Draai de rollen eens om: stel, je broer staat erop dat er een grafsteen op komt te staan van in totaal €80.000 – en hij vraagt zich af hoe hij jou kan
verplichten dit te doen. Belachelijk, toch, @
vincent_1971?
Als ik in zijn schoenen zou staan en mijn broer (jij dus) zou een grafsteen uitzoeken waar ik niet aan mee wil betalen, dan zou ik uit coulance heel simpel een budget opgeven.
Ik zou instemmen met €500 aan kosten voor mijzelf, bijvoorbeeld. Totaal: €1000 als je 50/50 de kosten wil delen. Wil jij een mooiere steen, dan betaal je zelf voor de meerprijs. Persoonlijk zou ik ten eerste mijn ouders cremeren (dat willen ze zelf ook), maar als het begraven zou worden dan zou ik zelf een tuinsteen kopen bij de bouwmarkt en met een dremel hun namen erin graveren.
Want het is heel simpel: een steen met gravering is niet duur. Pas zodra het "grafsteen" heet betaal je een grove meerprijs. Net zoals een "feestje" niet duur is, maar "rouwplechtigheid" opeens veel duurder wordt.
Een mooie grote steen + dremel ben je voor minder dan €250 helemaal klaar. Graveren eventjes oefenen op kleinere varianten van dezelfde steensoort, klaar.
Nu snap ik dat je iets moois wil hebben voor je ouders, maar jouw broer deelt die mening niet. Dat is zijn goed recht. Nogmaals, als je het zou omdraaien zou jij er ook niet blij van worden. Draag gewoon zelf de meerprijs, als er genoeg geld is moet dat ook niet financieel zwaar voor je zijn.