Vraag

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00
Sinds een week gebruik ik een Gigabyte X670E Aorus Master samen met een 7700x.
Nu gebruik ik ook water cooling, hieronder een beeld hoe de loop gaat :
pomp -> GPU -> 1ste temp sensor -> 1ste 360mm radiator -> CPU -> 2de 360mm radiator -> reservoir + 2de temp sensor -> terug bij pomp

De temp sensors zijn 2 Barrow 1/4 temp sensors voor de loop, niks specials.

De fan's op de radiators en verder in de kast + de pomp worden aangestuurd door middels van de temperatuur gemeten door de 1ste temp sensor.
Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de fan's draaien/de pomp draait.

Nu is het al een aantal gebeurd dat het signaal van temp sensor 1 wegvalt (Lees de temp sensor word niet meer gezien) terwijl de PC gewoon draait, en ze vallen altijd weg als de PC zwaar belast draait.
Vervolgens vallen ook de fan's uit/draaien niet meer.

De pomp blijft wel draaien.

Eerste wat in me opkomt is dat de 1ste temp sensor niet helemaal meer goed is.
(Iets anders kan ik niet bedenken, preventie ook 1 besteld bij Amazon)

Alleen dat de fan's stoppen met draaien ...die kan ik niet plaatsen

Ik heb namelijk via BIOS de fan curves ingesteld , waarbij de fan's niet onder 40% rpm komen en er een waarschuwing gegeven word als de fan's niet meer worden gezien.

Heeft iemand anders dit al eens meegemaakt , dat de temp sensor ineens wegvalt, op een Gigabyte X670E bord of gelijke klasse ?
Heeft iemand het met een moederbord zoals dit wel eens meegemaakt dat de fan's wegvallen ?

Zo ja, iemand een idee waar ik moet kijken om dit op te lossen ?

[Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 06-01-2023 20:11]

Een pessimist is een goed geïnformeerde realist.

Alle reacties

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:47

jgj82

Ja, maar = nee

Heb je alle fans op het moederbord draaien of zit er een gevoede fansplitter tussen? Zou het mogelijk zijn dat je teveel vermogen van het moederbord vraagt en de fans er mee stoppen?

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• dierkx36
jgj82 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:01:
Heb je alle fans op het moederbord draaien of zit er een gevoede fansplitter tussen? Zou het mogelijk zijn dat je teveel vermogen van het moederbord vraagt en de fans er mee stoppen?
2 140 mm op header 1 (y-splitter)
3 120 mm op header 2 (3 way splitter)
2 120mm op header 3 (y-splitter)
1 120mm op header 4

Wat ik kan zien als de temp sensor weg valt vallen de header 1 t/m 3 ook uit.
Ik weet niet hoeveel watt je per header mag trekken maar je kan best gelijk hebben.

Heb vanavond een PWM hub bestelt van Arctic , welke aparte voeding krijg via SATA.
Wil de 2de radiator in een push-pull config gaan doen
Misschien de fan's van de 1ste radiator ook maar op pwm hub doen zekerheidshalve.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:29
Die hub heb ik ook en die is echt prima, ik was ook benieuwd hoe het systeem het nu deed,met maar 1 van op elke header.Dus zonder splitters.

• dierkx36
Vanmiddag is de Arctic pwm hub binnen gekomen, deze ingebouwd en meteen de BIOS van de X670E Aorus Master bijgewerkt naar f8h

...en nou snap ik er niks meer van.

op header 1 zitten de 2 140mm's, ingesteld om te reageren op de temperatuur van sensor 1
op header 2 1 120mm, ook deze reageert op de temperatuur van sensor 1
op header 4 zit dan de Arctic pwm hub met 9 120mm's, ook deze reageert op de temp van sensor 1
(Reden waarom ik de hub op header 4 heb gedaan is omdat je op header 4 t/m 8 ook kan laten reageren op input van een 2de temp sensor.
header 5 en 6 zit dan de pomp (gebruik een EKWB serial D5 pomp, dus 2 pompen)

Weer netjes manual curves gemaakt voor de fan's en de pomp in BIOS .... en alleen de fan's op header 1 en 2 reageren op deze manual curve
De fan's op header 4 en de pompen op header 5 en 6 reageren HELEMAAL niet op de curve, blijven stug dezelfde snelheid draaien.

En dan nu het aparte :
Als je header 4 5 en 6 inplaats van een manual curve op normaal laat staan reageren ze wel.

Als iemand weet wat hier aan de hand is zeg het maar want ik ben de weg kwijt :/

edit:
BIOS reset to factory defaults en opnieuw de curve's invoeren lijkt te werken...word vervolgd

[Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 07-01-2023 19:27]

• dierkx36
Okay :
1) Alles draait nou netjes op een curve via BIOS.
2) puur om te proberen de connector van de 1ste temp sensor omgedraait (zit nou dus volgens de manual fout) : temp sensor is nog steeds niet weggevallen na een stuk of 9 3D Mark stresstests en een half uur DCS.

Heb het vermoeden dat @jgj82 gelijk had dat iets teveel trok via een header en dat daardoor de temp sensor en fan's wegvielen.
Uitermate goed mogelijk dat dat dus door de splitters kwam of een verlengkabel 4 pins omdat ik gebruikte.

...Op naar het volgende probleem :')

[Voor 3% gewijzigd door dierkx36 op 07-01-2023 23:45]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zodra je een leuke custom waterkoelingsetup koopt, koop ook een Aquaero. Dat hoeft niet eens een super dure te zijn. Puur watertemp input en dan alle fans er op is genoeg. Dan kan je een fancurve op basis van de watertemp maken en dat werkt met iedere UEFI/BIOS in de praktijk voor geen meter tegenover een Aquaero. Verder kan je er nog van alles mee zoals de pompen er op en nog veel meer, maar fancurve op basis van watertemps is wat je echt wil op een goede manier met een custom set.

Een Aquaero voor de basis dingen kost niet eens heel veel en dan doe je het goed. Zie hier mijn settings voor mijn 2 radiatoren.

Ik ben in het begin ook bezig geweest om het via de BIOS te doen, maar het blijft een een enorme bak ellende. Nu met de Aquaero een watertempsensor en flowsensor. Dan even wat instellen en klaar, probleem opgelost. Het draait altijd perfect automatisch zonder enige problemen en het kost vrijwel niets extra wanneer je een goede customset voor waterkoeling koopt.

Edit: Het via het moederbord doen geeft ook weer een ander probleem, namelijk over 2 jaar of wat dan ook met een nieuw moederbord, want dan heb je weer hetzelfde gezeik. Mijn setup draait hier nu 7 jaar met deze Aquaero en wanneer ik een nieuw moederbord koop hoef ik alleen de BIOS te vertellen dat geen enkele fan uitlezing boeit en klaar. Via een Aquaero met watertemp als basis is alles wat nodig is. Of de CPU dan 30 graden of 50 graden is maakt niet uit, zolang de watertemp maar klopt en de Aquaero doet de rest. Je hoeft na 1x instellen niets meer te doen dan de BIOS te vertellen om alles te negeren. Het enige dat ik de laatste 7 jaar heb gedaan is de fancurve iets aanpassen na een GPU upgrade naar een RTX 3080 omdat het wel wat stiller mocht.

[Voor 27% gewijzigd door PilatuS op 08-01-2023 00:47]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee