Reset van mijn rgbspot uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghlub
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-02 21:23
Goedemorgen Tweakers,

Sinds een aantal weken woon ik op in mijn renoveerde woning. Bij het kiezen van de juiste spots is mij door een kennis een goedkoop systeem van smarthome aangeraden. Te koop bij een bekende drogist voor een prikkie. De spots werken op zich goed, alleen word ik knettergek van de reset functie. 3x klikken is resetten?
Omdat we net in de woning zitten is het wennen als er een dubbele schakelaar zit welk licht je moet hebben. Ook al is dit soms super logisch, de lampen resetten zich minimaal 5x in de week.

Deze functie zou ik graag willen uitschakelen/aanpassen. Is het mogelijk dit te doen?

Ik kan er niks over terugvinden in de app.

Alvast bedankt voor het lezen,

Groet,

Daan

Beste antwoord (via Ghlub op 07-01-2023 14:00)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar als je ze uit zet via de schakelaar kan je ze niet meer via een app aanzetten, niet smart naar mijn idee. En naar mijn idee is "wennen" ook niet smart, dan moet je de schakelaars gewoon lekker weg halen. Maar zelf geef ik ook enorm de voorkeur aan een schakelaar.

Nu zie ik dat Kruidvat in ieder geval een afstandbediening heeft. Dan zou je die op kunnen hangen en de oorspronkelijke schakelaar weg kunnen halen.

Nu weet ik niet helemaal zeker of dit niet ook gewoon weer Tuya spul is. Zo ja, zou je veel ander (wifi) Tuya spul moeten kunnen koppelen en heb je wat meer keuze aan schakelaars/afstandsbedieningen. Ook al blijft Wifi en draadloos geen vrienden qua batterijverbruik.

En dit laat ook wel weer een probleem zien van een smart oplossing als dit, het is vaak nogal beperkt wat je kunt krijgen, zeker om het echt naadloos toe te passen. En dan heb je ook nog de cloud afhankelijkheid. Geen internet = geen licht. En als Kruidvat/Tuya er de stekker uit trekt zit je met e-wast.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik acht de kans 0 dat je dit kunt uitschakelen. Ik ken er geen waarbij dat kan en anders had ik wel iets in de app verwacht.

Aan de andere kant, hele idee van een smart bulb in nu juist dat je ze nooit uit zet. Immers zijn ze dan niet meer smart. Heeft die keten dan ook niet (draadloze) schakelaars die je kunt plaatsen?

PS Je mag gewoon het merk noemen hoor, maakt het voor ons alleen maar makkelijker ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 07-01-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghlub
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-02 21:23
Bedankt voor uw reactie! Aan de ene klant was het de bedoeling om een bekabeling aan te leggen zodat de traditionele lichtschakelaars gewoon zouden werken. Daarnaast is het gehele smart idee van het zetten van scenes etc wel een wens. Het gaat hier overigens over het Kruidvat merk Smarthome.

Mogelijkheid tot uitschakelen is dus geen optie. Als alternatief heb ik een bewegingsensor gekocht ook van dit merk. Maar die detecteert 1x in de 5 minuten echt waardeloos dus en de batterij is duurder dan de device.

@Septillion Heeft u vanuit uw expertise een goed advies voor deze situatie?

Alvast bedankt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:12
Het is een kwestie van wennen.
Hier HUE en dat werkt perfect maar ook daarbij was het in het beginnen wennen om met mijn tengels van de lichtschakelaars af te blijven.
Vooral omdat de HUE in het begin naar een bepaalde lichtstand ging en niet naar laatst gebruikte stand (Inmiddels is dat wel het geval na een update).

In het ergste geval als je er echt vanaf wil de schakelaar er tussenuit halen of loskoppelen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Maar als je ze uit zet via de schakelaar kan je ze niet meer via een app aanzetten, niet smart naar mijn idee. En naar mijn idee is "wennen" ook niet smart, dan moet je de schakelaars gewoon lekker weg halen. Maar zelf geef ik ook enorm de voorkeur aan een schakelaar.

Nu zie ik dat Kruidvat in ieder geval een afstandbediening heeft. Dan zou je die op kunnen hangen en de oorspronkelijke schakelaar weg kunnen halen.

Nu weet ik niet helemaal zeker of dit niet ook gewoon weer Tuya spul is. Zo ja, zou je veel ander (wifi) Tuya spul moeten kunnen koppelen en heb je wat meer keuze aan schakelaars/afstandsbedieningen. Ook al blijft Wifi en draadloos geen vrienden qua batterijverbruik.

En dit laat ook wel weer een probleem zien van een smart oplossing als dit, het is vaak nogal beperkt wat je kunt krijgen, zeker om het echt naadloos toe te passen. En dan heb je ook nog de cloud afhankelijkheid. Geen internet = geen licht. En als Kruidvat/Tuya er de stekker uit trekt zit je met e-wast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
plak een sticker op de de schakelaar die je niet vaker dan 2x moet gebruiken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:12
Ik heb om volledig afhankelijk te zijn ook bewust nog "ouderwetse" lampen zodat ik altijd wel iets licht heb mits er geen stroomuitval is.
Ook wel eens gehad en dat is helemaal een raar iets.
Een hele wijk compleet in het donker.
Hotspotje en je hebt nog internet zolang de accu het volhoudt dan :+ .

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-07 11:11
Zou ook geen goeie zaak zijn als je dat uit kon zetten want hoe moet je ze anders unlinken als er ooit iets aan de hand is met je systeem

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Pagina: 1