Switches ineens defect? Of toch iets mis met KPN Experiabox?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:35
Vanmiddag viel ineens totaal onverwacht de internetverbinding weg. Althans, dat leek het geval te zijn. Geen van mijn computers kon via het netwerk de modem (Experiabox 12) bereiken.
Na enige troubleshooting bleek de modem het wel te doen (ik kon bv met mijn telefoon op de wifi als ik bij de modem in de buurt was). Het bleek dat als ik de switch in de meterkast (TP-Link LS108G) er tussenuit haalde en de UTP kabels direct in de modem stak, dat alles weer werkte.

Dan denk je dus, wellicht is die switch gewoon defect en moet ik die vervangen (garantie claimen).

Maar nu komt het interessante. Een uurtje geleden zat ik op zolder achter mijn gamepc en viel wederom mijn verbinding met internet weg. Toen dacht ik goh, zou hier ook de switch (dlink green DGS1005D) er tussenuit moeten? En ja hoor, na het er tussenuit halen van ook deze switch kon ik weer op internet.

Ik vraag me echt af wat hier nu aan de hand is. Twee switches die op dezelfde dag de geest geven lijkt me nogal onwaarschijnlijk. :? Dus ligt het dan wellicht toch aan het KPN modem, misschien bombardeert het modem mijn switches met teveel of corrupte data? Of kan er nog iets anders aan de hand zijn?

Ik heb trouwens recent niets aan mijn netwerk veranderd, de netwerkconfiguratie draaide een jaar of twee (zo lang wonen we hier) zonder problemen.
Tech specs voor de volledigheid:
VDSL van ISP KPN --> Modem Experiabox 12 in meterkast --> CAT6 naar TP-Link LS108G in meterkast (is er nu tussenuit) --> CAT6 kabels naar kamers in huis, bijvoorbeeld die naar zolder waar de Dlink green DGS1005D switch stond (deze is er nu dus ook tussenuit).
In meerdere kamers zit aan de UTP ook een Experia wifi (al dan niet via een switch).
Ik heb ook itv van KPN, maar de ontvanger staat momenteel uit (stekkerblok bij de tv is uit dus ook geen slaapstand).

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je tv ontvanger via een aparte rechtstreekse kabel aan de modem hangt is dat sowieso het issue niet.
Zeker niet als-ie ook uit staat, maar dat is wel vaak de eerste verdachte omdat die via een gedeeld apparaat als een domme switch nogal eens een broadcast storm kan veroorzaken en je hele netwerk dan kopje onder gaat. Daar hebben ze IGMP snooping voor uitgevonden.

Tot zovee dat verhaal. Als je de experiabox eens herstart en dan de switches weer aansluit, werkt het dan weer? Zo niet, rotte switches. Zo wel, dan is het vermoedelijk toch iets wat het netwerk overspoelt en de switches onderuit heeft getrokken. Dan moet je met iets als wireshark gaan snuffelen en wachten tot het misgaat en analyseren wat er op dat moment op je netwerk is gebeurd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
nelizmastr schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:20:
Als je tv ontvanger via een aparte rechtstreekse kabel aan de modem hangt is dat sowieso het issue niet.
Zeker niet als-ie ook uit staat, maar dat is wel vaak de eerste verdachte omdat die via een gedeeld apparaat als een domme switch nogal eens een broadcast storm kan veroorzaken en je hele netwerk dan kopje onder gaat. Daar hebben ze IGMP snooping voor uitgevonden.

Tot zovee dat verhaal. Als je de experiabox eens herstart en dan de switches weer aansluit, werkt het dan weer? Zo niet, rotte switches. Zo wel, dan is het vermoedelijk toch iets wat het netwerk overspoelt en de switches onderuit heeft getrokken. Dan moet je met iets als wireshark gaan snuffelen en wachten tot het misgaat en analyseren wat er op dat moment op je netwerk is gebeurd.
De tv-ontvanger zit niet rechtstreeks in de modem, maar via twee switches (heb ook nog een switch bij de tv staan). Wellicht is het dan verstandig om mijn switch in de meterkast te vervangen door een switch met IGMP snooping. Die IGMP snooping helpt als ik het goed begrijp ook bij gewoon streaming op pc's (Netflix e.d., maar ik denk ook KPN tv kijken via de browser op pc).
Denk dat ik dan een TP-Link TL-SG108E, Netgear GS108E of Netgear GS308E aanschaf om in de meterkast te zetten, zodat in ieder geval niet alle (tv-)streams naar alle kamers in huis worden gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat is idd een goed idee. Ik zou voor de netheid ook de switch bij de tv vervangen door een met igmp snooping.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-07 22:46
Erg herkenbaar dit verhaal, heb het hier ook als ik in de woonkamer de switch achter de TV uitschakel, en weer in… dan lijkt het alsof je hele netwerk niks meer doet. Echter, als je alles laat zoals het is, en het KPN modem herstart, herstelt het geheel zich vanzelf. De TV box van KPN hangt aan de switch die bij herstart het gedonder geeft. Maar aan of uit, maakt geen verschil. Ook als ik de TV box loskoppel en de switch herstart, hetzelfde euvel.

Hier diverse switches geprobeerd, TP-link, NetGear, ook beide GS108E en GS308E veroorzaken hetzelfde gedrag. Persoonlijk denk ik dat de Experiabox (hier de 12) de boosdoener is, het modem is sinds de laatste software update ook extreem traag qua webinterface.

Zelf ben ik gestopt naar het zoeken van een oplossing. Gewoon alles aanlaten, en als per ongeluk toch een switch herstart wordt, een wandeling naar de meterkast om het modem te herstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exar
Ik heb hier nog eens over nagedacht. Misschien kan ik mijn netwerk zodanig anders aansluiten dat een nieuwe switch in de meterkast helemaal niet nodig is.

Hierbij een plaatje van mijn huidige setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRR8cCVKz_9zCMqXDca2Ja9kn9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uc5E6dO43sagrxNuZjxR0fAs.jpg?f=fotoalbum_large

Stel nu eens dat ik de twee switches die niet in de meterkast staan direct op de Experiabox aan zou sluiten.
Dan zouden de multicast streams door de Experiabox op de juiste switch worden gezet en niet eerst alles op de switch in de meterkast die dan vervolgens alles op alle poorten doorzet naar alle ruimtes in het huis.
Zou dat niet sowieso een veel beter performante setup zijn? Dan zou voor de ideale wereld de switch bij de tv nog steeds IGMP moeten ondersteunen, maar ik vraag me af of daar de impact nou zo groot is (de chromecast en de tv zelf zijn altijd verbonden met die switch, verder alleen de tv-ontvanger / xbox / blu-ray / etc, alleen wanneer die in gebruik zijn en niet tegelijk... bovendien staat het hele tv-blok, inclusief de switch, uit met knop op stopcontactendoos als er geen gebruik wordt gemaakt van de tv).

Dus mijn idee is dan om het netwerk 'om te bouwen' (paar kabels in de meterkast anders aansluiten) op de volgende manier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xapo_pekr5aNAaPOCSpdVq6CPAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LXIL1kS79SFX9W8Qpp0Ofzl.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
Dit zou trouwens ook een Single Point of Failure uit mijn netwerk halen. Of is de huidige setup (bovenste plaatje) toch logischer of op een andere manier beter? Is er een bv nadeel aan netwerkverkeer via de modem te laten lopen?

[ Voor 13% gewijzigd door Exar op 08-01-2023 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk dat er ergens een fout is opgetreden in een ARP tabel ofzo. Gewoon alles even uitzetten en dan vanaf de modem alles een voor een weer aan zetten (van spanning voorzien).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
Zowel die DGS1005D als die LS108G ondersteunen geen IGMP snooping.
Als je het bovenste schema toepast moet je die switch in de meterkast en die bij de TV vervangen door een model dat wel IGMP snooping ondersteund bijvoorbeeld de Netgear GS105E.

Als je het onderste schema gebruikt hoeft je alleen de switch bij de tv te vervangen.

Je hele netwerk zit overigens vol met single points of failure.
Als er ergens iets uitvalt doet alles erachter niets meer.
Om single points of failure te voorkomen hebt je naar elk apparaat twee netwerk paden nodig plus dat je dan switches nodig hebt die het spanning tree protocol ondersteunen.

[ Voor 46% gewijzigd door Ben(V) op 08-01-2023 14:28 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:08
het is zijn huis geen bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hij begon zelf over single point of failure.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
Frogmen schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:22:
Denk dat er ergens een fout is opgetreden in een ARP tabel ofzo. Gewoon alles even uitzetten en dan vanaf de modem alles een voor een weer aan zetten (van spanning voorzien).
Zoiets zal het geweest zijn ja. Maar kan zo'n fout dan van de ene op de andere switch worden doorgegeven?

Inmiddels draait de switch op zolder weer. Ik ga vanavond in de meterkast de switch daar weer in gebruik nemen en de kabels aansluiten als in mijn tweede plaatje.
Ben(V) schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:16:
Als je het onderste schema gebruikt hoeft je alleen de switch bij de tv te vervangen.
Is voor KPN tv via de browser en/of andere streams (Twitch, Netflix e.d.) dan geen IGMP snooping nodig? Is dat puur nodig voor een iptv-kastje? En als het puur voor zo'n tv-kastje is, is de techniek achter KPN tv via de browser dan heel anders? Dat is toch ook multicast?
Ben(V) schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:09:
Hij begon zelf over single point of failure.
Goed punt. Ik bedoelde meer dat als die switch in de meterkast uitvalt, dat dan niets het meer doet (en bij plaatje twee heb je in dat geval de andere switches nog up-and-running), niet dat ik overal dubbele kabels wil trekken enzo, dat lijkt me inderdaad wat overkill voor in huis. :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Iptv is multicast, met andere woorden het werkt zonder adressering maar is een broadcast en komt dus overal terecht, dus ook overal waar je er niks aan hebt.
Wat igmp snooping doet is aan alles wat in het netwerk zit vragen of ze iets met dat multicast signaal kunnen en alleen daarheen dat iptv signaal sturen.

Dat doet de die experiabox, maar elke switch waar dat iptv langs moet zal dat igmp protocol ook moeten snappen anders zet zo'n switch het weer op al zijn poorten in plaats van de poort die naar het device leid die het kan gebruiken.

De switches die niet in dat pad naar een tv zitten hoeft dus niet perse igmp snooping te ondersteunen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 08-01-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
Ben(V) schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:14:
Iptv is multicast, met andere woorden het werkt zonder adressering maar is een broadcast en komt dus overal terecht, dus ook overal waar je er niks aan hebt.
Wat igmp snooping doet is aan alles wat in het netwerk zit vragen of ze iets met dat multicast signaal kunnen en alleen daarheen dat iptv signaal sturen.

Dat doet de die experiabox, maar elke switch waar dat iptv langs moet zal dat igmp protocol ook moeten snappen anders zet zo'n switch het weer op al zijn poorten in plaats van de poort die naar het device leid die het kan gebruiken.

De switches die niet in dat pad naar een tv zitten hoeft dus niet perse igmp snooping te ondersteunen.
Ja dat had ik inmiddels begrepen, maar wat ik me dus afvraag: is KPN tv kijken via de browser (tv.kpn.com) dan ook multicast? Of is dat alleen via het kastje en gaat het op de KPN tv website via een andere techniek? En Twitch bijvoorbeeld, is dat ook geen multicast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:41
Exar schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:48:
[...]

Ja dat had ik inmiddels begrepen, maar wat ik me dus afvraag: is KPN tv kijken via de browser (tv.kpn.com) dan ook multicast?
Nee dat is gewoon een internet stream
Exar schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:48:
Of is dat alleen via het kastje en gaat het op de KPN tv website via een andere techniek? En Twitch bijvoorbeeld, is dat ook geen multicast?
Twitch is ook gewoon een stream. Op de Experiabox draait een IGMP Proxy, zodra je daar een domme Switch tussen zet dan gaat al het verkeer van die IGMP Proxy naar alle poorten (en aangesloten devices). En daar gaan veel switches en devices na verloop van tijd van over hun nek, en stoppen ze ermee.

Dus je kan dit maar op 1 manier oplossen, Switches kopen met IGMP Snooping.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
Saeverix schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Nee dat is gewoon een internet stream

[...]

Twitch is ook gewoon een stream. Op de Experiabox draait een IGMP Proxy, zodra je daar een domme Switch tussen zet dan gaat al het verkeer van die IGMP Proxy naar alle poorten (en aangesloten devices). En daar gaan veel switches en devices na verloop van tijd van over hun nek, en stoppen ze ermee.

Dus je kan dit maar op 1 manier oplossen, Switches kopen met IGMP Snooping.
Thanks voor de verduidelijking. O+
Heb nog verder zitten zoeken en ik begrijp nu ook waarom iptv over multicast gaat, want dat bespaart de providers een hoop bandbreedte. Het lijkt me wel uitstellen van een capaciteitsprobleem, want wat als in de toekomst steeds minder mensen live kijken? Dan heb je alsnog al die bandbreedte nodig die je met dat multicast gedoe bespaarde. Sowieso is kijken via tv.kpn.com al een mogelijk 'probleem' in die zin, want hoe meer mensen dat doen hoe meer bandbreedte t.o.v. de multicast-oplossing met de tv-kastjes.

Oplossing is dus inderdaad switches tussen modem en tv-kastje vervangen door modellen met IGMP Snooping. Of... het tv-kastje direct op de Experiabox prikken toch? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Exar schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:05:
[...]
Of... het tv-kastje direct op de Experiabox prikken toch? 8)
Nee daar los je niets mee op, zoals ik zei zal de Experiabox het IGMP signaal versturen zodra er een TV kastje op aangesloten is. Hij zal het dan alsnog naar de switches sturen die je ook op de Experiabox aansluit.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
Saeverix schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:28:
[...]
Nee daar los je niets mee op, zoals ik zei zal de Experiabox het IGMP signaal versturen zodra er een TV kastje op aangesloten is. Hij zal het dan alsnog naar de switches sturen die je ook op de Experiabox aansluit.
Volgens mij had ik juist gevonden dat de experiabox zelf IGMP snooping toepast en dus het tv-signaal alleen op de poort zet waar een tv-ontvanger achter hangt. Maar volgens jou knalt de Experiabox 12 dus het tv-signaal op al z'n poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Exar schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:53:
[...]

Volgens mij had ik juist gevonden dat de experiabox zelf IGMP snooping toepast en dus het tv-signaal alleen op de poort zet waar een tv-ontvanger achter hangt. Maar volgens jou knalt de Experiabox 12 dus het tv-signaal op al z'n poorten?
Dat klopt. Maar volgens mij zodra je er een switch aan hangt welke geen IGMP Snooping support dan zal het naar alle poorten op die Switch gaan (correct me if I'm wrong).

Chookity-pok

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
You're wrong.

De experiabox zal alleen naar de switch waar een tv kastje achter hangt het multicast signaal sturen.
Igmp snooping werkt met abonneren.

De experiabox vraagt via een broadcast of er een igmp client(tv kastje) in het netwerk zit en die client antwoord dan.
De experiabox zal dan het multicast verkeer alleen naar de switch sturen waarlangs hij heen moet om dat tv kastje te bereiken.
Die switch moet dan igmp snooping ondersteunen om dat multicast signaal dan alleen naar de juiste poort door te sturen.
Als er ook een niet igmp snooping switch aan die experiabox hangt dan zal die box daar geen multicast signaal heen sturen, want via dat pad is er geen antwoordt op zijn broadcast gekomen want daar zit geen tv kastje.

Overigens functioneert z'n lan en waarschijnlijk de wifi niet erg goed, want het multicast verkeer zou nooit in staat moeten zijn om je netwerk plat te gooien, dat kan alleen als je al heel beperkte bandbreedte tot je beschikking hebt en daarbij is het wifi deel natuurlijk de meest waarschijnlijke van is.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 09-01-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMike
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-04 20:37
Hi @Exar 2 jaar later, maar ik had precies dezelfde issue met de nieuwe Experiabox 12b. Na troubleshooten en testen kwam ik ook op het idee om al mijn switches in huis direct op de kpn modem aan te sluiten. Kon immers ook omdat alles in de meterkast samenkomt. En ook voor mij ineens alle problemen verholpen. (4 mbit download ipv 1000mbit, Edge browser die heel traag is, sommige websites die het helemaal niet meer doen, Xbox niet op multiplayer te krijgen).
Een skala aan issues door overstap van Ziggo naar KPN die ik daarvoor (met dezelfde oorspronkelijke configuratie) nooit bij Ziggo heb ervaren.
Gelukkig nu wel opgelost, maar dat ging niet vanzelf. Dacht daarna ook ik ga even zoeken op internet of anderen dit ook ervaren en toen kwam ik op deze post van jou.
Vervolgens doet IPv6 het ook niet goed door een bug in de Experiabox en de firmware update laat al maanden zoniet een jaar op zich wachten.

Mijn ervaring met KPN op modem en netwerkvlak op dit moment één groot drama :-) :)

[ Voor 14% gewijzigd door TweakMike op 17-04-2025 20:37 ]

Pagina: 1