Toon posts:

Klopt deze salderingsberekening? #bomen en bos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:43
Ik merk dat er best wat onduidelijkheid is over hoe de saldering nu eigenlijk precies werkt en vooral gaat werken. Daardoor snap ik het zelf ook niet helemaal meer. Ik heb een Excel gemaakt met daarin de berekeningsstappen zoals ik het nu begrepen heb.
Mijn vraag: klopt dit zo?

Onderstaand een screenshot van de Excel:

Ik zal het tekstueel nog even uitleggen zoals ik nu denk dat het is.
Ik heb de volgende getallen gesteld/aangenomen:
Stel ik heb een jaarverbruik van 3500kWh.
Stel ik heb een aantal zonnepanelen liggen die totaal 10.000kWh opwekken.
Stel van deze 10.000kWh verbruik ik er meteen 1500.
Inkoopprijs stroom uit net = 0,65
Terugleververgoeding = 0,05

Neem even als voorbeeld 2027.

Van de 10.000 opgewekt en 1500 verbruikte, lever ik er 8500 terug het net in.
Van deze 8500 mag ik 55% salderen = 8500x0,55=4675.
Aangezien ik 3500 verbruik en 1500 zelf lever, moet ik er nog 2000 uit het net afnemen.
Ik mag geen 4675 salderen maar "maar" 2000.
Ik moet dus 8500-2000=6500 terugleveren.

Mijn uitgaven aan inkoop uit het net zijn dan de 2000kWh ร  0,65 = 1300,-
Mijn inkomsten zijn dan 2 ledig:
1) Inkomsten uit saldering: 2000kWh ร  0,65 = 1300,- (mag immer 1 op 1 weggestreept worden)
2) Inkomsten uit teruglevering: 6500kWh x 0,65 = 325,-
Mijn energierekening is dan 1300 (inkoop) - 1300 (verkoop) - 325 (verkoop) = -325,- (ik krijg dus geld toe; gas daarbuiten gelaten).

Had ik geen zonnepanelen gehad, dan was ik 3500kWh x 0,65 = 2275,- kwijt geweest.

Netto heb ik dat jaar dus 2275 + -325 = 2600,- verdiend.

Klopt dit nou of niet? :)

Specs

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Geen flauw idee, maar als je 1500 direct verbruikt tijdens de opwek van de 10.000, wat doe je dan als het donker is? Omdat je aangeeft dat je 8500 terug levert, lijkt het nu net alsof je dan helemaal niks van het net afneemt. Of ik lees niet goed, want ik ben hier niet goed in ๐Ÿ˜„

OhSunnyDay

• Meuzik
Meuzik schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 07:35:

Aangezien ik 3500 verbruik en 1500 zelf lever, moet ik er nog 2000 uit het net afnemen.
Klopt, ik neem er nog 2000 af uit het net...

Specs

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Het enige wat misschien te laag is geschat is de terugleververgoeding.

Op dit moment is er een enorme lobby om met het ingaan van het einde van de salderingsregeling ook een redelijke TLV vast te leggen. Er wordt nu gesproken over 60-80% van de kale prijs.

Ik vind dat lastig uitrekenen omdat het meer dan alleen BTW is maar je zou zo maar op 20 cent uit kunnen komen.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Nee je berekening klopt niet, je mag in dat jaar nog maar 55% salderen van die 2000 kWh afname, en niet van je totale opwek.

14400Wp๐ŸŒžLive, Atlantic Explorer 270V3๐Ÿ’งLive, Pana-mono WP5๐Ÿ”ฅLive.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:58
zoals klumpu4u hierboven zegt, je mag dat percentage salderen alleen rekenen van de stroom die je afneemt. Dus je berekening is te optimistisch in dat deel. Tegelijk is terugleververgoeding van 5 cent ook wel heul laag.

• Meuzik
klump4u schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:59:
Nee je berekening klopt niet, je mag in dat jaar nog maar 55% salderen van die 2000 kWh afname, en niet van je totale opwek.
Kijk, daar raak je de juiste discussie-snaar! ๐Ÿ˜„๐Ÿ‘๐Ÿป

Ik hoef in dit topic niet te discussiรซren over tarieven en andere afschattingen, dat blijft gissen en kan voor iedereen anders zijn. Het gaat me puur om de berekening zelf.

De รฉรฉn zegt " percentage salderen over je verbruik" de ander zegt "percentage salderen over je netto teruginvoeding".

Maakt echt een significant verschil, dus vind het erg vreemd dat dit niet duidelijk is. Wie heeft er gelijk en wat is de bron?

Specs

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
De regeling is er nog niet. Dus zwart wit kun je het nog niet krijgen.

Het prijsplafond is ook regelmatig aangepast en ook pas 20 dec op papier te zien voor ons.

• Meuzik
Hier:
https://www.google.com/ur...Vaw1CR0YLhM4K8rhc0-eUMgyE

Staat immers dit:

Door dit wetsvoorstel wordt de salderingsregeling van 1 januari 2023 tot 1 januari 2031 geleidelijk afgebouwd tot nul. De afbouw betekent dat de invoeding van kleinverbruikers vanaf 1 januari 2023 niet langer tegen hun afname van elektriciteit van een net wordt gesaldeerd. In plaats daarvan mag bij de kleinverbruiker slechts een percentage van de elektriciteit die op een net wordt ingevoed nog worden gesaldeerd met de afname van dat net via dezelfde aansluiting.

Daar hebben ze het dus over de invoeding

Specs

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:13
klump4u schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:59:
Op die manier heb ik de afbouwregeling nooit begrepen en staat ook niet als zodanig beschreven. Bijvoorbeeld door VEH: De afbouw houdt in dat zonnepaneelhouders vanaf 2025 nog maar een deel van de elektriciteit die ze terugleveren in mindering mogen brengen op de hoeveelheid stroom die is verbruikt. Hier staat dat er een bepaald percentage van de teruglevering gesaldeerd mag worden met het verbruik. Jij suggereert dat het een percentage van het verbruik betreft. Van welke bron heb je die informatie?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Meuzik schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:32:
Hier:
https://www.google.com/ur...Vaw1CR0YLhM4K8rhc0-eUMgyE

Staat immers dit:
[Afbeelding]

Door dit wetsvoorstel wordt de salderingsregeling van 1 januari 2023 tot 1 januari 2031 geleidelijk afgebouwd tot nul. De afbouw betekent dat de invoeding van kleinverbruikers vanaf 1 januari 2023 niet langer tegen hun afname van elektriciteit van een net wordt gesaldeerd. In plaats daarvan mag bij de kleinverbruiker slechts een percentage van de elektriciteit die op een net wordt ingevoed nog worden gesaldeerd met de afname van dat net via dezelfde aansluiting.

Daar hebben ze het dus over de invoeding
Dat is gewoon selectief lezen, ze hebben het over de invoeding die gesaldeerd mag worden. Salderen is het wegstrepen van ingevoede elektriciteit tegen afgenomen elektriciteit, alles wat daarna wordt ingevoed heet teruglevering.
Nu mag je nog 100% salderen, lever je meer terug dan mag je toch ook niet 120% salderen nu.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Uszka schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Op die manier heb ik de afbouwregeling nooit begrepen en staat ook niet als zodanig beschreven. Bijvoorbeeld door VEH: De afbouw houdt in dat zonnepaneelhouders vanaf 2025 nog maar een deel van de elektriciteit die ze terugleveren in mindering mogen brengen op de hoeveelheid stroom die is verbruikt. Hier staat dat er een bepaald percentage van de teruglevering gesaldeerd mag worden met het verbruik. Jij suggereert dat het een percentage van het verbruik betreft. Van welke bron heb je die informatie?
Staat bijvoorbeeld hier.
Stel dat een kleinverbruiker in een jaar 4.000 kWh onttrekt en het percentage is 64%, dan kan hij 64% van ten hoogste 4.000 kWh ingevoede elektriciteit salderen. De hoeveelheid ingevoede elektriciteit mag immers niet meer zijn dan de hoeveelheid onttrokken elektriciteit (in dit voorbeeld
4.000 kWh).

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:13
Je komt daar op uit omdat er staat dat je niet meer mag invoeden dan verbruikt is. Maar wat als je 3000kWh verbruikt en 7000kWh invoedt?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Uszka schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Je komt daar op uit omdat er staat dat je niet meer mag invoeden dan verbruikt is. Maar wat als je 3000kWh verbruikt en 7000kWh invoedt?
Dan moet je even verder lezen in dat document
Voor het deel van de ingevoede elektriciteit dat niet gesaldeerd kan
worden, ontvangt de kleinverbruiker op grond van artikel 31c, derde lid,
een redelijke vergoeding van de leverancier

• Meuzik
De hoeveelheid ingevoede elektriciteit mag immers niet meer zijn dan de hoeveelheid onttrokken elektriciteit (in dit voorbeeld 4.000 kWh).

Hmmm ๐Ÿค”...maar als ik overcapaciteit heb, dan heb ik overcapaciteit toch? Ik lever terug wat ik niet gebruik, daar heb ik zeg maar geen controle over.

Blijft een grijs gebied imho

Specs

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Meuzik schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:20:
De hoeveelheid ingevoede elektriciteit mag immers niet meer zijn dan de hoeveelheid onttrokken elektriciteit (in dit voorbeeld 4.000 kWh).

Hmmm ๐Ÿค”...maar als ik overcapaciteit heb, dan heb ik overcapaciteit toch? Ik lever terug wat ik niet gebruik, daar heb ik zeg maar geen controle over.

Blijft een grijs gebied imho
Je doet gewoon zoals de meeste mensen doen positief naar je toe lezen of rekenen en dan ook nog menen dat je in je recht staat, is begrijpelijk en normaal maar het werkt bij dit (jammer genoeg) niet.

• Meuzik
Dus kortom, het plaatje moet er zo uit zien: ?

Scheelt toch een 4000,- ongeveer...

[Voor 44% gewijzigd door Meuzik op 07-01-2023 16:49]

Specs

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee