6 maanden door Europa met een Hymer uit 1990

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1174526

Topicstarter
De titel zegt het al een beetje. :) Ik sta op het punt een camper te kopen om een half jaar mee door Europa te gaan reizen. Het budget is zo'n €8.000 en vandaag heb ik een succesvolle bezichtiging gehad bij een Hymer binnen het budget.

Het is een oude Fiat Hymermobil uit 1990 met een whopping 75pk. Met 180k kilometers op de teller kan deze voorgloei diesel volgens mij nog wel 100k mee. Maar daar mag de garage over oordelen voordat ik de camper overneem.

Nu zit ik vooral met die 75pk in mijn maag. De camper weegt 2500kg en ik vraag mij af of ik dat ding wel de Pyreneeën en de Alpen door krijg. Daarnaast mag het logge beest ook geen enkele mileuzone in. Nu is het zeker niet mijn bedoeling elke binnenstad in te rijden, maar ik vraag mij wel af of het de pret niet bederft.

Dus mijn vragen aan de vintage-camper Tweakers:
2500kg en 75pk, kom ik beetje bergpas door zonder achterruit te rollen?
geen enkele mileuzone in, kom ik uit de voeten op de mountainbike?

Een illustratieve foto voor de liefhebbers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjmh3aPV3zFxZWjPCVQod4PuHz4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RQTrc4bWowH8pgw0eysuWMqV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 23:07
Ik denk dat je vooral koppel nodig hebt ipv pk’s.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Zorg ook dat je goede remmen hebt, je moet de bergpas ook weer af en dan is 2500kg best een hoop gewicht om af te moeten remmen.

Qua milieuzones zou ik vooral kijken in hoeverre dat een probleem gaat worden, in hoeveel van de plaatsen die je wilt bezoeken zijn die en is er dan een redelijk alternatief voorhanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:23
Rechterbaan achter de vrachtwagens heuvelop voornamelijk denk ik en heuvels genoeg overal in Europa - zeker niet alleen in de Alpen en Pyreneeën, in België begint het al.

Remmen en koppeling, laat die nakijken en reviseren.

[ Voor 40% gewijzigd door pennywiser op 06-01-2023 22:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Lejavh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:14:
Ik denk dat je vooral koppel nodig hebt ipv pk’s.
Koppel zegt geen drol, het gaat om vermogen + de juiste versnellingsbak verhouding en keuze. De verwarring komt omdat mensen met weinig toeren vaak in de auto rijden. Een auto met 'veel koppel' levert zn kracht, en daardoor vermogen veelal bij weinig toeren. Als je een auto met weinig Koppel maar evenveel vermogen gewoon wat meer toeren laat maken kom je net zo snel boven.

Hoogstens voor het wegrijden 'helpt' koppel (onderin het toeren bereik) omdat je met een slippende koppeling begint.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anoniem: 1174526 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:53:
2500kg en 75pk, kom ik beetje bergpas door zonder achterruit te rollen?
Je bent echt niet de eerste die met zo'n apparaat daarheen rijdt. Maar je bent wel de gruwel van elke mede weggebruiker. Zwarte rookwolken uitbrakend ga je die berg wel bedwingen, alleen niet in je spiegel kijken naar de file achter je aan.
Anoniem: 1174526 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:53:
geen enkele mileuzone in, kom ik uit de voeten op de mountainbike?
Dat is bijna vaste prik voor de gemiddelde camperrijder. Een zuidelijk stadje in met zo'n apparaat is ook niet altijd feest. Gewoon lekker aan de rand zetten en met de fiets verkennen.

Overweeg eventuele slijtage onderdelen te laten vervangen voor je vertrekt. Een nieuwe set remmen, een nieuwe koppeling, distributieriem, alle vloeistoffen (denk aan versnellingsbak) etc.
Als je een (niet te dure) garage alles in 1x laat doen, dan is de kans op verrassingen later veel minder groot. En verrassingen kunnen ook zijn dat onderdelen niet loskomen, stuk gaan bij demontage etc. Nu heb je nog de tijd om te wachten op een onderdeel, sta je daar ergens in een bergdorpje, dan kun je heel lang vastzitten.

Van een andere site over zo'n model:
Max Verstappen zal deze niet kopen, deze kampeerauto heeft slechts 55KW dat is bijna 75PK wel heel normaal voor 1990, alleen ruim 30 jaar later moet alles sneller, deze kampeerauto is goed hard en netjes, géén snelheidsmonster en is op zoek naar een evenwichtige eigenaar met rust, uw komt werkelijk overal met deze betrouwbare camper in Europa ook in de bergen, maar dan bent u niet als eerste boven, maar waarschijnlijk als 1 van de laatste. De topsnelheid is ca. 110 a 120 km per uur op een vlakke weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
neem er een pechhulp abo bij

mocht je dan toch onverhoopt stranden...

[ Voor 44% gewijzigd door SMSfreakie op 06-01-2023 22:55 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Die motor draait constant op volle "kracht" , is ruim 30 jaar oud en dat is vragen om problemen.
De camper al op de brug gehad?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Met mijn 68pk Nissan pixo ben ik ook door de bergen in Spanje/Portugal gaan rijden... Man o man, wat een beleving aangezien ik merkte dat de snelheid flink daalde tijdens het rijden.
En dan reed ik vol goede moed met 120 en berg (snelweg) op, om de teller steeds te zien terugkomen en ook steeds te moeten terugschakelen. Uiteindelijk kwam ik volgens mij met 70 in zijn 3 of 2 bovenaan, terwijl ik door vrachtwagens werd ingehaald. Dus uiteindelijk ging ik maar met 160 de berg af om vaart te maken voor de volgende berg...

Het was grappig, achteraf dan!

Of dan hadden we ergens geboekt en had je eigenlijk een 4x4 nodig voor het eitje omhoog naar de kampeerplaats.....

Ik ga in ieder geval nooit meer met zo'n zwakke auto de bergen in :-P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:08
Mooi plan. Wel jammer dat je niet meer dan 8000€ uit trekt voor hetgeen de komende 6 maanden nogal kritisch is voor je veiligheid.

Ik onderschrijf alle tips hierboven en zou echt aanraden een wat recentere machine te zoeken. Kachel, airco, isolatie....vermogen!

Zeker als je wil rondtrekken wordt het een dagelijks/wekelijks terugkerend iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25
Ik denk dat je dit beter op het camperforum kan vragen. Het vermogen is laag maar je komt vast overal boven. Dat het niet de nieuwste is zal wel, daar moet je de charme ook wat van inzien :)

Het lijkt mij ook een mooi avontuur en ja ik zou ook gaan voor een zwaardere motor. Maar ik ben dan ook geen campeerder en houd van doorrijden ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:15
Ach moet kunnen ik rij met mijn auto + caravan met 120pk ook door de bergen.
Die combinatie weegt 3300kg, nouja misschien iets minder maar minimaal 2900kg.
Wel een veel nieuwere auto maar ok.

Mensen lijken tegenwoordig alleen bang om toeren te maken in de auto. Dus rustig in 2 of 3 de berg op als het moet.

Omdat het zo’n oud voertuig is zou ik wel onderstaande doen.
Ik zou wel een nieuwe koppeling laten plaatsen en distributieriem indien van toepassing en heel belangrijk koelvloeistof en thermostaat vervangen.
Olie versnellingsbak, remmen/remvloeistof ook vervangen.
De motor/versnellingsbak gaat nogal heet worden in de bergen.

Het is toch helemaal niet erg om wat trager de berg op te rijden. Iedereen lijkt het maar normaal te vinden dat je met 100km/uur de berg op te rijden.
In de jaren 80 gingen mensen met hun Kadett met caravan de berg op die hadden vaak niet veel meer vermogen.

[ Voor 66% gewijzigd door leonbong op 07-01-2023 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Laat ik het zo zeggen, die 2500kg is leuk maar hou er rekening mee dat als je zo lang gaat rondtrekken dat je gewicht eerder richting de 3200-3500kg gaat als alles volgepakt is. Voor mijn werk doen we veel in de camper en speciaalvoertuigen branche en ik kan je vertellen dat 98% van de campers die een maximaal gewicht hebben van 3500kg dat ook echt nodig hebben als ze op vakantie gaan. De meeste mensen zitten er zelfs makkelijk overeen.

Afgezien van de motor en de versnellingsbak, die trouwens heel veel kunnen hebben gezien de motoren vaak al een hoog koppel hebben, let erop dat het verenpakket (bladveren) nog een beetje goed is, vooral als je veel wilt meenemen. Campers worden vaak zwaar beladen en als er in al die jaren nog geen nieuw verenpakket geplaatst is, is dit zeker iets om naar te kijken. Misschien nog wel belangrijker voor je veiligheid dan een goed lopende motor. Het enige voordeel wat ik zo op de foto kan zien is dat je geen garage hebt achter, waardoor je het gewicht meer zult moeten verdelen en waarschijnlijk minder opbergruimte hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:32
President schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 07:21:
Met mijn 68pk Nissan pixo ben ik ook door de bergen in Spanje/Portugal gaan rijden... Man o man, wat een beleving aangezien ik merkte dat de snelheid flink daalde tijdens het rijden.
En dan reed ik vol goede moed met 120 en berg (snelweg) op, om de teller steeds te zien terugkomen en ook steeds te moeten terugschakelen. Uiteindelijk kwam ik volgens mij met 70 in zijn 3 of 2 bovenaan, terwijl ik door vrachtwagens werd ingehaald. Dus uiteindelijk ging ik maar met 160 de berg af om vaart te maken voor de volgende berg...

Of dan hadden we ergens geboekt en had je eigenlijk een 4x4 nodig voor het eitje omhoog naar de kampeerplaats.....

Sorry, maar dan kan je gewoon niet goed rijden. Dat is nog relatief veel vermogen voor zo'n licht autotje. (68 pk op 830kg is gewoon helemaal niet slecht) Die kan je gewoon met 120 de berg op krijgen hoor.

Zoals iemand anders al zei, dan moet je wel toeren maken, en absoluut niet het "nieuwe rijden" toepassen.
PP_Sound schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:43:
Die motor draait constant op volle "kracht" , is ruim 30 jaar oud en dat is vragen om problemen.
Want? Waarom zou de motor daar niet tegen kunnen? Oude diesels zijn behoorlijk hufterproof.

Echt OT, moet gewoon gaan, in 1990 ging het ook. ;) Tegenwoordig liggen de snelheden wat hoger, maar er komen doe je wel. Ik zou alleen inderdaad niet te veel in de spiegels kijken. :P
Laat hem inderdaad goed nakijken. Als dat allemaal prima is, zou ik me er weinig zorgen over maken.

Of boodschappen doen op een fiets echt handig is weet ik niet, vooral met grotere dingen natuurlijk niet super handig. Maar je bent op vakantie, geen haast, en het is waarschijnlijk een mooi ritje. Moet je ook wel uit komen lijkt mij.

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 07-01-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik denk dat je er met die 75pk prima komt, je moet alleen geen haast hebben.
Persoonlijk zou ik het echter niet comfortabel vinden, en kiezen voor een ander soort camper met meer vermogen. Daar komt dan ook een hogere prijs bij kijken (minimaal 20k schat ik in).

Misschien kan @Bommes hier nog wat zinnigs over zeggen? Hij heeft camper ervaring :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik rij al jaren met mijn 50 jaar oude opel blitz door heel Europa, en zit absoluut rondom de 3500kg.
Welliswaar wat meer vermogen, en geen diesel, maar heb wel ruime ervaring met oud en 'traag' spul in de bergen.

Ik denk zeker dat het kan. Alles valt of staat met je rijgedrag. Het is simpelweg in de bergen heel anders dan hier op het platteland. En zoals eerder genoemd, in 1990 ging het toch ook?

Buiten de technische zaken zou ik op zo'n lange reis ook voor jezelf nagaan of je wellicht niet stukken binnendoor kan pakken om drukke steile klimmen te vermijden (voor je eigen gemoedsrust en die van de mede weggebruikers).

Ook kun je bepaalde stukken route soms beter in het weekend of avond pakken, buiten de spits. Als je 6 maanden de tijd hebt kan ik me voorstellen dat je hier wel creatief mee om kan gaan.

Ga vooral op je eigen gevoel af. En ga vooral een hele toffe reis maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:23
PP_Sound schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:43:
Eerder omdat ie 30 jaar oud is blijft ie nu ook wel rijden. Keer nieuwe gloeipluggen kan geen kwaad. En neem een bus remmenreiniger mee welke je als startpilot kan gebruiken. ANWB Europa compleet is geen overbodige luxe, maar vraag ook even na hoe lang je daarmee in het buitenland mag zijn achtereen maximaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Als ik veel kilometers ga maken zou ik ook het wat extra aandacht hebben voor milieu en brandstofverbruik.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Timmert schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:33:
Misschien kan @Bommes hier nog wat zinnigs over zeggen? Hij heeft camper ervaring :)
Ja hoor dat kan ik zeker wel.
@Anoniem: 1174526 zo een Hyner heb ik ook gehad, Peugeot 2.5D geen turbo, gelukkig wel stuurbekrachtiging :P
Was goed mee te rijden, met wat aanhouden loopt het wel 120km/u op de klok maar dan draai je alles kapot.

De Fiats hebben niet altijd gloeipluggen, kan ook een vlamstart hebben. Die werkt pas onder de 5 graden, spuit extra brandstof in het inlaat kanaal net na het lucht filter en met één gloeiplug wordt dat ontbrand. Niet echt een super systeem maar goed als het werkt dan werkt het.

Tips van flip:
Subframe onder de radiator+radiator controleren, willen nog wel eens compleet verrot zijn.
Beide koelvans controleren of ze los zitten en werken. De eerste komt bij dacht ik 90 graden al in, de 2de pad bij 105 of zo iets. Die 2de draaid dus bijna nooit een gaat dan meestal vast zitten.
Bodem checken (achterzijde), achter de wielen.
De meeste Hymers zijn wel erg goed waterdicht dit de speciale opbouw tussen dak en wand.
Maar de bodem blijft gewoon hout wat behandeld moet worden met ademende bodemshutz (is van Hymer te krijgen).
5de versnelling, Ducatos hebben de kwaal dat die nogal eens kapot draaien.
Dus even goed warm rijden de snelweg op, in zijn 5 zetten en gas los, gas er op gas los, zo schokkend mogelijk. Dan mag hij niet uit zijn 5 springen.
Zo ja dan niet de bak gereviseerd worden.

Ik vind het ding best goed rijden, mee naar Kroatië geweest, de Dolomieten door en over, Italië, Frankrijk. Nergens problemen gehad.
Ja terug schakelen, rechts rijden en laat de vrachtwagens maar voorbij komen.
Meestal reed ik 95 a 100 op de klok, dan liep het geheel het beste.

Die serie Hymers staan wel bekend om hun dergelijke opbouw en interieur.
Maar check toch wel even wat basis zaken, werking koelkast, accus okay, gasfornuis, kachel/boiler combi, enz.
Extra aandacht voor de douchebak. Ondanks dat het een degelijke Hymer is, zijn de douche bakken berucht op scheuren. Dus ligt er een matje in, even optillen en goed checken.
Even de rollo's voor de ramen checken op werking.
En het hefbed, als je de gordel los maakt niet het bed omhoog blijven hangen.
Zijn de gasveren stuk dan komt het bed meteen omlaag. Niet heel erg maar dan hobbeld het bed nogal op en neer tijdens het rijden.
Veren zijn makkelijk zelf te vervangen maar een setje kost dacht ik 150 euro.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Dre schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:59:
Als ik veel kilometers ga maken zou ik ook het wat extra aandacht hebben voor milieu en brandstofverbruik.
Mooi antwoord op de vraag van TS 8)7

On-topic, een jumpstarter meenemen & een bak met wat werkmateriaal kan sowieso geen kwaad.
Toestand van de banden ook even laten checken en bereid je voor op het weer van je bestemming. Die dingen kunnen 's nachts best afkoelen en overdag geweldig heet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Let bij de benen niet alleen op het profiel maar kijk ook even naar de DOT code.
Daarmee kun je de ouderdom van de banden aflezen.
Verschillende verzekeringen schrijven 6 a 7 jaar voor.
Gedeeltelijk gedreven door commercieel belang maar ook wel met een kern van waarheid.
Vaak zijn met weinig jaarlijkse kilometers de banden nog lang niet versleten na die jaren
Maar ze hebben wel maanden staan uitdrogen in de volle zon of in een droge stalling.
Check dit dus inderdaad even.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

If en staar je niet zo blind op die milieu zones.
Inderdaad je mag er niet in met een oude auto/camper.
Maar wat is je alternatief?
Heb je 30 of 40 duizend liggen voor een camper die wel euro norm 4 of hoger heeft??
Zo nee, laat hem gaan en ga met de fiets of het openbaar vervoer de steden in.
Je krijgt zo een groot ding toch niet fatsoenlijk geparkeerd in het centrum van Rome of zo een soort stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:47
Ik wilde je op het volledig gewicht wijzen, maar zie dat @Andyk125 dat al tikte. Let daar wel op. Met watertank, bagage, jij/jullie zelf erbij, zit je zo ver boven de 3000 kg. Dan is met zo’n klein vermogen een berg op rijden wel een uitdaging. Doe eens een oefenritje in de Ardennen. En controleer zeker je remmen dan ook.

En voor het gewicht: er zijn vele weegbruggen waar je (soms gratis) gebruik van kan maken. Doe dat, want met de camper van mijn schoonouders zaten we al snel op 3500kg.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pk zegt niks.

Ik had een Golf 3 1.9D en later een Peugeot 206 1.4hdi. Beide auto's met minder dan 70pk. Nooit meegemaakt wat jij beschrijft. Alleen die Golf 3 nadat iemand 'm ervoor gooide waardoor ik bergop hard mocht remmen, daarna had het ding weinig zin om weer snelheid te maken. Was toen ook 35 graden, dat vinden dieseltjes niet zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:46

Yucon

*broem*

Had je al eens over het verbruik gedacht? Ik vond het zelf bij een modernere en lichtere sprinter al stevig met 1:7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:06

Bob Popcorn

Plop!

Laten we nou niet met z'n allen doen alsof een camper uit 1992 ineens hoogbejaard is. :p Ik denk dat het prima gaat, maar je moet vooral in een lage versnelling beginnen met de klim. Niet in 5 en dan telkens terugschakelen, gewoon in 4 of 3 en dan vlammen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02-2023
Yucon schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:55:
Had je al eens over het verbruik gedacht? Ik vond het zelf bij een modernere en lichtere sprinter al stevig met 1:7
Bergop zit je makkelijk op 1.4 maar wat maakt dat nou uit voor TS? Het is niet of ie dagelijks 750km gaat rijden.

Ik zou me niet veel zorgen maken. Deze diesels zijn gewoon heel degelijk en makkelijk overal te repareren. Onderdelen kosten niet veel. Persoonlijk zou ik het koelsysteem even heel goed doorspoelen (gewoon met de tuinslang vol open op een plek met wat waterdruk) want oververhitting is waarschijnlijk je grootste vijand, olie vervangen en de remmen ontluchten en checken of alle remonderdelen niet versleten zijn.

Alle grotere controles die je hier aangeraden worden hebben naar mijn idee niet veel zin. Met een beestje van deze leeftijd kan je er donder op zeggen dat alles wat ze goed controleren wel verbeterd kan worden. Maar dat wil niet zeggen dat jij er niet 15.000 km mee kan rijden. Gaat het stuk dan laat je het maken. Ik heb wel eens de koppelingsplaat van een dergelijke motor vervangen op een parkeerplaats hoog in de Atlas. Met een krik, stenen en een biertje kom je een heel eind. Vrienden gemaakt.

In 2023 wil iedereen altijd alles maar gecheckt en verzekerd hebben en mag er niets fout gaan. Maar wat is er nu het ergste dat er gebeuren kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Laatst online: 16:32
Dat je overlijdt. Dat is het ergste. Of iemand uit je gezin. Of iemand anders. De rest van je leven in een rolstoel. Zo kan ik nog wel even verder gaan.
Je bent toch met laten we zeggen 80Km/h onderweg met een paar ton. Daar moet je ook niet al te luchtig over doen.

Het is natuurlijk geen slecht advies om een ding van 30+ jaar oud goed te controleren.

Een klapband is geen pretje in zo'n ding, wie weet wat er dan gebeurt. Knappende remleiding zal ook niet grappig zijn. Als het goed is moet je hem dan nog wel kunnen stoppen, maar vraag niet hoe lang het dan duurt. En zo kan ik ook nog wel even verder gaan.

Het onderstel moet ook gewoon goed gecontroleerd worden, met rubbers die misschien wel 30 jaar oud zijn. Als een rubber uit een draagarm ineens versleten is door ouderdom, kan je ook niet veilig meer rijden.

Ik ben het aan een kant wel eens met wat je zegt, ik zou totaal niet bang zijn om met zo'n ding onderweg te zijn. Maar hem een keer goed (laten) nakijken is natuurlijk wel een must. En dat hoeft ook niet te betekenen dat alles gecontroleerd en verbeterd moet worden, maar wel dat je gewoon veilig de weg op kan.

[ Voor 37% gewijzigd door WEBGAMING op 07-01-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39

Killjoy

Klingon lawn products

Herkenbaar. In een 75 pk Seat Ibiza 2003 in Zwitserland omhoog naar Arosa. Uiteraard achter de enige Zwitser die bochten eng vond. Maar wel in een Subaru met 600 pk ofzo. Dus na elk recht stuk eindelijk naar z'n drie. Terwijl die Zwitser aan de horizon verdween. Om in de volgende bocht weer op die verdomde Zwitser te zitten :(

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rluitjes
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-05 08:35
Ooit een trip gemaakt naar Les Mans en gereden via de snelweg met vergelijkbare camper.
Daar niet direct geschikt voor.
Snelheid rond de 90-95 kilometer per uur.
Veel meer zat er niet in. En moest je ook niet willen. Ook bij die snelheid moest hij echt werken. Maar haast hadden wij niet.

Tijdens een proefrit viel het niet direct op maar na een uur de herrie al goed zat.
Had letterlijk oordoppen nodig. Dat zal in de bergen zeker het geval zijn vermoed ik.
Het verbruik zal vast niet best zijn geweest maar daar gaf ik toen niets om. Nu is diesel echter een stuk duurder.

Rij je 80 was het oké volgens mij. Eigenlijk altijd binnendoor rijden dus. Dan is Les Mans wel ver in vergelijking met de auto. Daar kies je voor.

Was een leuke trip om te maken meegemaakt te hebben. Maar zou het niet weer doen.
Betrof een huurkamper.

[ Voor 7% gewijzigd door rluitjes op 08-01-2023 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaheem_Said
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 20:36
rluitjes schreef op zondag 8 januari 2023 @ 03:46:
Ooit een trip gemaakt naar Les Mans en gereden via de snelweg met vergelijkbare camper.
Daar niet direct geschikt voor.
Snelheid rond de 90-95 kilometer per uur.
Veel meer zat er niet in. En moest je ook niet willen. Ook bij die snelheid moest hij echt werken. Maar haast hadden wij niet.
Zijn vrachtwagens dan ook niet geschikt voor de snelweg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:54
Kaheem_Said schreef op zondag 8 januari 2023 @ 05:58:
[...]

Zijn vrachtwagens dan ook niet geschikt voor de snelweg?
Is wel iets anders of je jezelf nog kunt horen denken in een vrachtwagen die (volgens mij) een stuk harder kunnen als ze niet begrensd zouden zijn of dat je grootste wens een setje oordopjes is en het einde van dat heuveltje in je papier-maché/piepschuim/fineer hok op wielen. Traag zou ik nog wel mee overweg kunnen maar herrie, bwoh :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is dit omgebouwd uit de serie Ducato's met stuurversnelling? Kijk dan even met wat voor bout het schakelmechanisme onderin vast zit, en neem daar een of twee reserve mee. Die willen nog wel eens breken.
Verder kan alles stuk gaan op die leeftijd en kilometerstand. Hou daar rekening mee.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Die oude Fiat dieseltjes trekken zo'n bescheiden campertje zonder problemen de berg op hoor. Mijn ouders zijn inmiddels bezig aan hun 4e camper en wij zijn vroeger met een gezin van 5 in een grotere camper met dezelfde motor bijvoorbeeld heel Noorwegen doorgereden inclusief de Trollenstiegen. Ding is niet te stoppen in zijn 1 en als je een beetje handig bent heb je die 1 niet eens nodig.

Die mileuzone's zijn wel een ding, al is een binnenstad in met een camper op zich niet heel erg prettig. Mijn ouders hebben 3 jaar geleden een nieuwe camper gekocht met een Euro-7 motor en die mogen er in principe wel in. Maar.... dat doen ze eigenlijk nooit. 7+ meter camper in een binnenstad is geen "vakantie".

Vergis je ook niet in de kosten. Zeker zo'n oude camper moet je gewoon voor elke grote trip laten nakijken. Met zo'n groot zwaar ding wil je geen remmen "die waarschijnlijk nog wel even mee kunnen" en geen banden "die het nog wel redden tot de volgende APK".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 15:14
75pk is zat om overal te komen, op voorwaarde dat je de juiste versnelling weet te kiezen. Bij die oude diesel bussen heeft de eerste en tweede versnelling doorgaans een hele korte overbrenging. Op vlakke weg moet je dus al héél snel doorschakelen naar een hogere versnelling, maar op een 15% helling krijg je daardoor 3500+ kg met 75 trappelende dieselpaardjes nog wel met gemak in beweging.

Op hellingen tijdig terugschakelen en dan komt het goed. Ja, dan rijdt je misschien maar 40-50km/u op de snelweg. Vol beladen vrachtwagens halen soms nog niet eens 30km/u op een lange snelwegklim van 5 a 6%.

Remmen en koppeling zijn wel een belangrijk aandachtspunt. Zonder goede koppeling krijg je de boel niet in beweging. En belangrijker (en moeilijker) dan boven komen op een pas, is het veilig beneden komen. Remmen moet je zo veel mogelijk op de motor. Afdalen in dezelfde versnelling als dat je omhoog gekropen bent. Maar het relatief kleine motorblok heeft waarschijnlijk niet genoeg interne weerstand om tijdens een afdaling je 3000+kg aan camper+inventaris in toom te houden. Dus heb je tijdens een afdaling ook je remmen hard nodig om de snelheid niet te ver op te laten lopen.

Verder is zo'n diesel zonder turbo vrijwel onverwoestbaar en gemaakt om gewoon lekker door te stampen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Ja dat kan prima, zelf heb ik een B544 uit '87 Dus geen stuurbekrachtiging of turbo. Gewoon je tijd nemen. Dat ga je ook wel merken: op het moment dat je achter het stuur zit is alles anders, de hele wereld. Je zit op VAKANTIE dus alles gaat in een andere versnelling en in de één kom je er ook!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFJOhhfpvpPEn4gbVrwq0NqwJ_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEtpj7roKNtvwnS4HnYUIpCh.jpg?f=fotoalbum_large

Trouwens ook ideaal om bedden/kasten/tripjes met 6 mensen mee te maken.
Ik prefereer de B544 boven de 534 omdat tussen de assen zitten voor de medepassagiers fijner is en je hebt meer contact. Daarnaast heeft de b544 5 slaapplaatsen (jongste had met 5 man een slaapfeestje)

[ Voor 17% gewijzigd door technopeuter op 11-01-2023 15:08 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vittok
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:15
Wij zijn met onze Ducato 2.5 (geen turbo) alkoofcamper met 75pk uit 1987 een half jaar door Europa wezen touren. Bergen op is prima te doen, je moet alleen geen haast hebben. Goed letten dat je de berg op in de juiste versnelling begint en af en toe heb je inderdaad een zwart rookpluim(pje).

Bij ons bleek het koelsysteem niet te werken waardoor we de eerste berg met een kokende motor boven kwamen. Laat dit, net zoals de andere dingen die al zijn genoemd, goed checken door de garage. En zorg er voor dat je genoeg gereedschap meeneemt. Neem ook een kijkje op het camperforum. Elk probleem wat je mogelijk kan tegenkomen is inmiddels wel beschreven op dat forum.

Milieuzones waren in het begin ook wel "bang" voor maar met fietsen achterop konden we eigenlijk overal komen waar we wouden. En de echt grote steden vermeden we toch wel. Alleen in Duitsland hebben we er echt rekening mee moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Altijd jammer als iemand een best aardig topic start en dan compleet verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-06 21:56
Joh misschien staat ie wel met pech langs de weg of was er toch een remleiding niet zo best.... :>

Als de wagen overigens technisch gewoon in orde is zou ik het avontuur gewoon aangaan. Vroeger kwamen ze er ook overal mee dus waarom nu niet meer.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Pagina: 1