microkid schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:38:
[...]

Zou het niet eerder aan je apparatuur liggen? Ik heb hier een JVC HR-S8960 S-VHS recorder staan met TBC en ook een Canopus ADVC-300, nooit last gehad van een "zwevende sync". Alles komt er superstrak uit. Dit weekend ook nog een VHS band voor een Tweaker omgezet, geen enkel probleem.
Dat het aan mijn apparaat ligt geloof ik direct. Toen ik er destijds last van had wist ik niet waardoor het kwam, ik had alleen last van de effecten. Toen ik erachter kwam dat een DVD recorder TBC heeft had ik dat geprobeerd.

TBC volgens mij inderdaad de oplossing voor het probleem. Dat er VHS recorders zijn die deze optie hebben geloof ik direct. Mijn VHS recorders hebben het echter niet. Een Betamax of Video2000 die dit heeft is volgens mij uitgesloten :)

Volgens mij is dit de uitleg over dit fenomeen:
https://forum.videohelp.c...n-VHS-without-a-frame-TBC

Zo'n Canopus is denk ik een stuk duurder dan 15 euro voor een DVD recorder met dezelfde fix. :) Heeft de Canopus ook RGB input?

Iedereen die met een iets complexere opstelling overweg kan raad ik dan ook een dvd recorder met hdmi aan in combinatie met een hdmi capture card. Simpel en effectief.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Microkid schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:38:
Kijk, het meer fatsoenlijke materiaal om het eea goed om te zetten d:)b

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Twazerty schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:26:
[...]

Dat het aan mijn apparaat ligt geloof ik direct. Toen ik er destijds last van had wist ik niet waardoor het kwam, ik had alleen last van de effecten. Toen ik erachter kwam dat een DVD recorder TBC heeft had ik dat geprobeerd.

TBC volgens mij inderdaad de oplossing voor het probleem. Dat er VHS recorders zijn die deze optie hebben geloof ik direct. Mijn VHS recorders hebben het echter niet. Een Betamax of Video2000 die dit heeft is volgens mij uitgesloten :)

Volgens mij is dit de uitleg over dit fenomeen:
https://forum.videohelp.c...n-VHS-without-a-frame-TBC

Zo'n Canopus is denk ik een stuk duurder dan 15 euro voor een DVD recorder met dezelfde fix. :) Heeft de Canopus ook RGB input?

Iedereen die met een iets complexere opstelling overweg kan raad ik dan ook een dvd recorder met hdmi aan in combinatie met een hdmi capture card. Simpel en effectief.
Thanks TIL, https://www.reddit.com/r/...for_digitizing_vhs_tapes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
Het is een brede discussie aan het worden, niet erg. De essentie en hetgeen me intrigeert is nog niet voorbij gekomen in de antwoorden zoals ik het lees. Zoals gezegd: alleen videobanden die kennelijk zijn omgezet van een camcorder naar een vhs band laten monochroom beeld zien; maar niet op een via Scart aangesloten tv. Vhs banden die tv opnames bevatten of een in de winkel gekochte film bevatten laten wel kleur zien met de usb converter.

Ik ga kijken of ik een svhs kabeltje kan lenen en laat het weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Knollie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:18:

Ik ga kijken of ik een svhs s-video kabeltje kan lenen en laat het weten.
;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
Vandaag een s-videokabel geleend. Die actie had ik ook kunnen posten in het topic “ De zonsondergang van fysieke winkels”. Online te koop voor 1,50 plus verzendkosten. In de stenen tv zaak komt een zeer stoffige doos naar boven met daarin een kabel. Of ik even met zuiver goud (30,-) wilde betalen. Niet dus.

Afijn, wat sommigen al voorspelden hier, het maakt geen verschil voor mijn probleem behalve dan dat de kwaliteit veel beter is, maar nog steeds monochroom beeld.

Ik heb hier lokaal iemand gevonden die banden in eigen beheer digitaliseert voor 7,- per band, en ze ook nog ophaalt aan huis; ik stop dus met m’n eigen effort. Ik heb maar drie banden die ik wil digitaliseren namelijk.

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

pennywiser schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:02:
[...]

Voor het nageslacht dan aangezien @Knollie de moed opgegeven heeft :)
Wel even goed lezen: scart videorecorder uit naar scart TV in gaat goed. Scart via scart blokje naar composiet (de gele plug dus) geeft grijs beeld. Maar de pennen van svideo op een scart plug zijn andere dan die van composiet. Dus dat kan prima het verschil verklaren imho :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
@The Eagle Niet vergeten dat sommige banden in dezelfde config wel goed gaan. Alleen vhs banden met daarop camcorder beelden gaan niet goed, ik snap het nog niet, jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-05 16:28
Even de SCART stekker/kabel losmaken.
die moet volledig bekabeld zijn, dus alle contacten aangesloten.
Bij goedkope kabels vaak maar 7/8 van de 20+ aangesloten.
Dan heb je wel composiet, maar geen s-video of RGB
Pagina: 1