Waterzijdig inregelen vloerverwarming icm warmtepomp.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-03 13:11
Ik vraag mij af of het beter is om de collectoren waterzijdig in te regelen (allemaal op dezelfde retourtemperaturen) of om een zo hoog mogelijke flow te hebben doorheen de collectoren. Dit om zo energie zuinig mogelijk te zijn voor de warmtepomp.
...

Situatie:
Woning uit 2015 allemaal vloerverwarming met zonesturing. Lage temperatuur warmtepomp 8kW.

Ruimtes worden nu al gelijkmatig warm dus het gaat mij puur om het zo energieverbruik zo laag mogelijk te krijgen met een warmtepomp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

korte antwoord: beide dingen wil je. zowel maximaal flow als waterzijdig zodat je geen kortsluiting maakt.

vervolgens ga je spelen met temperaturen om je stooklijn zo laag mogelijk te krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 06-01-2023 22:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
flippy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:08:
korte antwoord: beide dingen wil je. zowel maximaal flow als waterzijdig zodat je geen kortsluiting maakt.

vervolgens ga je spelen met temperaturen om je stooklijn zo laag mogelijk te krijgen.
Het lange antwoord? =D wat bedoel je met die kortsluiting?

Stooklijn heb ik momenteel al redelijk laag. Zit nu momenteel op 25/35 bij 18/-15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Onk_the_Monk schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:23:
[...]

Het lange antwoord? =D wat bedoel je met die kortsluiting?

Stooklijn heb ik momenteel al redelijk laag. Zit nu momenteel op 25/35 bij 18/-15
kortsluting als in een lus die een hogere retourtemperatuur heeft dan een andere. je wilt vookomen dat een kort lus aanvoerwater terug in je retour pompt zonder af te koelen.

verder is eht de truc om je delta omlaag te krijgen. graadje of 3 is vaak een goed begin.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
flippy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:43:
[...]

kortsluting als in een lus die een hogere retourtemperatuur heeft dan een andere. je wilt vookomen dat een kort lus aanvoerwater terug in je retour pompt zonder af te koelen.

verder is eht de truc om je delta omlaag te krijgen. graadje of 3 is vaak een goed begin.
Ok, ik kan de delta t aanpassen in de settings van de warmtepomp. Deze staat nu op 5 graden. Kan deze eens verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Er zijn naar mijn idee 2 dingen belangrijk: bepaalde flow door de collectoren zodat deze de hoogste efficiëntie bereiken. Die gegevens zijn op te zoeken op internet. Het andere is een bepaalde flow door de warmtepomp voor een zo hoog mogelijk rendament.

Deze 2 gegevens moeten matchen met elkaar voor een zo laag mogelijk energieverbruik. Je zult dus een en ander moeten berekenen, of laten berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En wat belangrijk is, het type verdeler, ik mag hopen dat het pomploze (open) verdelers zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
_ferry_ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:47:
En wat belangrijk is, het type verdeler, ik mag hopen dat het pomploze (open) verdelers zijn?
Klopt, geen pomp en open verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
MarkS90 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:34:
Er zijn naar mijn idee 2 dingen belangrijk: bepaalde flow door de collectoren zodat deze de hoogste efficiëntie bereiken. Die gegevens zijn op te zoeken op internet. Het andere is een bepaalde flow door de warmtepomp voor een zo hoog mogelijk rendament.

Deze 2 gegevens moeten matchen met elkaar voor een zo laag mogelijk energieverbruik. Je zult dus een en ander moeten berekenen, of laten berekenen.
Hoe begin ik daar best aan? Heb je eventueel lectuur dat je kan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ik veronderstel dat er technische gegevens bestaan van je warmtepomp. Daarin staan gegevens als vermogen en waterflow. Vooral dat laatste is belangrijk voor een efficiënte werking van je warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
MarkS90 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:25:
Ik veronderstel dat er technische gegevens bestaan van je warmtepomp. Daarin staan gegevens als vermogen en waterflow. Vooral dat laatste is belangrijk voor een efficiënte werking van je warmtepomp.
Daar kom ik aan. Staat dat ik minimaal 12l flow moet hebben en dat heb ik.
Pagina: 1