Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
Hi allemaal,

Sorry, de titel is een beetje clickbait, maar mijn bank vraagt mij om mijn gegevens over belastingplichtigheid foutief aan te passen (en daarna weer te corrigeren). Dit terwijl mijn gegevens al goed zijn ingevuld. Er is blijkbaar een bepaalde bug en dit is een workaround.

Maak ik mij nou druk om niks? Ik heb het uiteindelijk niet gedaan want ik wil niet bewust foute informatie over mijn belastingplicht invullen, ook niet tijdelijk. Daarnaast vind ik het nogal absurd dat in deze tijd een bank klanten dit soort dingen adviseert en dat zulke belangrijke gegevens en de bugs hieromtrent op die manier worden aangepakt.

Wat vinden jullie? Big deal of niet? De medewerker gaf aan dat ik de enige was die hier een punt van maakte. 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BmAs8RLK-IG8KlldOnvgEHr2ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Rhd9ovEW2XRkAmo6bgP0LDz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Gevolgen wanneer je ze gewoon negeert?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De echte vragen: waar ben je bang voor, wil je geholpen worden, en is dit de juiste heuvel om op te sterven?

Uit de chat blijkt dat er na 'opslaan' ook nog 'verstuurd' moet worden.
Vul het foutief in, klik op opslaan, annuleer, wijzig naar correct, klik op opslaan, verstuur.

Printscreentje archiveren en door met 't weekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:49
Als ik het goed begrijp vragen ze je dit te doen omdat je anders het proces in de app niet kunt doorlopen. De gegevens die je uiteindelijk instuurt, zijn de juiste gegevens. Hoewel suf dat ze de bug niet gefixt krijgen, zou ik er niet zoveel problemen mee hebben. Ik zou niet akkoord gaan als ik het bijvoorbeeld vandaag expres verkeerd zou moeten inzenden en dan daarna een correctie opgeven. Nu worden jouw tussenliggende stappen niet geregistreerd. (Het is alsof je per ongeluk ergens het verkeerde land selecteert in een landenlijst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
jack zomer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:39:
Gevolgen wanneer je ze gewoon negeert?
Beperkt, kwam aan bod toen ik geen rood staan kon aanzetten via self service. Kreeg een al net zo vreemde melding dat ik alleen met een NL legitimatie bewijs dit kan aanzetten. Wat ik overigens ook al heb aangeleverd in het verleden. Ben al jaren klant en kan al rood staan op een andere rekening + heb een creditcard met behoorlijke limiet van ze.

Nou wilde ik die best nog een keer uploaden, maar toen kwam dit opeens naar boven en was ik er een beetje klaar mee. :|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Torgo
dyrc schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:40:
De echte vragen: waar ben je bang voor, wil je geholpen worden, en is dit de juiste heuvel om op te sterven?

Uit de chat blijkt dat er na 'opslaan' ook nog 'verstuurd' moet worden.
Vul het foutief in, klik op opslaan, annuleer, wijzig naar correct, klik op opslaan, verstuur.

Printscreentje archiveren en door met 't weekend ;)
Op zich goed advies, is meer dat ik twee dingen zorgelijk vind.

1: Je moet wel degelijk op opslaan drukken dus je vult dit tijdelijk toch echt bewust in. Risico dat ik daar gezeik mee krijg: nihil

2: Je leert klanten aan dat het ok is om een hele reeks onbegrijpelijke handelingen uit te voeren in opdracht van de bank. De volgende keer als je een keer met een nep bank te maken krijgt (phishing) kijk je er niet van op als die je ook vragen van alles te doen en trap je erin (niet ik, maar anderen misschien wel)

Al met al vind ik het gewoon “bad practice” van een grootbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:26
Even voor de beeldvorming: ben jij wel of niet belastingplichtig in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nou ja, niemand zal beargumenteren dat het fatsoenlijke procedure is. Maar totdat de bug is opgelost is dit hetgeen je kan doen om het te fixen.

Ik zou denken dat iemand bij de helpdesk het ook wel moet kunnen fixen, maar druk zou ik me er niet om maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Sissors op 06-01-2023 21:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:54

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Deze handeling zou ook in een oprechte vergissing kunnen gebeuren (vult door je worstenvingers bij wijze van spreken Nepal in want staat alfabetisch direct onder NL in het lijstje, slaat op, "shoot, verkeerd ingevuld", corrigeren, alsnog opslaan). Geen haan die daar naar kraait. Wil je het phising-stukje omzeilen, zoek het telefoonnummer op en bel er een keer achteraan.

Is datgene wat de bank nu zelf tijdelijk adviseert een lelijke workaround? Ja, dat zeker wel. Werkt het? Ja, en voor nu blijkbaar ook even alleen op deze manier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het alternatief was 'Nee kan niet, ga maar naar een kantoor '.
Als die er nog ergens zijn.

Of 'we beëindigen de dienstverlening aan je'.

Ik vind het in ieder geval een duidelijk stappenplan en er wordt met de klant meegedacht.
Het proces is uiteraard niet je van het en moet deze bug nog gefixt worden.
Maar zo te zien wordt er geen bewust verkeerde info opgeslagen maar wordt je verzocht om een fout in het systeem af te laten gaan om zo een juiste correctie te kunnen doen. Niet ideaal, wel een mooie work around.

Overigens ga je dit zeker met zo'n situatie nog veel meer zien. Alle grote banken hebben al dikke boetes gehad voor het niet in orde hebben van de klantinformatie ivb fraude. Bij abn Amro zijn er ook bestuurders aangeklaagd. Dit is dikke paniek in bankenland en wantrouwen is het nieuwe vertrouwen geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
GioStyle schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:57:
Even voor de beeldvorming: ben jij wel of niet belastingplichtig in Nederland?
:D Ja, en dat is ook correct ingevuld in de app met mijn BSN. Dat is ook gek, dat ze aangeven dat het niet beschikbaar is terwijl het in de app wél aanwezig is en dit al jaren bij de bank bekend is. (Als dit echt zou missen moeten ze mij hier ook actief over benaderen, niet bij toeval zeggen oh hey, we weten helemaal niks van je).

Anyway, ik denk dat het topic wel enigszins is uitgeplozen en de tip van weekend vieren de beste is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49
Torgo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:47:
[...]

Op zich goed advies, is meer dat ik twee dingen zorgelijk vind.

1: Je moet wel degelijk op opslaan drukken dus je vult dit tijdelijk toch echt bewust in. Risico dat ik daar gezeik mee krijg: nihil

2: Je leert klanten aan dat het ok is om een hele reeks onbegrijpelijke handelingen uit te voeren in opdracht van de bank. De volgende keer als je een keer met een nep bank te maken krijgt (phishing) kijk je er niet van op als die je ook vragen van alles te doen en trap je erin (niet ik, maar anderen misschien wel)

Al met al vind ik het gewoon “bad practice” van een grootbank.
Ik vind vooral je 2e punt hier heel goed. Jij vraagt je nu af of dit oké is en checkt het hier bij anderen.
Ik denk dat genoeg mensen dit gewoon doen en de volgende keer bij rare capriolen ook veel te makkelijk mee gaan werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:01

Illusion

(the art of)

Ik ben laatst ook al deze hoepels doorgesprongen bij AbnAmro (aanvraag creditcard). Hopeloos proces en ze hebben bij de helpdesk gewoon geen flow om dat op een fatsoenljjke wijze op te lossen.

Dus maak een printscreen van de instructie (voor als je ooit gezeik krijgt) en voer de stappen gewoon uit. Was bij mij echt instant opgelost na deze stappen

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Torgo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:31:
….
Wat vinden jullie? Big deal of niet? De medewerker gaf aan dat ik de enige was die hier een punt van maakte. 🤔
De helpdesk liegt. Ik heb ook tegen ze staan foeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:44
Weet je zeker dat dit wel je echte bank is en niet een geavanceerde scammer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

marktweakt schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:06:
Weet je zeker dat dit wel je echte bank is en niet een geavanceerde scammer?
Ja we weten zeker dat het geen scammer is. Heb je gelezen? Screenshotje gezien met abnamro.nl + hangslotje? Gezien dat andere mensen ook met de helpdesk hebben gebeld?
Snap je dat er met deze wijziging niks te winnen valt Voor een scammer?

Komt allemaal voort uit: https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro/fatca.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

Qwerty-273

Meukposter

Ze geven aan dat aan een "blijvende oplossing" gewerkt wordt. Wat is daar de ETA van? En hoe snel heb je de bewuste functie/service nodig? Kan je dan wachten daar op? Of vraag je een manager hoger op in de boom en leg je daar je ei neer? Probleem oplossen of van prutsbank wisselen?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1