Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:50

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Vorige week via de social media app van mijn huidige werkgever een bericht gehad dat vanaf 2023 er een fietsplan beschikbaar is.
Mooi, hier zit ik al een paar jaar op te wachten!
Er mag een fiets gekocht worden en het bedrag mag worden verrekend worden met bruto loon, bovenwettelijke vakantie uren of vakantie geld tot een maximum van €2500.

Er zit alleen een maar aan het verhaal, ik heb vorige week mijn ontslagbrief ingediend voordat dit bekend was.

Ik heb dus gelijk maandag een mailtje gestuurd naar HR met de vraag of ik gebruik mag maken van het fietsplan. Ik heb nog genoeg vakantieuren over die ik hiermee kan verrekenen dus wat dat betreft geen probleem.
De hele week geen antwoord gehad tot ik vandaag bij toeval de HR persoon tegen het lijf liep (werkt niet vast op de locatie).
Direct de vraag gesteld en kreeg een teleurstellend antwoord; de regeling is voor medewerkers die blijven!

Flink balen!

Nu ik er wat meer over nadenk vind ik het vreemd, ik ben nog een medewerker die reeds 10+ jaar bij het bedrijf werkt. Nu het fietsplan actief is, ben ik nog in dienst tot einde deze maand.
Door het belastingvoordeel zou het me ruim €1000,- schelen als ik wel mee mocht doen ten opzichte van de vakantie uren laten uitkeren en dan zelf de fiets kopen.

Nu heb ik mijn divisie directeur aangeschreven of hij iets kan betekenen voor mij, niet geschoten is altijd mis.

Ik zat alleen te denken, is er een andere reden om mij deelname te weigeren? Is er bijvoorbeeld een maximum aan budget voor de WKR voor een werkgever? Is het voor een bedrijf belasting technisch beter om een groter bedrag aan vakantie uren uit te keren dan minder uren plus een WKR vergoeding?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:12
Bij een fietsplan is het toch de bedoeling dat je de fiets minstens x-procent van de tijd gebruikt om mee naar/van werk te gaan?
Hoe wil je dat doen zodra je daar niet meer werkt?

Je wilt hopelijk toch ook niet na opzegging nog even een nieuw bureau bij ze declareren voor thuiswerkmogelijkheden? Waarom dan wel een fiets via een fietsplan?

Als je nieuwe werkgever binnen fietsafstand zit, kun je tzt daar naar de mogelijkheden kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:25
Ik vond het wel logisch. Ten eerste omdat je weggaat. Ten tweede omdat jij niet het gehele jaar bijdraagt aan de WKR ruimte. WKR budget is een percentage van de totale loonsom van de onderneming (dus het collectief).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 125% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:13 . Reden: Zie reactie van @marcelcee ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:23
Anoniem: 221425 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:15:
Dat over zoveel % van de tijd met die fiets naar je werk moeten komen: Dat was de oude regeling.

Het nieuwe fietsplan in een stuk eenvoudiger.

[...]

[...]

Niet meteen een antwoord op je vraag, maar met enkel die vakantieuren zou het dus een veel beperkter voordeel opleveren dan de door jou genoemde 'ruim €1000,-'.
Hier zit je mis. Vakantie-uren vertegenwoordigen uiteraard een bruto loon, en in dit geval bij iemand die uit dienst gaat wordt dat bedrag uitbetaald. Tijdens dienst neem je verlof op en blijf je je salaris ontvangen, ook al werk je minder.

Dus als je €2500 als fiets ontvangt en niet als brutoloon dan scheelt dit wel wat ja. Uit je eigen link is dat trouwens ook te lezen (37% of 49% korting op de aanschaf). Mocht je aanhaken bij je quote over percentage van 3: dat is voor de werkgever om de totale ruimte te bepalen (bij overschrijding een eindheffing die niet mals is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
marcelcee schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Hier zit je mis. Vakantie-uren vertegenwoordigen uiteraard een bruto loon, en in dit geval bij iemand die uit dienst gaat wordt dat bedrag uitbetaald. Tijdens dienst neem je verlof op en blijf je je salaris ontvangen, ook al werk je minder.

Dus als je €2500 als fiets ontvangt en niet als brutoloon dan scheelt dit wel wat ja. Uit je eigen link is dat trouwens ook te lezen (37% of 49% korting op de aanschaf). Mocht je aanhaken bij je quote over percentage van 3: dat is voor de werkgever om de totale ruimte te bepalen (bij overschrijding een eindheffing die niet mals is)
Inderdaad. En dat gaat dus niet over salaris per persoon maar om de totale loonsom. Boven de 400.000 is dit 1,18%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
Anoniem: 221425 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:15:
Dat over zoveel % van de tijd met die fiets naar je werk moeten komen: Dat was de oude regeling.

Het nieuwe fietsplan in een stuk eenvoudiger.

(...)
Fair enough. In theorie heb je als werknemer nu ook kans op een fiets aanschaffen met fiscaal voordeel, omdat de belastingdienst het versimpeld heeft. Echter, de exacte voorwaarden worden aan de werkgever overgelaten, die in de praktijk vaak (niet altijd!) nog aardig gelijk zijn aan de "oude" regels van de belastingdienst.
Gezien de beperkte ruimte in de WKR en veel andere dingen die de werknemers verwachten (fiscaal vriendelijk) te krijgen, kan ik me voorstellen dat werkgevers er niet happig op zijn om alle voorwaarden overboord te gooien rondom het fietsplan.

Zolang de werkgever voorwaarden stelt aan het gebruik van het fietsplan, is niet hard te stellen dat het nieuwe fietsplan "een stuk eenvoudiger" is. Het is immers nu juist diffuser, omdat de voorwaarden per werkgever meer kunnen variëren. De basisvoorwaardengrens is zwaar naar beneden gegaan, maar daardoor is er een groter "tussengebied" gekomen.

Wat wel belangrijk is, is dat het fietsplan onder de voorwaarden van de belastingdienst geen recht van de werknemer is. De werkgever mag strengere voorwaarden hanteren en daarmee een verzoek dus ook afwijzen wanneer het niet aan hun voorwaarden voldoet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15
Als een fietsplan zo belangrijk is dat je er al jaren op wacht, heb je vast een nieuwe werkgever gezocht die een fietsplan aanbiedt. Doe je daar toch mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:10

Theo

moederbord

De WKR is niet al te breed, inderdaad zo'n 1.18% van de bruto loonkosten mag de werkgever gebruiken voor de WKR. Alles dat de wekgever aan de medewerker geeft wat geen loon en geen onkostenvergoeding is dat valt binnen de WKR. Het fietsplan valt ook binnen deze 1.18%. Als de werkgever de WKR volledig heeft verbruikt, en er overheen gaat (afdelingsuitjes, kerstborrels, kerstpaketten, kortingen op eigen producten, gesubsidieerde kantines of sport valt er allemaal onder) dan moet de werkgever 80% belasting betalen over het bedrag at hij hier overheen gaat..
Dus jouw fiets: Je koopt een fiets van 2.500 euro aan privévermogen, en de werkgever betaalt ongeveer de helft hiervan aan mee. Die 1.250 euro gaat dus uit de WKR. Echterdoordat jij het bedrijf verlaat is de kans aanwezig dat de werkgever later nog eens 1.000 euro aan belasting mag afdragen over die 1.250 euro. Dus hij betaald 2.250 voor jouw fiets, terwijl jij er niet meer werkt, en daar zit hij uiteraard niet op te wachten..

Aan de andere kant; als er niks in het reglement staat over hoelang een werknemer in dienst moet zijn/blijven om van het plan gebruik te mogen maken dan kun je die route gebruiken. Als de regeling geldt voor alle medewerkers die in dienst zijn van de onderneming, en jij voldoet daaraan, dan is er geen grond om te weigeren..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:55
die grond is er wel: een opgezegde arbeidsovereenkomst..

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15
Bockelaar schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:46:
Hij loopt nog tot einde maand. Tot die tijd is TS in dienst.

[ Voor 10% gewijzigd door wheel op 07-01-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:47
Bockelaar schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:46:
Opgezegd is niet hetzelfde als beëindigd. Tot op de allerlaatste seconde van het dienstverband ben je in dienst van het bedrijf. WKR geldt voor alle medewerkers die in dienst zijn van het bedrijf. Ergo, het lijkt mij ook van toepassing op OP...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
Paul schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:52:
[...]
Opgezegd is niet hetzelfde als beëindigd. Tot op de allerlaatste seconde van het dienstverband ben je in dienst van het bedrijf. WKR geldt voor alle medewerkers die in dienst zijn van het bedrijf. Ergo, het lijkt mij ook van toepassing op OP...
TS voldoet aan de basisvoorwaarde vanuit de belastingdienst. Of hij voldoet aan de andere voorwaarden om gebruik te kunnen maken van het fietsplan kun je niet stellen op basis van de huidig bekende informatie.

De werkgever zal voorwaarden hebben en welke dat zijn, is niet door TS meegegeven anders dan enkel het maximale bedrag van de fiets. Als werkgever geen verdere (aanvullende) voorwaarden zou hanteren, dan zou iedere werknemer met een actief dienstverband dus meerdere fietsen per jaar voor een maximum van 2500 per jaar erin kunnen schuiven, met een grote rekening voor de werkgever als gevolg.
Lijkt me sterk dat werkgever het dus zo open heeft gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Mijre schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:59:
met een grote rekening voor de werkgever als gevolg.
Lijkt me sterk dat werkgever het dus zo open heeft gelaten.
Meestal is 1x per 3 jaar en als teveel mensen het aanvragen dan houdt het voor dat jaar op. Of er een clausule in staat dat je nog X termijn in dienst moet blijven lijkt me sterk, dat is bij studieovereenkomsten al lastig...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
Paul schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:01:
[...]
Meestal is 1x per 3 jaar en als teveel mensen het aanvragen dan houdt het voor dat jaar op. Of er een clausule in staat dat je nog X termijn in dienst moet blijven lijkt me sterk, dat is bij studieovereenkomsten al lastig...
Ik heb voor (gedeeltelijke) declaratie van een bureau ook dat als ik binnen een jaar na betreffende declaratie vertrek, ik dat bedrag weer volledig terug mag betalen. (Geen verdere afbouw a la studieovereenkomst. Binnen 1 jaar 100% terugbetalen, na 1 jaar 0%.)
Dus zo sterk zou het mijn inziens niet zijn.
Het is niet óf geen termijn óf direct eentje van járen. Er zit ruimte in het midden.

Er valt niet met stelligheid te zeggen of TS wel of geen gebruik kan maken van het fietsplan en wat de gevolgen zijn, als er niet meer over betreffend fietsplan van betreffende werkgever bekend is.

Wel vind ik het wat oncollegiaal om het überhaupt nog te willen, wetende dat je einde van de maand vertrekt, gezien de WKR beperkte ruimte biedt. Het lijkt mij vriendelijker om het bij de nieuwe werkgever te doen, waar 11/12e van het jaar gewerkt wordt en dus echt mee wordt gebouwd aan de omvang van de WKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Mijre schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:10:
Wel vind ik het wat oncollegiaal om het überhaupt nog te willen, wetende dat je einde van de maand vertrekt
Waarom? Als ik rondvraag bij mijn collega's wordt er redelijk beperkt gebruik gemaakt van die regelingen. Ik heb het niet aan HR gevraagd maar als ik snel wat in Google gooi blijft er bij de meeste bedrijven ieder jaar ongebruikte ruimte.
en dus echt mee wordt gebouwd aan de omvang van de WKR.
En de afgelopen jaren waarin er geen gebruik van is gemaakt dan? Die tellen voor de wet misschien niet mee voor dit jaar, maar al die tijd heeft OP dus "echt" mee opgebouwd aan de omvang voor de collega's die er wel gebruik van hebben gemaakt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 19:11
Zolang je in dienst bent kun je toch gewoon gebruik maken van de geldende arbeidsvoorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:06
Een werkgever staat vrij je hier in tegemoet te komen, dit is geen verplichting maar een gunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
In de regels van het fietsplan word met geen woord gerept over een minimale tijd in dienst blijven, ook niet over een terugbetalingsregeling.
Als er een maximum boor het budget is kan ik er ook wel wat van begrijpen, het is overigens een onderneming met een paar duizend medewerkers. Mijn fiets zou dan maar een heel klein deel van het budget zijn.

Binnen ons bedrijf word verder weinig gedaan met personeelsuitjes, simpel kerstpakket dus veel word er van di WKR ruimte niet gebruik gemaakt. Personeelsfeesten zijn er wel maar deze worden vanuit de PV geregeld.

Bijkomend voordeel voor mijn werkgever dat ze ook geen geld hoeven uitgeven aan mijn 12,5 jarig jubileum deze zomer. Niet dat dit verder iets uitmaakt voor de WKR, voor zover ik weet.

Oncollegiaal kan je het vinden, mijn directe collega’s hebben er geen probleem mee en gunnen het mij ook. Veel van mijn directe collega’s gaan overigens ook geen gebruik maken van deze regeling.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Je zat al jaren te wachten op een fietsplan? Kom op zeg, alsof het een gigantische arbeidsvoorwaarde is. Als je zolang daar in dienst hebt gezeten, zorg dan dat je het goed afsluit en niet weg gaat onder de noemer: daar gaat die zeikert. Een beetje zeuren om een fietsvoordeeltje, wil je zo vertrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Ja ik zit al jaren op het fietsplan te wachten, waarom is dat zo raar? Het is geen arbeidsvoorwaarde maar een goede en goedkopere manier om een fiets aan te schaffen in plaats van vakantie uren te laten uitkeren.
Ik maak me totaal geen zorgen of ik hiermee ‘verkeerd’ weg ga, dit is ook niet relevant. Ik probeer het via onze divisie directeur en als die nee zegt dan houd het voor mij daar ook op.
Overigens kan je ook het omgekeerde tegen de werkgever zeggen, na een lang dienstverband je werknemer zo teleurstellen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
Dat weet jij niet, zelfde geld mag heel het management met vrouw en kinders naar DisneyLand van die WKR.
Zie of hoor jij niks van, en geloof maar dat alle wegen benut worden als het om minder belasting betalen gaat.
En je word betaald voor je tijd niet voor je loyaliteit ;)

Vakantie uren omzetten in goederen is Illegaal trouwens, dat is het ontduiken van belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
T-Forever schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:32:
Vakantie uren omzetten in goederen is Illegaal trouwens, dat is het ontduiken van belasting.
Dus het fietsplan via de WKR is volgens jou illegaal?

Verder snap ik niet wat je bedoeld met je post? Reisjes naar Disneyland? Minder belasting betalen door wie? Waar gaat dit over en hoe is dit relevant voor dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
Een fietsplan is een fietsplan, vakantie geld omzetten in goederen is heel wat anders.
BV uitjes kunnen ook onder de WKR vallen, maar op deze WKR regeling zit een maximale grens, en hoe groter je werknemersgroep hoe relatief snel je op die grens zal zitten, bv uitjes, kerstpakketten, fietsplan. Dit kan onder de WKR vallen. deze WKR is een manier om geld onbelast uit te geven voor de werkgever, minder winst is minder belasting, allemaal relevant voor de werkgever.

[ Voor 68% gewijzigd door T-Forever op 08-01-2023 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
T-Forever schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:54:
Een fietsplan is een fietsplan, vakantie geld omzetten in goederen is heel wat anders.
Vakantiegeld of vakantiedagen? Welke is het? Want je noemt nu in 2 posts 2 verschillende dingen :)

Bovenwettelijke vakantiedagen mag je gewoon uit laten betalen, en dat is prima in te zetten als bron voor WKR-zaken zoals een fietsplan, net als bijvoorbeeld overuren, salaris, 13e maand of vakantiegeld.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
T-Forever schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:32:
Iets wordt pas illegaal als er geen loonheffing over wordt afgedragen.

Pagina: 1