Sinds een week gebruik ik een Gigabyte X670E Aorus Master samen met een 7700x.
Nu gebruik ik ook water cooling, hieronder een beeld hoe de loop gaat :
pomp -> GPU -> 1ste temp sensor -> 1ste 360mm radiator -> CPU -> 2de 360mm radiator -> reservoir + 2de temp sensor -> terug bij pomp
De temp sensors zijn 2 Barrow 1/4 temp sensors voor de loop, niks specials.
De fan's op de radiators en verder in de kast + de pomp worden aangestuurd door middels van de temperatuur gemeten door de 1ste temp sensor.
Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de fan's draaien/de pomp draait.
Nu is het al een aantal gebeurd dat het signaal van temp sensor 1 wegvalt (Lees de temp sensor word niet meer gezien) terwijl de PC gewoon draait, en ze vallen altijd weg als de PC zwaar belast draait.
Vervolgens vallen ook de fan's uit/draaien niet meer.
De pomp blijft wel draaien.
Eerste wat in me opkomt is dat de 1ste temp sensor niet helemaal meer goed is.
(Iets anders kan ik niet bedenken, preventie ook 1 besteld bij Amazon)
Alleen dat de fan's stoppen met draaien ...die kan ik niet plaatsen
Ik heb namelijk via BIOS de fan curves ingesteld , waarbij de fan's niet onder 40% rpm komen en er een waarschuwing gegeven word als de fan's niet meer worden gezien.
Heeft iemand anders dit al eens meegemaakt , dat de temp sensor ineens wegvalt, op een Gigabyte X670E bord of gelijke klasse ?
Heeft iemand het met een moederbord zoals dit wel eens meegemaakt dat de fan's wegvallen ?
Zo ja, iemand een idee waar ik moet kijken om dit op te lossen ?
Nu gebruik ik ook water cooling, hieronder een beeld hoe de loop gaat :
pomp -> GPU -> 1ste temp sensor -> 1ste 360mm radiator -> CPU -> 2de 360mm radiator -> reservoir + 2de temp sensor -> terug bij pomp
De temp sensors zijn 2 Barrow 1/4 temp sensors voor de loop, niks specials.
De fan's op de radiators en verder in de kast + de pomp worden aangestuurd door middels van de temperatuur gemeten door de 1ste temp sensor.
Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de fan's draaien/de pomp draait.
Nu is het al een aantal gebeurd dat het signaal van temp sensor 1 wegvalt (Lees de temp sensor word niet meer gezien) terwijl de PC gewoon draait, en ze vallen altijd weg als de PC zwaar belast draait.
Vervolgens vallen ook de fan's uit/draaien niet meer.
De pomp blijft wel draaien.
Eerste wat in me opkomt is dat de 1ste temp sensor niet helemaal meer goed is.
(Iets anders kan ik niet bedenken, preventie ook 1 besteld bij Amazon)
Alleen dat de fan's stoppen met draaien ...die kan ik niet plaatsen
Ik heb namelijk via BIOS de fan curves ingesteld , waarbij de fan's niet onder 40% rpm komen en er een waarschuwing gegeven word als de fan's niet meer worden gezien.
Heeft iemand anders dit al eens meegemaakt , dat de temp sensor ineens wegvalt, op een Gigabyte X670E bord of gelijke klasse ?
Heeft iemand het met een moederbord zoals dit wel eens meegemaakt dat de fan's wegvallen ?
Zo ja, iemand een idee waar ik moet kijken om dit op te lossen ?
[Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 06-01-2023 20:11]
Een pessimist is een goed geïnformeerde realist.