Schutting van de buren een stuk over de erfgrens?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelsgenerated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-04 09:21
Beste Tweakers,

Ik heb recentelijk een huis kunnen kopen (ongeveer 3 weken geleden). Heel erg mooi en heel erg blij ermee uiteraard. Maar nu ik alle documenten bij elkaar beetje heb (het meeste recentelijk namelijk het taxatierapport). Ben ik op de volgende situatie gestuit.

Voor mijn gevoel ( voor nu ) is de schutting van de buren ongeveer een halve meter over de erfgrens van mij neergezet.

In het koopcontract en de taxatierapport is er nergens iets gemeld over erfdienstbaarheid of een reden / toestemming of iets dergelijks waarvoor de schutting zo over de grens ligt.

De lange achtergrond situatie is als volgt:
Lang geleden was het bedrijf achter mijn woning een taxi bedrijf en die wilde graag van beide kanten op hun terrein kunnen komen. Dit is met een aantal generaties bewoners geleden geregeld en is er een doorrit/straatje tussen de woning gemaakt, dit bleek toch niet helemaal praktisch te zijn omdat de draaihoek te klein was en is ergens een keer stop gezet.

Sinds die tijd heeft er altijd een rare schutting/stuk straat gezeten waar de vorige bewoner(s)? niks mee hebben gedaan. Tot nu in het heden, mijn huidige buren links zijn er ingetrokken ( hoe lang weet ik niet, maar ik kan terug vinden dat het huis in 2015 te koop heeft gestaan ) en hebben er een schutting en poort neer gezet.

Het neerzetten van de schutting is minder dan 2 jaar geleden gebeurd, dit kan ik terug zien in Google maps + het kadaster. ( een luchtfoto van 15-09-2020 vergeleken met een foto van het kadaster van dit jaar ).

De verkoper waar ik het huis van koop heeft al 2 jaar niet in dit huis gewoond(of heeft er zelfs nooit ingewoond) en is zich waarschijnlijk niet bewust van de situatie en zit in het buitenland. Deze heeft het huis 2 jaar geleden overgekocht met de intentie om het op te knappen maar is hier nooit aan toegekomen. En nu kom ik daar te wonen. En nu ik de verschillende documenten + Google maps + kadaster data bij elkaar hebt verzameld valt mij het op dat de schutting een flink eind op mijn erf staat.

Ik moet nog kennis gaan maken met de buren, maar mijn ouders hebben ze per ongeluk gesproken toen ze langs het huis ging om even te kijken ( ze stonden door de ramen te kijken toen de buurman naar buiten kwam) en het onderwerp van de schutting kwam ter sprake ( mede omdat het mijn idee ook al was om dit stuk weer aan te trekken bij mijn tuin) en daarop vertelde die buren dat de schutting die er nu staat op de erfgrens is neergezet. Een heel leuk en net gezin verder volgens mijn ouders.

De korte situatie is als volgt:
Er was een raar stuk schutting/straat tussen mijn huis en dat van de buren en deze buren hebben een schutting met poort geplaatst die waarschijnlijk over mijn erfgrens gaat.

Opgemeten zit er nu tussen hun poort en mijn muur 1 meter 30 ongeveer, en als ik zo kijk naar alle data die ik heb zou dat veel meer moeten zijn, en de rekensom met de kaart van Funda kom ik dan uit dat er ongeveer een halve meter verschil in zit. ( de tuin is ongeveer 16 meter diep, dus ze hebben ongeveer 8 vierkante meter gesnoept dan)

Googlemaps 15-09-2020

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNvh1CxB-Nd8MGuYDjQXb0VFwTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcyNsS8NdWmwwN8QAT7mebMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Kadaster met luchtfoto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/090rJQEIIkOZNyEnpHMLNg_TutA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgKskF64Hvo0826bSlZvlOFX.jpg?f=fotoalbum_large

Kadaster gemeente

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vez9ttKVqCIF0t_ebRUypSWdzdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXRVc2d1v0VJrfcSG3OV9jGg.png?f=fotoalbum_large

Funda Situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0inT9Nr32Om_N9BgLqd6rPWKXeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7CucDRVt6wXo4sWd2SfAFfY.jpg?f=fotoalbum_large

Foto gangetje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMs8I0ko7hSFAdSjB82yG2665us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHqHxbdxlISiEPR00HSWFVKF.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant ingang carport van Google Earth

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEmp-yzAyi07XZasjTQCm8pyT3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9ooyuHgfXs2SPwipRbYbHqy.jpg?f=fotoalbum_large

Dus wat nu…?

Allereerst wil ik binnenkort een keer mijzelf gaan voorstellen bij de buren met een lekker stukje gebak en gewoon koetjes en kalfjes kletsen en dan wel laten vallen dat ik er mee bezig wil en dan in een tweede of derde gesprek deze informatie (en mogelijk meer) ter sprake brengen.

Aangenomen dat ik gelijk heb en de schutting dat stuk bij mij over de grens gaat ben ik opzoek naar mijn opties.

Ik kan wel gokken en speculeren naar de reden waarom die poort en schutting er zo staan maar daar schiet ik verder niks mee op. Ik gun de buren wel een goede poort/ingang naar de tuin, maar dat ie zo ver over de grens staat dat vind ik toch een stukje minder. Daarnaast moet ik mijn poort nu ook op een schuin hoek zetten omdat er te weinig ruimte is om hem er recht te zetten.

Ik heb al rond gekeken waar ik meer informatie kan proberen te vinden naast grensreconstructie van het kadaster ( die volgens mij rond de 400-600€ kost ) maar ik kan eigenlijk niet veel meer vinden.

Wel een website gevonden waar ik een kadastrale kaart met maatvoering kan vinden voor 50€ maar ik weet niet hoeveel ik hieraan heb omdat het niet officieel van het kadaster is en alleen de data van het kadaster + gemeente gebruikt om de maten van je erf te bepalen.

Ik denk dat er sowieso nog een keer bij de notaris langs gegaan moet worden om vast te leggen dat, dat stuk grond van mij is en zij over de grens heen gaan, zodat dit niet kan verjaren en ik straks een stuk grond kwijt ben ( ongeveer 8 vierkante meter )

Ik gun de buren wel een goede poort en toegang naar de tuin, maar ik laat het niet zomaar van mijn stuk grond afgenomen worden en wil dit gewoon duidelijk op papier hebben staan ( mocht ik ooit in de toekomst het huis verkopen of er nog een stuk bij bouwen).

Mijn intentie is niet om een klootzak te zijn of dat die schutting eruit moet en dat ze het maar uitzoeken maar ik wil het ook niet zomaar over mij heen laten gaan.

Nu heb ik de volgende scenario’s in mijn hoofd en ik wil eigenlijk een beetje voorbereid zijn op elke situatie:

A:
Ik heb het helemaal verkeerd en de schutting is netjes op de grens gebouw ( als je ook kijkt naar de kadasterkaart zie ik dat mijn eigen schutting ( bij de andere buren) ook niet goed loopt) dus misschien klopt die van hun ook niet. Dan is er hopelijk niks aan de hand en bak een paar keer een taart voor ze en even goede vrienden.

B:
De data klopt niet helemaal en het scheelt maar een paar cm dan zal ik er ook niet over vallen aangezien ik ook gebruik maak van de schutting. Even goede vrienden.

C:
De buren geven toe dat hij zo over grens gemaakt is omdat ( vul hier meerdere verschillende reden in) en hopen dat ik het stuk grond aan ze verkoop ( waar ik nu nog niks voor voel ). In dat gevoel moet er naar de notaris gegaan worden om dit vast te leggen zodat het niet verjaart. Ik ben eventueel wel bereid het stuk te verhuren zolang ik maar eigenaar blijf, mocht ik het willen verkopen of voor andere redenen nodig hebben. Wie betaalt dan de kosten van de notaris en wat is een vriendschappelijke prijs om het te verhuren?

D:
De buren zeggen dat hij op de erfgrens staat en ik kan geen verdere informatie vinden dus ik/wij laten een grensreconstructie om er achter te komen hoe het loopt, zouden ze ingaan op het verzoek om de kosten te delen? Of hebben ze zoiets van jij maakt er een probleem dus betaal het maar lekker zelf en dan zien wij wel. Hoe dan verder?

E:
De buren steken de kop in het zand, ze willen het wel kopen maar voor veel te weinig en ze willen geen huur betalen. Kan ik dan alleen naar de notaris om zoiets vast te leggen en draai ik dan op voor alle kosten? De buren hebben een mooie schutting en een stuk grond erbij en hopen dat ik geen klootzak ben en eis dat ze schutting verplaatsen en maar via het te smalle gangetje en/of carport aan de achterkant naar binnen gaan.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat het zo duidelijk is. Schiet gerust als er vragen zijn of iets toch niet helemaal duidelijk is.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en/of opties en suggesties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 11:55
Het is duidelijk, het zijn goede opties die je hebt bedacht.
Het is bijna een geval “meester Frank Visser doet uitspraak” en dat wil niet zeggen dat je gelijk krijgt.
Ik ben bang dat je de kosten voor de grensreconstructie zelf zal moeten dragen omdat ik verwacht dat de buren ervan overtuigd zijn dat deze op de grens staat (mits zij deze geplaatst hebben)
Dan weet je het wel zeker en is er over de uitkomst geen discussie meer mogelijk.
Je kan ook eerst polsen hoe de buren erin staan / het zien.
Succes en heel veel wijsheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 15:11
Lijkt me wel de moeite waard, is geen heel klein stuk wat de schutting fout staat.
Ik zou beginnen met het tonen van de kadasterbeelden incl satelietfoto en vragen waarom zij denken dat ie wel correct staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:58
Ik voel al dat dit geen makkelijk verhaal gaat worden, je hebt er goed over nagedacht. Als het niet klopt ga je het nooit goed doen, want niemand zal het leuk vinden als er wat aangepast moet worden en jij bent gek als je 8 m2 weggeeft.

Misschien kun je het volgende doen: laat het kadaster het nameten, klopt het dan niet ga er dan meteen na kennismaking mee naar de buren en bedenk een smoes waarom je dit meteen hebt laten nameten. Iets met makelaar, noratis, verkoper, bedenk wat geloofwaardigs en vraag hoe je dat op gaat lossen. Het hangt ook van jou af wat je acceptabel vind, maar je opmerking over die poort lijkt me een plausibel punt ("de makelaar wees je daar op en op advies van de notaris heb je laten nameten", of zoiets).

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Niet-zelfbewoningsclausule, dus de verkoper kan je het allemaal ook niet met redelijke nauwkeurigheid vertellen. Het Kadaster kan dat wel. Je eigen metingen en interpretatie van de kaart en de luchtfoto roepen vragen op. Zou niet weten wat je anders zou kunnen doen dan laten reconstrueren. Uitgaan van het verhaal van iemand met strijdige belangen, dat lijkt me niet verstandig.

Blijk je geen gelijk te hebben, dan heb je in ieder geval absolute duidelijkheid voor je geld.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 06-01-2023 22:54 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:18
Even een landmeter inhuren met de kadasterlijn. Ik doe dit zelf (ben landmeter/tekenaar) regelmatig bij mensen met een vermoeden voordat ze officeel gaan klagen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neojoris
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-05 19:57
Je kan navragen bij je gemeente hoelang de schutting al op die plek staat. De gemeente heeft namelijk beschikking over luchtfoto's en streetview (streetsmart/cyclomedia) foto's van meerdere jaargangen; als het er te lang staat kan je wel eens pech hebben...

edit: niet goed gelezen,...

[ Voor 16% gewijzigd door neojoris op 06-01-2023 23:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tekken4111
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-06 19:45
Ik zou zelf ook niet al te snel conclusies trekken op basis van de luchtfoto van het kadaster. Als ik van alle buren rechts van je inclusief je eigen rechter schutting zo kijk, dan staan ze letterlijk allemaal een halve meter naast de lijn. Zou het niet kunnen dat de lijn van het kadaster gewoon net verkeerd staat?

Of alles is door de jaren heen door de scheve tuinen gewoon consistent verkeerd geplaatst bij iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 11:41
Die luchtfoto's zijn geen van allen recht van boven. Dus geven verkeerd beeld. Zo te zien hebben de buren een zijkant kavel van de zijkant van de schuur achterin tot voor, parallel aan hun huis. Ze lijken nog wat aangebouwd te hebben direct achter hun huis, dat zal ongeveer de grens zijn(maar verkeerd schuin weglopend), de hele strook achter de poort is niet van hun.
Maar als ik naar de twee kadaster plaatjes kijk, lijk jij gewoon je schutting te kunnen plaatsen op je eigen grond, er blijft dan tussen jullie in weinig meer over, maar dat is jou probleem niet. Het stuk wat leeg hoort te zijn heeft de buurman in gebruik, handhaven is aan de eigenaar van de middenbaan, gemeente? Wat alleen niet klopt, is dat op jou stuk de schuur volgens kadaster veel meer uitsteekt, dan het nu is.

Het is vervelend om zo in je buurt te beginnen, maar ik zou het er ook niet bij laten zitten. Je geeft teveel weg zo. Je krijgt het niet meer terug als je het laat bestaan. Ik zou toch de notaris er bij betrekken. JE krijgt niet wat je gekocht hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06 09:37
Kadaster plaatjes kloppen niet altijd, dat is me ook al eens opgevallen toen ik op Funda aan het kijken was.
Verder staat bij de plattegronden van Funda altijd "hier kunnen geen rechten aan ontleend worden"
Als je nog bezig bent met kopen, kan je ook de verkoop makelaar (of aankoop, als je die hebt) vragen om het voor je na te meten, voor de sleutel overdracht.
Helaas hebben je ouders het al tegen de buren gezegd, want anders had je gewoon volledig de verkoper de schuld kunnen geven en gedaan hebben alsof je van niks weet.
Sowieso kan je deze kosten van het nameten niet met de buren delen ("hey, ik wil even nameten of jullie tuin overhoop moet, omdat jullie potentieel een stuk van mijn tuin gebruiken. Hier is de rekening" gaan zij geen zin in hebben). Potentieel kan je dit wel delen met de verkoper. Volgens mij is de grootte van het perceel ook opgenomen in Kadaster en als ze die hebben gebruikt op Funda kan je zeuren dat in de huidige situatie je betaalt voor 8m2 die je niet krijgt (en met 2-4k per m2 gaat het hard).
Als ik jou was zou ik sowieso kijken of dit uit te zoeken valt voor de sleuteloverdracht en dan kan je het nog steeds spelen op "het moet weer kloppen voor de verkoop" en haten je nieuwe buren je misschien iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 20:16
Zullen er niet van die ijzeren kadaster paaltjes net onder het maaiveld zitten op alle hoeken van de kavel? Wanneer je voor en achter hebt en vervolgens een lijn trekt, heb je toch de erfgrens te pakken?

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:09
Ik snap niet zo goed waarom mensen het hier hebben over weggeven: TS heeft een huis gekocht met de schutting en tuin zoals deze er nu staan. Hij denkt nu alleen recht te hebben op meer grond dan is 'afgesproken' bij verkoop en wil daarbij dus de buren als het nodig is de toegang tot de achtertuin weigeren (behalve als ze genoeg betalen voor de grond waarvan TS bij aankoop niet eens van wist dat het mogelijk tot zijn perceel behoorde)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
pauldaytona schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:32:
maar ik zou het er ook niet bij laten zitten.
ik wel dat gezeik wat je krijgt voor 8 m2 zou mij het niet waard zijn

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:16
Laat het nameten dan weet je het zeker, maar gekeken naar de kadaster fotos....

Als jij meer grond op links zou hebben, dan zou je ook een stuk van je woonkamer en een kwart van je berging aan de andere buren moeten geven. Geef jij die dan ook terug?

Gezien op beide plattegronden de lijnen aan beide kanten niet kloppen zou ik heel voorzichtig zijn voor je meteen ruzie hebt met je buren. Dat kan zomaar heel hoog oplopen en dat heeft pas echt gevolgen voor je woonplezier.

Edit: volgens mij kun je bij het kadaster fouten aangeven, waarom doe je dat niet eerst? Kost het je wellicht niks om duidelijkheid te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door LuisjeNL op 07-01-2023 09:41 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 07:49
Persoonlijk denk ik dat op de kadaster satelliet foto de lijntjes verkeerd staan. Als je de rechter lijn op de foto bij je woning evenredig goed zet met de schuur en je huis, en de linker lijn evenredig opschuift, staat de schutting van de buren exact op het lijntje. Als je het 100% zeker wil weten laat je het door het kadaster nameten, maar om geen kwaad te stichten, zou ik er persoonlijk niet teveel mee doen.

Als dit “loze” gangetje verder geen doel dient, haal je je eigen schutting weg, plaatst net als de buren de schuttingdeur aan de voorkant, en voila. Tuin een stuk groter, en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImpulZ_28
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:07
Ik Denk dat je A hebt. De reden waarom ik dat denk is dat het kadaster een beetje verschoven over de luchtfoto ligt. Zie jou eigen schuurtje tegenover het Kadaster lijnen, foto 2 van je. Dan zou jouw schuurtje ook bij jou buren op hun grond staan.

Edit; Ik ga ervanuit dat je op huisnr 32 woont.

[ Voor 9% gewijzigd door ImpulZ_28 op 07-01-2023 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gewoon kadaster laten komen inmeten. Dat kunnen ze en daar zijn ze volgens mij ook voor. Zodra je dat bevestigd hebt (of niet) zou ik (in jouw geval) dit ook netjes melden bij de buren voor toekomstige documentatie. Mocht jij daar over 10 jaar weggaan (en zij niet) en de volgende bewoners valt ook iets raars op, dan kunnen zij alvast verwarring voorkomen.

Vanuit het perspectief van je buren zou ik, als ik hun was, en als het kadaster inderdaad zegt: "De schutting staat verkeerd," zeggen: "Je hebt gelijk, dat gaan we direct aanpassen."

Daar hoef je jezelf niet eens netjes bij voor te stellen met gebak ;) Maarja, je hebt altijd mensen die heel entitled zijn en koppig gaan doen.

Dat gangetje kan in ieder geval wel een service gebruiken van een goede hogedrukspuit zeg, pfoeh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:37
Op welk huisnummer woon je?

Ik vermoed dat situatie a hier aan de gang is. Als je die foto bekijkt wijken de meeste tuintjes eenzelfde stuk af.

[ Voor 68% gewijzigd door Cobb op 07-01-2023 13:07 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplankje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-08-2024
Ik zou sowieso eerst met de buren praten over deze situatie, en niet zoals vele anderen vaak doen, meteen iemand hier voor laten komen, dat wekt namelijk een onplezierige situatie (mits de buren dat weten).

Oke ze hebben gezegd het staat op de erfgrens, dat zou iedereen zeggen in de buren zijn situatie maar je hebt bewijs dat het niet is zoals het is vastgesteld.

Wat ik zou doen, is gewoon even met de buren overleggen, en anders met een buur verderop die dezelfde situatie heeft even een bakkie doen en kijken wat er uit komt. Mocht het stroef gaan en je krijgt geen medewerking (je wil niet de vervelende nieuwe buur zijn). Dan zou je eventueel een bemiddelaar van de gemeente langs kunnen laten komen om inderdaad het wettelijk gezien vast te stellen wie er gelijk heeft, wat hier ook uit komt kan je dan her-bespreken.

Al met al een lastige situatie maar goed.. ben benieuwd naar het vervolg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Kaasplankje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:46:
Ik zou sowieso eerst met de buren praten over deze situatie, en niet zoals vele anderen vaak doen, meteen iemand hier voor laten komen, dat wekt namelijk een onplezierige situatie (mits de buren dat weten).

Oke ze hebben gezegd het staat op de erfgrens, dat zou iedereen zeggen in de buren zijn situatie maar je hebt bewijs dat het niet is zoals het is vastgesteld.

Wat ik zou doen, is gewoon even met de buren overleggen, en anders met een buur verderop die dezelfde situatie heeft even een bakkie doen en kijken wat er uit komt. Mocht het stroef gaan en je krijgt geen medewerking (je wil niet de vervelende nieuwe buur zijn). Dan zou je eventueel een bemiddelaar van de gemeente langs kunnen laten komen om inderdaad het wettelijk gezien vast te stellen wie er gelijk heeft, wat hier ook uit komt kan je dan her-bespreken.

Al met al een lastige situatie maar goed.. ben benieuwd naar het vervolg.
Nee juist niet. Eerst laten nameten, dan aankaarten bij de buren. Als je het namelijk mis hebt, zet je kwaad bloed bij de buren terwijl dit helemaal niet nodig is.

De beste smoes die ik kan bedenken: je wil mogelijk je eigen schutting vervangen en laat het kadaster langskomen om te bepalen waar de schutting precies moet komen. Dan meet het kadaster ook even jouw perceel na en komen ze erachter dat de schutting van de buren op jouw perceel staat. :+

Overigens nu wel hopen dat de buren van TS dit topic niet lezen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:51

JdM

Humbled

Het zit hem er inderdaad ook een beetje in hoe je de situatie binnenvliegt. Als je erin gaat met het idee dat je 8m2 terug moet krijgen, dan wordt daar ook je benadering op gebaseerd. Je kunt ook met jezelf afspreken (en helemaal niet met je buren) dat je gewoon het kadaster de zaak laat nakijken. Het is helemaal niet raar als je je gekochte object controleert op juistheid en ik zou er niet eens een smoes voor bedenken.
Met die uitslag kun je dan vervolgens weer verder en kun je de buren er mooi tussenuit laten in het geval dat alles correct is. Dan hebben zij nooit een verkeerd gevoel gehad als blijkt dat alles gewoon netjes klopt en als het niet klopt kun je toch gewoon ook zelf rustig aangeven dat je de situatie graag wil terugbrengen naar hoe het hoort te zijn. Denk dat dat een stuk beter is voor je (prille) verstandhouding.

[ Voor 8% gewijzigd door JdM op 07-01-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:28
bie100 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:29:
[...]

ik wel dat gezeik wat je krijgt voor 8 m2 zou mij het niet waard zijn
Dit inderdaad. De ts woont er nog niet eens en is nu al de relatie met zijn directe buren op het spel aan het zetten.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
wodkabuikje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Dit inderdaad. De ts woont er nog niet eens en is nu al de relatie met zijn directe buren op het spel aan het zetten.
Dat weten we dus niet. Als de TS juist is zijn het de buren die de relatie met TS op het spel zetten door op zijn grond te bouwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
icall5s schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Dat weten we dus niet. Als de TS juist is zijn het de buren die de relatie met TS op het spel zetten door op zijn grond te bouwen. :)
enige verschil is dat het toen zijn grond niet was toen de schutting geplaatst werd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
bie100 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:23:
[...]

enige verschil is dat het toen zijn grond niet was toen de schutting geplaatst werd
Niet echt relevant als die grond hoort bij het perceel dat hij heeft gekocht. Ik weet niet in welke regio TS woont, maar met een gemiddelde landprijs van 400-1000 afhankelijk van de locatie gaat het hier gewoon om 3200-8000 euro, of zelfs meer als het iets als Amsterdam/Utrecht etc is.

Open zijn, meedenken, niet pushen, maar wel duidelijk zijn dat het jouw grond is. Als je er niks mee wilt kun je altijd nog op papier laten zetten dat de buren dus wel recht hebben voor gebruik, geldig zolang jij eigenaar bent, en dat jij op enig moment met x weken waarschuwing dit in gebruik mag nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
@Pixelsgenerated Fijn dat je zoveel foto's etc. hebt toegevoegd, maar kun je eerst aangeven op welk nummer je woont en om welke buren het gaat?

Ik heb meerdere keren je TS gelezen, maar het is mij onduidelijk. Dat kan ook aan mijn liggen uiteraard.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Zebby schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Niet echt relevant als die grond hoort bij het perceel dat hij heeft gekocht. Ik weet niet in welke regio TS woont, maar met een gemiddelde landprijs van 400-1000 afhankelijk van de locatie gaat het hier gewoon om 3200-8000 euro, of zelfs meer als het iets als Amsterdam/Utrecht etc is.

Open zijn, meedenken, niet pushen, maar wel duidelijk zijn dat het jouw grond is. Als je er niks mee wilt kun je altijd nog op papier laten zetten dat de buren dus wel recht hebben voor gebruik, geldig zolang jij eigenaar bent, en dat jij op enig moment met x weken waarschuwing dit in gebruik mag nemen.
is ook niet relevant maar sommige mensen doen net overkomen dat die schutting is geplaatst toen hij het huis had gekocht

ik had de makelaar daar over aangesproken die heeft het verkocht met minder grond dan waar die recht op heeft en zelfs denk ik voor heeft betaalt laat die het maar oplossen zou ik denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-06 19:06

Blokker_1999

Full steam ahead

Real schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:04:
@Pixelsgenerated Fijn dat je zoveel foto's etc. hebt toegevoegd, maar kun je eerst aangeven op welk nummer je woont en om welke buren het gaat?

Ik heb meerdere keren je TS gelezen, maar het is mij onduidelijk. Dat kan ook aan mijn liggen uiteraard.
Kan je afleiden uit de foto's. TS woont op 32, de buurman waar het over gaat is 34. Je ziet duidelijk de zwarte lijn op de luchtfoto van het kadaster naast de omheining lopen en achteraan in de tuin op wat lijkt een grote bloempot. De afbeelding van TS zijn woning van Funda past ook alleen op nummer 32 en de foto vanop straat past ook alleen maar in de situatie van 32+34.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

8m2 is niet niets helemaal niet als je de huidige inflatie en hypotheekrente meerekent, zou me niks verbazen als je zomaar 12m2 tegoed hebt van je buren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:36
[...]

Niets doen is de situatie laten verjaren en dan geef je het stukje eigenlijk gewoon weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
[...]

Hoezo relatie met de buren op het spel zetten? de buren zouden toch exact hetzelfde doen? Iedereen wil gewoon wat hij of zij gekocht en betaald heeft. Als de buren daar moeilijk over gaan doen zegt dat meer over de buren dan TS.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-06 16:05
Vraag het na bij het kadaster. Grote kans dat de kaart niet goed is. Bij het digitaliseren van zulke kaarten zijn vaker grenzen wat verschoven, je moet het dus altijd professioneel laten nameten als er twijfel is en niet afgaan op de kaarten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-06 16:21

Electrowolf

Mod met Liefde!

De vieuwers die ik hier heb gezien zijn niet erg betrouwbaar. Luchtfoto's en funda plaatjes zijn alleen maar indicatief. Beter kan je even op PDOK kijken met de BGT met panden en kadasteraal met bebouwing en percelen. Eventueel nog de BAG er bij voor panden. Kan je ook meteen zien hoe goed de geodata van je gemeente is (de pand/bebouwingsdata hoort bijna overal te overlappen). Zie https://app.pdok.nl/viewer/, voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csGrt6-6w8tHo9n3JHglAY4scfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L6KT6GTRY3fiix50Bjsrars3.png?f=fotoalbum_large

Als je perceelgrens inderdaad parralel aan de muur van je huis loopt lijkt het er op dat wat de buren hebben gedaan op hun eigen land is.

En zoals gezegd: na laten meten door een landmeter geeft enige echte zekerheid.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 09:44
is het niet zo dat na 10 jaar verjaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Gezien jouw perceel een rechthoek is, zoek op het kadaster de breedte van het perceel op. En meet dan vanaf de vrij duidelijke erfgrens aan het oosten die breedte naar het westen. Dan zie je snel waar de schutting staat ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:23
Ik heb een soorgelijk probleem gehad, buren hadden al jaren een stuk schutting op (achteraf) mijn grond staan.
Het probleem was dat na een paar jaar de buren nieuwe plannen hadden met de grond en schermde met verjaring omdat ze al de nodige jaren een schutting op de grond hadden staan.

Om jullie een lang verhaal te besparen, het is uitgelopen op een rechtzaak die in mijn voordeel afgelopen is.
De 3 jaren die dat geduurt heeft, de stress die het opgeleverd heeft en de vele moeite was het misschien niet waard. Maar als ik de buren hun gang had laten gaan had ik mijn auto niet meer op de oprit kunnen zetten.

Wat ik je aanraad, is om alle online bronnen, pdok kaarten, kadasterkaarten en ander spul te vergeten. Leuk maar houd in een rechtszaak totaal geen stand. Overigens klopte ze in mijn geval totaal niet.

Optie D dus.
Je moet het kadaster een grensreconstructie laten uitvoeren, dan weet je precies waar je aan toe bent.
Dit kun je transparant naar je buren doen dat je precies wilt weten waar de grens is om toekomstige conflicten te voorkomen. Kosten zul je zelf moeten dragen.
Als de buren weten dat ze grond ingenomen hebben dan zal dat welicht al snel aan hun houding te merken zijn.

Klopt de grens en de buren hebben niets of een verwaarloosbare hoeveelheid ingenomen? Even goede vrienden, en je zult nooit ergens wakker van liggen.

Klopt de grens niet? Dan zul je met de buren om tafel moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:32
Allereerst denk ik dat de schutting goed staat.

Maar zos eerder aangegeven kom je daar alleen achter met een landmeter.
Schakel die dus in.

Maar doe dit wel in overleg met de buren.
Het zaadje is al gepland door je ouders, en als er ineens onverwacht kadaster auto's in de straat staan en er mannen door de tuin lopen met apperatuur en meetlinten dan heb je de poppen aan het dansen.

Hier hebben we dat ook gehad om de erfgrens 5 huizen verderop te bepalen.
Heel de straat in rep en roer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
FRANQ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 07:49:

Schakel die dus in.

Het zaadje is al gepland door je ouders, en als er ineens onverwacht kadaster auto's in de straat staan en er mannen door de tuin lopen met apperatuur en meetlinten dan heb je de poppen aan het dansen.

Waarom poppen aan het dansen en een straat in rep en roer. Wat iemand toebehoort dat mag diegene toch controleren? Als iemand anders dat bewust of onbewust in gebruik heeft dan hoort dat niet. Het Kadaster is er om onpartijdig die grens te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

No Hands schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Waarom poppen aan het dansen en een straat in rep en roer. Wat iemand toebehoort dat mag diegene toch controleren? Als iemand anders dat bewust of onbewust in gebruik heeft dan hoort dat niet. Het Kadaster is er om onpartijdig die grens te stellen.
Tuurlijk. Maar je bent wel de zeikerd die meteen vanaf/voor de eerste bak koffie op z'n strepen gaat staan over bezittingen.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Racing_Reporter schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:15:
[...]

Tuurlijk. Maar je bent wel de zeikerd die meteen vanaf/voor de eerste bak koffie op z'n strepen gaat staan over bezittingen.
Ja dat de buren dat zo zien is hun probleem. Een huis en een tuin kosten nu eenmaal genoeg om het niet
op zijn beloop te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

No Hands schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:45:
[...]

Ja dat de buren dat zo zien is hun probleem. Een huis en een tuin kosten nu eenmaal genoeg om het op zijn beloop te laten.
Zeker. En daarmee ook jouw probleem. Je wilt een duurzame relatie toch? Dat wil niet zeggen dat je over je heen moet laten lopen, maar tact is domweg erg belangrijk. Ook voor je eigen torkomst.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

President schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:26:
Ik snap niet zo goed waarom mensen het hier hebben over weggeven: TS heeft een huis gekocht met de schutting en tuin zoals deze er nu staan. Hij denkt nu alleen recht te hebben op meer grond dan is 'afgesproken' bij verkoop en wil daarbij dus de buren als het nodig is de toegang tot de achtertuin weigeren (behalve als ze genoeg betalen voor de grond waarvan TS bij aankoop niet eens van wist dat het mogelijk tot zijn perceel behoorde)
En als dat inderdaad zo is, zijn goed recht. Weet je meteen dat je beter camera's kunt plaatsen, want voor je het weet gaat de buurman er met je spullen vandoor.

Wat TS gekocht heeft, is gelukkig precies vastgelegd en hij is er nog op tijd bij. Eerst maar afwachten of zijn vermoedens kloppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-01-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Racing_Reporter schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Zeker. En daarmee ook jouw probleem. Je wilt een duurzame relatie toch? Dat wil niet zeggen dat je over je heen moet laten lopen, maar tact is domweg erg belangrijk. Ook voor je eigen torkomst.
Ik zeg toch nergens dat je als een botte hond door de straat moet om je tuin op te eisen? Tactvol is meestal slim maar of je dat nou op dag 1 of dag 45 doet als je ergens woont, als de buren er wat van vinden is dat hun probleem. Zij gebruiken iets van een ander en vinden het dan kennelijk gek als je het terug wil hebben. Dat is hun probleem.
Dat hun probleem dan hun relatie met jou als nieuwe buren verstoord dat is dan weer een gezamenlijk probleem want een goede buur is inderdaad nog steeds beter dan een verre vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Pixelsgenerated Genoeg reacties

Wat ga je nu doen? :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

FRANQ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 07:49:

Schakel die dus in.

Heel de straat in rep en roer omdat ze ergens door een onpartijdige derde laten uitzetten hoe de percelen lopen? Dan vraag ik me af in wat voor buurt je woont en waar het tumult dan om ging. Meestal maakt een betrapte landjepikker vooral veel herrie, omdat het plannetje mislukt is en de gratis grond niet doorgaat. Dan ga je vol op het orgel over de vorm, om de aandacht bij de feiten weg te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:30
Meten is weten.
Draag zelf de kosten hiervoor, scheelt weer discussie.
En vooral vertel wat je gaat doen (laten meten op jouw kosten).
ALS iemand zo brutaal is om landjepik te doen gaat het er toch niet gezelliger op worden.

Ik heb wel eens iemand horen zeggen:
Vertrouwen is goed, controleren beter.
😁

Als ik naar het straatwerk kijk aan de voorkant van de huizen weet ik het antwoord al.
Mr Frank Visser heeft weer een uitzending.1 voordeel, die 20 jaar is nog niet voorbij.
🙄

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Simpel360 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:44:
Meten is weten.
ALS iemand zo brutaal is om landjepik te doen gaat het er toch niet gezelliger op worden.

😁

Als ik naar het straatwerk kijk aan de voorkant van de huizen weet ik het antwoord al.
Mr Frank Visser heeft weer een uitzending.1 voordeel, die 20 jaar is nog niet voorbij.
🙄
Tsja, ik heb ook zo,'n donkerbruin vermoeden. Maar dat is ook maar mijn vermoeden: buren hebben geprobeerd misbruik te maken van het feit dat de eigenaar daar niet (meer) woonde, in de hoop dat de nieuwe eigenaar er nooit weet van zou hebben. Het gaat zoals ik het nu zie inderdaad niet maar om een paar centimeter. Laten meten dus, want mijn beeldscherm inschatting heeft waarde 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:56
Is het een mogelijkheid om dit eerst via de aankoopmakelaar en de verkoopmakelaar uit te zoeken? Omdat je zeker wilt zijn wat je koopt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pixelsgenerated
Iedereen al heel erg bedankt voor de vele reacties en de verschillende standpunten en suggesties!

Even reageren op de verschillende posts:
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:52:
Niet-zelfbewoningsclausule, dus de verkoper kan je het allemaal ook niet met redelijke nauwkeurigheid vertellen.
Klopt deze niet zelfbewoningsclausule zat bij het koopcontract in, daar was ik van op de hoogte. De verkoper is ook niet meer in Nederland volgens mij en laat volgens mij alles afhandelen via de verkoopmakelaar.

tekken4111 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:42:
Ik zou zelf ook niet al te snel conclusies trekken op basis van de luchtfoto van het kadaster. Als ik van alle buren rechts van je inclusief je eigen rechter schutting zo kijk, dan staan ze letterlijk allemaal een halve meter naast de lijn. Zou het niet kunnen dat de lijn van het kadaster gewoon net verkeerd staat?

Of alles is door de jaren heen door de scheve tuinen gewoon consistent verkeerd geplaatst bij iedereen
Ik hoop heel erg dat dit het geval zou zijn en dat ik het mij gewoon allemaal inbeeld, echter als ik verder in de wijk kijk dan lopen de lijnen wel strak langs de schuttingen en woningen. Maar de enige manier om het te weten is dus om een grensreconstructie te laten doen, dan is het officieel en niet via een andere partij ( en daarna alsnog een grensreconstructie te moeten laten doen).
Joe28965 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 07:39:
Kadaster plaatjes kloppen niet altijd, dat is me ook al eens opgevallen toen ik op Funda aan het kijken was.
Verder staat bij de plattegronden van Funda altijd "hier kunnen geen rechten aan ontleend worden"
Als je nog bezig bent met kopen, kan je ook de verkoop makelaar (of aankoop, als je die hebt) vragen om het voor je na te meten, voor de sleutel overdracht.
Helaas hebben je ouders het al tegen de buren gezegd, want anders had je gewoon volledig de verkoper de schuld kunnen geven en gedaan hebben alsof je van niks weet.
Sowieso kan je deze kosten van het nameten niet met de buren delen ("hey, ik wil even nameten of jullie tuin overhoop moet, omdat jullie potentieel een stuk van mijn tuin gebruiken. Hier is de rekening" gaan zij geen zin in hebben). Potentieel kan je dit wel delen met de verkoper. Volgens mij is de grootte van het perceel ook opgenomen in Kadaster en als ze die hebben gebruikt op Funda kan je zeuren dat in de huidige situatie je betaalt voor 8m2 die je niet krijgt (en met 2-4k per m2 gaat het hard).
Als ik jou was zou ik sowieso kijken of dit uit te zoeken valt voor de sleuteloverdracht en dan kan je het nog steeds spelen op "het moet weer kloppen voor de verkoop" en haten je nieuwe buren je misschien iets minder.
Klopt, maar het is wel handig voor de “ongeveer” maatvoering.

Je hebt helemaal gelijk over het delen van de kosten, dit wil ik nu absoluut niet meer delen. Ik neem het gewoon zelf op mij. Ik kan wel een paar redenen bedenken waarom ik die meting wil laten uitvoeren zonder het direct op die schutting te gooien. ( bijvoorbeeld dat ik achterin een schuur wil laten bouwen of als ik een boom wilt planten dat ie goed komt te staan). Maar ook dat ik een adviseur heb voor de tuin en die heeft naar de kadaster en overige data gekeken en die viel het op en op zijn advies laat ik de meting doen.
ImpulZ_28 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:46:
Edit; Ik ga ervanuit dat je op huisnr 32 woont.
Correct
pauldaytona schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:32:
Die luchtfoto's zijn geen van allen recht van boven. Dus geven verkeerd beeld. Zo te zien hebben de buren een zijkant kavel van de zijkant van de schuur achterin tot voor, parallel aan hun huis. Ze lijken nog wat aangebouwd te hebben direct achter hun huis, dat zal ongeveer de grens zijn(maar verkeerd schuin weglopend), de hele strook achter de poort is niet van hun.
Maar als ik naar de twee kadaster plaatjes kijk, lijk jij gewoon je schutting te kunnen plaatsen op je eigen grond, er blijft dan tussen jullie in weinig meer over, maar dat is jou probleem niet. Het stuk wat leeg hoort te zijn heeft de buurman in gebruik, handhaven is aan de eigenaar van de middenbaan, gemeente? Wat alleen niet klopt, is dat op jou stuk de schuur volgens kadaster veel meer uitsteekt, dan het nu is.

Het is vervelend om zo in je buurt te beginnen, maar ik zou het er ook niet bij laten zitten. Je geeft teveel weg zo. Je krijgt het niet meer terug als je het laat bestaan. Ik zou toch de notaris er bij betrekken. JE krijgt niet wat je gekocht hebt.
Hier heb je gelijk in dat het beeld iets vertekend is. Maar als je kijkt naar de uitbouw van de buren en de kadasterlijn die hier vlak langs loopt. Is dit maar een heel klein strookje, stel dat dit strookje 1/3 is en die van mij 2/3. En je kijkt naar de foto van het gangetje dan lijkt het meer de schutting op 2/4 staat.

Het stuk opgemeten van mijn buitenmuur naar hun schutting is ongeveer 1 meter 30. En ik durf te gokken dat hun poort op zijn minst hetzelfde en/of groter is is.

Zie ook de PDOK afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSwiEdzRWWKL7f-7uAzoOQ3HaNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozizFxq3s0cxH0QzBvoLP3nO.jpg?f=fotoalbum_large

De gemeente is nooit eigenaar geweest van de straat tussen de woning in, dit is volgens mij afgesproken met de twee huiseigenaren en het bedrijf wat aan de achterkant zit.
JdM schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:58:
Het zit hem er inderdaad ook een beetje in hoe je de situatie binnenvliegt. Als je erin gaat met het idee dat je 8m2 terug moet krijgen, dan wordt daar ook je benadering op gebaseerd. Je kunt ook met jezelf afspreken (en helemaal niet met je buren) dat je gewoon het kadaster de zaak laat nakijken. Het is helemaal niet raar als je je gekochte object controleert op juistheid en ik zou er niet eens een smoes voor bedenken.
Met die uitslag kun je dan vervolgens weer verder en kun je de buren er mooi tussenuit laten in het geval dat alles correct is. Dan hebben zij nooit een verkeerd gevoel gehad als blijkt dat alles gewoon netjes klopt en als het niet klopt kun je toch gewoon ook zelf rustig aangeven dat je de situatie graag wil terugbrengen naar hoe het hoort te zijn. Denk dat dat een stuk beter is voor je (prille) verstandhouding.
Vooropgesteld wil ik een goede relatie met de buren, ik hoop er heel erg veel jaren te kunnen wonen. En het is ook niet dat ik ze geen poort naar de tuin gun, maar ik heb het huis wel gekocht en als ik het over 20 jaar misschien wil verkopen en het is een stuk kleiner/minder waard omdat niet zorgvuldig ben geweest.

Zebby schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Dit is inderdaad de optie waar ik voor zou willen gaan, mocht dit het geval zijn. Mijn poort moet dan wel schuin staan omdat er te weinig ruimte is om hem er recht op neer te zetten. Maar als ik hiermee een goede verstandhouding met de buren door krijg dan heeft dit mijn voorkeur.

Echter het laten vastleggen dat de grond van mij is vind ik dan wel belangrijk, dan schop ik het probleem naar de volgende bewoner van het huis en kan ik er met plezier tot die tijd in wonen.

Ik neem aan dat ik zoiets bij de notaris moet vastleggen, maar is met of zonder de buren? En kan ik zelf de voorwaarden er voor stellen? Of is er ook iets mogelijk dat de buren een symbolisch huur bedrag betalen zodat er geen verjaring op komt.
Real schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:04:

Ik ga op nummer 32 wonen, de buren waar ik het over heb wonen op 34.
aljooge schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:15:
[...]

Niets doen is de situatie laten verjaren en dan geef je het stukje eigenlijk gewoon weg.
Voor zover ik heb kunnen vinden aan de hand van de luchtfoto’s en overige data, wonen de buren er vanaf 2015 en is de schutting ergens tussen 2020 en 2020 geplaatst. Voor verjaring moet iets 20 jaar zo zijn ( dacht ik gelezen te hebben )
Electrowolf schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:35:
De vieuwers die ik hier heb gezien zijn niet erg betrouwbaar. Luchtfoto's en funda plaatjes zijn alleen maar indicatief. Beter kan je even op PDOK kijken met de BGT met panden en kadasteraal met bebouwing en percelen. Eventueel nog de BAG er bij voor panden. Kan je ook meteen zien hoe goed de geodata van je gemeente is (de pand/bebouwingsdata hoort bijna overal te overlappen). Zie https://app.pdok.nl/viewer/, voorbeeld:

[Afbeelding]

Als je perceelgrens inderdaad parralel aan de muur van je huis loopt lijkt het er op dat wat de buren hebben gedaan op hun eigen land is.

En zoals gezegd: na laten meten door een landmeter geeft enige echte zekerheid.
Heel erg handig dit, bedankt voor de tip!
Simpel360 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:44:
Meten is weten.

😁

🙄
Goed advies, en ik ga het ook zeker laten nameten anders dan loop ik er nog jaren mee in mijn hoofd en als je dan opeens er iets van zegt dan ben je een stuk verder van huis verwacht ik.  
Anoniem: 39993 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Tsja, ik heb ook zo,'n donkerbruin vermoeden. Maar dat is ook maar mijn vermoeden: buren hebben geprobeerd misbruik te maken van het feit dat de eigenaar daar niet (meer) woonde, in de hoop dat de nieuwe eigenaar er nooit weet van zou hebben. Het gaat zoals ik het nu zie inderdaad niet maar om een paar centimeter. Laten meten dus, want mijn beeldscherm inschatting heeft waarde 0.
Dit vermoeden heb ik ook deels. Of ze hebben gewoon gedacht dat het straatje wat er tussen liep 50/50 tussen hun en mij was en daarop gebaseerd dat het eerlijk verdeeld was. Terwijl in de werkelijkheid het stuk straat veel meer vanaf mijn muur was.

Maar dit is allemaal speculatie en veranderd niks aan de situatie 
Bas.013 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:19:
Is het een mogelijkheid om dit eerst via de aankoopmakelaar en de verkoopmakelaar uit te zoeken? Omdat je zeker wilt zijn wat je koopt.
Nee dit is niet meer mogelijk. 
Hierbij!

Ik kan de poster zo even niet 1,2,3 terug vinden maar het idee was dus om mijn poort naast die van de buren te zetten op een schuine hoek. De poort die nu aan de zijkant van mijn tuin staat is van paal tot paal 1,55m. Het stuk tussen de paal van de buren en mijn buitenmuur is ongeveer 1,30m, dus als ik mijn poort uitgraaf en verplaats en op een schuine hoek zet kan ik de bestaande schutting van mij verwijderen en maak ik deel gebruik van de schutting van de buren.

Dit is ook wat mijn ouders al vermeld hadden en dit zagen de buren wel zitten.

Ik ga straks een briefje door de bus doen bij de buren dat ik graag mijzelf wil komen voorstellen en neem dan wat lekkers qua gebak mee en ga het gewoon gezellig met ze hebben.

Aan het einde geef ik aan dat ik nog wel een keer op gesprek wil komen om even het een en ander te overleggen over die poort samen met mijn vader. In dat gesprek kom ik aanzetten met dat ik advies heb gekregen om die grensreconstructie te laten uitvoeren en laat ik de informatie zien die ik hier ook al geplaatst heb. En dan doe ik er niet serieus over dat het wel vaker niet kan kloppen en dat het misschien een vertekend beeld is. Maar dat ik het wel 100% wil weten want mocht ik ooit een keer willen gaan verbouwen of iets dergelijks dan heb ik het op papier staan.

Daarna een keer die meting laten uitvoeren en dan ga ik wel zien wat de situatie is.

Mijn intentie is dus niet dat ik wil dat de buren de schutting gaan verplaatsen of dat ze geen toegang meer hebben tot de tuin. Maar mocht de grond toch van mij zijn dan wil ik dit wel vastgelegd hebben, dus dat is de situatie waar ik op wil gaan sturen.

Hoe en wat kan daarna dan nog, ik heb wel situaties in mijn hoofd maar zonder de reactie van de buren blijft het theoretisch, misschien waren ze er echt van overtuigd dat het zo was en schamen ze zich rot, who knows.

Sleutel overdracht is trouwens over ongeveer 38 dagen, en de datum waarop ik wil intrekken is net voor april ( al wel eerder klussen uiteraard ) dus het niet alsof het allemaal volgende week al moet.

Sorry voor de lange post en de mogelijke spelfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:56
Op de foto zie je dat buren hoek schutting hebben geplaatst op het midden tussen hun uitbouw en het huis van TS. Als je de kadasterkaart bekijkt, zie je dat de grens op midden tussen huis van buren en dat van TS ligt. Ergo: schutting staat helft van uitbouw te veel naar rechts. Ik denk eigenlijk dat ze te goeder trouw hebben gehandeld, maar een fout hebben gemaakt bij het (laten) plaatsen ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:32
Anoniem: 39993 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:08:
[...]

Heel de straat in rep en roer omdat ze ergens door een onpartijdige derde laten uitzetten hoe de percelen lopen? Dan vraag ik me af in wat voor buurt je woont en waar het tumult dan om ging. Meestal maakt een betrapte landjepikker vooral veel herrie, omdat het plannetje mislukt is en de gratis grond niet doorgaat. Dan ga je vol op het orgel over de vorm, om de aandacht bij de feiten weg te houden.
Je kan het op 2 manieren lezen he, er is hier niemand geweest die er moeilijk over deed.
Maar de hele straat wist het wel.
Ik kreeg appjes van mensen die ik nooit spreek dat er landmeters in mijn voortuin liepen.

Na navraag (smiddags waren ze er nog steeds) ging het erom dat ze de erfgrens 5 huizen verder aan het uitmeten waren en dat onderandere ons huis een vast punt was waaruit ze konden meten.

Ik wil alleen aangeven dat als die nieuwe buren van TS al te horen hebben gekregen van de ouders van TS dat TS twijfelt over de erfgrens en hun hek, dat die mensen niet blij gaan zijn als er onaangekondigd landmeters komen.

Dan kan je beter gewoon open kaart spelen.

Ik weet niet waarom dit forum altijd zo aangevallen doet over dit soort zaken.

Je moet altijd of met appeltaart en een bos bloemen langs gaan en hun voeten kussen terwijl je smeekt om iets.
Of je moet schijt aan je buren hebben ze nergens in informeren en gewoon doen.

beide opties lijken me niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 11:41
Het bedrijf erachter hoeft niet meer door het pad? Als dat zo is lijkt het of het hele pad minimaal van jou is. IK weet niet hoe je poort eruit ziet met 1.55 breed zijn 2 deuren? Of een grote? maar ik zou als je hem plaats tussen je huis en de poort van de buren zo inkorten dat ie recht staat. De doorgang blijft toch 1.30 hoe je hem ook plaatst. En ziet er wel zo netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb hier een lage poort van bijna 120cm tussen de voor- en zijtuin+achtertuin. Breder zou ik hem echt uit 2 delen maken. Wordt snel een beetje lomp met open en dicht doen. En dan gebruiken wij hem nog maar 2x per week meestal: kliko aan straat en kliko weer terug. Het is voor ons geen echte in- of uitgang. Hij is alleen om de hond en kleine kinderen in de achtertuin/zijtuin te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelsgenerated
pauldaytona schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:05:
Het bedrijf erachter hoeft niet meer door het pad? Als dat zo is lijkt het of het hele pad minimaal van jou is. IK weet niet hoe je poort eruit ziet met 1.55 breed zijn 2 deuren? Of een grote? maar ik zou als je hem plaats tussen je huis en de poort van de buren zo inkorten dat ie recht staat. De doorgang blijft toch 1.30 hoe je hem ook plaatst. En ziet er wel zo netjes uit.
Heel erg lang geleden heeft dat bedrijf er gebruik van gemaakt maar dat is kort daarna opgezegd omdat de auto's de hoek niet om konden, en is er een schutting neergezet om de toegang naar het bedrijf af te zetten.

De vorige bewoners hebben daarna nooit meer de schuttingen teruggeplaatst, tot ergens in de laatste 2 jaar dat de huidige bewoners ( mijn nieuwe buren ) de schutting verplaatst hebben.

Het pad dat naast de woning loopt is dus van mij, dit wist ik ook al voordat ik de woning had gekocht. Dit pad loopt dood tegen de schutting aan de achterkant. Hier is ook nergens meer erfdienstbaarheid, het is mijn grond om mee te doen en laten.

De huidige poort is 155cm, de deur zelf is 120cm of ergens daar in de buurt breed dacht ik, en dan 2 palen aan de zijkant + ophang.
De 155cm is dus van uiterste van de paal tot het andere uiterste van de paal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnkdXWGUa8E99YWkvBXZb_YZPS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cF9eQzyGMjS8BQmx9oWf4sw8.jpg?f=fotoalbum_large

Even snel in Blender de situatie neer gezet hoe ik het eruit wil laten zien. Schaalverhouding klopt niet en is alleen ter illustratie. Door hem schuin te zetten hoef ik geen nieuwe poort te kopen en kan ik de huidige gewoon uitgraven, verplaatsen en weer in de grond zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
[b]Pixelsgenerated schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:01:

Dit is inderdaad de optie waar ik voor zou willen gaan, mocht dit het geval zijn. Mijn poort moet dan wel schuin staan omdat er te weinig ruimte is om hem er recht op neer te zetten. Maar als ik hiermee een goede verstandhouding met de buren door krijg dan heeft dit mijn voorkeur.

Echter het laten vastleggen dat de grond van mij is vind ik dan wel belangrijk, dan schop ik het probleem naar de volgende bewoner van het huis en kan ik er met plezier tot die tijd in wonen.

Ik neem aan dat ik zoiets bij de notaris moet vastleggen, maar is met of zonder de buren? En kan ik zelf de voorwaarden er voor stellen? Of is er ook iets mogelijk dat de buren een symbolisch huur bedrag betalen zodat er geen verjaring op komt.
Laat je hierover adviseren gezien het bedrag waar het om gaat. Notaris is meer officieel, maar er zijn templates online die je kan gebruiken voor dit soort zaken.
Ik zou op papier zetten dat je kadastraal eigenaar bent van die grond, en dat dat je uitgangspunt is, maar dat je ook niet de bestaande situatie onnodig wilt verstoren. Daarmee wil je voorstellen dit op papier te zetten met de voorwaarden die jij prettig vindt (bv met zo veel waarschuwing dat je er wel gebruik van wilt kunnen maken, niet verantwoordelijk kosten etc) en vragen wat ze ervan vinden. Fijn toch, dat die schutting kan blijven staan, en dat jij zelfs je schutting erop aanpast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zebby schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Laat je hierover adviseren gezien het bedrag waar het om gaat. Notaris is meer officieel, maar er zijn templates online die je kan gebruiken voor dit soort zaken.
Ik zou op papier zetten dat je kadastraal eigenaar bent van die grond, en dat dat je uitgangspunt is, maar dat je ook niet de bestaande situatie onnodig wilt verstoren. Daarmee wil je voorstellen dit op papier te zetten met de voorwaarden die jij prettig vindt (bv met zo veel waarschuwing dat je er wel gebruik van wilt kunnen maken, niet verantwoordelijk kosten etc) en vragen wat ze ervan vinden. Fijn toch, dat die schutting kan blijven staan, en dat jij zelfs je schutting erop aanpast!
Je hoeft helemaal niets bij de notaris vast te leggen. Daar ligt al vast dat het de grond van de TS is. Notaris heeft dat keurig bij het Kadaster ingeschreven en hoeft daarna niet nog een keer te beschrijven "dat het hele perceel echt heul heul zeker weten van TS is".

Pas als door verjaring het eigendom van een strook grond overgaat op de landjepikker moet je weer naar de notaris. En dan wel om je grond over te dragen naar de nieuwe eigenaar. :) Het enige waar TS voor moet zorgen - als hij inderdaad de situatie zo wil houden maar wel zijn eigendom wil veiligstellen - is dat er een overeenkomst ten grondslag komt te liggen aan het gebruik van de grond. Dat kan gewoon een overeenkomst voor bruikleen zijn, waarin je bescchrijft dat de buren de grond mogen blijven gebruiken tot de schutting verrot is en vervangen moet worden (met een uiterste termijn over 10 jaar ofzo) bijvoorbeeld. Na 10 jaar kun je dan alsnog gewoon weer een opvolgende bruikleenovereenkomst sluiten. Gaan de buren daar niet mee akkoord, dan verjaring stuiten (schriftelijk) en ontruiming eisen. Graag of niet he...... (Je weet dan immers ook zeker dat ze niet te goeder trouw zijn en dus inderdaad op je grond zaten te azen.)

Het mooie van zo'n bruikleenovereenkomst is, dat hij ten einde komt als de buren het huis verkopen en je op dat moment dus een mooie kans hebt om de hele bruikleen te beëindigen.

Ik snap overigens ook best dat de buren het proberen. Hun uitbouw (met erker die aan de zijkant uitsteekt) is dermate dicht op de erfgrens gebouwd, dat je daar eigenlijk niet fatsoenlijk meer langs zou kunnen als TS nu een schutting op of tegen de erfgrens zou zetten. Zou me niets verbazen als ze dan nog maar een gangetje van 90 cm overhouden en dan kun je er niet zoveel meer mee. Dan kun je er net met de fiets in en uit en dan houdt het verder snel op. En als er verder geen achterom is, kun je je tuin niet eens meer in met wat grotere spullen. Dus hebben ze zich maar een stukje grond van de buren toegeëigend.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-01-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:35
Pixelsgenerated schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:01:
Iedereen al heel erg bedankt voor de vele reacties en de verschillende standpunten en suggesties!

Vooropgesteld wil ik een goede relatie met de buren, ik hoop er heel erg veel jaren te kunnen wonen. En het is ook niet dat ik ze geen poort naar de tuin gun, maar ik heb het huis wel gekocht en als ik het over 20 jaar misschien wil verkopen en het is een stuk kleiner/minder waard omdat niet zorgvuldig ben geweest.

[...]

[...]

Ik ga op nummer 32 wonen, de buren waar ik het over heb wonen op 34.

Goed advies, en ik ga het ook zeker laten nameten anders dan loop ik er nog jaren mee in mijn hoofd en als je dan opeens er iets van zegt dan ben je een stuk verder van huis verwacht ik.  

[...]

Dit vermoeden heb ik ook deels. Of ze hebben gewoon gedacht dat het straatje wat er tussen liep 50/50 tussen hun en mij was en daarop gebaseerd dat het eerlijk verdeeld was. Terwijl in de werkelijkheid het stuk straat veel meer vanaf mijn muur was.

Ik kan de poster zo even niet 1,2,3 terug vinden maar het idee was dus om mijn poort naast die van de buren te zetten op een schuine hoek. De poort die nu aan de zijkant van mijn tuin staat is van paal tot paal 1,55m. Het stuk tussen de paal van de buren en mijn buitenmuur is ongeveer 1,30m, dus als ik mijn poort uitgraaf en verplaats en op een schuine hoek zet kan ik de bestaande schutting van mij verwijderen en maak ik deel gebruik van de schutting van de buren.

Dit is ook wat mijn ouders al vermeld hadden en dit zagen de buren wel zitten.

Ik ga straks een briefje door de bus doen bij de buren dat ik graag mijzelf wil komen voorstellen en neem dan wat lekkers qua gebak mee en ga het gewoon gezellig met ze hebben.

Aan het einde geef ik aan dat ik nog wel een keer op gesprek wil komen om even het een en ander te overleggen over die poort samen met mijn vader. In dat gesprek kom ik aanzetten met dat ik advies heb gekregen om die grensreconstructie te laten uitvoeren en laat ik de informatie zien die ik hier ook al geplaatst heb. En dan doe ik er niet serieus over dat het wel vaker niet kan kloppen en dat het misschien een vertekend beeld is. Maar dat ik het wel 100% wil weten want mocht ik ooit een keer willen gaan verbouwen of iets dergelijks dan heb ik het op papier staan.

Daarna een keer die meting laten uitvoeren en dan ga ik wel zien wat de situatie is.
Ter info: ik heb ook zo'n dingetje gehad (heb) met mijn buren die de schutting aan de achterkant op mijn grond hebben geplaatst. Best wel een stuk, dat zie je goed als je vanaf het dak kijkt. Dat is in mijn geval waarschijnlijk per ongeluk gegaan.
Met de kadastermetingen heb ik dit wel aangekaart. Ook verteld dat ik het lullig vond om ermee te komen maar vond wel dat het duidelijk moest zijn. De makelaar kwam met de opmerking, heb ik destijds gezegd.

Het gesprek verliep boven mijn verwachting gewoon soepeltjes en vriendelijk.
Ook omdat in mijn geval ik heb afgesproken dat:
- de schutting gewoon kan blijven staan, geen gedoe of kapitaalvernietiging
- mocht er een nieuwe schutting moeten komen of een andere grotere ingrijpende verandering zoals uitbouw of schuur, dan houden we rekening met kadasterlijnen
- Iedereen helemaal tevreden en ik heb er een goede buur aan.

Deze regeling heeft me wel opgeleverd dat bij het bouwen van een tuin-brede overkapping door de buren achter in de tuin, ze deze op eigen grond hebben gehouden en rekening hielden met de eventuele toekomstige nieuwe schutting op eigen grond.

Als jij ermee kan leven en je hebt geen plannen met het stukje grond, dan zou ik dat in vrede laten maar wel met de opmerking bij verandering de kadasterlijnen aanhouden.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ben erg benieuwd wat uit de erfgrensmeting gaat komen.
@Pixelsgenerated Heb je al een afspraak met het kadaster staan of kan dat niet zover van tevoren?

Op basis van jouw PDOK plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_Wi16HGjzIK_X90x5BGYaJgBj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ozizFxq3s0cxH0QzBvoLP3nO.jpg?f=user_large

En de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgeezh5jahQL9_SLa1feR1RCUmo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EHqHxbdxlISiEPR00HSWFVKF.jpg?f=user_large
Zou ik zeggen dat je gelijk hebt, even met het voorbehoud dat de locatie van de erfgrenslijn tov de bebouwing klopt op de tekening.

Afgezien daarvan zou ik ook wat aan de bestrating gaan doen.
Want de huidige situatie klopt sowieso niet met de erfgrens in de zin van dat die afsluitbandjes nu een scheiding tussen de twee erven suggereren maar de werkelijke erfgrens er ergens doorheen snijdt.

De erfgrens loopt op de tekening namelijk evenwijdig aan jouw huis, en hoewel ik me nog wel iets kan voorstellen dat de positie van de erfgrens op de PDOK tekening niet helemaal precies op de juiste plek ligt kan ik me maar moeilijk voorstellen dat hij ook nog eens gedraaid zou zijn ipv evenwijdig met je huis.

Op de foto zie je echter dat die bandjes nu evenwijdig aan het huis van de buren lopen en jouw punt steeds smaller wordt meer naar de voorkant van het huis toe, en dat zou precies andersom moeten zijn.

Dus onafhankelijk of die schutting nu wel of niet op jouw erf staat klopt die bestrating niet en om later bij een verkoop gedoe en onduidelijkheid te voorkomen zou ik dat echt aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
En @Pixelsgenerated, is er al meer duidelijkheid?
Pagina: 1