• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:07
Voor mijn ouders wil ik 2 grafstenen laten maken en plaatsen. Echter zit een fors prijskaartje aan.
heb 1 broer die er wel en dan weer niet aan mee wil betalen. Hij staat onder bewind, de bewindvoerster is er ook niet echt happig op.

kan ik mijn broer dwingen om de helft ( €2500 ) mee te betalen?

Acties:
  • +109Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-01 13:01
Nee. is ook geen ingewikkelde casus denk ik. het is iets wat jij persoonlijk wilt laten doen, je kan een ander niet verplichten hieraan mee te betalen.
1. je broer wil niet.
2. onder bewind wordt het helemaal lastig.

Canon EOS RP - Canon EOS R6 MarkII - RF 24-105 F4L - RF 70-200 F4L - RF 50mm F1.8 - RF 600mm F11 - Samyang 14MM F2.8 - Samyang 85mm F1.4

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
Op grond waarvan zou je hem willen dwingen? Jij bent zelf toch ook niet verplicht die stenen te laten maken?

Daarnaast kun je je afvragen of je je broer er mee helpt door hem al dan niet verplicht 2500 euro te laten lappen als ie al onder bewind staat… :X

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Nee. Bovendien is dit ook niet de meest nuttige uitgave voor iemand die onder bewind staat.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• vincent_1971
U vraagt of de eigenaar van een familiegraf verplicht is om een grafsteen te plaatsen.
In de regel is dit inderdaad het geval. De verplichting is dan opgenomen in de beheersverordening (bij een gemeentelijke begraafplaats) of in het beheersreglement (van een kerkelijke of andere niet-overheids-begraafplaats.

https://www.uitvaart.nl/j...overheids%2Dbegraafplaats.

De begraafplaats doet er niet moeilijk over maar heeft dit wel in de verordening staan.

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:12
Hebben je ouders geen begrafenis verzekering oid gehad wat dit soort zaken vergoed?

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
vincent_1971 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:42:
U vraagt of de eigenaar van een familiegraf verplicht is om een grafsteen te plaatsen.
In de regel is dit inderdaad het geval. De verplichting is dan opgenomen in de beheersverordening (bij een gemeentelijke begraafplaats) of in het beheersreglement (van een kerkelijke of andere niet-overheids-begraafplaats.

De begraafplaats doet er niet moeilijk over maar heeft dit wel in de verordening staan.
En wie is de eigenaar, jij en/of je broer?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• vincent_1971
Tux3.14 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:43:
Hebben je ouders geen begrafenis verzekering oid gehad wat dit soort zaken vergoed?
Nee. In de meeste begrafenis verzekeringen staat dit ook niet expliciet vermeld. Is ook iets heel persoonlijks.

• vincent_1971
Oogje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Beiden. Betalen beiden de grafrechten en hebben beiden de uitvaart betaald.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

Een grafbedekking hoeft natuurlijk geen 5k te kosten. Kan ook voor paar tientjes een houten kruis of andere budget of DIY oplossing zijn.

[Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 07-01-2023 09:49]

• Oogje
  • Niet online
vincent_1971 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Ok...en heeft je broer ook nog wat te vertellen over de kosten van de steen of heb jij wat uitgezocht en wil je de helft op hem afwentelen terwijl hij al niet in de meest gunstige uitgangspositie zit om veel geld uit te geven (gezien de bewindvoering)?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Uit de erfenis van je ouders betalen?

• vincent_1971
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:49:
Uit de erfenis van je ouders betalen?
Klopt.

• vincent_1971
Oogje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Ok...en heeft je broer ook nog wat te vertellen over de kosten van de steen of heb jij wat uitgezocht en wil je de helft op hem afwentelen terwijl hij al niet in de meest gunstige uitgangspositie zit om veel geld uit te geven (gezien de bewindvoering)?
Heb hem en ook de bewindvoerster de offerte laten zien. Was geen commentaar op. Gezien de prijs is het ook een gangbare prijs. Niet echt bijzonder.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:22
Als er geen geld en voor een deel geen motivatie is voor een dure steen, zet er dan niks of een houten kruis of beeld op.

Waar is zo'n steen voor bedoeld? Wie heeft er wat aan? Pure show voor andere mensen en achter elkaar aanlopen.

Het zou best kunnen dat de overleden personen zelf liever hadden gehad dat het geld naar het kind onder bewind ging, dan naar een luxe steen.

[Voor 3% gewijzigd door Playa del C. op 07-01-2023 09:54]

Acties:
  • +110Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-01 12:54
Sorry maar als je iemand die onder de bewind staat een rekening van 2500 onder de neus wilt duwen voor zoiets snap je weinig van het leven. Ik vind schandalig nog zacht uitgedrukt.

• vincent_1971
Remco d schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:55:
Sorry maar als je iemand die onder de bewind staat een rekening van 2500 onder de neus wilt duwen voor zoiets snap je weinig van het leven. Ik vind schandalig nog zacht uitgedrukt.
Betalen uit het erfdeel? Hij heeft een fors bedrag geërfd. Is het dan reeel dat die dan een deel betaalt uit het erfdeel?

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:39

De Nelis

en anders maar niet...

vincent_1971 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Betalen uit het erfdeel? Hij heeft een fors bedrag geërfd. Is het dan reeel dat die dan een deel betaalt uit het erfdeel?
En toch staat hij onder bewind, daar zal een reden voor zijn. De bewindvoerder zal een reden hebben om dit te weigeren, die beheert tenslotte zijn geld. Ga met die persoon praten.

[Voor 3% gewijzigd door De Nelis op 07-01-2023 10:00]

time is infinite, but each week is ten hours short..

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er is wel iets voor te zeggen dat er iets moet komen gezien de verplichtingen vanuit de begraafplaats, waar beide eigenaren voor hebben getekend, en dat beide eigenaren moeten betalen, maar je moet dan mogelijk wel een minder luxe oplossing accepteren (in overleg met broer én bewindvoerder) of zelf de meerprijs betalen.

• Wormaap
  • Laatst online: 00:00

Wormaap

Moderator Foto & Video
[...]

Als hij genoeg erft om financiëel gezond te worden, een buffer te hebben en geen bewindvoering meer nodig te hebben, dan zou dat wellicht redelijk kunnen zijn. Zelfs dan is 5000 euro best fors, ik vind online veel lagere prijzen waarvoor je ook een acceptabele steen hebt. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat dat moet, maar vanuit de positie van iemand onder bewind kan ik begrijpen dat 'zo goedkoop mogelijk voldoen aan de verplichtingen' prioriteit heeft.
Als het ook voor, zeg, 2000 euro zou kunnen (dat is wat ik zo online vind, uitgaande van twee stenen), maar jij mooier wil, dan zou het eerder reëel zijn om het bedrag 1000-4000 te splitsen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:23
*knip* reageer eens normaal

[Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 07-01-2023 13:28]

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:07
Als het deel wat jullie erven significant genoeg is om fors te noemen, en om het tastbaar te maken, wellicht meer dan 300k, is het dan de moeite waard om als je dat graag wilt hier een strijd van te maken? Of betaal je het gewoon zelf en dring je je broer niets op.
Jullie situatie kunnen wij zonder verdere informatie natuurlijk niet bekijken, maar met de huidige informatie lijkt het alsof er 2 broers zijn, 1 met de zaken prima op orde en 1 met een bewindvoerder en mogelijk een vrij klein vermogen/inkomen.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:48

Honesty

kattenneus!

Bij mij en mijn zus was er geen discussie over, gewoon samen lappen ging alleen wel om 1 ouder en een veel minder dure steen(algemeen graf).
Maar misschien wilt hij een goedkopere oplossing ofzo en kan je altijd aanbieden dat jij het verschil zelf betaald als jij een mooiere steen belangrijk vind.
Dus 2 goedkopere stenen 3000
Jij betaald 3500 hij 1500

[Voor 8% gewijzigd door Honesty op 07-01-2023 10:48]

festina lente

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:31
Damn, al die ongevraagde (en vrij aggresieve) reacties hier over een situatie waar we het fijne niet van kennen.

On topic, hebben hier gelijkaardige situatie gehad maar dan trapje hoger in de stamboom. Hier dan kunnen regelen via de notaris bij verdelen van erfenis. Kosten van begrafenis, begraafplaats en grafsteen zijn dan eerst van erfenis af gegaan.

Succes alvast! En doe waar je je zelf goed bij voelt, alle begrip dat je een mooie grafsteen voor je ouders wil hebben ;-)

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:52
Formeel komen de kosten voor de uitvaart in de nalatenschap van de overledene. De opdrachtgever kan de kosten voor een uitvaart daarom verhalen op de erfenis. Ook als er een uitvaartverzekering is afgesloten, worden eventuele resterende kosten betaald uit de erfenis. De opdrachtgever is ervoor verantwoordelijk dat de factuur wordt betaald: van de uitvaartondernemer, de begraafplaats of het crematorium en andere bijkomende kosten. Hij kan de erfgenamen dus vragen om deze kosten aan hem te vergoeden.
https://www.bgnu.nl/voor-overlijden/wie-betaalt-de-uitvaart/

[Voor 76% gewijzigd door jan390 op 07-01-2023 12:51]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
vincent_1971 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:37:
Voor mijn ouders wil ik 2 grafstenen laten maken en plaatsen. Echter zit een fors prijskaartje aan.
heb 1 broer die er wel en dan weer niet aan mee wil betalen. Hij staat onder bewind, de bewindvoerster is er ook niet echt happig op.

Wie is de executeur van het testament? Die is volgens mij veelal gemachtigd om uit de kosten van de erfenis de kosten van de uitvaart te betalen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verplichten: AFAIK wel ja, in de zin dat degenen die de erfenis aanvaarden de kosten voor uitvaart en graf moeten betalen. Maar dan mag die ook beslissen over het hoe en wat. Inclusief of er wel een graf komt.

Heeft de broer de erfenis aanvaard?
Honesty schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:47:
Bij mij en mijn zus was er geen discussie over, gewoon samen lappen ging alleen wel om 1 ouder en een veel minder dure steen(algemeen graf).
Maar misschien wilt hij een goedkopere oplossing ofzo en kan je altijd aanbieden dat jij het verschil zelf betaald als jij een mooiere steen belangrijk vind.
Dus 2 goedkopere stenen 3000
Jij betaald 3500 hij 1500
Een goedkope is 600. Dan hij 300 en TS de rest, lijkt me in deze situatie beter passen. Al zou ik zelf 0 schappelijk vinden als er sprake is van bewindvoering.

Het wordt een ander verhaal als de erfenis 5 miljoen is, maar dat zal niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• vincent_1971
Wormaap schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Als hij genoeg erft om financiëel gezond te worden, een buffer te hebben en geen bewindvoering meer nodig te hebben, dan zou dat wellicht redelijk kunnen zijn. Zelfs dan is 5000 euro best fors, ik vind online veel lagere prijzen waarvoor je ook een acceptabele steen hebt. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat dat moet, maar vanuit de positie van iemand onder bewind kan ik begrijpen dat 'zo goedkoop mogelijk voldoen aan de verplichtingen' prioriteit heeft.
Als het ook voor, zeg, 2000 euro zou kunnen (dat is wat ik zo online vind, uitgaande van twee stenen), maar jij mooier wil, dan zou het eerder reëel zijn om het bedrag 1000-4000 te splitsen.
Het gaat om 2 aparte grafstenen + balk ( voor op de begraafplaats ) + vergunning voor het plaatsen. Als je een staande steen voor minder dan zeg €2000 vind online stuur me even een om wil je.

• Hielko
F_J_K schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:30:
Verplichten: AFAIK wel ja, in de zin dat degenen die de erfenis aanvaarden de kosten voor uitvaart en graf moeten betalen. Maar dan mag die ook beslissen over het hoe en wat. Inclusief of er wel een graf komt.

Lijkt me niet, of je erfgenaam bent wilt niks zeggen of je inspraak hebt hoe de begrafenis geregeld wordt (zou ook al snel onwerkbaar worden, stel als 40 kleinkinderen erfgenaam zijn ofzo....). De persoon die de begrafenis regelt kan dat gewoon naar eigen inzicht doen, en vervolgens moeten deze kosten vanuit de erfenis betaalt worden. En vaak is de persoon die de begrafenis regelt ook de executeur van het testament, en waarschijnlijk ook 1 van de belangrijkste erfgenamen, dus die heeft er ook belang bij om geen kapitaal te verspillen.

• vincent_1971
F_J_K schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:30:

[...]

Een goedkope is 600. Dan hij 300 en TS de rest, lijkt me in deze situatie beter passen. Al zou ik zelf 0 schappelijk vinden als er sprake is van bewindvoering.

Het wordt een ander verhaal als de erfenis 5 miljoen is, maar dat zal niet.
Hij heeft de erfenis aanvaard. Als het een staande steen betreft verneem ik graag via pm waar je die vandaan hebt. Veel goedkoper dan €2000 vind ik ze niet.
Laat k het zo zeggen zijn erfdeel ( dat onder bewind staat ) is zodanig dat die rekening uit die erfenis betaald kan worden.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:41
Lt.Mitchell schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:58:
Damn, al die ongevraagde (en vrij aggresieve) reacties hier over een situatie waar we het fijne niet van kennen.
TheBrut3 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Je kent de situatie toch helemaal niet? Misschien wordt de bewindsperiode na de erfenis wel afgesloten, maar krijgt hij nu nog even advies hoe om te gaan met het nieuw verkregen vermogen.
Ik kan best begrijpen dat er vrij stevig in wordt gegaan door sommige reageerders. Want waar het op neer komt is dat TS zijn broer wil verplichten tot een zeer grote besteding van 2500 euro om iets te doen op de manier waarop TS het wil. Dat staat zelfs nog los van de hele situatie van het onder bewindvoering staan van de broer, wat de broer wil voor grafsteen lijkt TS niet te interesseren, terwijl die broer er net zoveel over te zeggen heeft. Dat de broer onder bewindvoering staat, maakt het alleen maar krommer van TS dat hij geld over de balk lijkt te willen gooien van zijn broer die al in de problemen zit.

• Lt.Mitchell
Transportman schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:29:
[...]

[...]

Ik kan best begrijpen dat er vrij stevig in wordt gegaan door sommige reageerders. Want waar het op neer komt is dat TS zijn broer wil verplichten tot een zeer grote besteding van 2500 euro om iets te doen op de manier waarop TS het wil. Dat staat zelfs nog los van de hele situatie van het onder bewindvoering staan van de broer, wat de broer wil voor grafsteen lijkt TS niet te interesseren, terwijl die broer er net zoveel over te zeggen heeft. Dat de broer onder bewindvoering staat, maakt het alleen maar krommer van TS dat hij geld over de balk lijkt te willen gooien van zijn broer die al in de problemen zit.
Hangt af van de situatie denk ik, bij ons was de 'broer'
- op dat moment voor de derde maal failliet
- dacht hij nog steeds de slimste van de familie te zijn
- op geen enkele manier betrokken bij de ziekte van zijn vader, laat staan eens meegaan naar een doktersbezoek of behandeling. Heeft zelfs geen afscheid genomen van zijn vader toen het kon.
- was wel de eerste om spoed te zetten achter de verkoop van het ouderlijke huis en de erfenis

Mensen die onder bewindvoering staan zijn niet allemaal lieverdjes, dus geen enkele reden om TS een schuldgevoel aan te praten en de broer semi-heilig te verklaren.

Een erfenis dient immers niet om je eigen schuldenput toe te vullen, het is wat de vorige generatie aan zijn ergenamen nalaat.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:54
Remco d schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:55:
Onder bewind wekt vaak de suggestie dat het om iemand met geldproblemen gaat. Maar dat hoeft helemaal niet. Het gaat om iemand die niet in staat is (volledig) zelfstand zijn leven te beheren. Vraag me op dit moment dus ook af, is er bijvoorbeeld een aanzienlijke soms uit de erfennis gekomen?

Wat betreft de prijs. Een snelle google leert dat je voor de simpelste grafsteen zo'n 600 euro kwijt bent.
x2 =1200. Dat scheet 3.800 euro met wat de TS in zijn hoofd heeft.

Als volgens de regels van het familiegraf moet er een steen komen,dan zullen beide eigenaren daarin moeten bijdragen. Echter er zijn geen regels die de ene eigenaar verplichten meer te betalen omdat de eisen/wensen van de andere eigenaar hoger liggen. Dat zullen jullie in goed overleg moeten doen.

@vincent_1971 je mag de bewindvoerster op de verplichtingen van het familiegraf. Dus een eenvoudige voorziening moeten ze aan meebetalen. Het overleg over wat meer luxe heb je af gevoerd en weet je 't antwoord al op. Dus daar blijft maar één alternatief voor open. Wat anderen ook al aangeven het verschil zelf bijleggen.
Maar ondanks dat je meer geld weer neerleggen, geeft je dat niet meer zeggenschap over de steen. Jullie blijven beiden eigenaar van het familiegraf, dus ook qua invulling los van het prijskaartje moet je het eens worden.

• vincent_1971
T-Forever schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:00:
En dan een familie relatie op te willen offeren voor 2500 euro, terwijl er blijkbaar genoeg in de erfenis zit.

Wat een wereld leven wij toch in, ik wou dat ik mijn broer nog had :(
Hoe de relatie tot mijn broer is hou ik liever privé. Weet wel dat er aan mijn kant en zijn kant voldoende financiële middelen zijn om zoiets te betalen. Het gaat mij in eerste instantie ook niet om het geld maar om de rechtvaardigheid in zoiets. Waarom draait de een er wel voor 100% voor op en de ander niet ?

• vincent_1971
PROnline schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:01:
[...]

Onder bewind wekt vaak de suggestie dat het om iemand met geldproblemen gaat. Maar dat hoeft helemaal niet. Het gaat om iemand die niet in staat is (volledig) zelfstand zijn leven te beheren. Vraag me op dit moment dus ook af, is er bijvoorbeeld een aanzienlijke soms uit de erfennis gekomen?

Wat betreft de prijs. Een snelle google leert dat je voor de simpelste grafsteen zo'n 600 euro kwijt bent.
x2 =1200. Dat scheet 3.800 euro met wat de TS in zijn hoofd heeft.

Als volgens de regels van het familiegraf moet er een steen komen,dan zullen beide eigenaren daarin moeten bijdragen. Echter er zijn geen regels die de ene eigenaar verplichten meer te betalen omdat de eisen/wensen van de andere eigenaar hoger liggen. Dat zullen jullie in goed overleg moeten doen.

@vincent_1971 je mag de bewindvoerster op de verplichtingen van het familiegraf. Dus een eenvoudige voorziening moeten ze aan meebetalen. Het overleg over wat meer luxe heb je af gevoerd en weet je 't antwoord al op. Dus daar blijft maar één alternatief voor open. Wat anderen ook al aangeven het verschil zelf bijleggen.
Maar ondanks dat je meer geld weer neerleggen, geeft je dat niet meer zeggenschap over de steen. Jullie blijven beiden eigenaar van het familiegraf, dus ook qua invulling los van het prijskaartje moet je het eens worden.
Kan je even pm waar een staande grafsteen + belettering voor €600 vandaan kan halen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:48
vincent_1971 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Waarom draait de een er wel voor 100% voor op en de ander niet ?
Omdat de één het beter getroffen heeft in het leven dan de ander.

Desnoods maak je afspraken over terugbetalen over een langere periode, of wanneer je broer uit alle problemen is.

The devil is in the details.

• Hielko
[...]

Hoe de relatie tot mijn broer is hou ik liever privé. Weet wel dat er aan mijn kant en zijn kant voldoende financiële middelen zijn om zoiets te betalen. Het gaat mij in eerste instantie ook niet om het geld maar om de rechtvaardigheid in zoiets. Waarom draait de een er wel voor 100% voor op en de ander niet ?
Waarom reageer je niet op mijn reacties? Dat kan gewoon uit de erfenis betaald worden... en aangezien je broer onder bewind staat neem ik aan dat hij in ieder geval niet de executeur van het testament is en/of de uitvaart regelt...

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:16
Hielko schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Waarom reageer je niet op mijn reacties? Dat kan gewoon uit de erfenis betaald worden... en aangezien je broer onder bewind staat neem ik aan dat hij in ieder geval niet de executeur van het testament is en/of de uitvaart regelt...
Waarschijnlijk omdat de erfenis reeds uitbetaald is.

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• theniles
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:13
Is helaas erg lastig om hierop een antwoord te geven. Het beste is om deze met een notaris te bespreken, die kent vaak meer van het personen- en familierecht alsmede het erfrecht.

Want de vraag die gesteld moeten worden is onder andere: is er een uiterste wil beschikking (lees: testament). Deze vraag moet je bij beide ouders afzonderlijk stellen, want de wettelijke regeling is: je krijgt een vordering op de ouder, en na het overlijden van de ''langstlevende'' ouder, kan je dat recht krijgen. --> dus stel: Moeder heeft een voorkeurskind en heeft dit bij de notaris laten vastleggen en de vader niet, dan krijg je al een complexe(re) situatie.

De opdrachtgever, zoals hierboven wordt gezegd, is vooral van belang voor de overeenkomst.

Zijn er nog andere ''belanghebbenden''. Want de erfgenamen worden tezamen beschikkingsbevoegd etc.

Het beste is vaak (omdat je meerdere belanghebbenden hebt) om te kijken of je er samen uit kan komen. En als er een bewindvoerder is, krijg je daar mogelijk ook nog wel last van als je zelf zaken gaat uitvoeren.

Wellicht handig als je er niet uitkomt met je broer, dat je even een bericht stuurt. Want dan moet ik mijn erfrecht er weer bij pakken, want dat is net iets te lang geleden :)

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

[...]

Waarom draait de een er wel voor 100% voor op en de ander niet ?
Ik neem aan dat je weet wat de reden van bewindvoering is, denk daar even over na bij deze vraag. Maar je kan natuurlijk altijd in overleg gaan met de bewindvoerder, al denk ik als het net zo gaat als hier je inderdaad niet ver zult komen.

Je verwacht begrip en medewerking van je broer (en bewindvoering), maar dat werkt twee richtingen op natuurlijk.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
*knip* geen meta discussie aub

Dat gezegd hebbende: @vincent_1971, allereerst gecondoleerd.

Maar, je bent wel erg kort van stof. Misschien kun je beter eerst even de TS wat uitbreiden. Desnoods door de tekst tussen [mo] tags te plaatsen.

- Zijn je ouders recent overleden?
- Zijn ze tegelijk overleden?
- Was er een testament?
- Is er een executair benoemt in het testament?
- Wie wikkelt de nalatenschap bij afwezigheid van een executeur af?
- Is er een kantonrechter betrokken bij de afwikkeling?
- Is die afwikkeling al afgerond?
- Om wat voor bewind gaat het?

etc.

[Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 08-01-2023 12:22]

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

KaiseRRuby schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Onzin. Pure onzin. Waarom voelen mensen zich zo moreel verheven boven TS dat ze menen hem allerlei adviezen te moeten geven?
Hij stelt een vraag
Dus krijgt hij welgemeend advies van die mensen. Weinig met moreel verheven voelen boven TS de maken.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-01 13:33
Lt.Mitchell schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:58:

On topic, hebben hier gelijkaardige situatie gehad maar dan trapje hoger in de stamboom. Hier dan kunnen regelen via de notaris bij verdelen van erfenis. Kosten van begrafenis, begraafplaats en grafsteen zijn dan eerst van erfenis af gegaan.

Succes alvast! En doe waar je je zelf goed bij voelt, alle begrip dat je een mooie grafsteen voor je ouders wil hebben ;-)
En dit vind ik een fijn en goed advies. Regel het bij de notaris.

Heb geen zin om de rest van de reacties te gaan quoten..

[Voor 4% gewijzigd door KaiseRRuby op 07-01-2023 14:04]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:34
icall5s schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:00:
[...]

Maar moet het dan zo gierig, altijd het goedkoopste van het goedkoopste? Er zijn hier wel twee mensen overleden. Ik heb dit nooit gesnapt. En Nederlanders staan er om bekend zogenaamd "gierig" te zijn, maar we rijden ook niet allemaal rond in Dacia's en Toyota's. Dus waarom nu hier het allergoedkoopste aanraden terwijl er wel ruim genoeg geld is. Het is ook niet duidelijk of een wat goedkopere grafsteen de houding van de bewindvoerder zal veranderen.
Dat hoeft niet het goedkoopste van het goedkoopste. Als TS daar meer voor wil uitgeven, be my guest. Ik zie echt niemand in dit topic die daar een probleem mee zou hebben. Het punt komt wanneer hij iemand anders wil dwingen om prijzige uitgave te doen terwijl die ook nog eens onder bewindvoerding staat. Als we het dan toch over gierig hebben...
KaiseRRuby schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Hij vraagt om advies: is dit verplicht? Het eerlijke antwoord is: laat het uitzoeken door iemand met juridisch inzicht. Maar TS hoopt op een ervaring van een ander waar hij wat aan heeft, of aan iemand hier met juridische kennis.
Daar had hij idd naartoe moeten gaan als hij enkel en alleen antwoord wil hebben op exact de vraag die hij stelt.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04:06
vincent_1971 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Laat k het zo zeggen zijn erfdeel ( dat onder bewind staat ) is zodanig dat die rekening uit die erfenis betaald kan worden.
En dan is het op? Of blijft er dan nog een hoop over? Geef eens een idee?
Wil jij alles uitgeven aan een steen? If so, prima, maar je kan natuurlijk iemand anders niet verplichten om dat ook te doen.

En claimen dat hij het makkelijk kan betalen, terwijl hij onder bewind staat vind ik een hele bijzondere. Je komt niet zomaar onder bewind. En hoe weet jij dat nou? Heeft het bewind jou openheid gegeven om zijn financiën te bekijken?
Als het bewind er ook al niet happig op is, geloof ik eigenlijk niet dat hij het zo makkelijk zou kunnen betalen.

[Voor 23% gewijzigd door WEBGAMING op 07-01-2023 14:29]

• Playa del C.
KaiseRRuby schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:01:
Dit valt niet onder advies in mijn ogen, dit valt onder beter weten, alternatieven geven, oordelen. Niks waar TS om vraagt:

[...]
Dus quote je allerlei mensen om ze daarna te wijzen op dat jij vindt dat ze het verkeerd zien. Over beter weten gesproken.

Daarnaast geldt, zoals in elk topic, dat mensen reageren op de informatie die er is. In werkelijkheid kan alles anders zijn.

Vind zelf het alsnog ook een beschamende situatie. Ouder(s) overleden, een broer onder bewind en dan nu een probleem hebben met de grafsteenkosten.

En de oplossing is simpel: ieder betaalt naar wat hij of zij wil en kan. Dus TS mag best een dure steen kopen. Of niet. En de broer mag dat ook helemaal zelf bepalen. Het sterven van ouders hoort niet over geld te gaan. En zoals ik eerder aangaf vind ik dat een grafsteen ook best 100 euro kan kosten. Er ligt voor miljarden aan grafstenen naast kerken. Maar de broer in dit geval die nu leeft, zit financieel aan de grond én wordt door zijn eigen familie gevraagd om mee te doen aan een dure grafsteen.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik zou vragen aan je broer wat hij wel wilt doen. Het is all vervelend genoeg dat jij je ouders kwijt bent En je ouders zouden vast niet willen dat je gaat ruziën om een stomme steen.

En anders betaal jij de steen. Het is maar geld! Dan kan je het lekker laten rusten en verder gaan met je leven. En laat je broer het dan lekker verder uitzoeken.

Usenet handleidingen

• Playa del C.
icall5s schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Er staat toch echt duidelijk in het topic dat er genoeg geld van de erfenis is. Geld is dus helemaal niet het probleem. Toch komen mensen met houten kruizen en DIY oplossingen aan. Dat is nu iets waar ik van zeg, dat kan echt niet meer in 2023. :)
Zou je dit willen toelichten? Waarom moet een grafsteen duizenden euro's kosten?

Je kunt trouwens ook tijdelijk een goedkope optie plaatsen.

Wat gaat voor? Geld naar een grafsteen of geld naar de mensen die nu leven?

In mijn leven boeit het mij al totaal niks wat anderen denken. Op mijn eigen graf hoef ik dan ook zeker niet dingen 'omdat het anders niet hip/normaal is'.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:34
Waarschijnlijk is er wel een opening om je broer te dwingen (success niet gegarandeerd). Echter gaat dit tijd, moeite en geld kosten. En dat uiteraard buiten de sociale gevolgen.

Daarom zou ik dat dwingen laten voor wat het is. Bespreek het, open minded, samen...worst case krijg jij de vrijheid om neer te zetten wat je wilt - en betaalt dit zelf. Best case komt er een schappelijk compromis uit.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-01 13:33
Playa del C. schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Dus quote je allerlei mensen om ze daarna te wijzen op dat jij vindt dat ze het verkeerd zien. Over beter weten gesproken.

Daarnaast geldt, zoals in elk topic, dat mensen reageren op de informatie die er is. In werkelijkheid kan alles anders zijn.

Vind zelf het alsnog ook een beschamende situatie. Ouder(s) overleden, een broer onder bewind en dan nu een probleem hebben met de grafsteenkosten.

En de oplossing is simpel: ieder betaalt naar wat hij of zij wil en kan. Dus TS mag best een dure steen kopen. Of niet. En de broer mag dat ook helemaal zelf bepalen. Het sterven van ouders hoort niet over geld te gaan. En zoals ik eerder aangaf vind ik dat een grafsteen ook best 100 euro kan kosten. Er ligt voor miljarden aan grafstenen naast kerken. Maar de broer in dit geval die nu leeft, zit financieel aan de grond én wordt door zijn eigen familie gevraagd om mee te doen aan een dure grafsteen.
Dan interpreteer je mijn posts helemaal verkeerd of ik ben niet duidelijk genoeg. Mijn boodschap is juist dat je er niet over oordelen kunt. Ik zeg niet dat ze het verkeerd zien maar dat zonder goede informatie je het gewoon niet kunt weten en er dus een andere kant kan zijn.

Maar als je wel oordeelt zonder kennis, dan vind ik inderdaad dat je fout bezig bent.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-01 15:17
Prijsidee. Dan ben je voor flink minder dan zelfs jouw helft van het bedrag klaar en hoeft er geen discussie met je broer meer plaats te vinden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Jij hebt niet het recht om de kosten van jouw keuze aan hem op te dringen, en ook niet over hoe zijn erfdeel wordt besteed.

Mijn grootouders van beide kanten zijn al heel lang geleden overleden. Aan mijn vaders kant hadden de meeste nog levende kinderen op een bepaald moment geen interesse meer om de grafrechten te vernieuwen. Mijn ouders wilden het wel, en hebben ze toen betaald, en daarna is het graf geruimd. Aan de andere kant willen alle kinderen het nog wel aanhouden en dan betaalt iedereen mee. Maar vrijwillig, dat is de enige manier.

[Voor 36% gewijzigd door gambieter op 07-01-2023 16:10]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:16
Wel interessant om te zien aan de reacties dat men kennelijk bij de term "bewindvoering" gelijk weet wat de situatie is terwijl iedereen waarschijnlijk de plank volledig mis slaat. Volgens mij is TS op zoek naar het antwoord op de vraag in hoeverre zijn broer mee zou moeten betalen, ongeacht het feit dat hij onder bewind staat. Alle andere "adviezen" zijn slechts (gekleurde) meningen gebaseerd op (verkeerde) aannames en van geen waarde voor TS.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-01 15:17
@vincent_1971 Ik begrijp een paar dingen misschien niet goed. In de TS zeg je:
Voor mijn ouders wil ik 2 grafstenen laten maken en plaatsen
Vervolgens schrijf je:

Wat staat er exact in de verordening van de begraafplaats, is het wel een "familiegraf" (Wiki: Van een familiegraf wordt gesproken als er meer dan twee leden van één familie samen worden begraven in één graf.). Voor nu spreek je alleen over "voor mijn ouders", 2 personen.

Ik krijg het beeld dat vooral jij dit graag wilt en dat is je goed recht. Denk je ook aan onderhoud? Je zult het "in goede staat" moeten houden, dat staat vast ook in de verordening. Ik begrijp trouwens ook niet hoe een begraafplaats dit kan afdwingen en wie dan op welke (wettelijke) basis voor de kosten aansprakelijk gesteld zou kunnen worden.

Wat ik al eerder zei: Plaats zelf een gedenksteen (of niet) en als je broer ggeen interesse heeft - laat hem er buiten. Het is heel eenvoudig om in een tijd van rouw emotionele meningsverschillen te krijgen, al dan niet finincieel gedreven, die een levenslange breuk tot gevolg kunnen hebben.

• 6R15
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-01 23:15
Ik krijg het beeld dat vooral jij dit graag wilt en dat is je goed recht. Denk je ook aan onderhoud? Je zult het "in goede staat" moeten houden, dat staat vast ook in de verordening. Ik begrijp trouwens ook niet hoe een begraafplaats dit kan afdwingen en wie dan op welke (wettelijke) basis voor de kosten aansprakelijk gesteld zou kunnen worden.
Dat komt omdat het waarschijnlijk een algemeen graf is en dat is eigenlijk een plek die je huurt voor een periode 20 jaar of langer. En bij huur komen ook huurregels en dat maakt het "grafrecht". Waar het eigenlijk op neerkomt is dat ze begraafplaatsen een waardig en uniform uiterlijk willen geven en daarom willen ze geen onafgedekte graven zonder steen (waar dan mollen en katten in kunnen graven), maar ook niet dat je een grasteen van 6 meter hoog maakt in de kleur roze met led verlichting. er zijn dus allemaal regels wat wel en niet op een graf kan en er zal dus heel waarschijnlijk een verplichting zijn voor een degelijke "afdekking".

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00
vincent_1971 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:37:

Heb 1 broer die er wel en dan weer niet aan mee wil betalen. Hij staat onder bewind, de bewindvoerster is er ook niet echt happig op.

Heb je al eens gevraagd waarom hij niet wil mee betalen in plaats van te focussen op het bedrag en het betalen? Wie weet hecht hij weinig tot geen waarde aan een dergelijk monument en is het wat hem betreft om die reden (veels) te duur?
Kun je daar over praten met elkaar of is praten sowieso al lastig?

Mijn vader is tien jaar geleden begraven en mijn moeder heeft destijds een grafsteen laten plaatsen en ook betaald. Een staande steen met ruimte voor twee teksten (ze zal na overlijden bijgeplaatst worden), letters per stuk betalen, autolak in de letters per stuk, vergunning van de gemeente, fundering, plaatsen en het loopt redelijk vlot op. Zo idioot hoog is het bedrag op zich dan ook niet voor materiaal plus werk maar als je er weinig tot geen waarde aan hecht is het dat wel.
Mij doet het niet veel, ik ben er in tien jaar tijd drie of vier keer geweest terwijl mijn broer er bijna elke maand komt. Voor mij heeft die locatie plus die steen dan ook niet zoveel waarde als voor m'n moeder en broer.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:19

Qwerty-273

Meukposter

Om maar de eerste hit uit de zoekmachine te quoten:
https://www.grafsteen.nl/wat-kost-een-grafsteen/
Een grafsteen hoeft niet veel te kosten.Bij Grafsteenwinkel hebben de grafstenen een standaard prijs tussen de €600 en €2600. Dit is een complete grafsteen, inclusief maximaal 75 tekens en zonder bijkomende kosten voor de grafsteen zelf.
Je zou ook nog verder dan NL kunnen kijken. Om goedkoper te shoppen, maar levering wordt wat lastiger als je er niet zelf voor wilt gaan rijden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Draai de rollen eens om: stel, je broer staat erop dat er een grafsteen op komt te staan van in totaal €80.000 – en hij vraagt zich af hoe hij jou kan verplichten dit te doen. Belachelijk, toch, @vincent_1971?

Als ik in zijn schoenen zou staan en mijn broer (jij dus) zou een grafsteen uitzoeken waar ik niet aan mee wil betalen, dan zou ik uit coulance heel simpel een budget opgeven.

Ik zou instemmen met €500 aan kosten voor mijzelf, bijvoorbeeld. Totaal: €1000 als je 50/50 de kosten wil delen. Wil jij een mooiere steen, dan betaal je zelf voor de meerprijs. Persoonlijk zou ik ten eerste mijn ouders cremeren (dat willen ze zelf ook), maar als het begraven zou worden dan zou ik zelf een tuinsteen kopen bij de bouwmarkt en met een dremel hun namen erin graveren.

Want het is heel simpel: een steen met gravering is niet duur. Pas zodra het "grafsteen" heet betaal je een grove meerprijs. Net zoals een "feestje" niet duur is, maar "rouwplechtigheid" opeens veel duurder wordt.

Een mooie grote steen + dremel ben je voor minder dan €250 helemaal klaar. Graveren eventjes oefenen op kleinere varianten van dezelfde steensoort, klaar.

Nu snap ik dat je iets moois wil hebben voor je ouders, maar jouw broer deelt die mening niet. Dat is zijn goed recht. Nogmaals, als je het zou omdraaien zou jij er ook niet blij van worden. Draag gewoon zelf de meerprijs, als er genoeg geld is moet dat ook niet financieel zwaar voor je zijn.

• ninjazx9r98
Qwerty-273 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:58:
Om maar de eerste hit uit de zoekmachine te quoten:

[...]

Je zou ook nog verder dan NL kunnen kijken. Om goedkoper te shoppen, maar levering wordt wat lastiger als je er niet zelf voor wilt gaan rijden.
TS heeft het over twee grafstenen. Hij geeft geen informatie over vorm/uitvoering maar voor dat bedrag kun je bijv denken aan een staande steen, een omranding, een fundering en grind. Op de site die je quote zie je ook wat voorbeelden daarvan en dan komt de prijs ineens zomaar in de buurt van het getal dat TS noemt.
Grote kans dat voor de keuzes die TS gemaakt heeft die prijs helemaal niet zo gek is en dat allerlei prijzen die voorbij komen een monument opleveren dat niet overeenkomt met de wensen van TS qua uitvoering.

Voor wat betreft het zelf halen, eventueel buiten Nederland. Een staande natuursteen kan richting de 100kg gaan. Een voetstuk en de banden voor de omranding ook een kilo of 30 per stuk. Fundering en wat grind erbij en dat allemaal keer twee.
Succes met de schokbrekers van de auto en met het handmatig plaatsen....

Oja, niet vergeten om een vergunning te regelen bij de gemeente waarbij je een technische tekening moet aanleveren en waarbij men ook bepaalde eisen stelt mbt afmetingen en fundering.

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:34
Wat een hoop gezwets;

Lang antwoord kort, nee, broer van TS kan nergens toe verplicht worden. Misschien kan hij het niet (bewind), misschien wil hij het niet (bagage uit verleden, desinteresse).

Vraag me ook af in hoeverre TS dit overlegd heeft met broer alvorens dit te beginnen.

Daarnaast, als TS van mening is dat erfenis dusdanig was, dan zou dit dus wisselgeld zijn voor TS, en allemaal niet zo'n aanslag hoeven zijn.

• Transportman
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:57:
[...]

TS heeft het over twee grafstenen. Hij geeft geen informatie over vorm/uitvoering maar voor dat bedrag kun je bijv denken aan een staande steen, een omranding, een fundering en grind. Op de site die je quote zie je ook wat voorbeelden daarvan en dan komt de prijs ineens zomaar in de buurt van het getal dat TS noemt.
Grote kans dat voor de keuzes die TS gemaakt heeft die prijs helemaal niet zo gek is en dat allerlei prijzen die voorbij komen een monument opleveren dat niet overeenkomt met de wensen van TS qua uitvoering.
Ik heb even een stukje dikgedrukt, het gaat niet alleen om de wensen van TS, maar ook die van zijn broer (en eventueel ouders als die hele specifieke wensen hebben doorgegeven). Leuk als TS twee staande grafstenen met alles erop en eraan wil met het bijbehorende prijskaartje, maar hij kan niet verwachten dat zijn broer voor die wens moet betalen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Meebetalen is ook meebeslissen, dus als de broer zou willen, dan kan de TS overnieuw beginnen.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• ninjazx9r98
Transportman schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:01:
[...]

Ik heb even een stukje dikgedrukt, het gaat niet alleen om de wensen van TS, maar ook die van zijn broer (en eventueel ouders als die hele specifieke wensen hebben doorgegeven). Leuk als TS twee staande grafstenen met alles erop en eraan wil met het bijbehorende prijskaartje, maar hij kan niet verwachten dat zijn broer voor die wens moet betalen.
Dat inderdaad, dacht daar later nog aan. De inbreng van de broer in de keuze voor de twee grafstenen mist volledig in het verhaal. Misschien een kwestie van "doe maar wat" maar kan ook zo zijn dat de broer iets totaal anders in gedachte heeft en voor deze keuze niet wil betalen.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vind de tegenreacties a la "je weet niet waarom iemand onder bewind is, dat kan andere redenen hebben. Het hoeft niet om een schuld te gaan!!1" juist weer zo typisch. Ik denk dat niemand hier prat gaat om de reden van bewindvoering. De bewindvoering is er, punt. En die bewindvoerder, die daarvoor gespecialiseerd is en als specifieke taak heeft de financiën voor de broer te regelen, zegt: slecht idee.

Dat TS daar tegenin wil gaan vind ik, ook na het lezen van alle tegenreacties, gewoon idioterie. Wat het erfdeel van die broer is is irrelevant. Of die het kan betalen is irrelevant. De specialist in deze situatie zegt: niet doen. Ongeacht de reden van bewindvoering lijkt me dat klare taal.

Dan blijft alleen over dat TS vraagt of hij die 2500 er door kan drukken. De reacties van de tweakers zijn duidelijk.
Als je puur wilt weten hoe het juridisch zit dan moet je geen topic openen op een IT forum.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:27
Mijn schoonouders hebben net in zon situatie gezeten en bij navraag aan de notaris was het antwoord dat de kosten gewoon uit de erfenis betaald kunnen worden, op de eerste pagina is dat antwoord ook al eens gegeven, is het dan niet gewoon handig de executeur testamentair in de schakelen en met hem te overleggen?

https://www.notaris.nl/bi...regelen-na-een-overlijden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:28

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik heb het topic wat opgeschoond. Ik zou iedereen willen vragen om ontopic te blijven en niet obv allerlei aannames oordelen te vellen. Heb je meer info nodig van ts? Vraag dat dan en kom dan met een advies.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lt.Mitchell
twiFight schreef op zondag 8 januari 2023 @ 01:09:
Dat TS daar tegenin wil gaan vind ik, ook na het lezen van alle tegenreacties, gewoon idioterie. Wat het erfdeel van die broer is is irrelevant. Of die het kan betalen is irrelevant. De specialist in deze situatie zegt: niet doen. Ongeacht de reden van bewindvoering lijkt me dat klare taal.
Ik denk dat je hier wel even vergeet dat de bewindvoerder de belangen van de broer (en diens schuldeisers) dient te behartigen en in principe 0.0 interesse heeft in de belangen van TS.

Een notaris zou hier nog als specialist ter zake kunnen aangehaald worden, maar de bewindvoerder is partijdig (en moet dat in principe ook zijn).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MSteverink
  • Laatst online: 17:53
Op de site van Kassa (https://kassa.bnnvara.nl/...echt/grafstenen?id=606107) stelt iemand een soortgelijke vraag. Misschien heb je daar nog iets aan.

Acties:
  • +16Henk 'm!

• ninjazx9r98
MSteverink schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:38:
Op de site van Kassa (https://kassa.bnnvara.nl/...echt/grafstenen?id=606107) stelt iemand een soortgelijke vraag. Misschien heb je daar nog iets aan.
Zoek de verschillen ;)
Lijkt me dezelfde persoon als TS hier, tekst is gelijk en nog geen kwartier tijdsverschil tussen plaatsing bij Kassa en Tweakers

Edit:
Op Kassa zie je meer vragen van TS, onder andere een vraag over een erfenis, overleden ouders en een broer die onder bewind staat. Die vraag is gesteld in 2021.
https://kassa.bnnvara.nl/...is-onder-bewind?id=603315
Had wel handige informatie geweest om te vermelden bij de vraag die hier gesteld wordt......

Edit 2:
Plus nog een vraag in maart 2021 mbt het overlijden van z'n moeder in juni 2020.

De vraag lijkt dus te zijn:
Kan ik geruime tijd na afhandeling van de erfenis mijn broer verplichten om de helft van de kosten voor twee grafstenen, die ik nog wil laten plaatsen, te betalen.
Dat zal vermoedelijk totaal andere antwoorden opleveren.

[Voor 46% gewijzigd door ninjazx9r98 op 08-01-2023 13:29]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:39

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Je broer staat onder bewind. Met een reden. Het is ingrijpend aan alle kanten. Maar hij heeft niet de volledige autonomie over zijn geld. Hij heeft al meebetaald aan de uitvaart en grafkosten. Misschien is het budget wel op. Het is niet alsof hij alles geweigerd heeft.

Deze erfenis kan zorgen dat hij weer op z'n pootjes verder kan. Als je perse wil dat hij meebetaald, ga eens navragen wat hij er realistisch gezien aan uit zou willen geven. Daar bovenop. Het MOET niet nu. En het MOET niet zo duur. Waarom zo'n standaard grafsteen? Wees eens creatief. Ik ben best gecharmeerd van een mooi bronzen beeld. Leg een mooi stukje gras neer. In het midden plaats je zoiets. Met een kleine gravure er op.. https://www.bronzenbeelde...s-bbw52214br/#description

Ik zou hier intens veel blijer mee zijn dan met zo'n steen. En je bent voor de helft klaar. 1100 euro incl. plaatsing, montage, sokkel en onderhoudsset. Pak die kosten. Want dat wilde je er toch al aan uitgeven. En dan zou ik mijn best gaan doen om het achter me te laten.

Denk alsjeblieft even goed na voor er relaties stuk gaan. Wat is er meer waard. Je relatie met je broer. Of een gedenksteen voor je ouders. Mijn keuze zou voor de levenden zijn. Er zijn meer manieren om ze te eren. De familie in stand houden is er een van in mijn boekje.

[Voor 6% gewijzigd door Point.Flare op 08-01-2023 13:44]

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-01 21:58
Volgens mij zijn dit de belangrijkste aanwijzingen in deze kwestie:
Oogje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:43:
[...]
en
vincent_1971 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:45:
Ofwel, er is een overeenkomst tussen de begraafplaats enerzijds, en zowel TS als de broer anderzijds. Die overeenkomst bevat doorgaans ook andere verplichtingen, zoals de inrichting van het graf en onderhoud daarvan.
Als TS en zijn broer deze niet nakomen, zal de begraafplaats zelf de benodigde maatregelen treffen en de kosten vorderen bij zowel TS als zijn broer.

Dan is het vreemd dat de bewindvoerder niet thuisgeeft, want het is wel degelijk een verplichting die moet worden nageleefd. Je kan je afvragen of de bewindvoerder met dit niet-handelen wel de belangen van de broer behartigt. Je zou dan kunnen overwegen om een klacht over de bewindvoerder in te dienen. Al is het meestal voldoende om dit gewoon aan de bewindvoerder te melden, dat zet meestal zaken in beweging.

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:27
Free rider schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 02:00:
Volgens mij zijn dit de belangrijkste aanwijzingen in deze kwestie:

[...]

en

[...]

Ofwel, er is een overeenkomst tussen de begraafplaats enerzijds, en zowel TS als de broer anderzijds. Die overeenkomst bevat doorgaans ook andere verplichtingen, zoals de inrichting van het graf en onderhoud daarvan.
Als TS en zijn broer deze niet nakomen, zal de begraafplaats zelf de benodigde maatregelen treffen en de kosten vorderen bij zowel TS als zijn broer.

Dan is het vreemd dat de bewindvoerder niet thuisgeeft, want het is wel degelijk een verplichting die moet worden nageleefd. Je kan je afvragen of de bewindvoerder met dit niet-handelen wel de belangen van de broer behartigt. Je zou dan kunnen overwegen om een klacht over de bewindvoerder in te dienen. Al is het meestal voldoende om dit gewoon aan de bewindvoerder te melden, dat zet meestal zaken in beweging.
Het is even de vraag wat de reactie van de bewindvoerder was. Als die heeft gezegd ik betaal helemaal niet mee dan klopt jouw reactie.

Maar wellicht vind de bewindvoerder de gekozen optie veel te duur en wenst die enkel een bijdrage mee te betalen aan een goedkopere optie. In dat geval behartigd hij / zij zeker de belangen van de broer. Ik heb het topic vluchtig doorgelezen, maar even gemist waarom het persé een staande steen moet zijn die schijnbaar minimaal een paar duizend Euro kost?

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-01 12:44
Wat is zijn voorstel dan?
Is er geen middenweg mogelijk?

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:13
My two cents:

Je geeft aan dat het niet om het geld gaat, maar om het principe. Ik zou echter het idee van het verplichten van een familielid om voor iets te betalen laten varen. Als je relatie met je broer je ook maar iets waard is dan ga je niet z'n arm op z'n rug draaien om je zin te krijgen. Als je relatie met je broer niets waard is dan zou ik m'n energie niet in zoiets steken, maar simpelweg betalen om je ouders een mooie grafsteen te geven.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nee, het lijkt me ook niet een zinnige uitgave voor iemand die onder bewind staat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• cadsite
Even voor de zekerheid, maar volgens mij kan je ook onder bewind staan met bakken vol geld op de rekening.
Er zomaar vanuit gaan dat de broer in financiële nood zit is met de weinige info die we hebben niet juist.

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 12:17
@vincent_1971 wat ik mis in dit hele verhaal is waar je in gesprek bent gegaan met de bewindvoerder om de grafsteen te bespreken en kijken wat er mogelijk is. Zoals ik het nu interpreteer probeer je een 2 tal grafstenen van totaal 5000 euro door te drukken, en ik snap heel goed dat daar weerstand tegen is. Dus, ben je al in gesprek geweest (en offerte over de schutting gooien telt niet)? Zo niet, wanneer ga je een afspraak maken met de bewindvoerder?

Wat mij ook niet duidelijk is, zijn beide ouders recent overleden? Oftewel, is het nu nog een kaal graf? Of staat er al een grafsteen? Als er al een steen staat, waarom dan niet daar de naam van de meest recente overleden ouder bij laten graveren? Compleet nieuwe stenen hoeven toch niet per se?

En als het inderdaad een kaal graf betreft, je hoeft toch niet per se 2 stenen te hebben? De meeste graven die ik gezien hebben staan gewoon beide namen op mochten er 2 personen liggen, dat scheelt je dan de helft.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04:06
cadsite schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:06:
Even voor de zekerheid, maar volgens mij kan je ook onder bewind staan met bakken vol geld op de rekening.
Er zomaar vanuit gaan dat de broer in financiële nood zit is met de weinige info die we hebben niet juist.
Bewind moet toegewezen worden door een rechter, die zal dat alleen toewijzen als er echt financiële problemen zijn.

[Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 10-01-2023 13:32]

• cadsite
WEBGAMING schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Bewind moet toegewezen worden door een rechter, die zal dat alleen toewijzen als er echt financiële problemen zijn.
Gebeurt dit ook niet bij verminderde aansprakelijkheid?

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:28
Tja als ik eerlijk ben heeft @vincent_1971 het wel een beetje aan zichzelf te danken dat er initieel zo stevig gereageerd wordt. Het is namelijk een kwestie met veel mitsen en maren, waarbij de details juist van belang zijn. En die details laat TS juist weg.

Onder bewind staan kan financieel reden hebben, maar ook vanwege geestelijke problemen. Dat gezegd hebbende is dit meer een vraag voor een notaris, want ik begrijp dat TS vooral wilt weten of ie zn broer kan verplichten te betalen of niet. Aangezien dit niet echt een forum is waarop veel notarissen aanwezig zullen zijn, zul je op je vraag geen passend antwoord vinden.

Natuurlijk wel advies over wat een beetje fatsoenlijk is om te doen, met aannames over de situatie van broer, TS en hun relatie. Die aannames en de daaruit volgende verontwaardiging was te verwachten, aangezien TS nogal wat details weglaat in zn verhaal en die juist erg belangrijk zijn.

@vincent_1971 ga naar een notaris en bespreek het daar. Dit soort vragen stellen zonder dat je het achterste van je tong laat zien, daar krijg je zelden een passend antwoord op.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-01 21:58
NACrat schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:07:
[...]
Het is even de vraag wat de reactie van de bewindvoerder was. Als die heeft gezegd ik betaal helemaal niet mee dan klopt jouw reactie.

Maar wellicht vind de bewindvoerder de gekozen optie veel te duur en wenst die enkel een bijdrage mee te betalen aan een goedkopere optie. In dat geval behartigd hij / zij zeker de belangen van de broer. Ik heb het topic vluchtig doorgelezen, maar even gemist waarom het persé een staande steen moet zijn die schijnbaar minimaal een paar duizend Euro kost?
Op de eerste pagina gaf TS twee reacties van de bewindvoerder, de eerste "was er niet happig op" en de tweede (na tonen offerte van 5K) "geen reactie". Dus ik denk dat de bewindvoerder helemaal niets zegt of doet en dat daarom TS niet weet wat er moet gebeuren om te voorkomen dat de begraafplaats zelf kosten gaat maken.
Waarom het perse een staande steen moet zijn heeft TS nog niet vermeld. Bedenk wel dat vrijwel alle begraafplaatsen regels hebben wat wel en niet is toegestaan, om te voorkomen dat de begraafplaats een complete kermis of vuilnisbelt wordt. Het eisen van een staande steen is geen gekke eis.

• icall5s
WEBGAMING schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Dat is niet waar. Je kunt bewind ook toegewezen krijgen als je een handicap of ziekte hebt. Dit heet beschermingsbewind. Je kunt dus wel degelijk 'loaded' zijn en onder bewind staan.

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• PepijnK
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-01 13:03
Free rider schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Op de eerste pagina gaf TS twee reacties van de bewindvoerder, de eerste "was er niet happig op" en de tweede (na tonen offerte van 5K) "geen reactie". Dus ik denk dat de bewindvoerder helemaal niets zegt of doet en dat daarom TS niet weet wat er moet gebeuren om te voorkomen dat de begraafplaats zelf kosten gaat maken.
Dat de bewindvoerder er "niet happig op is" kan ook te maken hebben met het feit dat vanaf een bepaald vermogen de bewindvoerder jaarlijks een percentage uitgekeerd krijgt uit dat vermogen.
Dus zolang er we niet weten wat de exacte situatie is, kan het ook nog zo zijn dat de bewindvoerder er zelf, persoonlijk, financieel belang bij heeft dat de broer van de TS niet meebetaalt.

En dan is er nog de vraag wat voor bewind is het. Is het alleen een financieel bewind? Is er sprake van mentorschap? Is er sprake van curatele?
Is de broer van TS wel handelsbekwaam? Met andere woorden, TS kan wel zeggen dat er een overeenkomst is tussen de begraafplaats, TS en broer, maar als broer onder bewind staat omdat hij niet handelsbekwaam is, dan is de handtekening van broer onder die overeenkomt juridisch gezien niets waard en is hij geen partij in de overeenkomst.

TS moet gewoon naar een notaris gaan, bij voorkeur de notaris die de executeur testament is en daar de vraag stellen. Dat kost wellicht een paar tientjes, maar dan heeft TS de boel wel duidelijk.

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:44
PepijnK schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:09:
[...]

Dat de bewindvoerder er "niet happig op is" kan ook te maken hebben met het feit dat vanaf een bepaald vermogen de bewindvoerder jaarlijks een percentage uitgekeerd krijgt uit dat vermogen.
Indien de curator, bewindvoerder of mentor verzoekt om een beloning, stelt de kantonrechter die hem benoemt diens beloning vast overeenkomstig het bepaalde in het tweede tot en met zevende lid, tenzij het een curator als bedoeld in artikel 383, zevende lid, een bewindvoerder als bedoeld in artikel 435, zevende lid, of een mentor als bedoeld in artikel 452, zevende lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek betreft.

2 De jaarbeloning, inclusief onkostenvergoeding, bedraagt:

a. voor een curator € 1.217;

b. voor een bewindvoerder € 675;

• ninjazx9r98
T-Forever schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:57:
[...]

Indien de curator, bewindvoerder of mentor verzoekt om een beloning, stelt de kantonrechter die hem benoemt diens beloning vast overeenkomstig het bepaalde in het tweede tot en met zevende lid, tenzij het een curator als bedoeld in artikel 383, zevende lid, een bewindvoerder als bedoeld in artikel 435, zevende lid, of een mentor als bedoeld in artikel 452, zevende lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek betreft.

2 De jaarbeloning, inclusief onkostenvergoeding, bedraagt:

a. voor een curator € 1.217;

b. voor een bewindvoerder € 675;
Onder voorbehoud dat ik het snap en niet iets over het hoofd zie:
Artikel 2, nummer 3
https://wetten.overheid.nl/BWBR0035730/2022-01-01
3
Indien het vermogen van de onder curatele gestelde meer bedraagt dan € 1.000.000, stelt de kantonrechter de jaarbeloning vast op 0,75% van dat vermogen.
@PepijnK 0,75% bij meer dan één miljoen en dan moet deze eenmalige uitgave er dus voor zorgen dat het vermogen onder de één miljoen komt. Uiteraard mogelijk maar lijkt me ver gezocht.

[Voor 6% gewijzigd door ninjazx9r98 op 10-01-2023 18:13]

• Transportman
Hatsjoe schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:29:
@vincent_1971 wat ik mis in dit hele verhaal is waar je in gesprek bent gegaan met de bewindvoerder om de grafsteen te bespreken en kijken wat er mogelijk is. Zoals ik het nu interpreteer probeer je een 2 tal grafstenen van totaal 5000 euro door te drukken, en ik snap heel goed dat daar weerstand tegen is. Dus, ben je al in gesprek geweest (en offerte over de schutting gooien telt niet)? Zo niet, wanneer ga je een afspraak maken met de bewindvoerder?

Wat mij ook niet duidelijk is, zijn beide ouders recent overleden? Oftewel, is het nu nog een kaal graf? Of staat er al een grafsteen? Als er al een steen staat, waarom dan niet daar de naam van de meest recente overleden ouder bij laten graveren? Compleet nieuwe stenen hoeven toch niet per se?

En als het inderdaad een kaal graf betreft, je hoeft toch niet per se 2 stenen te hebben? De meeste graven die ik gezien hebben staan gewoon beide namen op mochten er 2 personen liggen, dat scheelt je dan de helft.
Als ninjazx9r98 in "Grafstenen wie betaalt?" klopt, heeft TS op Kassa dezelfde vraag gesteld, en dat account heeft in juni 2021 een vraag gesteld waarin beide ouders overleden zijn, dat noem ik niet recent.

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-01 13:05

Dark Angel

Corvette LS Power

Maar de basis vraag is toch gewoon kan hij zijn broer dwingen. Of deze nu onder bewind staat of niet.
Als hij niet mee wilt betalen zal de TS het toch gewoon zelf moeten oplossen.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:39

Dennis1812

Amateur prutser

@vincent_1971 Hoe is het afgelopen? Aangezien de kwestie al 2 jaar loopt?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• icall5s
Waarschijnlijk een pasta. Jullie zijn dus gewoon gefopt. Knap werk OP. _/-\o_

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dark Angel schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:52:
Maar de basis vraag is toch gewoon kan hij zijn broer dwingen. Of deze nu onder bewind staat of niet.
Als hij niet mee wilt betalen zal de TS het toch gewoon zelf moeten oplossen.
Niet voor die bedragen denk ik. Als er een verordening is die stelt dat er een fundering en minimale bedekking moet zijn, dan kan je voor dat deel mogelijk - ALS inderdaad beide rechthebbende/opdrachtgever zijn voor het graf - de broer aansprakelijk stellen. Maar dat kan echter allemaal voor fors minder dan €5K geregeld worden. Dat is dan wel de bare minimum (eg: fundering, arcering en een gedenkplaatje), maar als dat is wat broer er aan kwijt wil of maximaal aan kwijt kan: dan is dat nu eenmaal zo. Erfenis of niet (bovendien, als ie onder curatele staat zullen er nog wel wat gegadigden zijn voor een deel van het geld.). Bovendien is die erfenis broer's geld, misschien wil ie ook gewoon niet - dat kan ook. En dan is er ook geen verplichten aan, behalve opnieuw mogelijk een verplicht deel om aan vereisten te voldoen.

Als TS perse veel meer wil dan louter noodzakelijk, dan kan je broer daar niet toe verplichten mee te betalen - behalve natuurlijk in alle redelijkheid het bedrag dat hij anders had moeten voldoen om aan die minimum vereisten in een verordening te voldoen. (En dan kom je denk ik niet veel verder dan +/- €750-€1000 p.p....)). Voor al het meerdere zal TS het restant zelf moeten bijleggen OF settelen voor minder; zelfs als hij het liever anders had gezien.

Trouwens, nu ik het heb over zo'n gedenkplaatje. We weten de situatie niet, ik heb zo 1,2,3 niet kunnen lezen of de broer niet WIL of gewoon niet KAN betalen (op dit moment). Misschien is voor nu dan een idee om even louter de basis te leggen met een gedenkplaatje (ben je dan kwijt in totaal...? €1750 ofzo voor 2 graven?) en dan over een paar jaar upgraden met een mooie steen als er betere tijden zijn aangebroken. Dan heb je voldaan aan je verplichtingen, de fundering ligt er en is het even een interim oplossing. Heeft broer er later simpelweg ook geen zin in dan blijft bovenstaande van kracht denk ik.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee