Excel uren berekenen op basis van verschillende tarieven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijntje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-09-2023
Goedendag,

Ben al een lange tijd op zoek naar een juiste formule die ik kan gebruiken om uren uit te rekenen met verschillende tarieven. Het gaat om het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pr2dn9I52C5m2iKI8YWUOJon2jM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YuN5efx8yoQnA15jZPP0tI8o.jpg?f=user_large

Het probleem is alleen dat die drie uur verdeeld dient te worden. Het eerste uur is namelijk € 60,00 en de twee uur die daarna komen zijn € 35,00. Het zou mijns inziens toch mogelijk moeten zijn om daar een mooie formule aan te hangen die dat weet te berekenen, maar heb het dus nog niet weten te vinden. Indien er wel iemand is die het weet... ik hoor het graag.

Als we dan toch lekker bezig zijn is er dan een mogelijkheid dat er ook direct wordt berekend dat als er na 17:00 uur wordt gewerkt er een percentage van 130% gehanteerd (berekend) kan worden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Het gaat om het berekenen van tijden en daarna vermenigvuldigen met een tarief.
Als je de zoekoptie van dit forum gebruikt, dan zul je waarschijnlijk wel vinden wat je zoekt.

[ Voor 30% gewijzigd door dix-neuf op 07-01-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijntje
Goedemorgen dix-neuf,

Had dat al gedaan en helaas niets gevonden. Het is ook niet zomaar vermenigvuldigen met een tarief (hoe dat moet weet ik wel). Het gaat er over dat het eerste uur anders wordt berekend dan de overige uren en dat kan ik dus helaas nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:02
Zit nu niet achter excel maar: Als totaal meer dan 1 uur is het totaal aantal uur -1 vermenigvuldigen met €35 en daar 1 uur á €60 bij optellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)
IJskonijntje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:00:
Had dat al gedaan en helaas niets gevonden. Het is ook niet zomaar vermenigvuldigen met een tarief (hoe dat moet weet ik wel). Het gaat er over dat het eerste uur anders wordt berekend dan de overige uren en dat kan ik dus helaas nergens vinden.
Zoeken op iets als 'Excel uren' levert al denkrichtingen, een dozijn topics die relevante titels lijken te hebben doorlopen levert volgens mij wat handige denkrichtingen.

Maar het kan hier een stuk simpeler: alles 35 / u plus 25 / u voor het aantal uur dat aan de 60-vereiste voldoet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Nu lijkt TS het uitgesplitst te willen hebben, maar ook dan is het simpel:

neem de kleinste van 1 vs het totaal aantal uren en vermenigvuldig dat met 60
neem de grootste van 0 vs het totaal aantal uren minus 1 en vermenigvuldig dat met 35.

wat betreft de toeslag na 17:00 uur is het van belang om te weten of opdrachten nog na 16:00 gestart kunnen worden. Als dat niet het geval is wordt de formule namelijk een stuk simpeler.

[ Voor 28% gewijzigd door Lustucru op 07-01-2023 13:14 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijntje
Ook 's avonds kan er aan opdrachten worden begonnen. De tijd zal ik in dit geval dan ook wat uitbreiden om het goed voor te kunnen leggen:

Tijd werkzaamheden van 07:00 tot 20:00 uur. Het eerste uur (dus van 07:00 tot 08:00 uur) moet tegen een tarief ad € 60. Van 08:00 uur tot 17:00 uur moet tegen een tarief ad € 35. Van 17:00 tot 20:00 uur moet ook tegen een tarief ad € 35 echter komt daar een opslag op (130%). Welke formule kan ik hier voor toepassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

IJskonijntje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:22:. Welke formule kan ik hier voor toepassen?
Er zijn een aantal methoden benoemd. Schrijf die uit in formules, kan je aangeven waar je dan vastloopt / welke formules heb je concreet staat? We denken graag mee als er een foutje in zit.

Ga geen uitgeschreven formule verwachten. Als het huiswerk is zal je dat echt zelf moeten doen, als het werk is dan zal je het eerst helemaal zelf moeten snappen voor je dergelijke financiële berekeningen wilt automatiseren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

van: 10:00
tot: 18:00
tarief35: 35
60tarief: 60

overuren boven de 17:00 =als(uur(tot)>=17/24; tot-17/24;0)
of nog simpeler =MAX(0;tot-17/24)

NB dit gaat goed tot 24:00, ik neem aan dat als je na 0:00 overwerkt, je dat dan op een andere datum boekt, zo niet dan duidelijke functionele eisen....

(verander maar eens de weergave van de cel met tijd in numeriek, X uur is gelijk aan X/24)

formule voor eerste uur 60, daarna 35

Als(tot-van>1;1*60tarief+(tot-van-1)*tarief35; (tot-van)*60tarief)
of simpeler
Als(tot-van>1;60tarief-tarief35;+(tot-van)*tarief35; (tot-van)*60tarief)
of (tot-van)*tarief35 + Min(1;tot-van)*(60tarief-tarief35) (met de aanname dat tot-van nooit negatief is, dus tot>van)

NB het tarief35 geld dus ook voor uren na 17:00!

Je kan dit dan wel zelf samenvoegen ga ik vanuit.

[ Voor 43% gewijzigd door jeanj op 07-01-2023 16:07 ]

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1